Potmeter van Piher zoeken

De schakelaar van een potmeter van het mark Piher doet ht niet meer. Nou zoek ik naar een vervanger maar ik kan niet zoveel met de gegevens, ook niet met de lijst op de website van Piher. Gaat om een potmeter met de aanduiding 50K246M. Het is een potmeter met haaks geplaatste aansluitingen in een kamerthermostaat. Hierop zit de draaiknop voor de temperatuurinstelling. De schakelstand zet hem op de automatische temperatuurinstelling maar die hapert. Dan staat hij op 0 graden in gesteld en wordt je wakker in een vrieshok

als ik er op google kom ik alleen andere types tegen.

Hoe kan ik het beste zoeken?

Hugo Welther

Moderator

Dit is een 50k instelpotmeter die elke elektroboer moet hebben. Een schakelaar zit daar niet in.

Zit die "schakelaar" soms op de andere kant van de print?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Voor de volledigheid: 50K is de weerstandswaarde en 246M de fabricagedatum. Het gaat om een simpele trimpotmeter (bouwvorm PT15 meen ik - dat is de grootte) die elke winkelier zo heeft liggen. Er zit alleen geen schakelaar op.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 15 oktober 2016 17:07:48 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ze bestaan wel degelijk met een soort van schakelaar contactbaan is dan in het begin of einde onderbroken zodat als je dan helemaal naar links of rechts draait de sleper een doorverbinding maakt en de rest van de potmeter niet meer meedoet.

Zoek maar eens op piher PT15 PCI of PCF.

Gr.F_S

maartenbakker

Golden Member

Maar staat dat er dan niet aan de buitenkant op?

Als het er zo eentje is, zal hij wel iets lastiger te krijgen zijn maar Piher is nog steeds een gangbaar merk opzich.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De typecodes van die dingen zijn zo lang dat dat nauwelijks zou passen
op zo'n klein ding.

Gr.F_S

die pihers kunnen niet tegen een as die teveel zijwaartse speling heeft, dan gaat de loper zweven boven de koolbaan. het kan al genoeg zijn om de pot eens vol te pompen met contact 390. idd werkt dit model met een stukje koolbaan wat 0 ohm is, dat deel is blijkbaar vuil omdat het altijd op dezelfde stand staat gok ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus zit er geen schakelaar in maar een 0 ohm gedeelte. Het voelt of je iets voorbij klikt. Aan de achterzijde van de print zit geen schakelaar. Heb er contactspray ingespoten en kijken of het nu beter gaat. Inderdaad staat hij altijd in op de automaatstand. Alleen als iemand overdag wat eerder thuis komt wordt de thermostaat handmatig opgedraaid. Maar op de automaatstand staat hij af conform ingesteld programma en wordt er alleen nog verwarmd om het huis minimaal op 16 graden te houden.

[Bericht gewijzigd door Rob Bosma op zaterdag 15 oktober 2016 21:00:21 (41%)

maartenbakker

Golden Member

Kontaktspray is 9 van de 10 keer het begin van het einde. Welke contactspray heb je gebruikt? Kontakt 390 zoals testman aangeeft mag wel blijven zitten maar Kontakt 60 bijvoorbeeld absoluut niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 oktober 2016 20:03:23 schreef testman:
... contact 390. ...

OT
Ik keek even bij Kontakt Chemie en Farnell maar kan deze niet meer vinden. Is hier een vervanger voor ?

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Contact 390 is alleen verkrijgbaar via connector b.v. die heeft het min of meer ontwikkeld en daar een soort van alleenrecht op (voor zover ik weet)
Het is te koop in de verschillende elektronica winkels maar niet in de groothandel met uitzondering van Connector dan.
Baco IJmuiden verkoopt het onder andere.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Op 18 oktober 2016 17:10:58 schreef pa3gws:
Contact 390 is alleen verkrijgbaar via connector b.v. die heeft het min of meer ontwikkeld en daar een soort van alleenrecht op (voor zover ik weet)
Het is te koop in de verschillende elektronica winkels maar niet in de groothandel met uitzondering van Connector dan.

De link met Connector kende ik niet maar vind ik wel interessant om te weten en/of uit te zoeken. Deze spray is in principe een directe afgeleide van een Philipsrecept. Daar verwijst die 390 naar: De service-12NC's die met 4822 389 en 4822 390 begonnen verwezen naar verbruiksartikelen voor in de werkplaats, waaronder een behoorlijk groot assortiment aan sprays. In de servicecatalogus kregen de artikelen naast de 12NC ook een beter te onthouden naam mee, bijvoorbeeld 389/ACS voor anticoronaspray, een soort groene kleverige isolerende lak.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 18 oktober 2016 21:35:11 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

die klik zit mechanisch in de knop op het front paneel (iig bij mijn scorpio's)
en die kennen hetzelfde probleem.. Potmetertje vervangen vor 50 cent en je bent weer klaar

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pa3gws

Golden Member

@maartenbakker
Klopt als een bus het is inderdaad een afgeleide van de Philips spray.
En gezien Connector toen de grootste afnemer was van Contact Chemie heeft hij een deal kunnen sluiten.
Een en ander heb ik uit een zeer betrouwbare bron. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

OK, met dank voor alle bijdragen. Of het aan de spray ligt weet ik niet maar resultaat was niet geweldig. Nieuw exemplaar er in gesoldeerd. Gaat nu prima. Waarschijnlijk te gevoelig voor heen en weer bewegen van de as.

Deze potmeters zijn dan ook eigenlijk instel/afregelpotmeters. Ze zijn gewoon niet gebouwd voor regelmatig verdraaien, zeker niet met een grotere knop en helemaal niet als er ook nog dwarskrachten optreden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Hubie

Special Member

Op 22 oktober 2016 01:09:39 schreef weardguy:
Deze potmeters zijn dan ook eigenlijk instel/afregelpotmeters. Ze zijn gewoon niet gebouwd voor regelmatig verdraaien, zeker niet met een grotere knop en helemaal niet als er ook nog dwarskrachten optreden.

Regelmatig verdraaien hoeft geen probleem te zijn maar dan niet met een lange as.

Op elk potje past een deksel. ;-)

idd is die contact 390 er niet meer, m'n laatste bus is alweer van 2010 zie ik. dat ding lekt ook weer op de onderrand, net als de vorige 2.

denk dat de opvolger de contact 340 gaat worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Komt uit een nefit-thermostaat. Vreemd dat zo'n gerenommeerd merk op die mannier een thermomstaat bouwt.

ik vermoed dat contact 390 bij een paar bedrijven nog ruim voorradig is, en daarna op. andere leveranciers hebben het al een tijd niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Zoals ik al schreef heeft Connector min of meer het alleen recht.
Hoeveel dozen wil je hebben. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.