Rotor van motor wordt heet

Op 16 november 2016 18:19:09 schreef MWB:
..Kunnen er zoals geopperd niet een paar elco's gesneuveld zijn? ..

Er zit een grote kans in maar allemaal moeilijk te beoordelen vanop afstand.
Het is wel een hele investering als je een nieuwe gaat kopen.
Ken je geen bedrijf of leverancier die er een wil lenen om te proberen.

Wij hadden dat probleem niet, van elke type frequentieregeling was er een reserve, behalve een watergekoelde die in werking was, maar Rockwell stond in voor het herstellen.

NB. Wat heeft die firma aan die slepende rotor gedaan?

LDmicro user.

Eventueel nog een omloop van pers naar aanzuig om de pomp heen als smoren te dol wordt. Een Fo gaat altijd weer een keer stuk.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ja en een motor ook?.

Een FO verdiend zich wel weer maar je moet zorgen dat de prik er op blijft, desnoods een relais exra in de afgaande kant.

het valt me ook wel op dat FO's vaak maar net zwaar genoeg zijn van vermogen, erg krap gekozen door fabrikanten. tijd terug met een FO nog gehad, die zat op een hete zolder, krap berekend en gaf binnen 4 jaar de geest. nieuwe ingekomen die maar een half jaar meehoeft om binnenkort verruild te worden voor een compleet nieuw systeem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 november 2016 21:08:23 schreef testman:
het valt me ook wel op dat FO's vaak maar net zwaar genoeg zijn van vermogen, erg krap gekozen door fabrikanten. tijd terug met een FO nog gehad, die zat op een hete zolder, krap berekend en gaf binnen 4 jaar de geest. nieuwe ingekomen die maar een half jaar meehoeft om binnenkort verruild te worden voor een compleet nieuw systeem.

Op de frequentieregelaar markt is flink concurrentie. 2 merken met een 4 kW regelaar gaat het om euro's. inkoopmanagers hoeven op zaterdagnacht niet te komen voor reparatie.

FO kan best 20 jaar of meer oud worden. Echter heeft deze net als electronica behoefte aan koeling.

En te krap bemeten? of slecht engineer werk van de grote van benodigd vermogen.

20 jaar scheelt niet veel idd, maar heb er afgelopen jaar 2 vervangen die al 19 jaar oud waren. opvallend was dat de oude gewone conventionele koeling hadden, waar de nieuwe van hetzelfde merk en vermogen met een jankfan waren uitgerust. 2 FO's die samen overleden deed mij denken aan een rotte verdeelkast op locatie waar de nul wrs loszat. men dacht aan een stroomuitval als reden dat die dingen stuk waren gegaan. dingen zaten op een 3mm stalen bodemplaat in een metalen kast, koeling was afdoende..

edit: 75% kleiner is niet echt het geval met die dingen, ik moest zelfs de FO op de bodem van de kast monteren ipv de montageplaat omdat de kast anders niet diep genoeg was, dus een gat erin geslepen. op de zijwand ging niet..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 16 november 2016 22:26:03 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het goed is waren de nieuwe ook 75% kleiner.
Dus je koel oppervlak is ook kleiner, echter heb je de mogelijkheid om die ventilator temperatuur gestuurd te laten koelen ipv continu draaien.

Kast zelf heeft vaak ook wel behoefte aan koeling.

Dan heb je onder tussen die oude al vele malen terug verdiend als die 20 jaar oud is.

De regelaar is waarschijnlijk zo ongeveer tegen de 15 jaar aan. Hij kan het overigens op z'n sloffen doen want de motor is 11kw, en de regelaar 22kw. Niet te krap dus. Wat betreft de koeling, er zitten 2 vinnen bovenin te brullen die een toch serieuze luchtstroom in gang houden. Als er iets stuk gegaan is, zou het best kunnen komen van het compleet afschakelen zoals dat nu gebeurt. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of een eventuele reparatie betaalbaar is, maar in het geval van elko's, zou het dan te doen wezen? We zijn een vereniging die nu eenmaal niet het geld heeft liggen voor een nieuwe regelaar.

@LeovanWallenburg,
Het is een centrifugaalpomp, met een waaier van ca. 20 cm doorsnee, en een debiet van 80m3 p/u. De opvoerhoogte aan de zuigkant is ongeveer 2,5m.
Opvoerhoogte perskant is nagenoeg gelijk aan de pomp. Misschien een halve meter in totaal oplopend voor de lange leiding. De persleiding kan namelijk 2 kanten op middels 2 afsluiters. Ze zijn nooit gelijktijdig in gebruik. De korte leiding loopt eerder een halve meter af ten opzichte van de pomp, en is ongeveer 30m lang. Hier komt de druk niet aan 1 bar. De lange leiding is ca 500m lang, en vertrapt onderweg 2 keer. Het 110 deel is ca 50m, dan komt er een goeie 175m 160mm en hij eindigt met 300m 250mm. Persdruk 2.1 bar.

[Bericht gewijzigd door MWB op woensdag 16 november 2016 23:15:09 (10%)

Ik zal de gegevens even door een computerprogramma halen wat ik hier heb. De eerste gedachte is dat bij de korte leiding vol debiet wordt geleverd maar dat bij de lange leiding de weerstand toch wel mee speelt. Zou kunnen dat bij de lange de FO toch net wat hoger moet om de waaier nog genoeg power te geven.

Even over opvoerhoogte... Wat de techneuten willen weten is het drukverschil tussen de ingang en de uitgang van de pomp.

Bij korte leidingen, die ruimschoots dik genoeg zijn, kan je dit redelijk bepalen door het verschil tussen de invoer- en uitstroom hoogte te meten. Hoe hoog te pomp in dit verhaal zit, doet er niet toe (tenzij hij "bijna" 10m hoger dan de invoeropening zit, dan werkt het niet meer.)

Dus 2.5m naar de pomp en dan 50cm naar beneden telt gewoon als 2m omhoog.

MAARrrr.... jij hebt geen korte leidingen die ruimschoots dik genoeg zijn om zonder drukval je water te verpompen.... De benadering werkt niet meer.

Als jij 2.1BAR aan de uitgang hebt gemeten, dan rest ons nog de ingangsdruk te weten te komen. Met 2.5m opvoerhoogte mag je die op -0.25 stellen. Het drukverschil over de motor is dan dus 2.35Bar. (= ongeveer 23.5m omhoog!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wanneer ik de opgegeven leidinglengtes en binnendiameters in het programma zet kom ik als persdruk bij 90m3/h slechts aan c.a. 8 mwk = 0,8 bar.
Dat komt niet overeen met de 2,1 bar van de manometer.

Ik heb e.a. door 2 programma's gehaald 1 van een fabrikant en 1 zelf geschreven beiden geven dezelfde uitkomst, beiden werken met de Coolebrook White en Darcy Weissbach vergelijkingen zoals gebruikelijk bij deze berekeningen.

Drie mogelijkheden:
1. Of niet de binnendiameter maar de buitendiameter is opgegeven, dat maakt een groot verschil. Buitendiameter mag ook maar dat moet ik ook weten van welk materiaal de leidingen zijn.
Gietijzer, staal, HDPE, PVC of rubber slang.
2. Het debiet is veel groter dan 90 m3/h.
3. De meter geeft niet 2,1 bar maar 0,21 bar of de meter is kapot.

Ik weet niet waarom jullie blijven hameren op de toe- en afvoer, het heeft gewerkt, zie zijn andere topic's.
Een centrifugaalpomp kan, naar mijn weten, niet schokken in zijn normale werking.
Sluit de pomp voorlopig eens rechtstreeks op het net en je weet het.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 16 november 2016 09:35:00 schreef MWB:
[...]Dat klopt, maar dat is wel goed gekomen, en had een reden. Symptomen waren ook anders

Dat is niet wat je schrijft in de openings post zie:

Op 8 augustus 2016 23:16:59 schreef MWB:
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem.......
..... De problemen traden voor het eerst op vlak voor het onderhoud, dus spontaan..

Je had dus al problemen voor het onderhoud, daarna is de motor gereviseerd met als resultaat een spoel die verkeerd om zat.

toen dit opgelost was werkte het nog niet, daarna is de motor voor de 2e maal gereviseerd.

ervan uitgaande dat die motor nu wel 100% in orde is, gaan we terug naar de basis, de problemen vlak voor het onderhoud.

Ik krijg de indruk dat de hele actie met de motor misschien nooit nodig is/was geweest en je nu nog steeds met de problemen zit van voor het onderhoud, en de motor hier onterecht de schuld van heeft gekregen, toen de weg van revisie is ingeslagen die bij de 1e poging waarschijnlijk niet goed is uitgevoerd en je nog verder op een dwaalspoor hebben gezet.

Als de motor op de testbank 100% goed draait en op de Fregelaar niet lijkt me die toch de hoofd verdachte. Ander voor test er eens een andere regelaar aan hangen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 november 2016 12:46:24 schreef MGP:
Ik weet niet waarom jullie blijven hameren op de toe- en afvoer, het heeft gewerkt, zie zijn andere topic's.

Ik heb net even een "ter info" stukje geschreven. Die getallen zijn nodig om de benodigde arbeid te berekenen. Daarmee kan je dan een orde schatten van dingen als stroom en vermogen.

Met 80 kuub/uur, en 2.35 bar drukverschil kom ik op rond de 5.2kW. Een 22kW FO en een 11kW motor zijn dan niet zo raar. Enige verliezen mag je ook wel rekening mee houden. En als die FO op 60% van de nominale frequentie draait, krijg ik de indruk dat het benodigde koppel en dus de stroom door de motor wel eens dicht bij de nominale stroom zou kunnen zitten.

Voor een ideale situatie zou je eventueel een 6 of 7kW motor kunnen inzetten met een iets kleinere waaier.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Een te grote drive voor de motor is ook niet echt ideaal, hoewel het voor een pompje niet zoveel uit zal maken.
Waarom zou trouwens de stroom van een 11kW motor al dicht op de nominale stroom zitten als je maar 5,2kW aan arbeid verricht? Ik snap niet helemaal hoe je dat bedoeld.

Een frequentieregeling plaatsen is de grootste besparing die je kan doen als de installatie overcapaciteit heeft.

Bij ons werden alle motoren >22kW van luchttransporten stelselmatig voorzien van FO's.
Berekeningen toonden aan dat deze zichzelf in 3 tot 6maanden terugverdienden aan verbruik, onderhoud en slijtage, enkel door de transportsnelheid te verminderen daar waar het mogelijk was.

Edit: GJ_ mijn bericht is een antwoord op REW

LDmicro user.

Waterzijdig ook checken. Wordt de pomp + zuigleiding eerst ontlucht , voordat hij wordt gestart , ik meen ergens zoiets te hebben gelezen ? Zit er een voetklep , zuigfilter . Wat voor water wordt verpompt ? Als het grondwater is kan er slib in de zuigput / tank zitten.

Hij is niet zelfaanzuigend, en een voetklep stagneert teveel waardoor er cavitatie optreedt. Voor hij gestart wordt, pompt een externe vacuümpomp de zuigleiding aan tot ruim boven de pomp.

Ik ga tevens de FO ter controle op vakantie sturen in de hoop dat het meevalt.

Maar wat voor systeem is het , wat voor water wordt er verpompt? Bij grondwater is het vrij zeker dat er slib wordt gevormd , zuigleiding eruit halen en checken , put of tank zelf checken. Je wilt niet weten wat ik ooit gezien heb aan dichtgeslibde leidingen en hoe lang het duurde voordat ze daarachter kwamen . Bij grondwater voor het door een ontijzering is gegaan zijn aangekoekte / verstopte leidingen een standaard oorzaak. Bij wko systemen wordt er alles aan gedaan om geen lucht bij het water te laten komen zodat het ijzer in oplossing blijft.

Bij onvoldoende toeloop en luchtbellen door een niet goede zuigleiding kun je een onregelmatig schokkerig verloop van het pompen krijgen, dat heb ik ook wel eens gezien, is een mogelijkheid.
Bij te laag toerental c.q. te weinig zuigkracht kun je dit effect overigens ook krijgen, luchtbellen. Pomp loopt schokkerig en trilt manometer slingert.

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op donderdag 17 november 2016 22:47:09 (29%)

Leidingen ed. gecheckt maar geen afwijkingen gevonden. Vanochtend de ster/driehoek schakeling opgetuigd, en wat blijkt... Lopen en pompen als een zonnetje, net zoals op de testbank. Daarmee is dus 100 procent zeker de FO de boosdoener. Dinsdag gaat hij voor wat metingen de deur uit. Hopelijk valt het mee.

Zoals de reparateur telefonisch aangaf, zou het een afvlakprobleem kunnen zijn. De gelijkrichting zou niet helemaal zuiver kunnen zijn waardoor er restanten van de 50hz netfrequentie gemixt worden met de uitgangsfrequentie, en daardoor het bokken van de motor. Klinkt op zich wel logisch, maar of het daadwerkelijk kan weet ik niet.

Hebben ze ook de rotor moeten afdraaien? je blijft daar wel erg stil over.

LDmicro user.

Nee, de rotor is niet afgedraaid. De lagers zijn verbust en vervangen. Ook is er gebalanceerd, maar hoe dat gedaan is weet ik niet