samsung LE40A556P1FXXC start traag

Heb een samsung tv staan die pas na een 15 min aan gaat, voeding gecontroleerd werkt na behoren.
Had al bij vraag en aanbod om een mainbord gevraagd maar nog geen reactie.
Inmiddels ben ik er achter welk onderdeel vervangen moet worden maar heb geen schema en weet dus niet wat voor onderdeel het is,(zie foto )mogelijk kunnen jullie mij het vertellen.het lijkt op een ic maar er staat op de print q1103-50hz.(bij het warm stoken van dit onderdeel gaat de tv direct spelen)
het mainbord = een bn94-1656m
alvast bedankt.
ed

Arco

Special Member

Dat is een mosfet: http://www.vishay.com/docs/70651/70651.pdf
Weet je zeker dat het niet de elco is? (die wordt waarschijnlijk ook warm als je de fet verwarmt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja dat weet ik inderdaad zeker want ik zet de punt van soldeerbout er op.
bedankt voor je antwoord.

Nog een suggestie waar dit te koop is.
ed

[Bericht gewijzigd door deregt op dinsdag 11 oktober 2016 20:20:26 (17%)

maartenbakker

Golden Member

Het volledige typenummer van de MOSFET is Si9933ADY en leveranciers vind je het makkelijkst door op dat nummer te zoeken.

Toch zijn dit soort storingen erg atypisch voor zo'n FET. Ik wil je in overweging geven om de soldeerbout bij de volgende test even op de elco te zetten inplaats van op de FET.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de elco heb ik ook apart met de bout verwarmt maar daar reageert het niet op.Dus voor mij is het zeker dat het die mosfet is.
grt
ed

Misschien een stom idee maar soldeer al die pootjes eens na van die 9933b
Volgens mij is door de hitte van dat ding de soldeer gaan breken
Grote kans dat als je het opnieuw doorsoldeert de boel weer werkt

het doorsolderen had ik ook al gedaan.

Met verse tin erbij ??
Want op de foto is het niet te zien, en lijkt het eerder los te zitten

inderdaad gedaan maar foto is daar voor gemaakt.

Arco

Special Member

De fet kan natuurlijk wel kapot zijn, maar het is een hele vreemde storing voor een fet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat klopt maar het blijkt toch echt zo te zijn heb de testen met warm maken nog een keer goed uitgeprobeerd en kom tot de conclusie dat de fet inwendig defect moet zijn de elco heb ik wat langer verwarmt maar reageert daar niet op.
ik ga er een bestellen en laat het spoedig weten.
ed

maartenbakker

Golden Member

Alles wijst er inderdaad wel op. Meestal zijn de symptomen bij een onbetrouwbare halfgeleider andersom, dus uitvallen bij warm. Maar het kan absoluut en volgens mij heb je het degelijk getest dus ben benieuwd naar het resultaat / de bevestiging van je bevindingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inmiddels de fet gemonteerd,apparaat werkt weer na behoren.

Nu zoek ik nog een voet voor die tv misschien iemand nog een liggen.
grt Ed

Das mooi dat de TV het weer doet!!Of de TV ophangen...

dat kan ook maar mijn dochter wil hem op een kastje zetten vandaar.
ed