LabVIEW gebruiken voor het aansturen van 1043 pinnen

Shiptronic

Overleden

Lijkt me een mooie klus voor een PLC

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

HMI of Scada.

Probleem met een PC is dat je het niet zo betrouwbaar krijgt als met een PLC.
Als je nog kunt kiezen is 24Vdc I/O natuurlijk wel handiger dan 5Vdc.

Shiptronic

Overleden

Op 17 oktober 2016 19:53:15 schreef Desert_Fox:
[...]En de GUI dan?

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? PLC kan je ook aan de PC met labview hangen. Of dat handig is, voor een paarmanden terug had ik het ook zo gedaan, een tripje naar Engeland samen met HmH, hebben mij intussen ander inzichten gegeven ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De standaard keuze voor het besturen van een machine met een dergelijke hoeveelheid I/O lijkt me een PLC. Voor de GUI gebruik je een HMI display.

Een microcontroller die de statussen en waarden lezen en outputs besturen kan ook, die kun je dan via USB of iets dergelijks met de PC verbinden. Dat is in feite niet heel ingewikkeld. Als het puur om het heen-en-weer sturen van de inputs en outputs is dan is het inclusief printplaat en dergelijke een week of twee werk om maken, mits je ervaring hebt met de materie. En je kunt het met een enkele microcontroller doen door wat input en outputregisters te gebruiken.
Maar voor de besturing van een machine niet gebruikelijk (want hoe ga je je microcontrollerschakeling repareren als deze kapot is en daardoor de machine stil ligt?).

En ik neem aan dat de gebruiker niet een-voor-een alle inputs gaat bekijken en op basis daarvan de outputs instelt? Er zal vast iets van een regelwerk achter zitten. Hoe snel moet er geregeld worden? Een PLC heeft een scantijd in de orde van milliseconden. Een PC gaat daar waarschijnlijk langer over doen. Een microcontroller kan, als hij zelf de regeling afhandelt, dat in microseconden regelen.

Het klinkt alsof je een klus op je bord hebt gekregen waar je weinig ervaring in hebt. Je vraagt "Wat is wijsheid?". Als het een machine is die de bedrijfsvoering van een bedrijf in stand moet houden dan denk ik dat het verstandig is om iemand te zoeken die meer ervaring heeft met deze materie.

Op 17 oktober 2016 20:15:11 schreef Springuin:
De standaard keuze voor het besturen van een machine met een dergelijke hoeveelheid I/O lijkt me een PLC. Voor de GUI gebruik je een HMI display.

Een microcontroller die de statussen en waarden lezen en outputs besturen kan ook, die kun je dan via USB of iets dergelijks met de PC verbinden. Dat is in feite niet heel ingewikkeld. Als het puur om het heen-en-weer sturen van de inputs en outputs is dan is het inclusief printplaat en dergelijke een week of twee werk om maken, mits je ervaring hebt met de materie. En je kunt het met een enkele microcontroller doen door wat input en outputregisters te gebruiken.
Maar voor de besturing van een machine niet gebruikelijk (want hoe ga je je microcontrollerschakeling repareren als deze kapot is en daardoor de machine stil ligt?).

En ik neem aan dat de gebruiker niet een-voor-een alle inputs gaat bekijken en op basis daarvan de outputs instelt? Er zal vast iets van een regelwerk achter zitten. Hoe snel moet er geregeld worden? Een PLC heeft een scantijd in de orde van milliseconden. Een PC gaat daar waarschijnlijk langer over doen. Een microcontroller kan, als hij zelf de regeling afhandelt, dat in microseconden regelen.

Het klinkt alsof je een klus op je bord hebt gekregen waar je weinig ervaring in hebt. Je vraagt "Wat is wijsheid?". Als het een machine is die de bedrijfsvoering van een bedrijf in stand moet houden dan denk ik dat het verstandig is om iemand te zoeken die meer ervaring heeft met deze materie.

Bedankt voor jullie hulp.

Vanwege bedrijfsgeheim mag ik niet te diep ingaan op de machine waarvoor deze gebruikt wordt. De machine wordt nu handmatig bediend door schakelaars om te zetten en dan vervolgens te kijken of een bepaalde output actief wordt die een ledje aanstuurt als actuator. De gebruiker moet in de GUI dus kunnen zien dat een output aan gaat als deze een of meerdere inputs inschakelt. Verder moet de gebruiker de stroom/spanning/weerstand in kunnen stellen voor de Analoge inputs. Zo'n soort GUI is in Labview oid makkelijk aan te maken. (wel met touche bediening)

Wat voor PLC moet ik dan precies gebruiken? Ben van de Elektronica richting dus heb hier nog nooit mee gewerkt maar ziet er wel logisch uit inderdaad. Ik zou dus kunnen kiezen voor een PLC voor de IO's en een of meerdere DAQs voor de analog inputs, alles aangestuurd vanuit een Labview VI.

En je kunt het met een enkele microcontroller doen door wat input en outputregisters te gebruiken.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? De gebruiker moet élke pin aan kunnen sturen en uit kunnen lezen dus registers zal niet gaan werken lijkt me.

Op 17 oktober 2016 21:03:06 schreef Desert_Fox:
En je kunt het met een enkele microcontroller doen door wat input en outputregisters te gebruiken.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? De gebruiker moet élke pin aan kunnen sturen en uit kunnen lezen dus registers zal niet gaan werken lijkt me.

Wel, om een ingang uit te lezen hoeft hij niet direct aan een pinnetje van de microcontroller te zitten. Als je een schuifregister neemt en dan die uitleest met een microcontroller krijg je een voor een keurig alle waarden binnen en het kost je een pinnetje of drie op je microcontroller. Idem voor uitgangen. Voor analoge ingangen is iets meer werk nodig, maar het concept gaat nog steeds op.

Je kunt een praktisch onbeperkt aantal schuifregisters aan de microcontroller knopen en die uitlezen voordat je met je ogen geknipperd hebt.

Peter_dtn

Golden Member

Kan je de machine zelf niet laten helpen door de uitgangen terug te koppelen naar de ingangen, voor de analoge ingangen moet je dan nog iets externs regelen. Als je drie connecter sets kan maken die telkens ca 1/3 van de ingangen verbind met de uitgangen kan je de machine wellicht ook nog in het veld testen. Met een beetje geluk kan je een Python script laten lopen op de machine. Leuke uitdaging verder..

Op 17 oktober 2016 22:50:09 schreef Peter_dtn:
Kan je de machine zelf niet laten helpen door de uitgangen terug te koppelen naar de ingangen, voor de analoge ingangen moet je dan nog iets externs regelen. Als je drie connecter sets kan maken die telkens ca 1/3 van de ingangen verbind met de uitgangen kan je de machine wellicht ook nog in het veld testen. Met een beetje geluk kan je een Python script laten lopen op de machine. Leuke uitdaging verder..

Dat mag dus niet zoals ik al eerder aangaf. De gebruiker stelt een input pin van de machine in door er een spanning op te zetten. Deze input pin zorgt ervoor dat een output pin actief wordt. De output pin stuurt een ledje aan. De machine bestaat uit 5 losse onderdelen met elke IO's en AIN pinnen. Deze moeten stuk voor stuk getest kunnen worden en parallel. Álle signalen moeten dus stuk voor stuk aangesloten worden. Dit is een eis en hier mag ik niet van afwijken.

Peter_dtn

Golden Member

Op 17 oktober 2016 19:44:35 schreef Desert_Fox:

Als iemand een ander soort software oplossing heeft, lees ik dat ook graag :)

Dit zou de oplossing kunnen zijn in software maar dat mag blijkbaar niet...

Met deze oplossing wordt elk signaal afzonderlijk getest, ook als aan de uitgangen al ledjes zitten kan je ze nog verbinden met de ingangen en op die manier testen.

Maar als de machine zelf geen computer heeft waar je wat software op kan laten draaien kan het dus niet.

anyway success met het project.

Lambiek

Special Member

Op 18 oktober 2016 08:05:51 schreef Desert_Fox:
De gebruiker stelt een input pin van de machine in door er een spanning op te zetten.......

Alle signalen moeten dus stuk voor stuk aangesloten worden. Dit is een eis en hier mag ik niet van afwijken.

Wil je nu labview gaan gebruiken om de machine aan te sturen, of om de input en output van de machine te testen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 oktober 2016 12:58:03 schreef Lambiek:
[...]
Wil je nu labview gaan gebruiken om de machine aan te sturen, of om de input en output van de machine te testen?

Om de in- en outputs te testen. De machine zelf werkt gwn op externe software, daar hoef ik me niet mee te bemoeien.

Lambiek

Special Member

Dan zou ik toch ook voor een PLC gaan, waag je niet aan die bende van Labview. Het is ten eerste vreselijk duur qua software, laat staan als je nog eens hardware van die firma nodig hebt. Dan ben je helemaal aan de beurt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 oktober 2016 13:53:41 schreef Lambiek:
Dan zou ik toch ook voor een PLC gaan, waag je niet aan die bende van Labview. Het is ten eerste vreselijk duur qua software, laat staan als je nog eens hardware van die firma nodig hebt. Dan ben je helemaal aan de beurt.

Ik wil de GUI sowiezo in Labview maken, voor de IO's kan ik idd een PLC gebruiken. Heb jij een goeie variant voor me?

Lambiek

Special Member

Siemens S7 met uitbreiding bijv., of een ander vergelijkbaar type. Er is keuze genoeg lijkt mij, en wij weten ook het budget niet natuurlijk. We weten niet wat het allemaal mag gaan kosten, dus dat moet je echt zelf beslissen.

En omdat we verder weinig data krijgen (omdat je dat niet mag of wil zeggen) valt er ook weinig zinnigs over te zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Als het is om te testen en Labview al vaststaat zou ik gewoon ethernet I/O van Wago nemen. Ik zou niet weten wat een PLC nog kan toevoegen.

Lambiek

Special Member

Ja, wat GJ aanhaalt kan ook natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 oktober 2016 14:41:03 schreef GJ_:
Als het is om te testen en Labview al vaststaat zou ik gewoon ethernet I/O van Wago nemen. Ik zou niet weten wat een PLC nog kan toevoegen.

Ik ga het PLC concept verder uitwerken. Voorlopig heb ik geen hulp meer nodig van jullie. Bedankt :)

Ik heb nu het volgende overzicht gemaakt:

http://i.imgur.com/s2P142r.jpg

Ik kies nu voor een PXi module omdat deze een variabele RTD output kan leveren. Ik kan ook voor de Compart Rio gaan, maar dit lijkt me te omslachtig omdat ik meerdere modules ervan nodig heb.

Heb ik gelijk of is er een makkelijkere oplossing?

Lambiek

Special Member

Bedoel je de PXI en Compact Rio van National Instruments, als dat zo is gaat je dat een lieve duit kosten.

Heb ik gelijk of is er een makkelijkere oplossing?

Jij hebt het uitgezocht, dus je zal wel gelijk hebben. Maar voor mij geen LabView!!!!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 oktober 2016 13:39:41 schreef Lambiek:
Bedoel je de PXI en Compact Rio van National Instruments, als dat zo is gaat je dat een lieve duit kosten.

[...]
Jij hebt het uitgezocht, dus je zal wel gelijk hebben. Maar voor mij geen LabView!!!!

Ja die van NI.

Gelukkig is het mijn geld niet, meer mag ik er niet over kwijt ;) (maar idd dure krengen ja)

GJ_

Moderator

Wago heeft ook gewoon RTD inputs. Eigenlijk zijn die voor iedere PLC gewoon leverbaar.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 24 oktober 2016 14:29:14 (45%)

Op 24 oktober 2016 14:28:35 schreef GJ_:
Wago heeft ook gewoon RTD inputs. Eigenlijk zijn die voor iedere PLC gewoon leverbaar.

Ik heb het over RTD OUTPUTS, ik wil een variabele weerstand op een RTD input pin zetten nl.

GJ_

Moderator

Ahh, dat is voor testopstellingen een leuke optie, voor een PLC absoluut nutteloos. Ik ken dan ook geen RTD uitgangen voor PLC's.

Op 24 oktober 2016 14:42:00 schreef GJ_:
Ahh, dat is voor testopstellingen een leuke optie, voor een PLC absoluut nutteloos. Ik ken dan ook geen RTD uitgangen voor PLC's.

Dat klopt. Kom ook geen andere modules tegen met variabele RTD-uitgangen 0-10k Ohm.