warmte afgifte van radiator meten

zou wllen meten hoelang mijn radiator s'nachts warmte afgeeft met arduino nano en DS18B20 in minuten uitlezen op lcd 20 x 4

Doe het maar in picbasic.
Kan je zo hier vandaan overschrijven.
http://www.picbasic.nl/electro_ds1820.htm

Ik denk dat je 2 temperatuur sensoren nodig gaat hebben.
1 welke de omgevingstemperatuur meet en 1 op de radiator.

Je kunt dan een teller laten starten welke stopt zodra de radiator temperatuur gelijk of bijna gelijk is aan de omgevingstemperatuur.

Loopje zou iets kunnen zijn van
Tijd=0

If radiatortemp > omgevingtemp
Delay(60000)
Tijd + 1 = tijd

ik denk dat je een (1) sensor op de aanvoer- en een (1)sensor op de retour-leiding moet zetten.
als de twee temperaturen gelijk zijn , wordt er geen warmte meer afgegeven.

Anoniem

Op 11 oktober 2016 20:05:46 schreef liontest:
ik denk dat je een (1) sensor op de aanvoer- en een (1)sensor op de retour-leiding moet zetten.
als de twee temperaturen gelijk zijn , wordt er geen warmte meer afgegeven.

Of de pomp is gestopt. Na een poosje wordt de aanvoer- en retourtemperatuur gelijk. Zolang de radiator nog een hogere oppervlakte-temperatuur heeft dan de omgeving geeft hij nog steeds warmte af. De convectiewarmte is dan minimaal maar er is nog steeds stralingswarmte. Je zult dus 3 sensoren moeten gebruiken om een goede meting te doen. Eén op de aanvoer, één op de retour en één voor de omgevingstemperatuur.

OHm Pi Dat is op zich een goede uitleg maar ik heb een Arduino Nano voor project.

Henk R daar had ik ook al aan gedacht om 3 sensoren te gebruiken

beide bedankt

Maar wat is dan precies je vraag?

Tegenwoordig zit er in de Arduino IDE ook een optie voor een serial plotter: http://www.instructables.com/id/Ultimate-Guide-to-Adruino-Serial-Plott…
Als eerste test kun je dan gewoon drie sensoren aan je Arduino Nano aansluiten, die een nacht laten draaien, en kijken wat er te zien is in de serial plotter de volgende ochtend.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Als je goedkoop een "eenmalige" meting wilt uitvoeren dan is denk ik 1 sensor genoeg. Niet dat die dingen veel geld kosten, maar het wachten-op-aankomst uit china is wat "kost".

Als je een grafiekje maakt, zal je zien dat om 23:00 de verwarming uitgaat en de radiator temperatuur begint te zakken. Zodra ie ongeveer redelijk stabiel wordt, weet je ook de temperatuur van de kamer.... Ik denk dat je dit wel uit de grafiek kan halen. (ondanks dat door het wegvallen van de verwarming de kamertemp blijft zakken, ook omdat het buiten steeds kouder wordt gedurende de nacht...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kloppertje zou jij mij kunnen helpen aan de scetch en schema
voor 'n Arduino Nano,3 DS18B20 sensors, met de tijd " warm " bv van
11:00 uur tot 08:00 uur

sorry kan zelf niet programmeren, beetje te oud om dat nog te leren (75)

bij voorbaat dank

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Waar ik eigenlijk een beetje benieuwd naar ben is waarom u de warmteafgifte wilt meten.

En zeker op die leeftijd. Dan ga je je daar toch geen zorgen meer over maken.;-)

waarom u de warmteafgifte wilt meten.

Misschien om blokverwarming met verbruiksmeters te controleren ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hensz

Golden Member

Of om te zien hoe vroeg de CV 's avonds uit kan?

Don't Panic!

M-i-c-h-e-l

KlaasZ } ........

Roland

Ik hoor al jaren de discusie of je de thermostaat lager moet zetten s'nachts of op een waarde laten staan.

Ik ben van mening dat het beter is om de thermostaat op een waarde te laten staan omdat, op den duur de muren vloer, muren, plafond deze waarde hebben en dus beter op temperatuur kunnen blijven want die stralen ook warmte af naar de ruimte die daardoor ook niet veel afkoeld. Dus zal de thermostaat daarop reageren en de cv minder of niet aanzetten. Ook blijven meestal deuren gesloten en is er geen of bijna geen luchtverplaatsing

Dat wilde ik dmv dit project eens uit testen!

Verder werd gevraagd waar ik mij nog bezorgd om maak als jonge man op leeftijd.

Ben nog veel met mijn hobby bezig modelbouw (radio controlled vierassige truck M.A.N 1 : 14.5 geheel uit metaal als bouwpakket )van ScaleArt

Waarin ook van 'n Arduino Nano en nog wat elektronika gebruik maak.

En dus dacht dat kan 'n Arduino ook wel uitvogelen !!!!

Is dat voldoende antword op jullie vragen ???

Allen bedankt voor jullie reactie en hoop op jullie hulp

ik kan je het antwoord zo geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uit oogpunt van energiebesparing is het altijd nuttig om 's nachts de thermostaat lager te zetten.
Je kan de proef op de som nemen door afwisselend de ene nacht de thermostaat lager te zetten en de andere nacht niet. Dan neem je steeds 's morgens en 's avonds op vaste tijden de gasmeterstand op.
Als je dat twee weken volhoudt heb je een aardige indicatie of het wat uitmaakt.
Daar heb je helemaal geen arduino of temperatuursensor voor nodig.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Tenzij je inderdaad blokverwarming hebt.

Oh u had het over een cv :)

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op woensdag 12 oktober 2016 23:45:27 (32%)

Op 12 oktober 2016 19:26:05 schreef a.j nieuwlaat:
Ik ben van mening dat het beter is om de thermostaat op een waarde te laten staan omdat, op den duur de muren vloer, muren, plafond deze waarde hebben en dus beter op temperatuur kunnen blijven want die stralen ook warmte af naar de ruimte die daardoor ook niet veel afkoeld.

In de eerste instantie zou je denken: Als je de boel niet helemaal afzet, dan hoeft de CV 's ochtends niet zo hard te werken om het weer op te warmen.

Maar als je je realiseert dat het warmte verlies naar buiten (en dat is eigenlijk het enige wat gecompenseert moet worden door de CV), vrijwel recht evenredig is met het temperatuur verschil met buiten, dan moet je je realiseren dat kouder laten worden toch gunstiger is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Precies, ik kom wel eens mensen tegen die beweren dat het beter is om de thermostaat niet lager te zetten. Want, zeggen ze, de warmte blijft in de stenen zitten, dus hoeft de ketel 's morgens minder hard te werken om de zaak weer op temperatuur te brengen. Maar ze vergeten dat de ketel 's nachts meer moet doen om de zaak op temperatuur te houden. Sterker nog, ze ontkennen dat zelfs.
Typisch geval van gebrek aan natuurkundige kennis.

En toch zit er een kern van waarheid in.
Hoeveel energie is er nodig om een kamer op temperatuur te stoken en hoeveel om de ruimte op temperatuur te houden.

Het opstoken van een kamer kost een hoop energie, het op temperatuur houden kost minder energie. De vraag is alleen,wat kost uiteindelijk meer energie. Dit is opzich proef onder vindelijk uit te proberen. Helaas heb je dan wel de variabele van de buitentemperatuur.
Niet elk huis heeft dezelfde isolatie waarde waardoor bij een een de warmte makkelijker ontsnapt als bij een ander.

Zelf hebben we het probleem niet zo erg, de beneden en zij buren stoken voor ons. Nu staat bij ons de kachel op 16°C en er wordt ruim 20°C gemeten.

Ik raad u aan om nog even mijn vorige post hier te lezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Ik heb dit bij mijn thuis situatie ook getest (PD gestuurde kranen), en kwam toch tot de conclusie dat op temp houden de ketel minder aanslaat dan wanneer je de boel uitzet of temp verlaagd.

hoe, ik kan in grafieken aflezen hoever de kranen openstaan (%), de voorwaarde om de cv aan te laten slaan is dat minstens 1 kraan meer dan 50% open moet staan. Ik heb ook een grafiek (on/off) die aan geeft wanneer de CV aan of uit staat. De korte pieken in een nacht 3-5 keer dat deze aanslaat, is korter dan de periode die 's morgens ontstaat als alles weer opgewarmd moet worden. ( werk aan huis , dus alles helemaal uit als je overdag weg zou zijn heb ik niet getest, dus ik besef me dat mijn situatie niet voor een ieder opgaat) Daarbij komt dat ik altijd en overal en prettig klimaat in huis heb, tja welke waarde kan je daar aan hangen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 oktober 2016 10:48:56 schreef Shiptronic:
en kwam toch tot de conclusie dat op temp houden de ketel minder aanslaat dan wanneer je de boel uitzet of temp verlaagd.

Maar gebruik je dan ook minder gas?

Je mag wel je zeggen hoor rew ;-)

Ben bij mij een situatie toch tegengekomen dat het niet veel uitmaakt.
De minimale temperatuur welke ik heb gezien was 18,9°C.
Dat was rond half 6 's morgens. Een minimale 1,1°C afname bij een vries temperatuur buiten (niet gemeten maar als er sneeuw blijft liggen....). Daarom ook mijn opmerking hangt geheel van het huis af.

@KlaasZ,
Dat is nu de grote vraag.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.