Probleem met Miele wasmachine W3505WPS

Heeft iemand een (of een link naar een) servicemanual van dit type machine?

De machine neemt steeds water zonder ophouden (inlaatventiel defect?).
Na dichtdraaien kraan:
-Programma loopt!;
-Trommel draait!;
-Water warmt niet!
-Afvoerpomp werkt ook!

Iemand een idee? misschien de electronica?

KGE

Golden Member

Als het goed is zit het bedradingsschema ergens in de machine verstopt (onderin frontpaneel?). Maar weet niet of dat bij de nieuwere machines nog steeds zo is.

Wanneer er ook water instroomt zonder dat de machine aanstaat is je inlaatventiel (mechanisch) defect.
Stroomt er water in zodra de machine aangezet wordt gaat er iets mis in de sturing van het ventiel (SMD triac op de print oid).

Neemt de machine ook water op als deze volledig is afgezet?

Kan ook: Mogelijks is de niveau detectie defect, vandaar ook het niet opwarmen.

Machine neemt idd. steeds water ook als ze afstaat.
Zal de machine trachten te openen om te zien of het schema aanwezig is.

Reeds bedankt voor de reactie's.

Gilberke

In jou verhaal ontbreekt iets, als deze blijft water nemen zie je het waterniveau en/of gaat deze overlopen (water uit de zeepbak).
Bij dit laatste is het slangetje defekt (doorgescheurt) van de waterstandregeling.

Rick

KGE

Golden Member

Op 23 oktober 2016 11:42:13 schreef Gilberke:
Machine neemt idd. steeds water ook als ze afstaat.

Wanneer de machine zonder spanning water inlaat dan is het inlaatventiel defect (of in ieder geval 1 van de inlaatventielen), soms kun je die demonteren.
Hiervoor hoef je alleen het bovenblad maar van de machine af te halen. (twee schroefjes opzij onder dopjes en twee aan de achterkant onder de oversteek).

jerome

Golden Member

Zou dat type toestel dan geen aquastop hebben?
Vaak kan een inlaatventiel eenvoudig worden open gemaakt en als het membraan niet gescheurd is zal een ontkalkbeurt wel helpen. Het membraan heeft 2 zeer kleine openingen. 1 in het midden en 1 aan of deels onder de pvc rand. Deze moeten volledig vrij zijn voor een goede werking. De diameter is kritisch en dus nooit met een naald oid erdoor duwen om ze vrij te maken.

Heb de machine geopend; Er is een eenvoudig schema aanwezig.
deze machine heeft een aquastop(ventiel) welke blijkbaar niet meer werkt.Het water stroomt door als de klep spanning krijgt en ook zonder spanning. (dus naar alle waarschijnlijkheid defect)

Zal een nieuw ventiel bestellen en zien of het programma daarna normaal verloopt.

Ik laat nog iets weten.

Gilberke

Moet het wel wezen, een ventiel moet zonder spanning zeker geen water doorlaten...

Op 4 november 2016 18:42:17 schreef smd:
Moet het wel wezen zijn, een ventiel moet zonder spanning zeker geen water doorlaten...

Wezen zijn kinderen zonder ouders :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Die discussie is al eens eerder geweest, wezen is gewoon de conjunctieve vorm van zijn en wordt in verreweg de meeste gevallen (hier ook) goed gebruikt.

Ik weet dat er leraren waren die weinig van taal snapten die dit soort onzininge gezegden over wezen erin hamerden, maar die hadden geen gelijk. Net zoals mijn wiskundeleraar boos kon worden over de natuurkundeleraar die als vast gezegde "gedeeld door nul is kul" bezigde. In de natuurkundige context waar het over ging een prima vuistregel (sanity check) maar verder absoluut onwaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 4 november 2016 21:41:27 (72%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb je last van je zeurklier ? :P

Was een geintje, snapt SMD ook wel.

Je bent wel iets scherp de laatste dagen....

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Het kan best dat ik iets scherper formuleer dan nodig, da's niet m'n bedoeling dus ik zal erop letten. Ik vond zelf ook dat m'n wiskundeleraar te scherp reageerde op m'n natuurkundeleraar dus de gelijkenis is misschien wel dubbel treffend ;)

Aan de andere kant is het wel altijd een gevoelig puntje van me, correcties van dingen die gewoon goed waren en doordat de smiley ontbrak nam ik die te serieus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ach Maarten, geen punt!! en bedankt...

Het bestelde ventiel is geleverd en ondertussen gemonteerd.
Het wasprogramma verloopt terug normaal, zonder problemen, verwarming en waterniveau werken naar behoren.
Heb het ventiel besteld op een onderdelensite voor +/- 70€ terwijl ditzelfde onderdeel(??) bij Miele 252€ kost. Kan dit? Het ventiel draagt dezelfde nummering als het origineel.

In ieder geval allemaal bedankt voor de hulp.

Gilberke

Maar als de leverancier een partij heeft ingekocht voor een lagere prijs en bulk korting kan dat wel. Bij Miele is het zo, hoe ouder machine, hoe duurder onderdeel.

jerome

Golden Member

Dat zijn universele onderdelen die zelden merk gebonden zijn. Dat zie je ook bij de magneetpompjes. Stel nu dat de Miele technieker moet komen om dat ventieltje te vervangen..... :-(.

........dan wordt dit nog eens afzonderlijk aangerekend..... + verplaatsingskosten!!

Maar Jerome, dan staat er geen Miele op en zeker niet met hetzelfde Mnr! Klopt, in den beginne waren de slangen een stuk goedkoper.