PROFI DART kast start niet op

Goedendag, Roger heeft voor mij het topic gestart. Dus als ik het goed begrijp omdat die dan met booten de CSD niet meer kan wegschrijven boot die gewoon niet meer? Ik heb gezocht naar een vervanger maar kan niet de juiste vinden en ben bang dat het niet compatible is.

Voor de m48t08-150PC1 kun je de DS1643-150 gebruiken als ik het goed begrijp, maar de m48t08-150PCI dus met een i achteraan wat bij mijn moederbord zit geloof ik niet.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Waarom koop je geen originele?

Hier

of hier

En vast op nog meer plekken

Kijk ook eerst even in de datasheet naar het power fail control circuit.
Ik weet niet of het ding in een bepaalde toestand gaat als ie een keer een foute voeding ziet. Misschien moet je'm even resetten door een pinnetje te wiebelen.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op vrijdag 21 oktober 2016 13:15:55 (14%)

Omdat dat niet de originele zijn niet pc1 maar pci is de orginele en daar zijn waarschijnlijk de lithium cellen allang dood van. Die worden ja niet meer geproduceerd.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Aha oke, ik vat 'm.

Maar is die "1" versie niet compatible met de "I" versie?

Dat vroeg ik mij ook af. Kan het niet vinden.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik kom alleen datasheets tegen van de M48T08, dus zonder 150PCI.
Vraag me af wat dat achtervoegsel betekent.

Waarom niet de gok wagen en een "i" versie kopen?

Kan het moederbord dan niet beschadigen? Daar was ik eigenlijk bang voor die 2 lijken erg op elkaar maar of dat zo is?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Tja als het mijn laatste mogelijk zou zijn....

Wil je op safe gaan, dan moet je natuurlijk de 2 datasheets gaan vergelijken.

Als die te vinden zijn :-/

je zou dit kunnen proberen http://cdii.blogspot.nl/2009/09/another-take-on-repairing-cd-is.html

heb ik bij een ander model dallas ic ook gedaan, los cr2032 houdertje erop en klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij het langwerpiger model printplaat kwam ik wel eens problemen met het reset-ic tegen. Dat was rond 2010 al obsolete. Het reset-ic is de 8-polige rechtsonder.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Hoe krijg ik die uit die bepaalde toestand dan M-i-c-h-e-l? De M48t08 is een keer van de printplaat afgeweest, sinsdien is dit probleem. Hoe krijg ik dat reset dan of via de reset-ic wat Smallrepairs aankaart. Zonder dat de software verdwijnt van de eprom, of staat dat los ervan?

Ik neem aan dat je de H606125 bedoelt?

Bij de beschrijving van de H606125 staat dat die automatisch reset pulsjes geeft bij een timeout totdat de software opstart.
De eprom M27C4001 is enkel met UV licht te wissen en niet met externe spanningen.
Ik denk dat het de openfrees methode gaat worden van de M48t08 en een externe backup accu er op solderen.
Ook al bestel je een "nieuwe" die lithium cel zal ook al oud zijn en na een maand/half jaar of jaar heb je weer dit probleem.

Het reset-ic zorgt dat de microcontroller bij een te definieren voedingsspanning uit de reset toestand wordt gehaald en de eprom gaan lezen en verwerken. In dit geval zal het bij ca 5 volt zijn. Afhankelijk van de processor zal het een hoog of laag signaal zijn. Dus is het resetsignaal niet goed, dan doet het board niets.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Roger heeft me een externe batterij gesoldeerd op de m48t08 maar het probleem blijft. Iemand nog een idee. De dartkast als je hem aanzet gaan random lampen aan en soms geen ene maar het boven gebied waar de scores komen normaal doet helemaal niets. Die reset-ic kan ik nergens vinden voor te vervangen tenminste niet dat type. Wat nu?

Ik zou eerst met een scoop eens meten of de processor een klok krijgt. Zoja dan zou ik eens meten of het resetsignaal wel hoog of laag is (hangt af van de processor), het ziet er naar uit dat hij in reset blijft hangen....

Of kan het ook een te lage spanning zijn van die externe accu?
Ik heb 2 eneloop AAA in serie gebruikt en heb nu +- 2.4 Volt
Een lythium cel is normaal zo rond de 4 Volt.
We kunnen het nog eens proberen met een extra AAA erbij in serie

een lithium knoopcel is 3V, oplaadbare van tegenwoordig als de 18640 zijn idd 4V net opgeladen..

ik neem aan dat je dus de timekeeper open hebt gekregen? was die batterij ook leeg? kun je gewoon meten dan..

de ic's zitten in goedkope vernikkelde voetjes, heb al vaker toestellen aan de gang gekregen door de ic's eruit te wippen en terug te duwen, voetjes maakten geen goed contact meer.

echter zou die reset ic optie ook goed kunnen, check dat ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb net de cr2032 aangesloten maar ook zonder reultaat. Blijft hetzelfde

random digits die aangaan elke keer met aanzetten klinkt toch als een instabiele voeding. vaak elco's die gaar zijn, de processor loopt vast op de instabiele spanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoe kan ik dat uitsluiten dan (instabiele voeding). Ben maar een leek sorry.

Ja dat openen van die timekeeper was een eitje.
Frezen is zelfs niet nodig, met een scherp tangetje was het net zo goed gelukt, was binnen 15 min gedaan.
De cel had nog 0,5 Volt
Het lijkt me het beste dat ik even met de scoop langskom.
Kunnen we het reset ic en de voeding eens testen in aangesloten toestand.

met een scope de rimpel op de voeding bekijken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allemaal bedankt voor de reacties. Het probleem hebben we niet kunnen oplossen, maar heb een ander moederbord kunnen verkrijgen. Hij doet het weer yes yes.