Samsung LE32S62B. Inverter trafo's stuk.

Hallo,

Behalve de 2 elco's van 35V/1000uF, merkte ik ook dat er 5 van de 14 hoogspanningstrafo's secundair onderbroken zijn.
Nou had ik ooit een CCFL tester liggen maar waar, maar laat ik de vraag anders stellen: kan ik met gerust hart een inverter board bestellen, of is dat tricky ivm defecte CCFL buizen?
Als iemand nog wat t51.0120.211 trafo's heeft liggen zou ik dat ook kunnen proberen. Het inverter boardje zelf is de VIT680001.95 rev.0. Ik zal de vraag op vraag en aanbod stellen naar dit boardje.
Vraagje: hoe weet de tv dat er iets mis is bij de inverter? Een onderbroken secundaire spoel lijkt me geen grote belasting.

Een nieuw inverter board was de oplossing, er bleken geen buizen stuk. Wel was het beeld wat gelig...en hier maak ik een nieuw topic over.

Na het vervangen van een inverter board, vond ik het beeld gelig van deze tv.

Het is een subtiel verschil, want de primaire kleuren zijn gewoon aanwezig (even aangenomen dat een LCD ook met additief mengen zijn kleuren maakt).

Is er in het service menu wat in te stellen, en hoe roep ik dat op?

maartenbakker

Golden Member

Doe dat maar niet, 1 toestel = 1 topic. Dit om degenen die meedenken zo min mogelijk in het duister te laten tasten.

Een gelig beeld zou opzich kunnen komen door versletenbuizen of een te lage brandspanning.

P.s. antwoord op je eerste vraag: de inverter meet de lampstroom en/of de lampspanning.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 oktober 2016 15:46:11 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 16 oktober 2016 14:41:57 schreef Nikolai Tesla:...en hier maak ik een nieuw topic over.

En weg is het nieuwe topic :-)
Hou het in 1 topic aub. Topicstart van het andere topic hierheen verplaatst.

Zou eens beginnen met meten op de voeding
Misschien zitten er spanningen bij die laag zijn
Ook kan dat gelige komen door rook aanslag (nicotine )

Oei. Ik heb een hoogspanningsprobe, maar om nou de hgsp te meten met die lompe punt...hoe doen jullie dat?
Kan ik het aantal branduren zien in het servicemenu?

Mijn insteek was om ieder probleem apart te bespreken maar op deze manier mag het van mij ook.

[Bericht gewijzigd door Nikolai Tesla op zondag 16 oktober 2016 16:50:14 (12%)

Ronald45

Golden Member

Op 16 oktober 2016 15:44:52 schreef maartenbakker:
....Een gelig beeld zou opzich kunnen komen door versletenbuizen of een te lage brandspanning....

Ik dacht altijd dat versleten buisjes roze branden :?

Ik las ook iets over iemand die een ribbon cable had gereinigd en daarmee zijn groenige gloed had gerepareerd. Op een Engelstalig forum.

maartenbakker

Golden Member

Ergens in die hoek, tekort aan energie dus de fosforen die de korte golflengtes moeten geven. Welke kleur precies kan daar vast ook van afhangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het beeld word gelig door de diffusor die er in zit. Het scherm uit elkaar halen en je ziet het direct. Komt vaker voor. Het is in het sevice menu enigzins te corrigeren met Blue gain te verhogen

Is er wat aan te doen, smd? Reinigen? Of is het gewoon geel geworden plastic, en dus de blue gain opkrikken?

Nog even iets: ik krijg de TCON niet los!
Op internet staan zat afbeeldingen van de TCON: de 320wf01c. Moet ik de witte delen naar omlaag klappen? En dan bedoel ik met omlaag: richting de rest van het boardje.

Inmiddels weet ik hoe je hem los krijgt: het zwarte gedeelte omklappen, naar boven toe. Totaal omgekeerd als gewoonlijk volgens mij maar vooruit.

Plastic is gewoon geel geworden. Of een andere plaat uit een sloper halen of truuk blue gain...

Ik heb de service manual gedownload, en kwam er achter dat deze tv een calibratie funktie heeft. Daarna waren de kleuren prima. Aaanrader, het service menu.

maartenbakker

Golden Member

Mooi opgelost! Met wat geluk toch weer een paar jaartjes extra uit een wat ouder toestel gehaald.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Deze tv krijgt toch nog een staartje...ik vraag even wat wijsheid is.

Ik had er een nieuwe inverter kaart ingezet, maar kreeg de tv terug omdat ook de nieuwe kaart de geest had gegeven. Het viel me op dat de kaart precies dezelfde trafo's stuk had, als de oude, 5 in totaal.
Ik ehb toen wat trafo's overgezert en weer gaven 5 trafo's de geest.

Is deze tv nou een trafo vernietiger geworden?

De inverter kaart is een VIT68001.95 REV.0

5 trafo's in een keer is niet echt normaal,maar is de voeding verdachte nummer 1!!

Vreemd wat vlak hiervoor deed alles het prima zonder enige hapering. Maar als ik meega in jouw theorie, waar zou ik op moeten letten? Ik zal alles spanningen meten en hier verslag ervan doen.