Teleton Schema's gevraagd.

Hallo collega's techneuten.

Ik zal even eerst mijn oproep verklaren; Een hele tijd geleden ( net een begin van een sprookje he! ) meer bepaald midden jaren 70 direct na het behalen van mijn diploma kon ik aan de slag in Borgerhout ( Belgie) als technieker bij de firma Teleton. Ik was destijds verantwoordelijk voor alle herstellingen van Teleton apparaten.
Dit heb ik een 4 tal jaren gedaan en ben dan van job verandert.

Teleton was destijds een zogenaamd B-merk afkomstig van Japan ( dochteronderneming van de Mitsubishi groep )
Teleton werd in Europa naast Belgie ook in Nederland en Frankrijk en Duitsland verkocht.
Het was dus geen topmerk maar ze vielen wel op door hun dikwijls speciale vormgeving en vooral voor hun uitstekende prijs/kwaliteit.
Een Teleton toestel was voor velen van ons de eerste aankoop.
Ik heb dit herstellen steeds zeer leuk gevonden en ik denk nog vaak terug aan deze ( analoge ) tijd.

Alhoewel ik na deze tijd in een totaal andere richting werkzaam was had ik toch ( en nog steeds) een hobby aan het verzamelen en restaureren van oude radio's ( wel hele oude..van 1930 tot 1960 )
Ik heb in de loop der jaren er vele honderden opnieuw leven ingeblazen!

Sinds enkele maanden ben ik echter terug naar de oorsprong gegaan en heb mijn interesse wat verlegd naar Teleton apparaten.
Ik ben dus begonnen met het verzamelen en het restaureren van deze toestellen. Het is mijn bedoeling om alles wat ze ooit hebben gemaakt te verzamelen ( ik denk +/- een 200 tal verschillende modellen...ik heb dus geluk dat ik destijds niet bij Philips ben gaan werken...dan zouden het duizenden toestellen zijn. )

Het is mijn bedoeling om dit merk niet verloren te laten gaan , het is de bedoeling dat ik zoveel mogelijk alle schema's en dergelijke kan verzamelen en tevens in later stadium dit ook in een website te gaan gieten.( en uiteraard ook foto's van deze toestellen )
Dit zou dan vrij downloadbaar worden voor alle bezoekers.

Momenteel heb ik al een 30 tal Teletontoestellen en de schema's ...zeer weinig of niets.

Dus..hier mijn oproep: Wie heeft er nog ergens Teleton documentatie, Folders, Manuals en uiteraard nog schema's van Teleton liggen ?
Eventuele portkosten en dergelijke worden uiteraard graag vergoed.

Of ...misschien ...heeft er iemand soms nog ergens een Teleton apparaat liggen die ergens stof ligt te verzamelen? Daar heb ik uiteraard steeds interesse in.

Ik denk dat het nu misschien de laatste kans is om nog dergelijke schema's en dergelijke bijeen te krijgen, ze waren vroeger al zeldzaam, dus nu helemaal en binnenkort is het misschien te laat.
Daarom deze oproep, ik zou zeer graag de behoeder worden van het Teleton nalatenschap ( oei , dat klonk ernstig he! )

Ik ben echt benieuwd ofdat er respons komt op mijn oproep.

Alvast bedankt voor jullie medewerking

Groetjes....Dirk

Dok

Golden Member

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Dirk hier in de rij staat nog een service manual van een tfs 301.

Deze heeft vroeger bij mij op mijn tafel gestaan .

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=teleton+tfs+301

De 7ende link .

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 14 oktober 2016 22:45:26 (33%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Hallo Doc & Daan;

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Voordat ik deze oproep heb gedaan heb ik uiteraard heel het net al afgegoogeld.... Maar zoals je zelf kan vaststellen is het echt bitter weinig.

Ik blijf hopen dat er meer is ergens.....

Groetjes....Dirk