stroom op de Arduino, safe?

Op 25 oktober 2016 12:15:51 schreef fcapri:
[...]
ik heb een arduino laten roken op 12V...

Ik weet niet hoor, maar dit klinkt me allemaal niet echt als een gemiddelde elektronica hobbyist. Je doet nu net alsof elk stukje elektronica al begint te roken als je ernaar kijkt. Je kunt ook gewoon een beetje voorzichtig zijn, toch? Zo dramatisch als je beschrijft heb ik het nog nooit gezien.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

het is toch snel gebeurd hoor.

k heb het ff opgezocht in het domme fouten topic en mijn arduino is geneuveld door 5V voeding en niet door 12V

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1739910#1739910

...de +5V draad die ik had bijgesoldeerd voor het drukknopje lag bovenop een andere kabel (SDA/SCL, weet niet juist welke pin het was).
tijdens het solderen is de isolatie van beide kabels te warm geworden en smelte open. de metalen kern raakte elkaar. daarom kwam die input pin op 5V VCC te hangen.

ik heb dat niet zo aangesloten, het gebeurde doordat 2kabels elkaar raakten

de µC begon binnen de 5sec gewoon te roken en brande door. de 4ledjes begonnen te branden. µC doet niks meer en wordt ook op usb niet meer herkend...

ik heb nu toch ongeveer al een 5tal kapotte arduino's gehad, 2 RC klokje, paar RS232 converter printjes en hopen schakelende voedingskes. een geluk dat het tegenwoordig allemaal niet veel kost

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar hier wat leesvoer: http://www.rugged-circuits.com/10-ways-to-destroy-an-arduino/

Bij die club verkopen ze ook een "hufterproof" Arduino.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

ik denk dat ik nr 8 al eens gehad heb.
randapparaten (display ofzo) aftakken aan de Vin (12V), maar de arduino inpluggen op USB.

en nr 7 zal ik ook wel al gedaan hebben, die diodes zijn ergens door gesneuveld.

en 1/2/3 waarschijnlijk ook.

2 arduinos gehad waar de ingangsdiode is opgerookt,
1 arduino waar de spanningsregelaar van weg is,
2 arduinos waarbij de atmega chip zelf kapot is door een kortsluiting van voeding naar I2C

en heb er 3 in gebruik,
1tje als RS232 handheld leesapparaat
1tje in de auto als digitaal dashboard (1jaar al)
1tje als schakelklok voor de airco/verwarming op de kamer

diegenen die het doen, die doen het goed. dus zo slecht is het niet ontworpen. tijdens ontwerpfase lukt het mij dan ook altijd om alle mogelijke fouten zelf eerst te produceren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri
ik weet het niet hoor, heb je nou gewoon pech of ligt het misschien toch aan de kwaliteit van die lekker goedkope spulletjes

pech, neeee

maar ik doe veel meer dan een knipperlichtje programmeren op de arduino.
en bij experimenteren loopt er nu af en toe eens iets fout.

ff mijn arduino IDE folder geopend en ik heb 109 geschreven programmas staan. 5 kapotte arduino op 109 progs/schemas is niet slecht. (3 van die arduinos zijn gewoon weer hersteld geweest met parts van andere of aangekochte delen)

grootste deel zijn schermtests. ik koop een display in china, en mag dan de aansluitingen en libraries gaan uitdokteren. daar kan al eens iets foutlopen tussen 3.3 en 5V displays.

paar verschillende versies van mijn dashboard, fuelmeters, temperatuurmeters, parkeersensoren, militaire GPS'en werkende maken,....

paar batterij test schemas gemaakt, voor accus op te laden, voor accus te monitoren en voor accus leeg te trekken/capaciteit te meten.
vooral als je met 12-18-24V... li-ion packs begint te spelen op een arduino'ke die op 5V draait, dan is de kleinste fout direct fataal (probeer al een tijdje zelf een li-ion UPS te bouwen waarbij de accus niet ontploffen, niet leeglopen en vooral continue aan de lader kunnen blijven zonder te sterven)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rbeckers

Overleden

Als je met spanningen werkt die een Arduino kunnen beschadigen, dan kun je daar rekening mee houden.
Weerstanden, diodes, optocouplers, relais, varistoren, etc., zijn wat componenten die gebruikt worden. Of dat zinvol is, is iets anders. Beveiligen moet vanaf het begin van een project, en net zoals EMC, ESD etc., niet achteraf.

Op 26 oktober 2016 09:33:56 schreef peterzoetermeer:
ik weet het niet hoor, heb je nou gewoon pech of ligt het misschien toch

Misschien ligt het wel aan de gebruiker :-) Ja een smile erbij, maar het is wel een belangrijke factor natuurlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

wie niks doet, doet niks verkeerd ;-).

ik handel misschien wel wat te snel waardoor ik soms fouten maak, maar dat hoort er nu allemaal bij.
ervaring is... alle fouten die je ooit al hebt gemaakt.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken