Rotor van motor wordt heet

Hallo,

Ik heb het volgende probleem met een 3 fasen motor.
Na ca een half uurtje draaien wordt de motor wel warm en volgens mij ook meer dan anders, maar niet heet. Tot zover valt het wel mee. De as daarentegen wordt wel flink heet, ook wel zodanig dat ik hem niet lang vasthoud. Er zit een pomp achter welke vast zit aan de motor met een seal ertussen. Ik kan hem gewoon ronddraaien, loopt niet zwaar of zo. Tijdens bedrijf bouwt hij ca 2 bar druk op. Hij wordt aangestuurd door een frequentieregelaar en is 11kw. Recent zijn de pompwaaier en lagers vervangen. Ook de koelvin is vernieuwd en het toerental ligt ongeveer rond de 30 hz.
Wat kan de oorzaak zijn van de hete as, en kan het kwaad?

ik neem aan dat de pomp koud water rondpompt? dan zou een motoras juist moeten koelen net achter de pompschoep. niet zonder water of vloeistof laten lopen, gaat de asdichting van kapot.

als men de pompschoep, lagers en koelvin heeft vervangen, mag ik hopen dat de asdichting ook vervangen is?

warmte komt door frictie in lagers, of het anker wat heet wordt en de warmte uitstraalt via de as. vergeet niet dat een motor met FO ervoor toch al warmer wordt, een fo geeft geen nette sinus af waardoor er iets meer warmte in de motor ontstaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat. ooor een motor en wat voor een pomp?
Bij normale 3 fase kortsluitankermotoren zit er op de motoras een vennnetje dat zorgt voor de koeling van de motor. Als je het toerental verlaagt dan wordt ook de koeling (behoorlijk) minder.
Afhankelijk van je toepassing, en belasting wordt over het algemeen aangehouden dat je motortoerental niet continue lager mag zijn dan ongeveer de helft van het nominale toerental, dus 25 Hz. Ga je lager dan moet je geforceerde koeling toepassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De asafdichting is inderdaad ook vernieuwd. Kan ik dit nagaan of de warmte van het anker afkomstig is? Door meting o.i.d.? Ik heb wel het idee dat er tijdens het draaien een soort van brom onder het reguliere geluid zit, maar alleen bij 35 hz of hoger. Bij lagere snelheid hoor ik het niet. De pomp pompt trouwens grondwater op, en loopt niet droog.

@toeterniettoe. Het is een 3 fasen kortsluitankermotor met een centrifugaalpomp erachter. Hij start alleen bij 18 hz. Daarna gaat het toerental omhoog naar ca 30 hz met behulp van de logo! wat overigens geweldig werkt. Met dank nog voor de hulp daarbij.

Mijn vermoeden gaan uit van een niet goed ingestelde parameter in frequentieregelaar, daarvoor zou je eens de handleiding moeten bekijken.

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Gaat het misschien over de motor/pomp in dit topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/133190
Daar staat al een heleboel info.

Op 22 oktober 2016 18:40:52 schreef MGP:
Mijn vermoeden gaan uit van een niet goed ingestelde parameter in frequentieregelaar, daarvoor zou je eens de handleiding moeten bekijken.

Idem.

Ander puntje,horen pomp en motor bij elkaar ?

andere pompschoep en de motor trekt het niet meer, 2 cm groter of de waaier heeft meer schotjes en het vermogen bij toerental X is groter. men moet er exact dezelfde waaier inzetten bij een revisie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Dit kan ook gebeuren als aan de koelvinzijde geen geïsoleerd lager zit.

een bedrijfs temperatuur tussen de 50 en 60 graden is niet ongewoon bij een belaste motor. Dit voelt al niet fijn aan bij aanraking.

@mvdk. Het gaat inderdaad om dezelfde pomp, alleen het probleem van toen had een andere oorzaak, wikkeling in tegenfase. Dat is toen opgelost.

De pompwaaier is geleverd door de fabrikant en identiek aan de oude. De lagers zijn ook vervangen door hetzelfde type.
Misschien maak ik me onnodig zorgen, en moet ik wat langer draaien om te zien wat er verder gebeurt met betrekking tot de temperatuur. Ik kan de opgenomen stroom uit het net nog even meten. Als er elektrische problemen zijn, zou dat zichtbaar moeten zijn.

Als we aannemen dat die motor ongeveer 90% rendement heeft, dan blijft er dus ongeveer 1 kW aan warmte in de motor hangen. Deels zit dat idd in de rotor.... Bedenk zelf of wat je voelt/meet overeen kan komen met 1 kW.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Doorgaans heb je bij 160> graden pas problemen.
Bij 180 graden, is het echt einde oefening.

(Deze info heb ik van een wikkelbedrijf)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 22 oktober 2016 23:04:19 schreef Gadget_inc:
Doorgaans heb je bij 160> graden pas problemen.
Bij 180 graden, is het echt einde oefening.

(Deze info heb ik van een wikkelbedrijf)

dat lijkt me wel wat veel, keteltje erop en je kunt thee zetten.

Een centrifugaal pomp heeft een kwadratische belasting en zal bij 30hz geschat 30% belast zijn.
Als de motor herrie maakt lijkt dit eerder op een lager probleem ,luister met een schroevendraaier op het schilt dan kan je het horen.

https://www.rotor.nl/motor-beveiliging/cnt/page/1012 informatie over motor temperaturen, 160 graden wikkeling temperatuur heb je dus een heel speciale motor, die de TS denk ik niet bezit.

Op 22 oktober 2016 23:27:11 schreef Mixsage:
Een centrifugaal pomp heeft een kwadratische belasting en zal bij 30hz geschat 30% belast zijn.
Als de motor herrie maakt lijkt dit eerder op een lager probleem ,luister met een schroevendraaier op het schilt dan kan je het horen.

Dat is helemaal niet zeker, past de pomp bij de motor ? of is de pomp een maat te groot en daarom een frequentie regelaar ?

Defecte rotorstaven, of erger nog een losliggende geven ook ellende en een onrustig lawaaierige motor.

Kwadratisch ?
https://techniekenzo.wordpress.com/toerenregeling-voor-centrifugaalpom…

En nog meer leesvoer , hoe selecteer je de juiste pomp en motor, nadeel van minder toeren bij een centrifugaalpomp is dat allerlei andere parameters gedrag van de pomp ook vernaderen.
https://www.pompengids.net/index/selectie_van_een_pomp/

En tot slot wat is het opgenomen vermogen van de motor-pomp combinatie bij 30 Hz?
Indien dit 11 kW is kun je beter een geforceerde koeling of een laagtoerental fan op de motoras monteren. Zo'n laag toerentalfan is niet voor elk motormerk verkrijgbaar.

De pomp en motor horen bij elkaar. Het is zo compleet af fabriek geleverd. Geen van beide zijn vervangen en dus altijd bij elkaar gebleven

Maar de motor is wel ondertussen door een stelletje sukkels gereviseerd. Enerzijds hebben ze de motor weer afgeleverd terwijl ie verkeerd aangesloten is. (als je het niet weet, maak dan een foto voordat je het uit mekaar haalt. Het is zo simpel!), en anderzijds hebben ze de fan kapot gemaakt terwijl ze die er afhaalden. Dan vertellen ze jou natuurlijk: Die kan er niet af zonder een nieuwe er op te zetten.

Je mag hopen dat ze de rest wel goed hebben gedaan, of dat er daar geen mogelijkheid tot verkeerde dingen doen is geweest....

Op 22 oktober 2016 17:05:24 schreef MWB:
... en is 11kw. .... het toerental ligt ongeveer rond de 30 hz.

Hoe komt het systeem op die 30Hz te zitten? Is dat omdat de FO dan zegt op 11kW te zitten, of geef je hem het commando "ga maar draaien" en zit ie aan de stroomlimiet bij 30Hz?

Kwadratisch ?
https://techniekenzo.wordpress.com/toerenregeling-voor-centr...aalpomp…

Ik denk dat het lastiger is dan zomaar "kwadratisch" of linear of zelfs derdemacht roepen.

Als je water omhoog pompt met een hoogte verschil van zeg 1m. En je invoeropening is ruimschoots groot genoeg, en de uitstroom ook, dan kan je motor welliswaar bij dubbel toerental 4x hogere druk opbouwen, maar ddat gebeurt niet. In dat geval kan je gewoon het debiet en vermogen lineair regelen met het toerental.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 23 oktober 2016 10:34:27 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op de frequentieregelaar geeft hij bij 42 hz (maximale snelheid) aan dat de boel 20A trekt. Uit eerdere ervaring weet ik dat dit niet gelijk is aan de opgenomen stroom uit het net. Ik zal de netstroom dus meten met de tang

Die 30 hz is de snelheid waarmee het meest gewerkt wordt. Het gaat anders te hard. Dit wordt gewoon via de 0-10v ingesteld. Hij kan ongestoord de 50 hz halen, maar dat gaat veel te hard allemaal. Alleen bij het van begin af aan van het vullen van de buffer gebeurt dat weleens. Het maximum is op de FO ingesteld op 42 hz omdat het ruim voldoende is.

Of zijn de lagers vervangen door dezelfde nieuwe, maar waren de aanvankelijke lagers wel het juiste type? Je hebt enerzijds de maat van de lagers , maar er is ook nog iets als tolerantie.

https://www.rotor.nl/motor-beveiliging/cnt/page/1012 informatie over motor temperaturen, 160 graden wikkeling temperatuur heb je dus een heel speciale motor, die de TS denk ik niet bezit.

Op 22 oktober 2016 23:27:11 schreef Mixsage:
Een centrifugaal pomp heeft een kwadratische belasting en zal bij 30hz geschat 30% belast zijn.
Als de motor herrie maakt lijkt dit eerder op een lager probleem ,luister met een schroevendraaier op het schilt dan kan je het horen.

Dat is helemaal niet zeker, past de pomp bij de motor ? of is de pomp een maat te groot en daarom een frequentie regelaar ?

Defecte rotorstaven, of erger nog een losliggende geven ook ellende en een onrustig lawaaierige motor.

Kwadratisch ?
https://techniekenzo.wordpress.com/toerenregeling-voor-centrifugaalpom…

En nog meer leesvoer , hoe selecteer je de juiste pomp en motor, nadeel van minder toeren bij een centrifugaalpomp is dat allerlei andere parameters gedrag van de pomp ook vernaderen.
https://www.pompengids.net/index/selectie_van_een_pomp/

En tot slot wat is het opgenomen vermogen van de motor-pomp combinatie bij 30 Hz?
Indien dit 11 kW is kun je beter een geforceerde koeling of een laagtoerental fan op de motoras monteren. Zo'n laag toerentalfan is niet voor elk motormerk verkrijgbaar.

@ Peter 112.

Dat artikel gaat met dit verhaal de boot in.
Waaier pompen zijn net als ventilatoren kwa werking en verplaatsing, middelpunt vliedende kracht is het eigenlijk.
Onderin onder de 50% doen ze niet veel en dan gaat het hard.
Doseren met deze pompen is een drama , zelf het nivo in een tank heeft invloed op je pomp opbrengst.

Motoren zijn meestal standaard klasse F 150° tegen woordig.

Ben benieuwd of TS al verder is gekomen?

Op 23 oktober 2016 10:36:07 schreef MWB:
Op de frequentieregelaar geeft hij bij 42 hz (maximale snelheid) aan dat de boel 20A trekt. Uit eerdere ervaring weet ik dat dit niet gelijk is aan de opgenomen stroom uit het net. Ik zal de netstroom dus meten met de tang

OK. Dit is normaal: De effectieve spanning op de motor is lager dan de 400V die hij nominaal heeft. Nattevinger zit je op 60% van de spanning bij 60% van het toerental. Ongeveer 36% van het vermogen. (<- dit blijkt dus niet te kloppen).

Anderzijds, als jij zegt aan de 20A te zitten op de motor, en de nominale motorstroom is 22A, dan zit je heel dicht op de maximum stroom van de motor, terwijl je nog lang z'n toerental niet haalt. Dit is geen probleem, mits je de motor goed koelt. De FAN van de motor is bedoeld op 3000RPM (50HZ) (*) te draaien, terwijl hij nu maar 60% daarvan draait. De verplaatste lucht is dan ook veel minder.

Als je nu normaal op 30Hz draait, al 20 van de max 22 amperes gebruikt, dan zou ik verwachten dat je bij 42Hz de motor wat aan het overbelasten bent. Niet kwa vermogen, maar wel kwa stroom. Eigenlijk moet ie op dat moment zo'n 20% sneller draaien. Een lichtere pompwaaier misschien. Anderzijds, als het niet te lang duurt om het bassin te vullen, zou dit best een praktische instelling kunnen zijn. Maar je moet dan dus wel weten dat je de motor kapot kan krijgen als er wat raars is, b.v. je probeert te vullen terwijl de boel op een ongeloofelijke manier aan het lekken is....

Maar goed, als je zegt dat ie warm/heet wordt op 30Hz, dan zeg ik: Zou kunnen. Enerzijds hoort het dat ie in bedrijf lekker warm wordt, anderzijds, zit je nog maar net in het "safe working area" van het ding, MITS je hem van iets extra koeling voorziet.

(*) Kan natuurlijk ook 1400 RPM zijn bij twee polen enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/