Raspberry EXP system

Ik heb toch gekozen om mijn RPI3 te voeden vanaf de GPIO Header.

Verder zie ik in AVRdudeGUI voor windows wel Blaster staan en Linux niet.

Wacht ik weer verder op het volgende pakketje van Ali.

PS: weet iemand waar de PWM pin / pin 18 is gebleven bij de RPI 3?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

niks houd je tegen ook daar een zekering te voorzien in je bekabeling vooralleer je de rpi in gaat. just in case.
welke pin 18 vind je nu niet? rpi2 en 3 zijn toch gelijk gebleven, alleen heeft de 3 er wat extra
https://pimylifeup.com/wp-content/uploads/2015/09/Raspberry-Pi-GPIO-pinout-diagram-new.png

Op 19 oktober 2016 18:43:18 schreef rew:
[...]Bij de drie in ieder geval niet meer.....

laatste zin niet gelezen van mijn reply daar?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Gelezen. PS: Ook de 3.5mm audio jack plug kan je dus niet vinden op de GPIO40 poort?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

"I stand corrected". Kennelijk heeft men het protocol van de altera byteblaster ontrafeld, en kan die nu ook gebruikt worden om AVRs te programmeren. Geinig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Golfbaanvraag:
In geprepereerd.png ziet u de connector zoals nu ge-etst op mijn print.

In Altera_blaster_pinout.jpg ziet u de pinout van mijn programmer van Ali, € 3,23 / piece.

Aangezien je met AVRDUDE in de command line wel de blaster kan gebruiken, vroeg ik me af of:

Deze pinlayout compatible is. Ik schat het een zeer kleine kans maar wil mijn nieuwe programmer niet op de gok aansluiten. Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Zoals ik je plaatje lees, is er onvoldoende gelijkenis tussen de pinout van de byteblaster en die van de AVR om het 1-op-1 te laten werken.

Als je een AVR wil programmeren moet je een AVR programmer kopen. Als je een Altera programmer gaat kopen, haal je je problemen op de hals die gewoon onnodig zijn.

Dus:
1) Ik weet het niet hoe het moet. Zou ik moeten opzoeken. Kan jij misschien ook. Misschien niet.
2) Ik ga je niet helpen. Heb ik geen zin in. Je doet weer moeilijk omdat deze altera blaster een paar cent goedkoper was? Omdat ie een leuk kleurtje had? In de basis is ie NIET geschikt om AVRs mee te programmeren. Koop gewoon een AVR programmer als je AVRs wilt programmeren. Als je toevallig iedere dag met Altera's werkt een een enkele keer een AVR tegenkomt, dan is het handig dat dit ding ook de AVR kan programmeren. Verder niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

OK. Dan wacht ik tot programmer 2 van de 5 door mijn brievenbus valt. Dan kijk ik of er beweging in dat ding zit. Groet, Wouter.

--> Aliexpress is een beetje een gaochtische website, dus vandaar dat ik of de verkeerde heb aangeclickt of verkeerd in de titel heb gekeken voor welke MCU dit is.

Verder na opkomende versie:

https://www.aliexpress.com/item/Hot-1pcs-USB-ISP-Programmer-for-ATMEL-…

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

een beetje een gaochtische website

Tssk. Je hebt geen idee hoe rijk de Nederlandse taal wel kan zijn ;)
Als ik nu nog begreep wat er bedoeld wordt ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

die schrijfwijze verklaart idd waarom TS zijn spullen niet goed vind op aliexpress

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Neemt u een edit voor uw commentaar.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Neem jij dan een edit op je laatste 1000 posts?

*********USB ISP USBASP Programmer for 51 AVR Programmer*****
********************* ALIExpress ****************************

De tweede die op de deurmat viel deed het binnen 1,5 uur. :-)

Met AVR Dude!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wou ik gisteren even een SH loop scriptje aanzetten om hem de hele nacht te laten programmen, vloog hij er na tientallen keren programmer weer uit. Helaas net zoals mijn Mikroe.com AVR programmer. Verder deed de example code het prima.

c code:

#ifndef F_CPU
#define F_CPU 16000000UL // or whatever may be your frequency
#endif
 
#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>                // for _delay_ms()
 
int main(void)
{
    DDRA = 0xFF;                       // initialize port A
	
    DDRA  = 0xff;                  // use all pins on PortB for output 
    PORTA = 0xff;                  // set output high -> turn all LEDs off	

		
    while(1)
    {
        // LED on
      
        PORTA = 0b10101011;            // PC0 = High = Vcc
        _delay_ms(25);                // wait 500 milliseconds
 
        //LED off
       
        PORTA = 0b00000000;            // PC0 = Low = 0v
        _delay_ms(25);                // wait 500 milliseconds
    }
}

c code:

#!/bin/sh
while true
do
echo *****************************avr-gcc*********************************
sudo avr-gcc -mmcu=atmega16 ledblink2.c -o ledblink2.o -Os
echo *****************************avr-objcopy*********************************
sudo avr-objcopy -j .text -j .data -O ihex ledblink2.o ledblink2.hex
echo *****************************AVRDUDE*********************************
sudo avrdude -c usbasp -p m16 -u -U flash:w:ledblink2.hex
done

c code:

pascalbythree@UBUNTU:/media/pascalbythree/7BA2-92FA/WVW_AVR_GCC/WVW_LEDBLINK2$ sudo sh ./run.sh
[sudo] password for pascalbythree: 
avrdude: error: could not find USB device with vid=0x16c0 pid=0x5dc vendor='www.fischl.de' product='USBasp'

avrdude done.  Thank you.

Op mijn willar programmer van de RadioMarkt doet hij het nog steeds. Waarschijnlijk print dus niet kapot.

Weet iemand wat ik verkeerd doe? Zodat mijn programmer blijft werken? Groet Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wouter.
Wat is je bedoeling? Testen of je programmer de hele nacht aan één stuk door een chip van enen en nullen kan voorzien, en dan concluderen dat je programmer het doet? Of wil je als je een programma hebt geschreven dit in de chip schrijven?
Doet je programmer het nu helemaal niet meer, of is hij in de nachtelijke run gestopt (even uitrusten) ?
Op zich zou je moeten kunnen stellen dat een programmer achter elkaar de bitjes in je chip kan blazen, waarom hij is gestopt is vermoedelijk lastig te achterhalen. Is er een logfile?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Wilde gok: Onvoldoende voeding van de PI. Maar lees vooral ook TonHek z'n bericht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Of heb ik zo te veel 100nF´s aan de broek hangen.

Zie groene circel.

Edit: nu wel een groene circel.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

lap, ik ben kleurenblind, ik zie geen groene cirkels meer...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Jo!, Weet iemand als je deze QFP - Quad Flat Package op je print lijmt en soldeerd aan de onderkant.

Of je dan alle VCC pinnen moet verbinden met 5x 100nf's? Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

PS2: Weet iemand een indicatie hoeveel 0.7mm boren ik nu slijten moet tijdens het PCB'en? Knappen om de havermaal kappot. Greet WvW

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Tijdens PCB'en? Wasda? Laten we aannemen het boren van een PCB. Dan slijt je er normaal geen een. Je gebruikt er 1 die nauwelijks slijt. Weer aangenomen dat je een carbide boortje hebt. Die zijn knetter-hard, en daardoor ook knetter-breekbaar. Als je motorisch gestoord bent lukt dat niet uit de hand, zeker niet met een grote boormachine.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 4 november 2016 11:27:47 schreef pascalbythree:
Jo!, Weet iemand als je deze QFP - Quad Flat Package op je print lijmt en soldeerd aan de onderkant.

Of je dan alle VCC pinnen moet verbinden met 5x 100nf's? Groet, Wouter

Jep dat moet. ALLE VCCs aan een condensator, condensator dicht bij de VCC pin en ook zo dicht mogelijk bij de dichtstbijzijnde GND pin.

QFPs lijmen lijkt me geen goed plan. Je moet ze op de pads solderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew: dank , dan laat ik mijn tekening zo.

Wat is carbide, een merk.?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
High met Henk

Special Member

Op 5 november 2016 15:34:28 schreef flipflop:
[...] Als je motorisch gestoord bent lukt dat niet uit de hand, zeker niet met een grote boormachine.

DRAMA heb er heel wat moeten betalen tijdens mijn opleding. brak er minimaal 2 per print. JA ik heb eeb motorische storing.

voor mijn docentenoplediing moest ik bord schrijven... na 2,5 uur en 4 borden en een lamme arm waar ik 3 dagen last van gehad heb bij het laatste bord en opdracht de opmerking van de
begeleider: "goh de eerste was veel beter"

ik: "ja ik heb ook en zere arm en ben doodmoe"

begeleider: "dan schrijf je waarschijnlijk verkeerd, doe eens een stukje voor"

ik schrijf netjes eens tukje op het bord zoals ik dus al 2,5 uur gedaan heb

begeleider: "nee dat is correct, heb je mischiene en motorische storing?"

ik: "ja"

begeleider: "dan mag je deze workshop helemaal niet volgen" |:(

en TOEN PAS viel het kwartje: 2 dagen lamme arm. Maar ik kon al heel vroeg lezen en schrijven, maar mijn handschrift is waardeloos. Heb er veel training op gehad, maar het werd niet beter. Nu weet ik ook waarom ik zo slecht ben in balspellen. Heel vervelend.. Het legt wel makkelijk regeltechniek uit: bij mensen met een motorische stroing is er iets in de regelkring defect.

@flipflop hieronder: ik weet niet meer of dit een groen krijtbord was of al een whiteboard... Maar schrijf nog vrijwel dagelijks op een whiteboard. dan maar niet volgens de officiele methode: dit trekken mijn armen een stuk beter: officieel moet je 90 graden oiop het bord staan met vrijwel gestrekte arm schrijven... Das lekker voor iemand met een motorische storing :( niet dus. vereist veel meer inspanning.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 5 november 2016 16:19:08 (14%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Gelukkig zijn de zwarte krijtborden redelijk uitgestorven inmiddels... volgens mijn point-of-view.

@TS, google stuk? Carbide is een materiaal. Als jij gewone HSS boortjes breekt dan houd alles op. Die verslijten wel erg snel ja. Je bent glas aan het boren he.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

-

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op vrijdag 18 november 2016 15:56:10 (100%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /