Aarding watermeter

Hallo,

Klopt het dat je de watermeter moet aarden NA de meter?
(een keurder sprak mij hierover aan...)

Zoja, wat is hier de reden van?

groeten,

Tim

Je moet eigenlijk al je buizen aarden om ze naar het zelfde potentiaal te heffen, moest er spanning op komen word het direct afgeleid richting aarde en slaat je diff. af.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
pa3gws

Golden Member

In het verleden werd de waterleiding als aarde gebruikt.
Toen moest de meter worden overbrugd.
Nu moet je hem na de meter aan aarde leggen.
Zodat mocht er spanning op de waterleiding staan de monteur geen optater kan krijgen als hij om een of andere reden de meter moet wisselen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

de leiding na de meter aarden idd, tenzij de meter in een put zit en je alleen de afgaande leiding verderop in de kelder of kast kunt aarden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Normaal gesproken aard je de waterleiding (en ook de gasleiding) op een punt wat dicht bij het centraal aardpunt in de meterkast zit.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet de waterleiding (en gasleiding) zo dicht mogelijk bij het binnen komen van de leiding aarden. In de praktijk is dat voor de meter.
Vanaf de waterleiding (en gasleiding) ga je met een aarddraad naar de HAR. Hoofd Aard Rail. Vanaf de HAR ga je ook naar de Verdeelkast Elektra.
Vanaf de HAR ook naar (indien aanwezig) Aardelektrod of Aardpunt netbeheerder, Staalkostructie huis, Staalconstructie in fundering Wapening, eventueel andere metalen delen/leidinge etc.

Je waterleiding is GEEN aarding, of aarde of weet ik niet wat. Het uitsluitend om potentiaalverschillen te overbruggen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Alle binnenkomende leidingen, gas, water, cv, dienen potentiaal vereffend te worden .Dit word gedaan door een aarddraad te verbinden met een centraal aardingspunt, meestal in de meterkast.
Toet was net eerder...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 oktober 2016 21:35:40 schreef Toeternietoe:
Je moet de waterleiding (en gasleiding) zo dicht mogelijk bij het binnen komen van de leiding aarden. In de praktijk is dat voor de meter.
Vanaf de waterleiding (en gasleiding) ga je met een aarddraad naar de HAR. Hoofd Aard Rail. Vanaf de HAR ga je ook naar de Verdeelkast Elektra.
Vanaf de HAR ook naar (indien aanwezig) Aardelektrod of Aardpunt netbeheerder, Staalkostructie huis, Staalconstructie in fundering Wapening, eventueel andere metalen delen/leidinge etc.

Je waterleiding is GEEN aarding, of aarde of weet ik niet wat. Het uitsluitend om potentiaalverschillen te overbruggen.

zullen we hem NA de watermeter aansluiten ?

overigens in moderne huizen heeft dit geen zin meer aangezien alle waterleidingen van kunststof zijn.

mel

Golden Member

Als de binnenkomende waterleiding, die voor de meter, van metaal is, moet je deze ook aarden..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 oktober 2016 21:35:40 schreef Toeternietoe:
Je moet de waterleiding (en gasleiding) zo dicht mogelijk bij het binnen komen van de leiding aarden. In de praktijk is dat voor de meter.

bij mij zit de watermeter in een put achter de voordeur.
De meterkast met elektriciteitsmeter en gasmeter zit in de woonkamer.
De waterleiding loopt onder de meterkast door en is daar ook geaard. Het lijkt mij een beetje onzinnig om de aarddraad langs de waterleiding terug te laten lopen naar de watermeterput.
Aarden voor de watermeter is bij mij helemaal onzinnig, de binnenkomende waterleiding is van kunststof.

Op 17 oktober 2016 22:01:44 schreef KlaasZ:
[...]bij mij zit de watermeter in een put achter de voordeur.
De meterkast met elektriciteitsmeter en gasmeter zit in de woonkamer.
De waterleiding loopt onder de meterkast door en is daar ook geaard. Het lijkt mij een beetje onzinnig om de aarddraad langs de waterleiding terug te laten lopen naar de watermeterput.
Aarden voor de watermeter is bij mij helemaal onzinnig, de binnenkomende waterleiding is van kunststof.

precies, bijna alle aansluitingen in NL zijn van kunststof.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit staat in de NEN1010:
444.3.14

Metalen buizen (bijvoorbeeld voor water, gas of verwarming) en leidingen zouden het gebouw op dezelfde plaats moeten binnenkomen. Metalen platen, kabelmantels, metalen buizen en verbindingen van deze delen moeten van potentiaalvereffening zijn voorzien en door middel van stroomgeleiders met lage specifieke weerstand op het basisvereffeningssysteem (MEB) van het gebouw (zie figuur 44B.3) zijn aangesloten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evdweele

Overleden

Aarding van de waterleiding wordt kennelijk nogal verschillend uitgelegd.
In mijn flatwoning zijn de koude en warme waterleidingen (koper) bij binnenkomst in de meterkast geaard aan een blokje dat met een draad de groepenkast in gaat.
De waterleiding die 9 woningen boven elkaar met elkaar verbindt is dus op 9 plaatsen geaard.

Ná de watermeters is er geen aardleiding. De waterleidingen in de woning zijn dus niet direct geaard, maar via een aantal koppelingen aan de watermeter.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Dit zou(in NL) in de badkamer geaard moeten worden door middel van een CAP.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 17 oktober 2016 21:32:42 schreef KlaasZ:
Normaal gesproken aard je de waterleiding (en ook de gasleiding) op een punt wat dicht bij het centraal aardpunt in de meterkast zit.

In een oude rijtjeswoning zit vaak achter het huis een aardelectrode in de grond geslagen en het inkoppelen gebeurd dan zo kort als mogelijk op de installatie van de woning.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 17 oktober 2016 22:36:01 schreef mel:
Dit zou(in NL) in de badkamer geaard moeten worden door middel van een CAP.

Dit is de aanvullende potentiaalvereffening, in woningen verplicht in de badkamer. Staat los van het onderwerp waar de TS mee begonnen is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evdweele

Overleden

@mel neemt mijn opmerking

Ná de watermeters is er geen aardleiding.

iets te letterlijk.
Na een renovatie is de waterleiding in de badkamer inderdaad geaard zoals het hoort.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Ik vermoed dat die keurmeneer een praktische insteek heeft - en wellicht staat het ook nog wel ergens.

Aangenomen dat de binnenkomende waterleiding van metaal is (als het plastic is, is het voor de meter aarden hoe dan ook niet aan de orde): Stel je hebt de boel voor de meter geaard. De hele potentiaalvereffening (zo je wilt aarding) van die leiding moet dan door de meter. De overgangen tussen de leidingen en de meter zijn bedoeld om waterdicht te zijn - niet zelden met rubberen ringen. Niet om electrisch te geleiden. Nou zal het waarschijnlijk wel (voldoende) contact maken, maar aan 'waarschijnlijk' heb je niks... Ofwel: werkt de vereffening wel als je een keer een 'sluiting' naar aarde hebt? (of zet je dan alsnog de hele boel in huis onder spanning?).

Ander scenario, wederom met een metalen aanvoer:
Er is een aardlek. Niks aan de hand, boel staat niet onder spanning, want voor de meter is potentiaal vereffening aangesloten. Nou komt de meter-meneer de meter vervangen (hier om mij onduidelijke redenen reeds 2x gebeurd). Die haalt de meter los, en daarmee staat er spanning tussen beide aansluitingen van de meter. Dat zou de meter-verwissel-meneer wel eens niet leuk kunnen vinden.

In beide senario's kun je natuurlijk zeggen... Dat hoort de ALS op te vangen. Inderdaad. Maar dan moet dat wel een 30mA exemplaar zijn, slechts 1 stuk en die moet werken.
Als je een 'moderne' installatie hebt met zeg 8 groepen, dan zit je al aan 2 ALSen en kun je al een 60mA lekstroom hebben voordat er wat tript. Als je alamatjes hebt van 10mA, dan zou je op 80mA kunnen zitten. Mocht je een wat oudere installatie hebben waar nog groepen buiten de ALS om zitten, dan kan het nog meer zijn.

Ik zie geen enkel voordeel aan voor de meter aarden...

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

@EricP
Het "aarden" waar we het hier hebben is om eventuele potentialen op leidingen die van buiten komen te vereffenen.
Het is juist opgemerkt dat een watermeter juist voor kan zorgen dat de verbinding binnen-buiten elektrisch niet optimaal is, net zo als bij de (nieuwe) gasmeters, dat je deze vereffening dus plaats moet hebben VOOR de meter(s). En dus ook eigenlijk zo dicht mogelijk bij het punt waar de leiding de woning binnen komt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

'Voor' en 'na' is gezien vanuit het gezichtspunt van het stromende water?

e: ↓ 'k vat'm, tnx.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 18 oktober 2016 12:03:41 (16%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 oktober 2016 09:05:10 schreef Frederick E. Terman:
'Voor' en 'na' is gezien vanuit het gezichtspunt van het stromende water?

Yep, voor de meter is van buitenkomend en dus nog niet gemeten.
Dat is bij water, gas, elektra, stadsverwarming, antenne, telecom (internet, dus voor je modem) etc. de algemene benaming.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
EricP

mét CE

Ik zou me nou over wat 'van buiten komt' nou net niet zoveel zorgen maken - aangenomen dat de binnenkant goed geaard is (zo je wilt: de potentiaalvereffening daar in orde is). Maar nogmaals, ik bekijk het meer vanuit een praktische hoek dan vanuit 'regeltjes'.

De enige overweging om dat 'direct na binnenkomst' te doen zou zijn dat je ellende via de buren of een verzopen voedingskabel binnen zou kunnen krijgen - tot de meter dan, want daar zou de potentiaal vereffening zitten - en de meter is geen 'goede geleider', daar zijn we het over eens.

Aangezien de meter ook doorgaans vrijwel 'direct na binnenkomst' zit, is 'bij binnenkomst' ambigu. als we de NEN1010 even als 'de absolute waarheid' aannemen, dan staat daar 'metalen buizen' (aangenomen dat de quote van Toet klopt). Tevens staat er 'laag ohmig' (vrij vertaald). Dat zou kunnen impliceren dat je zowel de binnen komende als de afgaande leiding zou moeten aarden - wederom onder de aanname dat er 'metaal' binnen komt.

Als je dit zo leest dan zou je haast zeggen... doe het aan beide kanten van de meter: ervoor tegen boze buren, erna mocht je een f*ck-up in je eigen installatie hebben...

Ik zou de meter gewoon beschouwen als: "mogelijk van plastic, dus geleidt niet". En als dat NU niet waar is, dan ga je dat vergeten als tzt ooit eens je meter vervangen wordt. Dus vandaar dat je voor je eigen veiligheid NA de meter moet aarden. (die laatste twee zinnen dus als antwoord op de vraag van TS waarom dat zo moet).

Daarnaast zou ik er van uitgaan dat binnenkort alle waterleidingen in de straat van plastic zijn. De binnenkomende metalen leiding aarden wil je niet. Enerzijds licht die waarschijnlijk gewoon in de grond, maar mocht een onverlaat (*) daar 230V op weten te krijgen, dan wil je niet dat jou "op een afzekering van 16A berekende aardpin" daarmee overbelast raakt en jou doucheknop op 230V komt te staan. Dan is het een voordeel als je watermeter slecht geleidt.

*) Denk aan een graafmachine die zowel de waterleiding als de 230V in de straat weet te raken...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

mijn gas meter kun je niet voor de meter aan aarde leggen, isdubbelwandig in kunststof.
In ijn huis de aarding na de watermeter gemaakt anders zou in het begin de binnenleiding dus ongeaard zijn aangezien de wateraansluiting weken later is gemaakt. En zoals eerder gezegd kun je niet er vanuit gaan dat watermeter geheel van metaal is.
2e punt als je de waterrekening niet betaald sluiten ze je af en verwijderen ze meestal de meter.
Dus ook in mijn huis zit de aarde na de watermeter, dat het niet veel zin heeft aangezien na 40 cm alles kunststof is maakte schijnbaar niet uit.

Op 17 oktober 2016 20:36:25 schreef Damic:
Je moet eigenlijk al je buizen aarden om ze naar het zelfde potentiaal te heffen, moest er spanning op komen word het direct afgeleid richting aarde en slaat je diff. af.

Als die spanning uit jou installatie komt toch.