Aardster

Anoniem

Op 5 oktober 2016 16:09:34 schreef GJ_:
[...]:-)
[...]Jij zuigt je profielen ook uit een hele grotedikken duim is het niet? :-)

Sorry voor die uitlating. Er zijn al fora genoeg waar er hoofdzakelijk drieletterwoorden over en weer gaan.
Ik blijf er echter moeite mee hebben dat meerdere ervaren COers hier hun zegen over geven. De vraag was, is dit een goede en brandveilige constructie en het antwoord moet ontkennend zijn. Finis coronat opus zeiden de romeinen al. Afwerking is de kroon op het werk. Misplaatste zuinigheid en gebrek aan geduld zullen wel weer de reden zijn.
Als je een tweedhandsfiets eens in orde zet, ga je toch ook een ontbrekende vleugelmoer op het wiel niet vervangen door een spanbandje omdat 4Eu teveel geld is?

Een bout door een stuk spaanplaat steken, aan de andere kant vijf of meer oogklemmen opeen en dan zonder borgring met een moer vastspannen is géén goede constructie. Zeker niet voor buiten en voor trillende of aan andere mechanische krachten onderhevige toestellen.

-Door temperatuur en vochtverschillen zal het hout uitzetten of krimpen.
-De ringen zijn vertind en zullen dus nog minder grip geven.
-Er zijn ringen van verschillende diameter en gat diameter gebruikt.
-de bout is aan het uiteinde afgeschuind,iets te kort en de moer draagt niet over zijn volledige schroefdraad.
Een stoot of duw tegen de niet beschermde draden zal door de hefboomwerking de fastonklemmen doen verschuiven. En dan nog de trillingen.
Allemaal factoren die het loskomen in de hand werken.

Loskomen zal het zeker.
Dan heb je nog de fastons. Die zijn niet allemaal goed gekrompen. En er wordt rechtsboven een extra huls gebruikt omdat de draaddiameter niet aangepast is aan de fastonklem. Bij faston links onder zit de draad wel heel erg scheef.
Tot slot schrijft de TS zelf dat hij aan zes circuits niet genoeg heeft, terwijl hier op de foto 5 fastons op de bout zitten. Dat zal de constructie nog veel meer verzwakken. De moer zit er nu al niet helemaal op.

Als er zoveel optionele circuits op zitten, neem ik aan dat er een verlichting , een boordcammetje en nog wat elektronica op aangesloten zijn.
Die stermassa is een techniek die ten aanzien van ongewenste terugkoppelingen,brom en veiligheid een groot aantal voordelen biedt boven doorlussen en soms verplicht is.
Bijvoorbeeld voor een krachtige muziekinstallatie in de auto gebruikt men beter het chassis en koetswerk niet als retour.
Maar er zijn nog meer EMC aspecten: Surgepulsen.
Onbetrouwbare en vonkende voedingconnectoren, ook op 12V geven dergelijke inductiepieken dat elektronica ondanks voorzorgsmaatregelen van de fabrikant makkelijk stuk gaat.
Voor mij blijft het een dikke njet.:-(
Nog afgezien van het onverzorgde uiterlijk.
Van de sterconnector wel te verstaan.;-)

Op 4 oktober 2016 19:34:55 schreef big_fat_mama:
En inderdaad die veerring hoort er bij; in de foto was de bout te kort, maar intussen is er een langere voor in de plaats gekomen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ok, allemaal bedankt voor het meedenken, en vooral voor het nauwkeurig lezen.
Ik begin een volgende editie te plannen, en, voor wat betreft het aardingspunt neem ik me volgende voor:

* het principe blijft behouden: een bout M5 met allemaal kabelogen erover
* de bout moet beter ondersteund worden, ik denk aan wat we hier een carroserierondèl noemen (wat is daarvoor het officiële Nederlands, eigenlijk?) Aan de onderkant zit hij op de regelaar, dat is wel solide.
* er moeten meerdere moeren extra tussen de stapel, zodat tussen twee moeren nooit meer dan drie ogen zitten
* hier en daar een getande ring ertussen, ik ben alleen nog niet zeker waar precies. Suggesties welkom!
* zeker moeten de correcte kabelogen gebruikt worden, ttz rode voor de 1,5 mm2 die voornamelijk wordt ingezet
* helemaal bovenaan de stapel komt een zelfborgende moer, met minstens een plat ringetje eronder en waarschijnlijk daaronder een getand en/of een veerring;

Ter verduidelijking: wat er nu opzit
-) twee keer 2,5 mm2 naar "chassis" ; twee keer wegens de redundantie, maar ik denk dat het met 1,5 mm2 ook wel ruimschoots zal gaan ook al loopt er de laadstroom doorheen
-) de geelgroene gaat ook naar chassis, die zit in de originele kabelboom zoals door de fabriek geplaatst; ik ga bekijken of die niet weg kan
-) massa naar de diverse meetinstrumenten op het dashboard, en naar het startcircuit (met startrelais)
-) aanstekerpluggen, voorlopig is er slechts eentje aangesloten
-) avionics (totnogtoe enkel een TY91 radio, transponder volgt nog eens "one day real soon now")

De laadstroom gaat door het koellichaam van de laadregelaar, aan de andere kant van de houten dragerplaat; daar hoort zeker een tandring.

Blijkbaar is het ook nodig te verduidelijken: de "laadstroom max 17 amp" komt voort van het opgegeven maximum vermogen van de generator, nl. 200 watt, ik bedoelde dus echt te stellen dat de laadstroom in geen enkel geval meer dan 17 amp kan bedragen. Zoals gezegd is hij in de praktijk veel kleiner, zelfs gedurende de korte laadpiek na het starten. Trouwens, die 200 W zal er enkel kunnen uitkomen bij max. toerental en dat draai ik zelden tot nooit.

En, als het mag toegestaan zijn, wie meent afgeschuinde bouten te zien of scheef aangekrompen kabelogen die is misschien inderdaad erg goed op de hoogte van de trafiek in bepaalde poedertjes - waar ik uiteraard helemaal niks mee te maken heb - als drug heb ik voldoende aan een teug rode wijn, af en toe ... :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

voordelen van tandringetjes en borgringetjes bekend , nadeel zijn dan de open ruimtes die dan ontstaan waar vocht ik kan .

zou dus voor vochtbescherming gaan .

misschien contactvet OID , rubberkapje lukt niet denk ik

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
EricP

mét CE

Leuk om alle meningen hier te zien. De meesten snijden wel hout - maar niet altijd in de context van de TS.

Mijn mening:

  • Er is niks mis met solderen, MITS de boel niet kan bewegen. Als het dat wel kan, dan is er mi. toch al wat mis. Uit de scheepvaart: in NL heeft men liever 'soepele' kabel (dat is wat grover dan wij kennen uit de electrotechniek). De overweging: als het toch beweegt, dan blijft het heel. In Frankrijk schijnt men liever massief te hebben: als het stuk gaat, dan is het ook gewoon stuk ipv. de helft van de adertjes door. Zeg het maar...
  • Er lopen relatief kleine stromen - neem ik zo aan op basis van de accucapaciteit. Als het dan ook nog behoorlijk gezekerd is, dan geloof ik het allemaal wel met die overgangsweerstanden. Als je over 'dikke' stromen gaat praten, dan is dat een ander paar mouwen.
  • Op de een of andere manier moet je die verbinding 'verend' krijgen. Als de boel warm en koud wordt, dan werkt het zich na verloop van tijd los. De boel dus tussen 2 moeren opsluiten met een veerring gaat normaal prima
  • De boel borgen. Loctite heeft een hele serie aan borgmiddel. Van 'weak' tot 'permanent' zeg maar.
  • Een veerring tussen de ogen kan, maar je contactoppervlak wordt wel fors kleiner. Als je stromen inderdaad klein zijn, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
  • Faston werkt prima, MITS je 'fatsoenlijke' stekers hebt die met een knappe tang gekrompen zijn. Corrosie kan een punt worden, de 'lippen' zijn vaak iets van messing, de stekers vertind oid. Dat gaat lukken zeg maar...
  • Wie zegt dat je dit in auto's niet ziet? Anno 2016 niet meer. In oldtimers soms wel. En dat is dan vaak nog 'origineel'.

Kortom: mits fatsoenlijk opgebouwd en vastgezet, zie ik het probleem niet zo. In de constructie zoals op de foto zit ruimte voor verbetering zeg maar...

En eh... gezien de nick van de TS... Waarom moeten we op elke gram letten? :)

GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2016 15:56:25 schreef EricP:..Wie zegt dat je dit in auto's niet ziet? Anno 2016 niet meer. In oldtimers soms wel...

Nieuwe ook wel hoor, ik ben ze in recente Duitse auto's, bv Audi, ook tegen gekomen.

Groot nadeel is natuurlijk een opeenstapeling van overgangsweerstanden. Contact met de centrale bout hoef je niet op te rekenen. Een ander nadeel van het ontbreken van individuele aansluitingen is dat als er een los moet, of als er een bij moet alles los komt van de massa.

EricP

mét CE

Groot nadeel is natuurlijk een opeenstapeling van overgangsweerstanden.

Correct. Maar is dat een 'groot nadeel'? Als er nauwelijks stroom loopt... Who cares. Wet van Ohm ofzo. Nogmaals: als er ettelijke ampères gaan lopen, is het een ander paar mouwen en dan zou het best wel eens een rol kunnen spelen.

Contact met de centrale bout hoef je niet op te rekenen.

Eens

Een ander nadeel van het ontbreken van individuele aansluitingen is dat als er een los moet, of als er een bij moet alles los komt van de massa.

Hoe vaak gebeurt dat (in deze context) en hoe er is het dat het ff spanningsloos moet? Ik ben 'altijd' degene die 'onder spanning' werkt (en dan heb je uiteraard een punt), maar de algemene mening alhier is toch geloof ik dat als het even kan, je de boel spanningsloos maakt voordat er gewerkt gaat worden...

GJ_

Moderator

Op 6 oktober 2016 16:38:27 schreef EricP:
[...]Correct. Maar is dat een 'groot nadeel'? Als er nauwelijks stroom loopt... Who cares..

Weet ik niet, ik doe het zo niet en heb me er nooit erg in verdiept. Ik kan me voorstellen dat die overgangsweerstanden groter worden naarmate e.e.a. langer aan de elementen is blootgesteld. Tot aan een serieus slecht contact toe.

pa3gws

Golden Member

En eh... gezien de nick van de TS... Waarom moeten we op elke gram letten? :)

Om het gewicht van de TS te compenseren natuurlijk. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... want die is inderdaad zwaarder dan de echte Olieslagers - aan de foto's te zien was dat een klein pezig kereltje - wat voor de toenmalige vliegers nóg relevanter was dan voor de ultralights van vandaag.

Ernstig nu: het is een essentieel punt van de ulm-cultuur om op iedere gram te letten - als je die instelling niet hebt dan loopt het gewicht sito presto uit de hand. Dat is inderdaad de reden om ook kritisch te zijn op draaddiameter. De meeste Italiaanse bouwers komen er nooit helemaal mee rond, die bouwen toch zó graag 1000 kleine details bij...

Weliswaar vlieg ik bijna altijd alleen en daarmee blijf ik dan toch wel binnen de wettelijke gewichtsgrenzen. Tel maar na: leeg 262 kg (volgens handboek, in de praktijk zal het wel eerder rond de 280 zijn) en wettelijk maximum 450 kg. En er moet ook nog wat benzine bij, dat verhoogt de veiligheid heel heel erg. Om die getallen aan de praktijk te toetsen: kijk eens wat je auto leeg weegt, of zelfs je motorfiets, en schrik niet al te zeer.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

Op 6 oktober 2016 15:56:25 schreef EricP:
De boel dus tussen 2 moeren opsluiten met een veerring gaat normaal prima

Er is een verschil tussen een veerring en een tandring.
Voor elektrische verbindingen werkt een tandring (rechts) beter.

Op 6 oktober 2016 15:16:24 schreef big_fat_mama:
ik denk aan wat we hier een carroserierondèl noemen (wat is daarvoor het officiële Nederlands, eigenlijk?)

In het Algemeen Nederlands heet zo'n ding een carrosserieRING.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 6 oktober 2016 16:44:58 schreef GJ_:
[...]Weet ik niet, ik doe het zo niet en heb me er nooit erg in verdiept. Ik kan me voorstellen dat die overgangsweerstanden groter worden naarmate e.e.a. langer aan de elementen is blootgesteld. Tot aan een serieus slecht contact toe.

in 2003 kwam een brief van Mercedes dat een centrale massa aansluiting op het linker schudbord onder de motorkap (vd Jeep Ml) voor de klachten dat de achterruitenwisser spontaan ging draaien .
het sterpuntmassa was gelijk aan deze

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@evdweele: dank voor de taaltip - maar ik schrok wel even van die prijs zeg, zelfs al is het dan RVS (ZN: inox :) )

Het verschil tussen een veerring en een tandring is me redelijk duidelijk, denk ik, maar ik begrijp dat ik ze allebei nodig heb om mijn constructie echt goed te doen: de tandringen voor het electrisch contact want naar ik verneem mag ik niet al te zeer rekenen op het contact recht van het ene kabeloog naar het andere (ook al blijven de stromen inderdaad beperkt), en de veerring om de hele zwik onder spanning te houden want het gaat zich inderdaad "zetten" als de temperatuur varieert.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Voor dit soort verbindingen hebben schotelveerringen mijn voorkeur.

Op 6 oktober 2016 18:53:27 schreef Franssel:..(vd Jeep Ml)...

Een Mercedes is geen Jeep! :-(

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Allradantriebgeländefahrzeug of iets in dier voege, toch? :)

@GJ_ : alweer bedankt, dat lijkt een mooie manier om de beide aspecten in één keer aan te pakken. Eens horen of ze dit hebben bij "den ijzerwinkel" maar dat zit er best in, ze hebben daar een onwaarschijnlijke voorraad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 6 oktober 2016 19:26:50 schreef GJ_:
[...]Een Mercedes is geen Jeep! :-(

https://www.google.nl/search?q=defensie+materieel&cr=countryNL&amp…
dus Mercedes is niet alleen voor oude mannen

[Bericht gewijzigd door Franssel op donderdag 6 oktober 2016 20:05:14 (16%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
GJ_

Moderator

Op een Jeep staat "JEEP". Op een mercedes zit een sterretje.

Shiptronic

Overleden

Liever een ster in mijn ruit dan op de motorkap >:)

En sorry GJ_, Jeep heeft ook een ster.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 6 oktober 2016 20:12:48 (37%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Dat is al heel lang geleden grapjas. :-)

Shiptronic

Overleden

je hebt gelijk,

Sorry voor de OT

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 6 oktober 2016 20:22:37 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Op 6 oktober 2016 19:10:24 schreef big_fat_mama:
maar ik schrok wel even van die prijs zeg, zelfs al is het dan RVS

De prijs bij Gamma is per 50 stuks :-), dus 10 cent per stuk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

oepsie! niks gezegd! 't moet zijn dat het laat wordt...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Uit de FMEA als genoemd in de eerste post maak ik op dat je niet uit de lucht valt als de constructie faalt. De juiste maat oogjes netjes aankrimpen en opsluiten tussen twee niet zelfborgende moertjes met twee tandringetjes tegen het lossen zou voor mij voldoende zijn.

Anoniem

Als je eindoplossing is zoals je zegt hier en daar wat moeren en getande ringen tussen gooien, veel succes. Mij lijkt het alsof je een kersentaart aan het bakken bent.
Het zal ongetwijfeld helpen, maar het blijft knoeiwerk. Ik zie heel wat nieuwe bezwaren tegen de aangepaste werkwijze, maar t heeft weinig zin te argumenteren.
Ik zal ook maar niet informeren hoe je andere kant van de bekabeling aangepakt hebt.

Maar denk erom, als je boordapparatuur uitvalt en je verdwaalt ik wil geen noodlanding in mijn tuin en geen Bigfatmamma in mijn soepbord.:-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 7 oktober 2016 12:14:39 (19%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Laat je coordinaten weten, dan zet ik met mijn dikste rode stift een kruis op mijn GPS wwar je woont. "HIER NIET NEERSTORTEN NOCH NOODLANDEN SVP"

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord