Oude elektronica geluid heeft brom

Ik hier een 8MM film projector staan die een bromtoon laat horen tijdens het afspelen van een geluidsfilm. Ik neem aan dat deze bromtoon niet aanwezig was tijdens de verkoop in de jaren 70.

Ik heb ook andere oude geluidselektronica gehad waar een bromtoon in zat maar heb er toen weinig aandacht aan besteed maar het viel wel op.

Waar komt deze bromtoon vandaan? Elco's, Transistors?

I love it when a plan comes together !

Als de boel origineel is gaat het relatief vaak een rotte elco ergens, soms een kleintje van b.v. een DC instelling waardoor de PSRR wegvalt. Als er aan geknutseld is kan het vanalles zijn.

Moeilijk te vinden foutjes in de gnd routing (onbedoeld sluiting of geen contact) komen ook voor, dat was toendertijd in mijn perceptie een beetje zwarte magie :)
Daarbij lagen de eisen vroeger veel lager, maar het mag nooit storend zijn natuurlijk. Specifiek bij optisch geluid kan de voeding van de lamp een rimpel hebben. Ik heb een keer zo een projector gerepareerd (klacht: geen hoog, oorzaak: niet electronisch maar de uitlijning van de belichting) en daar zat een flinke 50 Hz notch in tegen bromm.

@Aart: Thanks

Het gaat in dit geval om een originele printplaat waar niet aan geklooid is.

Ik zal alle Elco's vervangen, zijn er maar een paar. Kan er verder nog iets overleden zijn? Zoals weerstanden, transistors, en wat zit er nog meer op.

Op GND sluitingen zal ik het controleren maar kan mij niet voorstellen dat dit een oorzaak zou zijn omdat ik het hier heb over een studio projector.

I love it when a plan comes together !

Alles kan. Ik zou geen componenten vervangen als er geen redelijk vermoeden is dat ze stuk zijn.
Je raakt gemakkelijk steeds verder van het origineel af, wat geld kost en waarmee je actief die geschiedenis uitwist waar het om ging.

Het kan natuurlijk best voorkomen dat veel vergelijkbare elco's in een apparaat stuk zijn, en als je er een paar tegenkomt kan dat een reden zijn alles maar te vervangen. Maar voor hetzelfde geld zullen ze het nog prima doen in het kleine aantal te verwachten gebruiksuren.

Als je het netjes wil doen is het soldeerwerk geheel "lege artis", en stop je de originele componenten samen met een papier wat je gedaan hebt ergens in het apparaat.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 21 oktober 2016 20:09:02 (14%)

Zelf heb ik het één keer met een 16mm projector meegemaakt dat de optische audio opname door een oude TL bak er precies boven heel mooi mee ging brommen.

Het bleek dat daar een T12 (Yep, zo'n echte Kachelpijp van 40 Watt) aardig versleten was.

De collega die het mij vroeg snapte niet waar de brom vandaan kwam.
Hij had dat ding hersteld, maar kreeg steenvast die brom...

Toen ik dat licht zag begon ik al te glimlachen...
Ik heb hem verteld om eens die lichtbak uit te schakelen, eb jawel, Weg was de brom.

Ik zag namelijk dat het licht al bijna op een Blokgolf leek met een Duty% van maar 50...

Kan bij jou ook een slecht afgevlakte LED lamp, of ook zo'n oudere TL lamp dicht bij de projector zijn?

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Sine

Moderator

Van een ding uit de 70's is het nog niet eens zo heel gek om aan te nemen dat de een of de andere elco uitgedroogd is. Die dingen zijn ondertussen VER over hun houdbaarheidsdatum heen.

Ik zal vandaag of morgen de printplaat demonteren. Helaas is dit niet zomaar te doen wegens allerlei mechanische obstakels.

Daarna zal ik deze printplaat visueel goed inspecteren en sowieso alle elco's vervangen. Op zich ziet alles er vrij netjes en schoon uit.

I love it when a plan comes together !
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt een voor een de oude elko's even overbruggen met een nieuwe goede. Omdat het om laagfrequent gaat, mag dat zelfs best even met wat langere draadjes, als je er anders niet goed bij kunt.
Maakt het dan geen verschil, dan hoef je de betreffende oude elko niet te vervangen.
Je hoeft zo niets uit te solderen, wat een hoop werk scheelt.

Kom je er een tegen waar de brom wél afneemt als je de nieuwe elko eroverheen plaatst, dan ga je dié vervangen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org