philips 42PF5320/10 start niet op

mijn philips tv, chassis 4.9E sart niet meer op!
heb de bekende 2 elkos van 3300 uf al vervangen !geen verschil
je hoort de relais aanklikken, de 2 groene led s recht beneden lichten even op ,op het rechtopstaand printje ,links boven in de voeding ,flikkerd een groen ledje 8X , steeds opnieuw
alle zekeringen zijn ok ,ook op de andere boarden,dus volgens mij niet direct een serieuze kortsluiting?!
is er een manier om het powersupply board apart te testen?
mag ik de x en Y sus boarden loskoppelen en dan de voeding onbelast opzetten en meten?het gaat om het samsung board ,niet het Lg
jaren geledeen heeft er een gelijkaardige vraag op het forum gestaan ,maar hiermee kom ik er niet uit!
iemand enige tips of sugesties?

Heel vaag meen ik mij te herinneren dat de Ve spanning in deze toestellen weleens wat omhoog liept en daardoor het toestel in beveiliging gaat, error 8 is ook een Ve overspanningsfout.
ik denk dat de stikker op het plasma paneel wel vermeldt hoe hoog Ve dient te zijn.
Linksboven in de voeding zit een wit potmetertje waarmee je Ve kan afregelen, testpuntje zit hier ongetwijfelt ook dicht in de buurt.

De spanning meet je gewoon ten opzichte van massa, dus zwarte meetpen aan het chassis/metalen behuizing en rode meetpen op het Ve testpunt.

je hebt de tijd niet om een fatsoenlijke meting te doen !
maar mag ik de x en z sus board loskoppelen om te meten?
dus ,zonder belasting ?

Evarist

Golden Member

Je moet dat met de scope meten.
Je mag die borden loskoppelen om te meten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Volgens mij zitten er links in het midden ook 2 jumpertjes, als je deze doorverbindt dan kun je de voeding los/standalone testen.
Maar het is allemaal best lang geleden dat ik zo'n toestel voor het laatst heb gehad, vandaar dat mijn ideeën een beetje wazig en roestig zijn.
(ik meen ik dat de Ve in elk geval niet boven de 108V mocht liggen, dat getal staat me in elk geval nog bij)

heb helaas geen scoop meer Everest.
heb tussendoor effe tijd gehad om nog wat te meten .
op de stekker aan de linkerkant van de voeding staat een stekker buffer,daar meet ik zolang de 2 groene ledjes onderaan rechts branden ;5V en VA=70 V
zolang de led s branden ,ongeveer 10 seconden,
net onder deze stekker staan inderdaad die jumpers ,die je op :on ,of op
stand by kan doorverbinden,maar maakt in beide gevallen geen verschil
ook de stekkers die naar de X en Y sus losleggen maakt geen verschil!?
dus mag ik zeker zijn dat het de voeding is die niet opstart??
alleen waarom? heb de voeding ook al eens met de warme luchtblazer goed warm gestookt maar maakt ook geen verschil

als ik helemaal beneden aan de voeding stekker CN 8006 losdoe ,blijven de groene led s branden en heb ik constant mijn 5V en mijn VA 70V
een is een 10 polige stekker met opsschriften van links naar rechts;
D5V-VSON-C DET-RELAY-GND-D5V-GND-GND-D3V3-D3V3
de stekker gaat naar een print iets verder beneden van de tv!lijkt op een t-con print maar dat kan vast niet bij een plasma tv!?

Evarist

Golden Member

Meet eens met een ohmmeter of 1 van de voedingslijnen van Y-SUS en X-SUS kortligt.
Anders moet je het betreffende bord vervangen.

http://www.plasmaonderdelen.nl/

Nihil est verum, quod non probatur primo.

neen hoor geen sluitingen op x en y sus boarden,zekeringen zijn ook ok en ook als ik ze loskoppel (stekkers eruit) doet de voeding het zelfde
alleen als ik die CN 8006 lostrek blijft mijn 5V en 70V
heb ook alles nagesoldeerd,dus geen rotte solderingen

nog iets wat me dwars zit!ikde tv was nog bij iemand in herstelling geweest en alle kabels waren uit de pluggen getrokken toen ik hem open deed
wat me opviel is dat links van de power supply een plug is,CN1M10 en links op die t-con print ,een plug,CN2027,beide 4 polig ,er geen kabels vertrekken
weet er iemand of dit kan kloppen ,dat dat gewoon losse connectors zijn waar niets op moet aangesloten of heeft de vorige hersteller een kabeltje achtergehouden??

maartenbakker

Golden Member

Dat zou in de servicemanual moeten staan. Dit had overigens echt in de startpost thuisgehoord, daar lees ik niets over eerdere reparaties of pogingen en of de klacht toen hetzelfde was, etc.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 oktober 2016 11:47:53 (65%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je de voeding in 'testmode' test, dan moet je wel even alle stekkers eruit trekken, behalve de 230V natuurlijk.
Wat meet je als Vs en Ve spanningen? (deze spanningen staan aangegeven op de stikker op het plasmapanel)

Vs zal ongeveer 200V moeten zijn en Ve moet je niet hoger afregelen dan 105V, vaak staat op de stikker 108V of 110V, maar dan gaat de voeding toch echt in protect (error8)

verder zijn niet altijd alle connectoren in een toestel aangesloten, het 4 polige connectortje onder de testjumpers zie ik op diverse foto's op google als niet aangesloten.

misschien kan je hier nog iets mee:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/61853/philips_ps-424-ph_lj44-00…

Evarist

Golden Member

Zie maar dat uw voorganger hem niet vol defecte modules gestoken heeft.
~~~~~~~~~~
~IS het een Samsung Panel?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Daar ga ik wel vanuit, aangezien hij 2 maal de 3300uF elco's vervangen heeft.
rechtopstaand printje met een ledje die 8 keer knippert, moet wel de samsung zijn.
LJ4400101B zal vermoedelijk wel het typenummer zijn.

Evarist

Golden Member

Ik heb veel docs van dit toestel. Heb je ze nodig?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

sorry voor de late reactie en ja,ik had het in het begin moeten vermelden dat hij eerst door iemand anders onder handen is genomen!
het is inderdaad de samsung voeding!na t weekend kan ik er weer aan verder doen!ik hou jullie op de hoogte!jou info Martijn heb ik al eens bekeken en gaat zeker helpen bij de metingen a-aan de voeding !verder kan ik alles qua info en doc, wel gebruiken ,ja!
het is een ouwe bak ,maar ik vind het een uitdaging om hem weer op gang te krijgen!

Evarist

Golden Member

De docs zijn op komst met wetransfer.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

bedankt Evarist,
heb namiddag nog effe tijd gehad om wat te meten!
voeding gewoon los ,jumper geplaatst, de 2 schakelaars over de connectors zoals beschreven in de doc s;
220 v aangesloten-relais klikt-groene led s branden zo n 5 sec, dan flikkert het groene ledje op de rechtopstaande printje ,links boven 8 x
bij aansluiten van 220 v ,en zolang de groene led s rechts beneden op de voeding branden is er 5V en 70 v
verder geen spanningen te meten!
dus bijna wel zeker de power supply denk ik die defekt is!?