PWM detectie schakeling

Anoniem

Ligt er net aan welke reactietijd je wil bekomen van het systeem, en hoe 'betrouwbaar' het moet zijn. Mijn eerste gedachte is toch een peak detector achter een correct gedimensioneerd hoogdoorlaatfilter plakken, en die een schmitt trigger in voeren. Gewoon proberen, en mee spelen tot het werkt zoals je wil!

Kost wel wat rekenwerk als je een breed PWM bereik betrouwbaar wil kunnen detecteren, maar dan ben je voor een paar cent klaar en kan je tussen de 25 en 75% PWM wel zien denk ik...

Het kenmerk van een pwm signaal is dat er flanken in voorkomen. Met zo'n flank kun je een puls triggeren en daarachter een houdschakeling die maximaal x milliseconden aan blijft staan.
x mag je zelf invullen.

@KlaasZ: Mee eens, maar hoe zou ik dat kunnen aanpakken.

@Zonnepaneeltje: Die LM567 zou een erg goede kunnen zijn!!
Ik heb er even wat rekenwerk op losgelaten, en bedacht hoe ik hem dan zou moeten aansluiten.
Maar heel veel ervaring heb ik niet; dus de vraag is, klopt dit? En zou dit inderdaad mijn 25KHz PWM signaal detecteren?
(Gebruikte datasheet: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm567c.pdf)

[Bericht gewijzigd door Zynth! op vrijdag 7 oktober 2016 23:15:40 (11%)

Op 7 oktober 2016 23:10:32 schreef Zynth!:
@KlaasZ: Mee eens, maar hoe zou ik dat kunnen aanpakken.

Je moet in ieder geval het signaal inkoppelen via een condensator, zodat je alleen de spanningsveranderingen ziet. Ik zie op het moment geen kans om er even een schema van te tekenen, maar ik ga proberen het te omschrijven.
Je kan b.v. via een serieschakeling van een R en een C de basis van een NPN-transistor aansturen. Over basis-emitter zet je een diode antiparallel die de negatiever pulsen voor zijn rekening neemt.
Met de collector van die transistor laad je een C2 die met zijn andere kant aan de plus hangt. En met die C2 stuur je via een weerstand de basis van een PNP transistor, die dan uiteraard met zijn emitter ook aan de plus hangt. C2 fungeert als buffer tussen 2 pulsen. Door de waarde daarvan te variëren kies je hoelang het signaal blijft hangen in afwachting van de volgende puls.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoek eens op "re-triggerable one-shot" . Zat voorbeelden van te vinden. Met een PWM signaal van 25 kHz zal een one-shot tijd van 100 uS voldoende moeten zijn om het gewenste resultaat te bekomen.

Ik zal daar ook eens op zoeken!

Zou de oplossing met de LM567 die ik hierboven heb getekend, correct werken?
Die zou zonder teveel "experimenteren" voor mijn gevoel gewoon goed moeten kunnen gaan.

De LM567 moet een niet al te groot ingangssignaal hebben meen ik me te herinneren. Geen 5V in elk geval.

Sine

Moderator

Geen PWM is geen AC en komt dus niet door het C-tje heen.

code:


                                                        .----o
                                                        |
                                                        |
                    ||                          ___   |/
               o----||----o----->|---o-----o---|___|--|
                    ||    |          |     |          |>
                          |          |    .-.           |
                          -         ---   | |           |
                          ^         ---   | |           |
                          |          |    '-'           |
                          |          |     |            |
                          |          |     |            |
               o----------o----------o-----o------------'

-edit-

Klaas was sneller :P

Op 8 oktober 2016 11:03:01 schreef Sine:
Simpeler dan wat ik eerst voorstelde, maar ik zou dan voor de basis nog een weerstand tussenvoegen:

code:



                                                     .----o
                                                     |
                                                     |
                    ||                        ___  |/
               o----||----o----->|---o-----o-|___|-|
                    ||    |          |     |       |>
                          |          |    .-.        |
                          -         ---   | |        |
                          ^         ---   | |        |
                          |          |    '-'        |
                          |          |     |         |
                          |          |     |         |
               o----------o----------o-----o---------'
High met Henk

Special Member

555 missing pulse circuit???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@Sine/@Klaasz dat ziet er goed uit! Niet aan gedacht.
Hoe moet ik de waardes van de R's en C's bepalen?

Zonnepaneeltje, volgens de datasheet mag hij -8.5 tot 8.5 als input hebben.
Tot nu toe heeft de LM567 mijn voorkeur, omdat ik dat het best begrijp :S

[Bericht gewijzigd door Zynth! op zaterdag 8 oktober 2016 17:20:45 (43%)

Op 8 oktober 2016 15:37:32 schreef Zynth!:
@Sine/@Klaasz dat ziet er goed uit! Niet aan gedacht.
Hoe moet ik de waardes van de R's en C's bepalen?

Die waardes hangen af van de inkomende spanning en van de laagste frequentie die je nog wil detecteren.

Op 8 oktober 2016 19:27:06 schreef KlaasZ:
[...]Die waardes hangen af van de inkomende spanning en van de laagste frequentie die je nog wil detecteren.

Dat snap ik, maar niet hoe ik die berekening moet maken :(

Arco

Special Member

In een van de (vele) online RC calculators kun je simpel uitrekenen hoe lang het duurt om een bepaalde RC conbinatie op te laden tot 0.6 volt...
Geldt ook voor mijn schakeling, alleen kun je make/break daar apart instellen, en ook nog een delay indien gewenst...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 8 oktober 2016 20:49:49 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Als je 10nF voor de condensatoren en 10KΩ voor de weerstanden zal het wel werken denk ik.

High met Henk

Special Member

de 555 missing pulse werkt ook op die manier, maar digitaliseert de output meteen. De formules staan al in de datasheet een aangezien je een fixed frequentie hebt, werkt het als een tierelier.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 8 oktober 2016 20:00:46 schreef Zynth!:
Dat snap ik, maar niet hoe ik die berekening moet maken :(

Mijn plan was om een poging tot berekening te doen als jij met de voorwaarden komt.

Uiteraard, dat is geen probleem!
Ik wil een PWM signaal van rond de 25khz detecteren, vanaf een dutycycle van ongeveer 20%-100%.
Dat betekent dat er elke dus ongeveer elke 40us een puls komt die 8us-40us duurt.

Bij voorkeur met een circuit met "oneindig" hoge ingangsweerstand, omdat mijn signaallijn eigenlijk geen belasting mag bevatten aan het eind. Dat is wel zo netjes.

Het zou leuk zijn als je je berekening zou willen delen zodat ik (en een ander) er van kan leren, en het de volgende keer zelf kan :)

[Bericht gewijzigd door Zynth! op zaterdag 8 oktober 2016 23:09:48 (15%)

Ik mis nog een gegeven, en dat is de spanning.

Thevel

Golden Member

Ik ben op partsim wat aan het testen, en ik krijg het met een aantal waardes redelijk voor elkaar.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar als de dutycycle flink hoog wordt... Of zou ik dan hetzelfde circuit moeten maken met een inverter ervoor, en ze daarna aan elkaar knopen? Lijkt me ook niet ideaal.

Arco

Special Member

Met hele korte tijden kun je beter een klein microcontrollertje nemen. (of iets anders wat een edge trigger heeft)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit lijkt te werken, maar dat is meer proberen dan echt met een solide redenatie...
Ben er toch nog niet blij mee.

Wat is jullie mening over de LM567 schakeling van een paar posts hierboven?

Arco

Special Member

Waarom zou je daar een LM567 voor gebruiken? (die is daar niet echt voor gemaakt, verwacht een toon met redelijke duty-cycle, en is ook behoorlijk temperatuurafhankelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com