Ledstrip 24V DC dimmer maken

Hey,

Ik ben zelf wat in elkaar aan het steken met een ledstrip. Ik zou dit graag kunnen dimmen met een Pot meter omdat het praktisch handig zou uitkomen.

Kan iemand me helpen met wat ik hiervoor nodig heb en hoe ik dat zou moeten aansluiten? Ik ben nogal een leek in elektronica. Ik ken wel veel van gewone huishoudinstallatie enzo.

Ik heb een led op 24vd.
Een voeding moet ik nog gaan halen maar het gaat over maximum 5watt.

Alvast dank Groeten

Op de site hier staat een schakeling "motorsturing". Die zou wel eens geschikt gemaakt kunnen worden voor jou toepassing. Kijk daar eens naar en zeg wat je er van vindt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

stroombron maken van uw voeding?
simpelste is een serietransistor en een simpele potmeter.

iets beter zou een PWM regeling kunnen zijn die de 24V dc gepulst doorlaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je zou ook de voeding instelbaar kunnen maken, afhankelijk van het type voeding dat je wilt gebruiken. Voor 5W (dus 200mA bij 24V) zou je gewoon een lineaire voeding met een LM317 of zo kunnen nemen. Sommige switch-mode voedingen zijn standaard al instelbaar binnen een klein bereik.

Om wat voor soort LED strip gaat het? Een simpel exemplaar met alleen LEDs en weerstandjes, zonder andere elektronica?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja het gaat over een gewone ledstrip en er staan 6 ledjes en 4 weerstandjes per 4,5cm. het gaat om over ongeveer 20w/m maar ik heb maar enkele stukjes van nodig.

Kan ik op die motorsturen gewoon de motor door de led vervangen? Is dit gemakkelijk te maken? Ik kan wel solderen enzo maar zelf een printplaatje maken heb ik nog niet gedaan.

Het zou anders wel een mooie oplossing zijn

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.