24v E-bike met 12v claxon?

Goedenavond allen,

Ik heb sinds kort een elektrische fiets van het merk Altra, voorzien van een 24volt 10AH accu.
In de box kwam ik toevallig een oude scooterclaxon en een drukschakelaar tegen.
Nu wil ik dus de claxon op de fiets monteren, echter is het een 12v claxon.
Wat googelen leert mij dat veel claxons werken op zowel 12 als 24 volt, echter zie ik op mijne alleen 12v er op staan.
Kan ik deze dan gewoon gebruiken als ik stroom aftap van de fiets of moet hier een omvormer oid tussen?
Uiteraard zet ik er dan ook een zekering tussen, maar welke?
En waar kan ik het beste stroom aftappen van de fiets?
Het is een vrij simpel model, geen boordcomputer etc, enkel een accu, paar lampjes voor de resterende accusterkte, een draaiknop om de trapondersteuning te regelen en een motor op het voorwiel.
Ik zat zelf te denken om de stroom vlak na de draaiknop af te tappen, zodat je dan ook de toeter kan 'dimmen', schakelaar in een fietsbel verwerken en de claxon zelf vlak achter de koplamp te monteren.
Mocht het niet kunnen of teveel werk zijn dan ga ik wel op zoek naar een 24v claxon, maar het liefst gebruik ik de spullen die ik al in huis heb.
Hopelijk kunnen jullie mij in de goede richting sturen, lijkt me een leuk projectje.
Groeten en alvast bedankt

die claxon aansluiten achter een draaiknop is goed om alles kapot te krijgen.
zo een draaiknop geeft een stuursignaal uit en kan geen vermogen leveren.

heb je trouwens al eens gemeten hoeveel ampere zo een claxon wel niet trekt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik had ooit een soortgelijk probleem. Tijdens het rijden leverde de regulator van m'n brommer soms meer dan 14 volt, wat mijn LED knipperlichten en de claxon niet op prijs stelde. In eerste instantie wilde ik een lineaire regulator gebruiken, maar een scooter claxon gebruikt tussen 2 en 4 Ampère.

Dit heb ik opgelost met een (goedkope) schakelelende voeding. Hiermee kan je de 24V omzetten naar ~1.5 tot 20V met een maximum van 5A. Deze voeding heeft een in te stellen constante spanning en constante stroomsterkte. Heel handig voor LED strings of als je de claxon net te luid vindt. Bij continu gebruik zou ik er niet meer dan 2A doorheen trekken omdat de IC geen heatsink heeft, maar bij claxonneren is dit geen probleem.

Ondanks dat deze niet echt geschikt is voor het gebruik in voertuigen en mijn brommer sterk vibreert, doet deze het na 1000km het nog steeds. Ik weet alleen niet zo goed waar je dat ding moet laten op een fiets, maar daar is vast een oplossing voor te vinden. Die van mij zit in een kleine 3D geprinte behuizing.

Sine

Moderator

Wat is er mis met een fiets-bel op een fiets ?

Ook een vraag die ik nog wel eens aan de gemiddelde wielrenner wil stellen ;)

maartenbakker

Golden Member

Speedpedelecs vallen binnenkort onder rijbewijs AM, dan is een toeter misschien zelfs verplicht.

Dit kan ook een normale fiets zijn en dan is een toeter hoewel verboden soms toch ook wel nuttig. Bij wielrenners zal het probleem eerder zijn dat er helemaal niets op zit. Nouja een zak zout misschien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."