Veiling van antieke buizenradio's

evdweele

Overleden

Het lijkt me wel een veilige en zuinige auto. Met al die metertjes en knopjes kom je helemaal niet aan rijden toe :-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Op 11 oktober 2016 21:29:36 schreef evdweele:
Afgezien van het feit dat ik het lelijk vind, vraag ik me af waar die buizenradio zit.

onder de kap: 12 buizen waarin iets mechanisch beweegt wat een prachtig geluid voortbrengt.... Maarem dat geluid past dan weer niet helemaal bij deze auto...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 oktober 2016 23:29:47 schreef Thevel:
Het is maar wat je mooi vind. :)

Ha, ha, fantastisch! Het lijkt wel een vliegtuig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Die afgeschermde knop uiterst rechts lijkt me moeilijk bereikbaar tijdens het rijden. Dat wordt slingeren!
Ik geloof ook niet dat je die metertjes allemaal tijdens het rijden goed kan aflezen vanwege parallax.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Het is een mooie showauto en die knopjes zijn met een stok te bereiken. Ik had ooit om te testen drie Tomtom's in mijn auto. Allemaal verschillende versies, die werden toch een partijtje met elkaar oneens toen er een andere weg werd gekozen, ongelofelijk. En maar door elkaar schreeuwen wie er de 'juiste' route had :-)

BTW Als een fabrikant een buis had ontwikkeld konden andere merken het ontwerp dan (gratis) namaken? Bijv. zo'n ECLL800 van Lorenz.

Tidak Ada

Golden Member

Philips had vele dochters, o.a.:

  • Valvo
  • Mullard
  • Amperex
  • Pope
  • Magnavox
  • Rogers
  • Dario(?)
  • en nog vele anderen

Veder nog vele licentiehouders.

Anderzijds nam Philips ook licenties over van anderen w.o. de bekende 6BQ5 = EL84!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Dario inderdaad en Adzam, RTC, Fapesa en zo nog wel een paar. Ook Miniwatt werd in sommige landen als handelsmerk gebruikt.

Van de EL84 wist ik het niet maar de ECC81 t/m 83 waren in elk geval Amerikaanse ontwerpen. (aanvulling: Even opgezocht, de EL84 is een echt Philipsontwerp en pas later voor de Canadese markt geregistreerd bij JEDEC als 6BQ5).

Op 12 oktober 2016 10:40:00 schreef RAAF12:
BTW Als een fabrikant een buis had ontwikkeld konden andere merken het ontwerp dan (gratis) namaken? Bijv. zo'n ECLL800 van Lorenz.

Dat is in elk geval een Lorenzbuis, van de voorlopers ben ik niet helemaal zeker. Buizenfabrikanten hadden afspraken met elkaar over het gebruiken van elkaars ontwikkelingen. Ook werden er wel buizen bij elkaar ingekocht als dat zo uitkwam qua productie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Wegens de moeilijke verkrijgbaarheid en prijs zie je ook deze 'vervanger' van de ELL80 regelmatig. (2x EL95) :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@maartenbakker:
En vergeet ook de "rebranders" niet !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 12 oktober 2016 01:13:38 schreef maartenbakker:
[...]
Wat is dat voor een orgel??

Geen idee, kwam het plaatje toevallig tegen op het web.

Hubie

Special Member

Adzam buizen,als je het omdraaid staat er Mazda,en die maakte ook buizen,ra ra politiepet ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Mazda zat ook onder de Philis pet....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Adzam is een merk van MBLE als ik het me goed herinner, en dat viel ook onder Philips. Mazda was iets Engels toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Nee, ook MBLE ;)

Zou het iets met communauiteit te maken hebben ? Je weet maar nooit in dat land :X

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 12 oktober 2016 17:04:20 (73%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Volgens RB is\was Mazda Japans en werd voor de europeesche markt de letters omgedraaid Adzam dus.
Wat natuurlijk idioot is want Adzam klinkt veel gekker dan Mazda.;-)

maartenbakker

Golden Member

Mazda was een gloeilampenmerk van MBLE kennelijk. Van een connectie met Japan vind ik niets terug, wel bevestiging van een band met Engeland voor wat buizen betreft. Mazda was voor buizen kennelijk een merk van BTH dus Brits-Frans en geen Philips. Dat verklaart meteen waarom die Adzam gebruikten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik kan ook geen Japanse roots vinden dus dat verhaal in RB zal wel een broodje aap zijn.
Alles wat Adzam of Mazda heet wijst naar Belgie.

https://www.delcampe.net/nl/verzamelingen/facturen-commerciele-documen…

Tidak Ada

Golden Member

De enige connectie met Japan en Mazda is voor zover ik weet die automobiel ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bij een bedrijf waar ik werkte een 15 jaar geleden verkochten we Mazda tl armaturen,
daar werd ons bij verteld door de vertegenwoordiger van de toe leverancier dat het philips fabrikaat was.
????

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

De originele oude Mazda radiobuizen waren Engels, het was een submerk (handelsnaam) van Edison Swan (Ediswan). Ze hebben ook Engelse type aanduidingen. b.v. TP22. Ik vond nog een Mazda buizenboekje

Adzam is MBLE (eerst zelfstandig, later Philips) en heeft bij mijn weten geen link met de buizenmerk Mazda.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Arco

Special Member

Staat er een philips productiecode op? (BC voor de E86C)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com