Split pole motor met 0-10VDC triac dimmer

Hallo allemaal,

Ik heb een werkende Velleman K2636 Triac dimmer met een ventilator erachter die voorzien is van een spleetpoolmotor.

Nu had ik deze graag aangestuurd met een 0-10VDC signaal (dan kan ik deze aansluiten als deel van mijn eigen siemens-LOGO!-domotica systeem)

Ik heb wel wat kennis van elektronica maar met dit schema wil ik graag toch eerst bevestiging alvorens ik iets over het hoofd zouden gezien hebben. Ook de fijne berekening van weerstandswaarden is boven mijn hoofdje...

Zie de bijlage voor het originele schema van de K2636 waarbij ik de regelpot RV1 eruit wil knippen (oranje streepjes) en wil vervangen door een opto-coupler 4N27 die de 0-10VDC moet omzetten in een "doorlaatbaarheid" die de regelpot RV1 zou moeten kunnen vervangen. (zie rode verbindingslijnen)

Extra vraagjes hierbij:
A) klopt mijn basis redenering zoals ik die heb getekend?

zo ja:
B) is de R van 100K parallel over de rode lijnen wel nog nodig (de RV1 staat zo ook getekend)

C) RV2 is de minimumtoerental instelling maar de optocoupler heeft ook een minimumdoorlaat-instelpot - laat ik beide staan of mag/moet er één van beide weg ?

D) maximum voltage van de 4N27 optocoupler is 70V, ik kom met mijn spanningsdeler formuler uit op een maximumspanning van 50V over de bestaande RV1. Is deze berekening juist of blijkt de 70V onvoldoende en kijk ik beter uit naar een ander type zoals de MOC8204.

velleman product link K2636 :
<http://www.velleman.eu/products/view/?id=9075>

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Ik vrees dat dit zo niet gaat werken. Wat gebeurt er als je 0.5V op de optocoupler zet, dan gebeurt er niets. Wat gebeurt er als je 1.5V op de optocoupler zet, dan geleid de optocoupler helemaal. Dus tussen 1.5 en 10V gebeurt er dan niets meer. Ook over de verdere constructie heb ik mijn twijfels.

Het beste kun je iets maken rond een paar transistoren, en die stuur je dan aan met je signaal 0 tot 10V. Of je neemt een motor gestuurde potmeter, maar ik weet niet of dat in je domotica systeem past.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

bedankt voor jullie inzichten

ik ga het schema van Willie eens proberen bouwen met een gloeilamp.

Groetjes!

Lambiek

Special Member

Dan moet je dit gedeelte maken, zie voorbeeld.

Succes met het experimenteren, en pas op met het 230VAC gebeuren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.