Toerental afhankelijke schakeling motor

Geachte forum leden ,

Ik zou jullie hulp willen vragen of er een bepaalde schakeling mogelijk is .
Wat is het verhaal :

Ik heb een S-klasse uit 1986 een W126. Ik heb daar als project een andere motor ingezet met variabele nokkenas verstelling . De schakeling van de magneten is heel simpel rust positie 0 volt en vervroeging van 20 graden is 12V op de magneten . De normale programmering bij de originele motor is tot 2000 0 volt vanaf 2000 toeren 12 volt en bij 4700 toeren weer 0 volt.
Wat wel moet gebeuren dat er een vertraging in moet zitten met decelereren dat wanneer het toerental onder de 2000 weer uitgeschakeld wordt. Daar moet wel een vertraging in zitten dus bij dalend toerental bij 1700 toeren de spanning wegvalt en dan weer bij 2000 ingeschakeld wordt. De schakeling bij 4700 toeren maakt mij niet uit .

Wat heb ik : 12Volt. En een bobine signaal voor het toerental . Zou het mogelijk zijn om een schakeling te maken die dit mogelijk maakt ?

Groet

Marco kraan

Mercedes Benz 500SE 1986. 5liter V8 32klepper

Op 1 oktober 2016 20:14:21 schreef Elgriffo:

Wat wel moet gebeuren dat er een vertraging in moet zitten met decelereren dat wanneer het toerental onder de 2000 weer uitgeschakeld wordt. Daar moet wel een vertraging in zitten dus bij dalend toerental bij 1700 toeren de spanning wegvalt en dan weer bij 2000 ingeschakeld wordt. De schakeling bij 4700 toeren maakt mij niet uit .

Bij decellereren 2000-1700 moet er echt een tijdvertraging in zitten en hoelang ?

Of is het gewoon een schakeldrempel dus bij meer dan 2000 rpm inschakelen en pas onder de 1700 rpm weer uitschakelen ?

Kun je niet ergens een aparte ensor sensor plaatsen voor je toerental?

Onstekingspuls en vooral de primaire kant van een "normale" bobine is een lastig signaal om zomaar naar binnen te halen.
Zal een conditioneringscicuit voor nodig zijn, geen idee hoe of wat.

Is dit een carburateur of injectie motor ?

Een simpele schakeling is dat niet je hebt al snel een microcontroller nodig.
Hardware kan ik je wel mee helpen software wordt wat lastiger.
Andere optie is een simpel extra motormanagent ervoor te misbruiken.
Denk aan megasquirt 2 of microsquirt.

Het bij 2000 inschakelen en 1700 uitschakelen is puur de hysterese voorkomt het jutteren.
Maar het is beter de hysterese afhankelijk van de belasting van de motor te maken anders als je rond die toerentallen rijdt (file) heb je de ene keer meer koppel dan de andere.
Bij OEM systemen is de regeling van beide afhankelijk.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 2 oktober 2016 11:21:30 (40%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Als hert injectie is zal het een K(E)-jetronic zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is een mechanische KE -jectronic en het toeren verschil is inderdaad voor het jutteren .
Er izit standaard een opnemer op de voorste krukaspoelie die normaal voor diagnose werkzaamheden wordt gebruikt en er os nog een nokkenas positie sensor over die als signaal gebruikt kan worden .

Het TD signaal van de motorregeleemheid is niet voldoende ?

TD signaal uit de ontsteking is een prima uitgangspunt.
Een KE-Jet heeft ook een potmeter op de luchtklep dat is ook prima bruikbaar.
De diagnose sensor is wat minder bruikbaar of vervangen voor een reluctor sensor versie (een normale krukas sensor dus).

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op zondag 2 oktober 2016 14:12:06 (31%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Dank voor de reactie , maar is er nu dan een schakeling te maken met deze gegevens ?

Op de luchtmassa meter zit een potmeter , alleen die meet de slag van de arm die aan de luchtklep zit ? Waarom is deze dan bruikbaar ?

Shiptronic

Overleden

Je geeft zelf in je laatste zin het antwoord , wat snap je daar niet aan ? Toerental signaal is ook beschikbaar in de ronde diagnose connector.

Zoiets zou met een arduino wel te maken zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De 8cilinder uit de w126 haal ik met mijn ogen dicht uit elkaar .. maar een arduino is voor mij acacadabra .
Kan ik dat zelf maken of kan ik die ergens kopen ?

Zal in ieder geval hier de zoekfunctie even gebruiken kijken of ik er wat over kan vinden

De slag van de luchtklep is een maat voor de belasting van de motor.
Samen met het toerental is er dus een regeling te maken.
Met een arduino zal dat zeker gaan maar die arduino's houden niet zo van de automotive omgeving ze zijn erg storing gevoelig.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Als paul de hardware doet met een atmel atmega schrijf ik wel software voor je...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
rbeckers

Overleden

Een frequentie naar spanning omzetter IC, (f-v). Bijv. LM2917.
En (venster) comparators.

Ik ben het al kwijt .... Als ik het zo lees dan moet ik er niet zelf aan beginnen

Voor jullie beeld een paar plaatjes waar het om gaat

de auto

de motor

en de versteller waar er dus 2 aanwezig zijn

Zal van de week even kijken heb nog wat megasquirt delen liggen of daar wat mee te doen is.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Super bedankt alvast voor de moeite wordt gewaardeerd .
Mocht ik zelf iets kunnen doen of regelen dan hoor ik het graag

Heeft iemand nog de mogelijkheid gehad om te kijken ?

Ben benieuwd of het mogelijk is

Nog niet door alle drukte, had wel de printjes opgeduikeld nu nog even in de software spitten.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl