Weerstand led koplampen

Ik heb led koplampen en achterlichten die in serie staan met elkaar.

Nu heb ik deze modules van 25w zoals in de foto :

nu worden die dingen ontzettend warm waardoor ze zichzelf lossolderen.
ik kan er 1tje extra tussen steken
deze modules moeten ook op ijzer gemonteerd worden vanwege de warmte afvoer maar zie het niet zitten om te beginnen boren in mijn auto.

en vroeg ik me af of ik zelf een koude weerstand in elkaar kon steken ?
of worden weerstanden altijd warm ?

High met Henk

Special Member

.1 hoe kom je op het idee om lampen in serie te zetten? Als nu je koplamp OF achterlicht sneuvelt of iets mis gaat zijn ze allebei uit.

Wat is verder het nut? Wat denk je te winnen? Achterlichten voor led? kan ik me voorstellen, maar koplampen (m.u.v. stadslicht) hebben een lichtbeeld wat je met led? compleet verstoord!!

Of je moet complete led lampen kopen zoals ik nu ook overweeg voor mijn auto, maar dat is meer omdat ik dan nooit meer lampen hoef te wisselen en ik een barst in 1 van mijn koplampen heb zitten....
http://www.britpart.com/parts/lighting/light-conversion-and-upgrades/l…

zijn dus complete modules die ook het lichtbeeld in orde maken. Gewoon een paar led? erin frommelen in bestaande reflectoren is echt not done en levert OF slecht licht op OF verblinde tegenliggers....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 15 oktober 2016 11:17:45 schreef nazqul:

en vroeg ik me af of ik zelf een koude weerstand in elkaar kon steken ?
of worden weerstanden altijd warm ?

nee, dat lukt niet.
een weerstand is gemaakt om een bepaalde stroom te laten lopen bij een bepaalde spanning.
die spanning * stroom = vermogen in watts.

jij gaat dus een bepaalde hoeveelheid energie omzetten in warmte in een weerstand. als je het niet ziet zitten om te gaan boren in je auto, waarom monteer je die weerstanden dan niet gewoon op een koelprofiel. die weerstanden moeten hun warmte ergens kwijt zoniet blijft het opwarmen tot er iets sneuvelt.
bv een oude koeler van een computer CPU.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
pa3gws

Golden Member

Op 15 oktober 2016 11:32:18 schreef High met Henk:
en levert OF slecht licht op OF verblinde tegenliggers....

En het klinkt onaardig maar hopelijk een flinke bekeuring.
Er is niets storender in het verkeer dan verkeerde of slechte verlichting.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik zal mij even verduidelijken :)

De normale lichten zijn xenon
ik bedoelde de standlichten zijn zoals audi en die standlichten staan blijkbaar in serie met een deel van de achterste leds vermoed ik

nu flikkeren de de voorste standlicht leds en 4 leds in de achterlicht unit.

als ik of vooraan of achteraan een weerstand tussenplaats branden alle leds normaal.

even een foto'tje van mijn koplampen en achterlichten :
de 3 leds rechts bovenaan en de led aan de zijkant flikkert

De hele ledstrip ( wit ) flikkert

Op 15 oktober 2016 11:39:15 schreef fcapri:
[...]

nee, dat lukt niet.
een weerstand is gemaakt om een bepaalde stroom te laten lopen bij een bepaalde spanning.
die spanning * stroom = vermogen in watts.

jij gaat dus een bepaalde hoeveelheid energie omzetten in warmte in een weerstand. als je het niet ziet zitten om te gaan boren in je auto, waarom monteer je die weerstanden dan niet gewoon op een koelprofiel. die weerstanden moeten hun warmte ergens kwijt zoniet blijft het opwarmen tot er iets sneuvelt.
bv een oude koeler van een computer CPU.

hmm dat idee had ik ook ergens in mijn achterhoofd.
zal een moeten zoeken tussen mijn oude pc bazaar :D

HMH, ik las het dat de achterlichten met achterlichten in serie stonden, en voorlichten met voorlichten. Maar....
Theorie: nazqul vergist zich mogelijk met de term "serie". Twee draadjes naar de ene lamp, en dan door naar de tweede, is in serie toch? Bij ons als electro-nerds: nee.

nazqul, kennelijk gaat er iets niet goed zonder die weerstand. Dat gebeurt wel vaker: De auto is berekend op een gloeilamp, en verwacht een bepaalde stroom. Als die stroom niet gaat lopen, zegt ie dat de lamp stuk is. Of ie dan gaat knipperen hangt van de auto af.

Die weerstand is 10 ohm. Dus bij 14V 1.4A, dus zo'n 20W. Dat is niet eens een rare waarde voor een ouderwetse gloeilamp. Maar mogelijk neemt de auto met minder genoegen. Je zou een 22 of 47 ohm weerstand kunnen proberen. Je krijgt ongeveer 5x minder warmte per "stapje" dat je in weerstand omhoog gaat. Als je knipper probleem opgelost is met een 47 ohm weerstand heb je dus 25x minder vermogen... Minder dan 1W, en dat beschouw ik normaliter als: "hoef je je geen zorgen om te maken".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Alle lampen staan parallel, de weerstand moet over de lamp parallel komen en niet in serie.

De extra weerstanden zijn er om:
1 geen meldingen op de boordcomputer te krijgen van een defecte lamp
2 om een juiste werking te krijgen van de richting aanwijzers.

Je zal in dit geval dus moeten gaan kijken/rekenen hoeveel belasting een (groep) lamp(en) zou verbruiken en daarvoor de juiste weerstand kiezen. Het vermogen wat je weg stookt resulteert in warmte zoals je al gemerkt hebt.
Natuurlijk kan je de belasting over meerdere weerstanden verdelen waardoor deze minder warm worden. Dit vraagt alleen wel wat inzicht.

Shiptronic

Overleden

De simpelste manier om die weerstand kwijt te raken, de orginele lampen gebruiken, heb je gelijk extra verlichting onder de motorkap. EN ja die worden ook warm, je moet een bepaald vermogen verstoken en daar ontkom je niet aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

heb je meerdere van die weerstanden? anders zet je er eens 2 in serie en sluit je die dan aan op de lampdraden.

http://www.hobbyclubduiven.nl/paginas/symbolen/weerstanden%20serie.jpg

dan is de weerstand dubbel zo hoog en zal er de helft nog aan warte geproduceerd worden.
bijkomend wordt die helft aan warmte verdeelt over 2 weerstanden.
elke weerstand krijgt dus 4x minder te verwerken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

dan moet de de weerstandswaarde ook door de helft doen. anders geeft de boordcomputer een lamp error, en gaan de knipperlichten snel knipperen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik zou het eerst eens met deze proberen, mogelijks is het ook al voldoende voor de boordcomputer

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Dat de weerstand heet wordt is normaal; hij zit op zijn maximum. Mag max 20W verstoken, en bij 14v (niet ongewoon) is dat al 19.6W.

deze modules moeten ook op ijzer gemonteerd worden vanwege de warmte afvoer maar zie het niet zitten om te beginnen boren in mijn auto.

Er zal toch wel ergens een bestaande schroef te gebruiken zijn? (desnoods een wat langere erin, wel koelpasta gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sterker nog, die weerstanden moeten gekoeld worden als ze op max rating gebruikt worden. Anders leggen ze rap het loodje.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Volgens de specs mag de 50W versie maar 20W verstoken in 'free air'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Daar moet je absoluut rekening mee houden. Ik sluit me ook aan bij de suggesties van rew en fcapri om het eerst eens met een hogere weerstandswaarde te proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

.... het ledlampje verbruikt nu minder energie en vervolgens verstook je dure brandstof om het heelal te verwarmen door die weerstand heet te stoken.
Er ontgaat mij iets.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Als een auto (in de ogen van de eigenaar... :) ) een betere uitstraling krijgt, is stroom/benzineverbruik plotseling totaal onbelangrijk geworden...
(ik vind zo'n standlicht waar je de afzonderlijke leds kunt zien niet mooi, liever een egaal verlicht iets)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

thx voor de reply's

ja ik haal idd soms serie en parallel door elkaar .

Qua weerstanden heb ik de pilot 25w6rj dus dacht ik dat deze 25w 6 ohm zijn ?

net heb ik aan de achterlichten 1 weerstand gemonteerd en dan brand alles normaal maar word wel warm.

dus ik zal zoals jullie aangeven even een 2de in serie erbij steken

ik heb deze lichten al jaren, was zelf een van de eerste die de " audi " leds op een andere auto had ( yuuuuui , veel beziens toen :D ) maar de problemen zijn begonnen toe ik de achterlichten vervangen heb 2 jaar geleden door leds units

toen heb ik zoals shiptronic aangaf een origineel lampje aangesloten en ging goed zo.
alleen begonnen ze daar over te zeiken in de keuring omdat het licht te zien was onder de motorruimte op de grond...

nu even een 2de weerstand ertussen zetten :D

net even geprobeert met 2 en de weerstanden worden minder warm
ik kan ze nu in de hand houden, voordien kon dit niet. en alles werkt nog.

Dus in serie is dit dan 50w , dan komt dit denk ik wel ongeveer uit met 2 standaard lampen

Nee niet, de weerstand wordt 2x zo hoog. De stroom wordt hierdoor 2x zo laag. Je verstookt hierdoor maar de helft van het vermogen wat je met 1 weerstand zou verstoken.

maakt toch niks uit. de weerstanden kunnen in totaal wel 50Watt aan, maar ze verstoken nu een pak minder.
het enige dat telt: de boordcomputer is er gelukkig mee, dus probleem opgelost.

Op 15 oktober 2016 13:26:55 schreef Hugo Welther:
.... het ledlampje verbruikt nu minder energie en vervolgens verstook je dure brandstof om het heelal te verwarmen door die weerstand heet te stoken.
Er ontgaat mij iets.

je hebt een achterlicht van 10watt. dat produceert misschien 1watt licht en 9watt warmte.
je vervangt het gloeilampje door een led 2W. die produceert 1W licht en 1W warmte. om de boordcomputer voor de gek te houden moet je 6W aan warmte verstoken in een weerstand.

dan heb je in totaal 1W licht in beide situaties, maar bij de led versie produceer je 7W warmte, en bij de gloeilamp produceer je 9W warmte.
Dat er nu dure brandstof verstookt wordt om het heelal te verwarmen.., dat deed je ervoor ook al

als je 7W aan warmte wil besparen, kan je nog veel meer andere zaken in de auto gaan schrappen die brandstof verstoken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Energie willen besparen op de verlichting in een auto is sowieso al zo zinloos als wat. Veel hybrides hebben nog altijd gloeilampen. Omdat zelfs in een superzuinige auto het energieverbruik van de lampen in het niet valt bij de aandrijving.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

@fcapri,
Maakt ook niet uit, ging me alleen om de volgende opmerking ;-)

Op 15 oktober 2016 14:28:49 schreef nazqul:
Dus in serie is dit dan 50w , dan komt dit denk ik wel ongeveer uit met 2 standaard lampen

maartenbakker

Golden Member

Op 15 oktober 2016 16:42:26 schreef Fuzzbass:
Energie willen besparen op de verlichting in een auto is sowieso al zo zinloos als wat. Veel hybrides hebben nog altijd gloeilampen. Omdat zelfs in een superzuinige auto het energieverbruik van de lampen in het niet valt bij de aandrijving.

Bij deellast kan het toch al gauw een procentje zijn. Verder is het natuurlijk onzin om meer te verbruiken dan nodig. De reden dat er conventionele lampen gestoken worden i.p.v. xenon en LED is de aanschafprijs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."