leds integreren in kappen, hoe aansluiten

Goedendag, ik ben bezig met de verlichting van mijn quad wat te verbeteren.
Nu wil ik in de voorkap onder de koplampen een rij oranje leds monteren als knipperlicht. Dit zijn die felle heldere leds 5mm.

per kant komt een rij van 10 leds.

De vraag is hoe ik deze het beste kan aansluiten?
Stomme is dat ik geen gegevens heb van de leds, maar volgens mij is dit vrij standaard bij deze heldere leds 3-3,6v

De quad heeft een 12v voeding dus mijn gedachte is 2x 5 leds in serie met weerstand? zoja welke weerstand?

Ben hier niet zo thuis in met leds.....

zeg dat je 3,3V nodig hebt per led, dan zou 5 in serie niet haalbaar zijn. ik zou zeggen 3 in serie zetten met weerstand en dan 3 setjes parallel zetten met een totaal van 9 leds. of 1 led apart met een eigen weerstand op 12V zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De quad heeft een 12v voeding dus mijn gedachte is 2x 5 leds in serie met weerstand?

En hoeveel denk je dan dat 5x3.6v is?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 8 oktober 2016 18:17:13 schreef klabam:
Stomme is dat ik geen gegevens heb van de leds, maar volgens mij is dit vrij standaard bij deze heldere leds 3-3,6v

De gegevens bepaal je natuurlijk experimenteel even.
Led aansluiten op potmetertje en spanningsbronl.
Voedingsspanning is bekend. Bij de juiste hoeveelheid licht meet je de spanning over led en weerstand en kijk je of de stroom niet veel te hoog is.

Worst case kost dat experiment een led en een pot....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Als je nu ook een stroom meting doet, weet je dat je bij 10 mA meestal wel goed zit zonder je led te slopen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Die stroom wordt direct bekend als de spanning over de potmeter en weerstandswaarde van de potmeter even gemeten worden.

Meneertje Ohm doet de rest :)

@testman.....je hebt gelijk natuurlijk..

Denk dat ik voor weerstand per led ga, mocht er dan 1 stuk gaan dan blijft het bij 1.....tegenwoordig mooi kleine smd weerstanden.

Ok even een kleine update:

Ik heb even navraag gedaan over de specs van de leds.

Zijn dus 1,9 V 20mA

Dus ik heb nu 5 leds in serie en berekend via de ledcalculator op ledtuning.nl welke weerstand ik nodig heb.

Hieruit kwam 125 Ohm --> 150 Ohm afgerond...

Prima het zal wel, deze ertussen gedaan maar de leds geven nauwelijks licht.
Weerstandje ertussen uit en even een 6e led ertussen en rechtstreeks op de accu.... prima licht. dus die weerstand klopt niet en dat blijft voor mij abracadabra.....

Hoeveel spanning staat er over 1 led als ze nu goed branden ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

2 volt op 6 leds

en met 5 leds en 125 Ohm weerstand heb ik 1,58 volt......en dat gaat hem niet worden.

Ik ga als basis nu maar 2.1 volt aanhouden, dan zou ik een weerstand van 75 Ohm moeten hebben......vermoed dat ik dan beter uitkom.

[Bericht gewijzigd door klabam op zaterdag 15 oktober 2016 09:21:50 (40%)

5x1,58 = 7,9v over je leds

Zou je 4.1v over je weerstand overhouden
Nauwelijks licht = ~3mA

Zou je weerstand nu rond de 1250-1500ohm moeten zijn ipv 125-150ohm, heb je de verkeerde weerstand gepakt?

Of je meet ergens iets verkeerd

Zeg het maar......ik heb nu een weerstand van 0,6 Ohm en nu heb ik pas 1,86v op mijn leds, dus ze branden, maar nog niet fel genoeg.

Ik snap er echt nu helemaal niks meer van, of ik lees dingen verkeerd...

Op 15 oktober 2016 09:08:53 schreef klabam:Weerstandje ertussen uit en even een 6e led ertussen en rechtstreeks op de accu.... prima licht. dus die weerstand klopt niet en dat blijft voor mij abracadabra.....

Dat is echt een prima recept om je LEDs te slopen.

Wat is de kleurcode van je weerstand? Een weerstand van 0.6 ohm doet echt niets zinnigs in deze situatie.

De accuspanning van je quad is helemaal geen 12V als de motor draait, dan is het tussen de 13.8 en 14.4V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

heb je dit gemeten met de quad op het contact, of met de motor draaiende? als de motor loopt stijgt de accuspanning van 12,3V naar 14,5V wat je een ruimere marge voor de weerstanden geeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik vermoed dat ik mijn multimeter verkeerd aflees......

Edit: inderdaad, ik las het niet goed..... 68 Ohm heb ik er nu tussen
hiermee heb ik dus 1,86v op mijn leds op de test accu van 12v en dat is nog net te weinig.

High met Henk

Special Member

hmm 68 ohm geeft weinig ruimte.

ik zou 2 strings van 3 led's nemen
Maar hoeveel stroom loopt er nu??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ow ow ow wat stom, zat dus echt scheel te kijken en ipv Ohm zat ik Kohms te lezen...

Dus nu 5 leds en even wat weeerstanden parallel gezet om rond de 200 Ohm uit te komen en voila......exact 1,9V op 12,8 volt

Met lopende motor heb ik 13,5 dus dat moet wel kunnen.

Grt,

Ruben

Shiptronic

Overleden

De spanning is niet relevant , daar kan je niets aan doe dat regelt de LED zelf. De strom moet je beperken, waar bij op gegeven is dat 20mA de MAX is.

Dus bij draaiende motor

13,5- (5x1.9)= 13,5-9,5 = 4V die er voor de weerstand over blijft.

Bij 10-15 mA geven ze licht genoeg

4V/10mA = 0,400 KΩ = 400 Ω
4V/15mA = 0,266 KΩ = 266 Ω

Alles tussen 266 en 400 Ω zal voldoen

Je hebt nu 200Ω 4V/0,2K = 20mA veel te dict bij de Imax die door de LED mag, zo kort je de levens duur in, de opbrengst zal ook snel terug lopen.

normale laad spanning is 13,8V - 9.6= 4,2V /0,2K= 21mA je gaat uds al snel over de Imax heen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als je ledstrips bekijkt die ze bij autos enzo monteren, dan steken ze er altijd 3 in serie.

zowel bij de witte/oranje waar elke led op 3,2-3,4V draait, als bij de rode waar elke led op 2.0-2,2V draait. enkel de weerstand verschilt daar.

ik heb ledstrips van 30cm waar 15leds in zitten. 5 parallel stringen waarbij eke string bestaat uit 3serieleds en een weerstand.

voor oranje/wit is de weerstand 130ohm
bij de rode is dat 330ohm.

als je dan narekent:
3 witte leds van 3,2V met een weerstand op 12V, dan staat er 2,4V over de weerstand. dat maakt dat er max 18mA doorloopt.

bij 3 rode leds van 2,0V met een weerstand op 12V maakt het dat er maximaal 18mA loopt.

als de ledspanning nog hoger oploopt, zal dat betekenen dat er minder stroom zal lopen. dus worst case, zit je op 12V nog altijd goed (maar zit je wel riskant hoog op 14V als de dynamo de accu bij laad).

je moet dus zeker worst case scenario gebruiken in je opstelling, en dat is de laagst mogelijke ledspannning, laagst mogelijke weerstandwaarde (er is altijd een tolerantie op weerstanden) en de hoogst mogelijke spanning dat je voertuig kan leveren.
en dan moet je nog altijd binnen de maximale stroom van je led blijven.

een led op 15 of 20mA is zichtbaar amper verschil in lichtsterkte. het is dus niet nodig op het maximum te gaan zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@shiptronic, je hebt gelijk...
Heb nu 470 Ohm weerstand ertussen, enige die ik nog had liggen....
Heb nu live getest op de quad met draaiende motor en dit gaat nu perfect.
gezien dit dus knipperlichten worden en dus niet constant branden maak ik me niet zo druk over de eventuele levensduur (branduren)