Ejs electronic judging system

Hallo
Ik ben nieuw hier en een leek op gebied van electronica. Nu ben ik bezig een ejs aan het bouwen voor een hondensport wat is de bedoeling,dat er 4 lichten aftellen met telkens1 sec tussen dan moet er nog een bak met sensors komen die de tijd vastlegt van de hond 4 per ploeg en ook de kruising van de honden op de start finish moet vastgelegd worden. Iemand die mij hierbij kan helpen? Vriendelijk bedankt. O ja voor de mensen die interesse moesten hebben het gaat hem hier over de hondensport flyball

Arco

Special Member

Da's wel erg summier, wat info zou wel helpen... ;)
Wat is 'een bak met sensors'? Hoeveel? RfID, IR, of wat anders, enz...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi arco
Nu spreek je chinees voor mij ik ben echt een leek op dat gebied. De start lichten moeten werken zoals in de formule1 dat zou met een siemens logo kunnen en met leds het grootste probleem is de tijdweergave van de honden die lopen endat zou met optische sensors kunnen denk ik dan. Echt moeilijk om ui te leggen ik kijk even of ik een link kan vinden om werking te laten zien. http://youtu.be/LKRLZ4Jvw5s

Op 21 oktober 2016 16:33:42 schreef Darcod1:
....een leek op gebied van electronica.

Dat is veel te moeilijk voor een leek, sorry dat ik het schrijf maar dat is zo.
Ik weet niet hoe jij dat ziet maar daar is heel veel werk aan.

Waarschijnlijk ook nog nooit een µcontroller van dichtbij gezien en zonder zal er nog meer werk aan zijn.

LDmicro user.

Hoi
Het is idd moeilijk anders zou in geen hulp vragen hier op het forum

Arco

Special Member

Hulp is niet hetzelfde als een compleet systeem laten ontwerpen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi arco
Das idd waar zal het anders formuleren kan er iemand het systeem programmeren en in werking stellen?

Ik weet hoe het systeem werkt het enige probleem is dat ik het niet kan bekabelen werkend krijgen

EricP

mét CE

Het zou al een hoop schelen als je je verhaal eens in fatsoenlijk Nederlands zou opschrijven. Je weet wel, met punten, hoofdletters enzo. Nu is het 1 woordenbrij waar ik met de beste wil van de wereld geen verhaal van kan maken,. Behalve iets met 4 lampen die 'aftellen' (ik heb nog nooit een lamp zien aftellen, wel aan of uit zien gaan...). Je hebt blijbaar 4 sensors per ploeg nodig (is het nu een ploeg wedstrijd geworden?) Die moeten wat vastleggen... Nou ja, het zal wel...

Misschien als je thuis bent in die sport dat het allemaal hapklaar is. Ik ben meer thuis in electronica, ik denk dat dat voor de meesten hier geldt.

Verder is het denk ik ook handig om je eigen vaardigheden voorzichtig te etaleren - het komt op mij nu over als 'ik kan niks en wie gaat dit voor mij maken'. Als dat echt zo is... Tsja... dan is het meer wat voor vraag & aanbod. Als je ook een (groot) deel zelf doet... Dan is wat gerichter vragen nuttig.

Succes!

Wat doet zo'n EJS?
Het is een tijdsregistratiesysteem dat aangestuurd wordt door 2 rijen fotocellen per baan (2 parallelle banen per wedstrijdring)
Maar eer de honden van start mogen gaan is er een lampcyclus die doorlopen wordt (een beetje zoals in de formule1 racing)
Dus het gaat als volgt :
Rode lamp licht op, 0,80sec later de eerste oranje lamp er net onder, nog eens 0,80sec de tweede oranje lamp daaronder, en tenslotte na nog eens 0,80sec de groene lamp daaronder.
Op het moment dat de groene lamp aanslaat, begint er een teller te lopen (de stopwatch zeg maar).
Als de eerste hond te vroeg door de eerste sensorlijn (sensorlijn IN) loopt, dient er een wit licht aan te gaan (foutieve start)
De kunst zit hem erin om met de eerste hond zo dicht mogelijk bij het startsignaal door de eerste sensorlijn te gaan.

Nadat de eerste hond terug komt met een bal in de mond en zodoende eerst en vooral de tweede sensorlijn (sensorlijn UIT) doorkruist, dan pas mag de volgende hond door de eerste sensorlijn (sensorlijn IN) gaan. Doet de tweede hond dit te vroeg, dan is dit een foutieve wissel van honden.

Zo gaat dit door tot alle vier de honden om een bal geweest zijn op een correcte wijze.

Voorwaar geen simpele kwestie, maar dit is nog niet alles!
Als er een hond onderweg een fout begaat (bvb bal laat vallen, of naast de baan terugkomt), dan dient er een welbepaalde kleur van lamp op te lichten (1ste hond - rood, 2de hond - blauw, 3de hond - geel, en tenslotte 4de hond - groen.
Dit wordt door lijnrechters op beide banen nagezien, en de foutlampen moeten manueel kunnen aangezet worden met een eenvoudige schakelaar per hond.

Als er een foutieve kruising gebeurd dan moet dit ook auditief hoorbaar zijn (buzzer), dit wil zeggen dat de tweede hond bvb vroeger de start/finischlijn kruist dan dat de vorige hond dit doet, op die manier kunnen de lijnrechters de gepaste schakelaar overhalen om de fout visueel aan te duiden op de lampwand

Als alles correct verlopen is moet de data ook kunnen uitgelezen worden op een PC met twee schermen (1 per parallelle baan dus) met daarop de tijden :
hoeveel te laat was de eerste hond sinds de groene startlamp aanging...
hoeveel tijd zat er tussen de eerste hond zijn sensorlijn UIT en de 2de hond zijn sensorlijn IN
hoeveel tijd zat er tussen de 2de hond zijn sensorlijn UIT en de 3de hond zijn sensorlijn IN
hoeveel tijd zat er tussen de 3de hond zijn sensorlijn UIT en de laatste hond zijn sensorlijn IN
hoeveel is de totaaltijd voor de vier honden samen
hoeveel kruistijd was er voor alle vier de honden (dus het tekort van de start + de tekorten van de drie daaropvolgende honden)

hieronder een link naar de bedoelde hondensport http://www.youtube.com/watch?v=OqEpc2AvF8k

Tot zover de uitleg over wat de te overwinnen moeilijkheden zijn.
Nu is mijn vraag :

Kan ik dit volledig aansturen via siemens logo?
Ik moet namelijk tijdsmeting uitvoeren (en terugkoppelen naar een PC), LED strips in RGB aansturen, fotosensors detecteren, en manuele schakelaars detecteren die dan weer de LED strips moeten aansturen
Bestaat er een mogelijkheid om de resultaten via android op tablets te krijgen?
Kun je een scheidsrechter een afstandbediening laten gebruiken om de startprocedure in gang te zetten?
Nu zou het toch duidelijk moeten zijn.

evdweele

Overleden

Blijkbaar haal je alle geformuleerde eisen uit de ervaring met een systeem dat op andere locaties in gebruik is.
Dan hoef je toch alleen maar te vragen waar dat systeem is gekocht? Beter goed gekopieerd dan zelf opnieuw het wiel uitvinden.
En zonder ervaring en vaardigheden op elektronicagebied zal het nooit worden wat je je nu voorstelt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Darcod, ik denk dat je niet inziet hoeveel werk daarmee gemoeid is.
Zoiets ontwerpen op afstand kan eenvoudigweg niet want daar zijn veel testen voor nodig en daarvoor moet je op het terrein zijn.
Een forum is hiervoor niet geschikt.

Hulp op een forum vragen is prima zolang het specifieke vragen betreft maar vraag toch geen volledig systeem waar maanden werk aan is, daar zul je niemand voor vinden, zeker weten, ook niet in de sectie Vraag&Aanbod.

Maw als er niemand in uw omgeving, met kennis van zaken, door dezelfde hond gebeten is, zal het een droom blijven.

Zoiets vraagt samenspraak en meerdere keren rond de tafel zitten om nog niet te spreken over allerhande financiële aangelegenheden (componenten, vergoedingen verplaatsingen enz..)

Er blijft volgens mij maar 1 mogelijkheid meer open, zelf uw kennis upgraden.

LDmicro user.

Hoi MGP,
Dank voor u antwoord,je hebt inderdaad gelijk.Ik heb dan ook iemand gevonden die tegen betaling alles gaat maken en programmeren.

Dan heb ik geen gelijk, in zo'n korte tijd iemand vinden... :+

LDmicro user.
Arco

Special Member

Met dit soort ad-hoc afspraken over complexe projecten heb je na afloop vaak een heel ander apparaat als wat je eigenlijk hebben wilde... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja... deze kent iedereen wel.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
High met Henk

Special Member

ik ken alleen deze:
https://blog.codinghorror.com/content/images/uploads/2005/03/6a0120a85dcdae970b0128776faf6b970c-pi.png

ik zou als ik TS was me zelf eens in arduino? verdiepen, das het makkelijkste.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 22 oktober 2016 15:16:22 (25%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

@HmH
Het programmeren van een µC is het minste van het probleem.
De soort en opstelling van de gewenste sensoren en het betrouwbaar laten werken daarvan is vele malen ingewikkelder.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

Hmm lichtsluizen staan nu bij v&a meen ik
Lijkt mij echt de way to go..

Edit: https://www.circuitsonline.net/aanbod/18022/overige/fotocellen-met-ref…

En met de leds kun je ze nog goed afstellen ook.
En die prijs is belachelijk laag

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 22 oktober 2016 15:46:04 (56%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???