als je ledstrips bekijkt die ze bij autos enzo monteren, dan steken ze er altijd 3 in serie.
zowel bij de witte/oranje waar elke led op 3,2-3,4V draait, als bij de rode waar elke led op 2.0-2,2V draait. enkel de weerstand verschilt daar.
ik heb ledstrips van 30cm waar 15leds in zitten. 5 parallel stringen waarbij eke string bestaat uit 3serieleds en een weerstand.
voor oranje/wit is de weerstand 130ohm
bij de rode is dat 330ohm.
als je dan narekent:
3 witte leds van 3,2V met een weerstand op 12V, dan staat er 2,4V over de weerstand. dat maakt dat er max 18mA doorloopt.
bij 3 rode leds van 2,0V met een weerstand op 12V maakt het dat er maximaal 18mA loopt.
als de ledspanning nog hoger oploopt, zal dat betekenen dat er minder stroom zal lopen. dus worst case, zit je op 12V nog altijd goed (maar zit je wel riskant hoog op 14V als de dynamo de accu bij laad).
je moet dus zeker worst case scenario gebruiken in je opstelling, en dat is de laagst mogelijke ledspannning, laagst mogelijke weerstandwaarde (er is altijd een tolerantie op weerstanden) en de hoogst mogelijke spanning dat je voertuig kan leveren.
en dan moet je nog altijd binnen de maximale stroom van je led blijven.
een led op 15 of 20mA is zichtbaar amper verschil in lichtsterkte. het is dus niet nodig op het maximum te gaan zitten