Samsung UE40F5500 (Tcon vraagje)

Hallo wie kan mij vertellen wat bij deze t,cons het verschil is
De orgenele is een Runtk 3551TP0055FV ZZ ,de t,con die ik gekregen heb heeft dezelde nr enkel de zz is hiervan za dus geen beeld

Wat deed die oude tcon dan ??
Want misschien zit de fout niet in de tcon maar in het mainboard

maartenbakker

Golden Member

Ik interpreteer ZZ als opvulling om aan 13 tekens te komen omdat tenminste de helft van de Sharp-codenummers die ik tegenkom eindigt op ZZ. Maar het kan alsnog een andere of aanvullende betekenis hebben. Mogelijk dat ze met ZA kleine wijzigingen aangeven, maar het kan ook dat je nieuwe TCON stuk is. Op zeker spelen zou dan zijn om een TCON te zoeken die op ZZ eindigt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat klopt maarten, ik heb ook ooit eens gelezen dat de "Z" puur als opvulling voor sharppartnummers is, heeft verder geen betekenis.

maartenbakker

Golden Member

Nu ik even terugkijk valt me op dat het codenummer wel wat lang is en kennelijk ook niet klopt.

Moet het geen RUNTK5351TPZZ zijn? Ik vind ook de benaming RUNTK5351TP-0055FV-ZZ wel terug, maar hoe dan ook met 5351 en dus niet met 3551.

Als ik naar een foto van een soortgelijke TCON kijk dan denk ik dat het gedeelte 0055FV een aanduiding is die los staat van RUNTK5351TPZZ dus dat je beter die laatste aanduiding kunt gebruiken.

Wel valt op dat die ZZ gestempeld is achter een gesilkscreend nummer, dus de kans lijkt me groot dat ZZ de standaardversie is en dat er wat anders staat (zoals ZA) als er een verschil in zit. Het kan dus dat de klacht daardoor komt.

Het Samsung bestelnummer van de RUNTK5351TPZZ zou BN96-23812B moeten zijn en mogelijke alternatieve aanduidingen zijn LK0DZ1C0491 en HF400BGS-V1,150.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 14 oktober 2016 00:11:45 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die extra letters maken wel degelijk een verschil. ZZ is bijvoorbeeld voor een 40 inch en de ZA voor een 32 inch enzovoorts.

Hoi maartenbakker het is toch het juiste type nr, maar william heeft gelijk deze komt uit een 32inch met gebroken scherm maar is identiek als die van een 40 inch juist die ZZ is ZA . Zou het dat kunnen zijn dat ik hierdoor geen beeld heb mvg maxtv

Op het tcon board zit na de fuse ,op plek Q300 een fet heb je die al nagemeten ??

maartenbakker

Golden Member

32" en 40" is inderdaad vaak niet uitwisselbaar. Je zult de TCON moeten repareren of eentje met hetzelfde nummer moeten zoeken die op ZZ eindigt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok dan zal ik op zoek moeten gaan naar een t,con voor een 40 inch,tot m,n spijt is de orginele niet meer in mijn bezit toestel is per ongeluk mee weg gegaan voor export te laat gezien

Hallo barrye ik moet u gelijk geven komt 12v in maar komt niets van spanning
uit zal ik even kijken wat ik daar in de plaats kan zetten of heeft u een idee wat ik daar kan plaatsen

Hoi toch even iets rechtzetten maartenbakker wat het typenr betreft had u wel gelijk,op het t,conbord zelf meet ik enkel op Q300 EN Q200 12V voor de rest geen enkele andere spanning die erop aangegeven staat.En deze T,cons zijn een ramp om 2dehands te vinden

maartenbakker

Golden Member

Dat klinkt alsof er op de TCON een DC-DC converter is uitgevallen (of in beveiliging gaat?). Natuurlijk zijn schema's staatsgeheim dus dat kan lastig worden. Is 12V de enige spanning die uit het toestel hoort te komen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hoi maartenbakker alle voedingspanningen zijn aanwezig die er moeten zijn,de
fout zit denkelijk op de t,con zelf wat mij dwars zit op de DC converter staat niets op wat het is het enige wat er op staat is UP RR op de andere N BR wat moet m,n daar uit opmaken.Heb dan nog een vraagje wie weet welke spanning Q3OO moet geven komt 12v in van de zekering maar welke moet eruit komen

De fout schijnt in een gamma controller te zitten, kwa functie zo'n beetje gelijk aan de AS15.

Ok william 1967 denkt u dat het de moeite zou lonen deze te vervangen ook
al zal het wat moeilijker gaan als de AS15 ic,s of toch beter verder zoeken
naar een t,conboard

Ik kan van hieruit niet bepalen of jij kundig genoeg bent om dat te doen, denk je dat je het kan en heb je de nodige apparatuur en ervaring dan moet het haalbaar zijn.

Op eBay staan ze alleen zijn ze niet goedkoop

al eens gekeken op paylesscomponents.com ?
is amerikaans ,wel 15 dollar verzendkosten ,maar de meeste t-cons zijn spotgoedkoop

Ok william ga deze ic volgende week bestellen en dan vervangen,dat deze prijzig zijn op ebay had ik al gezien en vervangen dat zal zeker wel lukken.
Laat jullie zeker het resultaat hiervan weten mvg maxtv

Hoi heb de gamma controler vervangen maar nog steeds niet,nu kan ik zondag het zelde toestel gaan halen wel beeld maar geen backligt dus probleem denkelijk opgelost u hoort het wel

Dan kan je genoeg uitwisselen om probleem bij beide toestellen te ontdekken.

Dat is juist ik laat jullie zeker het resultaat weten.

Hallo heb vandaag de tv gehaald bij deze waren de leds defect,heb dan de t,con in mijn tv geplaatst en deze werkt.
Nu heb ik ook de leds vervangen in het andere toestel en deze werkt nu ook
op het t,con na dus toch maar de orgenele t,con zoeken mvg maxtv

Dus toch onjuiste /defecte tcon. Goed gevonden!!