Siemens Logo

Hallo allemaal. Ik wil graag via een logo met 8 digitale ingangen en 4 relais uitgangen het volgende realiseren: Via een drukknop (AAN) moeten er 2 magneetkleppen worden bekrachtigd (KLEP A en B) Na 5 minuten moet KLEP B worden ontkracht voor 60 minuten. Na die 60 minuten moet KLEP B dus weer worden bekrachtigd voor 5 minuten om daarna weer voor 60 minuten ontkracht en deze cyclus moet blijven doorgaan totdat het water een vlotter (maak contact) omhoog drukt en KLEP A en B ontkracht. Als het water zakt en dus de vlotter weer omlaag gaat dan moet de gehele cyclus van KLEP A en B weer opnieuw beginnen. Ook moet er via een drukknop (UIT) tussentijds het systeem kunnen worden uitgeschakeld. Ik ben al een tijdje aan het proberen via Logo Soft V8 om dit voor elkaar te krijgen maar helaas. Iemand die mij kan helpen?

Edit eens uw bericht en gebruik voor elke verandering een andere regel.
Veel leesbaarder voor ons.
Heb je zelf al iets gemaakt? en is dat voor school?

LDmicro user.

je kan het zo oplossen:

circuit 1:
via I1 set je een bit
via I2 reset je die bit
via I3 (vlotter) AND die bit, weet je of klep A aan moet

dan moet je een puls maken 5 min aan/ 1 min uit

PULS AND klep A stuur je naar klep B.

GMT+1
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je gebruikt de programmeersoftware van siemens, LOGO Soft Comfort?
Daar zit een uitstekende simulator bij om te proberen en te testen.

Je kunt je programma eerst op papier tot in de puntjes uitwerken en dan maken. Zo is het me op school geleerd, maar dat gaat mij ook niet zo goed af.
Ik begin te programmeren bij een deel dat belangrijk is, vaak maar een klein deel van het grote geheel.
Dat probeer ik dan te maken. Met de simulator proberen, aanpassen en veranderen waar nodig is. Net zo lang tot dat stukje goed werkt.
Daarna een deeltje er bij maken dat ook nodig is. Ook weer simuleren en testen. Zo elke keer er weer een stukje bij, net zo lang tot alles werkt.
Probeer elke stap erbij zo klein mogelijk te houden, dan blijft het overzichtelijk.
Plaats ook commentaar in je "schema" zodat je bepaalde punten makkelijk kan vinden.

Je kunt blokken een naam geven, dat vergemakkelijkt het werk. BV een AND poort waarop de automatische stand, de thermische beveiliging en de maximaal op zitten noem je AUT-AAN. Ook dat maakt het allemaal makkelijker, vooral als je naderhand nog iets bij wilt maken.

Wat het je tot nu toe gemaakt?
Plaats het programma hier en geef duidelijk aan waar je spaak loopt.
Wij gaan het programma echt niet voor je maken (lijkt een schoolvraag) maar we willen je met alle plezier een eind op weg helpen.

Kijk vooral wat PROGGER je aangeeft, heel simpel begin. Hiermee hou je de impuls van de STARTknop vast. Daar zou je mee kunnen beginnen
Tip: Je hebt er een RS blok voor nodig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)