Het lijkt me wel een veilige en zuinige auto. Met al die metertjes en knopjes kom je helemaal niet aan rijden toe
Overleden
Het lijkt me wel een veilige en zuinige auto. Met al die metertjes en knopjes kom je helemaal niet aan rijden toe
Golden Member
Op 11 oktober 2016 23:29:47 schreef Thevel:
Het is maar wat je mooi vind.
Wat is dat voor een orgel??
Op 12 oktober 2016 01:13:38 schreef maartenbakker:
[...]
Wat is dat voor een orgel??
Gaaf! Vind het wat weghebben van mijn Korg MS-20
Special Member
Op 11 oktober 2016 21:29:36 schreef evdweele:
Afgezien van het feit dat ik het lelijk vind, vraag ik me af waar die buizenradio zit.
onder de kap: 12 buizen waarin iets mechanisch beweegt wat een prachtig geluid voortbrengt.... Maarem dat geluid past dan weer niet helemaal bij deze auto...
Honourable Member
Op 11 oktober 2016 23:29:47 schreef Thevel:
Het is maar wat je mooi vind.
Ha, ha, fantastisch! Het lijkt wel een vliegtuig.
Golden Member
Die afgeschermde knop uiterst rechts lijkt me moeilijk bereikbaar tijdens het rijden. Dat wordt slingeren!
Ik geloof ook niet dat je die metertjes allemaal tijdens het rijden goed kan aflezen vanwege parallax.
Golden Member
Het is een mooie showauto en die knopjes zijn met een stok te bereiken. Ik had ooit om te testen drie Tomtom's in mijn auto. Allemaal verschillende versies, die werden toch een partijtje met elkaar oneens toen er een andere weg werd gekozen, ongelofelijk. En maar door elkaar schreeuwen wie er de 'juiste' route had
BTW Als een fabrikant een buis had ontwikkeld konden andere merken het ontwerp dan (gratis) namaken? Bijv. zo'n ECLL800 van Lorenz.
Golden Member
Philips had vele dochters, o.a.:
Veder nog vele licentiehouders.
Anderzijds nam Philips ook licenties over van anderen w.o. de bekende 6BQ5 = EL84!
Golden Member
Dario inderdaad en Adzam, RTC, Fapesa en zo nog wel een paar. Ook Miniwatt werd in sommige landen als handelsmerk gebruikt.
Van de EL84 wist ik het niet maar de ECC81 t/m 83 waren in elk geval Amerikaanse ontwerpen. (aanvulling: Even opgezocht, de EL84 is een echt Philipsontwerp en pas later voor de Canadese markt geregistreerd bij JEDEC als 6BQ5).
Op 12 oktober 2016 10:40:00 schreef RAAF12:
BTW Als een fabrikant een buis had ontwikkeld konden andere merken het ontwerp dan (gratis) namaken? Bijv. zo'n ECLL800 van Lorenz.
Dat is in elk geval een Lorenzbuis, van de voorlopers ben ik niet helemaal zeker. Buizenfabrikanten hadden afspraken met elkaar over het gebruiken van elkaars ontwikkelingen. Ook werden er wel buizen bij elkaar ingekocht als dat zo uitkwam qua productie.
Special Member
Golden Member
@maartenbakker:
En vergeet ook de "rebranders" niet !
Golden Member
Op 12 oktober 2016 01:13:38 schreef maartenbakker:
[...]
Wat is dat voor een orgel??
Geen idee, kwam het plaatje toevallig tegen op het web.
Special Member
Adzam buizen,als je het omdraaid staat er Mazda,en die maakte ook buizen,ra ra politiepet
Golden Member
Mazda zat ook onder de Philis pet....
Golden Member
Adzam is een merk van MBLE als ik het me goed herinner, en dat viel ook onder Philips. Mazda was iets Engels toch?
Golden Member
Nee, ook MBLE
Zou het iets met communauiteit te maken hebben ? Je weet maar nooit in dat land
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 12 oktober 2016 17:04:20 (73%)
Special Member
Volgens RB is\was Mazda Japans en werd voor de europeesche markt de letters omgedraaid Adzam dus.
Wat natuurlijk idioot is want Adzam klinkt veel gekker dan Mazda.
Golden Member
Mazda was een gloeilampenmerk van MBLE kennelijk. Van een connectie met Japan vind ik niets terug, wel bevestiging van een band met Engeland voor wat buizen betreft. Mazda was voor buizen kennelijk een merk van BTH dus Brits-Frans en geen Philips. Dat verklaart meteen waarom die Adzam gebruikten.
Special Member
Ik kan ook geen Japanse roots vinden dus dat verhaal in RB zal wel een broodje aap zijn.
Alles wat Adzam of Mazda heet wijst naar Belgie.
https://www.delcampe.net/nl/verzamelingen/facturen-commerciele-documen…
Golden Member
De enige connectie met Japan en Mazda is voor zover ik weet die automobiel
Bij een bedrijf waar ik werkte een 15 jaar geleden verkochten we Mazda tl armaturen,
daar werd ons bij verteld door de vertegenwoordiger van de toe leverancier dat het philips fabrikaat was.
????
Golden Member
Golden Member
De originele oude Mazda radiobuizen waren Engels, het was een submerk (handelsnaam) van Edison Swan (Ediswan). Ze hebben ook Engelse type aanduidingen. b.v. TP22. Ik vond nog een Mazda buizenboekje
Adzam is MBLE (eerst zelfstandig, later Philips) en heeft bij mijn weten geen link met de buizenmerk Mazda.
Golden Member
Special Member
Staat er een philips productiecode op? (BC voor de E86C)