Siemens koelkast vriest aan

Ik heb een Siemens koelkast die blijft aanvriezen ongeacht hoe de thermostaat is ingesteld.
De diepvries is wel ok. Alles is al een keer ontdooid geweest maar het probleem blijft.
Ik denk eraan de thermostaat te vervangen. Ik kan alleen geen vinden voor dit type.
Wie weet raad?

Type is een Siemens /electrolux kg36v20/04 - kgv3605

Electronica... Het is me wat !
Shiptronic

Overleden

Aan vriezen komt door te veel vocht in de koelkast. Dit komt meestal door een lek, controleer de rubbers eens goed, en kijk of de deur wel goed sluit. Thermostaat heeft daar niets mee van doen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor de tip, ga ik zeker doen!

Electronica... Het is me wat !

check ook of het lampje niet blijft branden met de deur dicht, er zit vaker een schakelaar in die dat lampje op halve kracht laat branden voor als het ding te koud staat, dan schakelt de thermostaat alsnog in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 oktober 2016 14:41:46 schreef testman:
check ook of het lampje niet blijft branden met de deur dicht, er zit vaker een schakelaar in die dat lampje op halve kracht laat branden voor als het ding te koud staat, dan schakelt de thermostaat alsnog in..

Hoe check je dat? Erbij in gaan zitten?
Nee even serieus nu. Het lampje is eveneens stuk en aan vervanging toe.

Electronica... Het is me wat !

camera op een mobieltje kan detecteren of het lampje aan/ uit gaat bijvoorbeeld... Denk een slecht sluitende deur... Trouwens wonderlijk dat een kast uit 2001 het nog doet van Siemens!!!

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 15 oktober 2016 19:13:29 (23%)

maartenbakker

Golden Member

Ja dat was het eerste dat me opviel (voor de niet-kenners: 192000 optellen bij de datumcode geeft een getal van de vorm YYYYMM, of gewoon 20 optellen bij het jaar natuurlijk, dat klinkt simpeler). Stokoud voor Siemens/Bosch begrippen. De enige oude kasten van hen die in mijn beleving nog werken zijn van de jaren '90 en ouder. Alles van deze eeuw is meestal binnen 5 a 10 jaar dood en begraven (edit: ik lees dat testman de grens begin van deze eeuw legt. 2001 zal kantje boord zijn, ik heb zelf slechte ervaringen met het pijpwerk van een kast die in 2002/2003 gekocht is).

Hoe dan ook, bij bijna alle koelkasten gaat het lampje uit vlak voordat de deur helemaal dicht is. Je kunt het dus gewoon uit zien gaan.

Maar begin maar even met het lampje vervangen. Dan even kijken wat hij doet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 oktober 2016 21:10:43 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de deurschakelaar even met de hand bedienen is genoeg om het lampje uit te sluiten. de deur welke open blijft kan goed, maar een gammele thermostaat lijkt ook goed mogelijk, dan blijft de compressor lopen en is het koelkastdeel ook erg koud, onder 0 in de groenteladen.

een model van 2001 is nog uit de goede jaren van BSH group. de slechte reeksen met ijzeren leidingwerk in de verdampers kwamen pas na 2008 meen ik. heb zelf ook een BSH model koelkast van 2001 nog, koelt nog goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ik ken het type koelkast niet maar misschien zit er een condensafvoergaatje dat verstopt is dan heb je dat fenomeen ook.

Shiptronic

Overleden

Op 15 oktober 2016 18:10:52 schreef tuningheaven:
[...]

Hoe check je dat? Erbij in gaan zitten?
Nee even serieus nu. Het lampje is eveneens stuk en aan vervanging toe.

Als het lampje stuk is, gaat die ook niet aan.

Controle, doe smorgens de koelkast open en voel aan de lamp;

A) Koud , koelkast koelt.
B) Warm , Lampje blijft branden ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.