Transparante kap wordt melkachtig

Ik heb diverse transparante recorderkappen (N7150, N7300...), die in meer of mindere mate melkachtig zijn geworden. (witte waas erover)
Nu lees je heel wat over remedies hiertegen, maar ik heb nog geen echt werkende gezien. (sommige lijken iets te werken, maar dat kan ook wishful thinking zijn... ;) )
Sommigen zeggen dat de verkleuring alleen oppervlakkig is, en een dun laagje afschuren helpt. Nee dus, probleem blijft even erg.
Enige wat iets lijkt te helpen is paar keer schoonmaken met IPA (2e foto)
Zou langer in de IPA nog nut kunnen hebben, of zijn er andere middelen die nog iets kunnen helpen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Probeer eens een klein stukje te polijsten met koperpoets.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Of oppoetsen met commadant. Je weet wel de groene pot.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Afgeschuurd en gepolijst met Commandant 4. Mooi glad, maar even ondoorzichtig. Het schijnt in de kunststof te zitten.
Sommigen zeggen dat het komt door de verdwijnende weekmakers, en dat je door die aan te vullen het proces ten dele kunt omdraaien, maar dat geloof ik niet erg...
Of lang weken in IPA helpt twijfel ik ook aan...

dijkmane

Golden Member

weekmakers worden afgebroken door o.a. UV licht, dit geeft verkleuringen en uiteraard wordt het ook breekbaarder.
is volgens mij een onomkeerbaar proces.

In no Sense, Nonsense

Op 17 oktober 2016 22:46:24 schreef dijkmane:
weekmakers worden afgebroken door o.a. UV licht, dit geeft verkleuringen en uiteraard wordt het ook breekbaarder.
is volgens mij een onomkeerbaar proces.

Het verwarmen van het plastic met een brander of een heteluchtpistool schijnt heel goed te werken, een kennis knapt er kuipruiten en windschermpjes van motoren mee op.

Dit klinkt inderdaad als perspex wat door invloeden van UV en/of IR licht is verkleurd.
Polijsten heeft dan geen zin, verwarmen misschien wel, maar dit is zeker risicovol.
Ik zou altijd een hetelucht pistool nemen en nooit een brander en altijd testen op iets wat fout mag gaan. Heel geleidelijk verwarmen en uittesten hoe warm het materiaal kan worden zonder dat het beschadigd. Dit doe je door de snelheid van bewegen met het hetelucht pistool te varieren, alsook de afstand tot het materiaal te varieren.

Ps.
Ergens op het net is een site waar men laat zien hoe ze vergeeld plastic etc. vernieuwen, maar kan deze zo snel even niet vinden. Er loopt wel een soortgelijk draadje op Tweakers.

Volgens mij is het juist de truc om er ineens flink wat warmte op te zetten, bij geleidelijke opwarmen wordt alles warm, kortstondig met een hoge temperatuur verwarmt alleen de toplaag.

Op 18 oktober 2016 20:52:03 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Volgens mij is het juist de truc om er ineens flink wat warmte op te zetten, bij geleidelijke opwarmen wordt alles warm, kortstondig met een hoge temperatuur verwarmt alleen de toplaag.

Wel eerst even langs de kringloop voor wat test materiaal :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl

Hetzelfde fenomeen heb ik met de lichtdoorlatende golfplaten op de carport. Die waren 12 jaar terug doorzichtig, nu min of meer mat geworden...

Fordman

hmm niet op een goede kap proberen, maar ABS lost op in chloroform..
zou dat de weekmakers wellicht activeren?
Wellicht een ander chemisch spulletje?

Het is zomaar een idee....

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

ABS lost ook op in aceton...

Ik gebruik aceton om 3d-geprinte ABS-objecten glad te maken na het printen, aceton verwarmen en het object in de damp zetten.

Handschoentjes wel handig en niet inademen!!!!

Acetondamp prikt behoorlijk op de onbeschermde huid, dus dan weet je al dat het geen lekker spul is, over inademen zullen we het dan maar niet hebben ;-)

PLA wordt in aceton rubberachtig!

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Aceton heb ik al geprobeerd, lost meteen de kap op... :)
Ik zal eens een grote bak zien te vinden, en 'm dan in heel water leggen een tijdje. Of je weekmakers weer aan kunt vullen weet ik niet.
Vraag is ook wat er gebruikt is, er schijnen tientallen middelen te zijn zoals BEHP, DEHP, en zelfs wonderolie werd gebruikt.
De kappen hebben helaas nog geen nummertje betreffende de kunststofsoort, dus ik weet niet waarvan Philips die maakte...