Ledstrip 24V DC dimmer maken

Hey,

Ik ben zelf wat in elkaar aan het steken met een ledstrip. Ik zou dit graag kunnen dimmen met een Pot meter omdat het praktisch handig zou uitkomen.

Kan iemand me helpen met wat ik hiervoor nodig heb en hoe ik dat zou moeten aansluiten? Ik ben nogal een leek in elektronica. Ik ken wel veel van gewone huishoudinstallatie enzo.

Ik heb een led op 24vd.
Een voeding moet ik nog gaan halen maar het gaat over maximum 5watt.

Alvast dank Groeten

Op de site hier staat een schakeling "motorsturing". Die zou wel eens geschikt gemaakt kunnen worden voor jou toepassing. Kijk daar eens naar en zeg wat je er van vindt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

stroombron maken van uw voeding?
simpelste is een serietransistor en een simpele potmeter.

iets beter zou een PWM regeling kunnen zijn die de 24V dc gepulst doorlaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je zou ook de voeding instelbaar kunnen maken, afhankelijk van het type voeding dat je wilt gebruiken. Voor 5W (dus 200mA bij 24V) zou je gewoon een lineaire voeding met een LM317 of zo kunnen nemen. Sommige switch-mode voedingen zijn standaard al instelbaar binnen een klein bereik.

Om wat voor soort LED strip gaat het? Een simpel exemplaar met alleen LEDs en weerstandjes, zonder andere elektronica?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ja het gaat over een gewone ledstrip en er staan 6 ledjes en 4 weerstandjes per 4,5cm. het gaat om over ongeveer 20w/m maar ik heb maar enkele stukjes van nodig.

Kan ik op die motorsturen gewoon de motor door de led vervangen? Is dit gemakkelijk te maken? Ik kan wel solderen enzo maar zelf een printplaatje maken heb ik nog niet gedaan.

Het zou anders wel een mooie oplossing zijn

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

GUYS, weer de zoveelste keer. Iemand komt met ledstrip op 12 of 24V en er wordt over stroombronnen gepraat. Dat is niet aan de orde. Vrijwel altijd betreft het apparaten waar het gewoon voor een SPANNING van 12 of 24V geschikt is.

Hier moet gewoon een PWM dimmer voor. Zelfbouwen of kopen moet de TS beslissen. De motor sturing is een PWM dimmer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de opbouw is een paar serieleds met een weerstand.
kan je aansturen met spanning (de weerstand zal een stroom zelf beperken), maar kan evengoed met stroom geregeld worden.
als de ledstrip bv 80mA trekt op 24V, kan je er evengoed een stroombron tussen steken die 60mA doorlaadt. de spanning over de ledstrip zal dan zakken naar een 20-21V.
maar evengoed kan je een regelbare spanningsbron maken die 20V levert, en dan zal de stroom rond de 55-60mA zijn.

je kan er ook pwm doorsturen.
die ledstrips met ingebouwde serieweerstand kan je op alle mogelijke manieren dimmen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

TS spreekt mogelijk verwarrend over zowel LED strips als LED.

LED strips van 24V hebben meestal 120 LEDs/m en verbruiken in dat geval ca. 10 Watt per meter. Stroombegremzing is niet nodig, dat doen de weerstanden op de LED strip al.

Je kunt het simpel houden door een primair dimbare 230AC/24VDC voeding te nemen, of een 230VAC/24VDC voeding met 1-10 volt dim sturing. Hierop kun je een 1-10 volt dimmer (potmeter) zetten en geeft gemiddeld genomen het beste resultaat.
Een betaalbare tip van redelijk goede kwaliteit zijn dit soort 24VDC voedingen van Mean Well.

Beginners tip: LED strips zijn meestal 5 meter op een rol en niet te verlengen door er een stuk aan te solderen. Hierdoor zou er in het begin van de eerste LED strip te veel stroom lopen. Bij langere lengtes de 24VDC voeding na 5 meter opnieuw aanbieden via een aparte kabel.