Standaard OPAMP component in één behuizing

Ik heb een uitgangsspanning variërend tussen de -10V en +10V. Deze wordt digitaal geregeld via een PXI module. De spanning wil ik versterken naar tussen de -12V en +12V. De versterkingsfactor is 1,2.

Bestaan hier standaard componenten voor in één behuizing? Anders moet ik een OPAMP gebruiken met meerdere weerstanden etc. Het liefst heb ik dit in één behuizing zitten met versterkingsfactor van 1,2. We moet ik hier een -15V/+15V voeding nog op aansluiten natuurlijk.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt dat natuurlijk zelf in 1 behuizing stoppen. Als je SMD gebruikt hoeft dat niet eens groter te zijn dat een through-hole opamp.

Hoe dan ook, als component bestaat zoiets niet, dan kom je op een opamp uit als dichtstbijzijnde component. Als module, samenstelling, hybride, unit, etc. bestaat het misschien wel maar is het vast duurder en lastiger te krijgen dan een opamp. Als je het zelf bouwt krijg je ook een module, samenstelling, unit, dus in principe is het enige verschil de gedachte dat het er netter uitziet en er misschien geen ontwerpfouten inzitten als je het koopt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 oktober 2016 11:54:47 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat is de precieze situatie verder dat dit handig / relevant is ?

Stel dat er een x 1,2 versterker bestaat in DIL, SOIC of wat ook (wat mij zou verbazen) dan moet die toch ook op een printje om hem aan te sluiten. Met losse componenten ben je dan veel flexibeler in keuze van snelheid / uitgangsstroom / beveiligingen en wat er verder relevant is.

Als het om het formaat gaat; er zijn ERG kleine opampjes nu, in SOT323 en soortgelijks.

blackdog

Golden Member

Hi Desert_Fox,

Je wilt een opamp hebben die 1,2x versterkt?
Bel Lineair Technology en vraag of ze er een voor je willen ontwikkelen?

Er zijn bepaalde soorten opamps waarvan de de gain met 1 weerstand kan instellen maardat is een beetje onzinning in jouw toepassing.
Leg eens uit wat nu echt je probleem is.

Voor een goed beeld...
Je hebt een opamp nodig, deze stel je in met twee weerstanden zodat de gain 1,2 wordt, dan heb je nog ontkoppel condensatoren nodig en waarschijnlijk nog een weerstand aan de uitgang van de opamp om hem stabiel te houden.
Dus nog meer onderdelen dan dat jij waarschijnlijk wilt.

Ik krijg eignlijk het gevoel dat je de opamp die in een PXI module zit wilt vervangen door "jouw" speciale model, klopt dat?
Dat gaat in ieder geval niet werken.

Bij de -+15V zal je ook moeten gaan zoeken naar opamps die de -+12V goed kunnen leveren onder belasting.

Geef eens wat meer info, dan kunnen we je beter helpen ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 23 oktober 2016 11:56:03 schreef blackdog:
Hi Desert_Fox,

Je wilt een opamp hebben die 1,2x versterkt?
Bel Lineair Technology en vraag of ze er een voor je willen ontwikkelen?

Er zijn bepaalde soorten opamps waarvan de de gain met 1 weerstand kan instellen maardat is een beetje onzinning in jouw toepassing.
Leg eens uit wat nu echt je probleem is.

Voor een goed beeld...
Je hebt een opamp nodig, deze stel je in met twee weerstanden zodat de gain 1,2 wordt, dan heb je nog ontkoppel condensatoren nodig en waarschijnlijk nog een weerstand aan de uitgang van de opamp om hem stabiel te houden.
Dus nog meer onderdelen dan dat jij waarschijnlijk wilt.

Ik krijg eignlijk het gevoel dat je de opamp die in een PXI module zit wilt vervangen door "jouw" speciale model, klopt dat?
Dat gaat in ieder geval niet werken.

Bij de -+15V zal je ook moeten gaan zoeken naar opamps die de -+12V goed kunnen leveren onder belasting.

Geef eens wat meer info, dan kunnen we je beter helpen ;-)

Groet,
Blackdog

Hoi,
De opamp in de PXI module wil ik met rust laten. Het -10/10V uitgangssignaal wil ik naar -12/12V brengen door hier een opamp op aan te sluiten. Ik wil het liefst zo min mogelijk componenten gebruiken en daarom vraag ik me af of hier geen standaard IC voor bestaat. Zo nee, dan moet ik met losse OPAMPs gaan werken ja. Het voordeel van één OPAMP IC met alles erin is dat je deze makkelijker ook kan vervangen lijkt me.

rbeckers

Overleden

Minder componenten betekent niet dat het beter, eenvoudiger of goedkoper wordt.

maartenbakker

Golden Member

1 opamp IC met alles erin bestaat, dat heet een opamp want geen enkele fabrikant (zelfs niet custom als er 10.000 stuks van moeten zijn) gaat een simpel IC met een enkele zéér specifieke toepassing of instelling maken. Jij wilt een samenstelling oftewel unit, schakeling, module, hybride. Dan gaat onverminderd op wat ik in mijn vorige bericht schreef; dat is het goedkoopst zelf te maken uit een IC en een paar losse onderdeeltjes - precies zoals de fabrikant het ook zou doen.

Makkelijk vervangen is ook geen probleem, want je kunt die schakeling compact opbouwen en desnoods in een voetje steken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 oktober 2016 14:30:56 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 oktober 2016 14:30:00 schreef maartenbakker:
1 opamp IC met alles erin bestaat, dat heet een opamp want geen enkele fabrikant (zelfs niet custom als er 10.000 stuks van moeten zijn) gaat een simpel IC met een enkele zéér specifieke toepassing of instelling maken. Jij wilt een samenstelling oftewel unit, schakeling, module, hybride. Dan gaat onverminderd op wat ik in mijn vorige bericht schreef; dat is het goedkoopst zelf te maken uit een IC en een paar losse onderdeeltjes - precies zoals de fabrikant het ook zou doen.

Makkelijk vervangen is ook geen probleem, want je kunt die schakeling compact opbouwen en desnoods in een voetje steken.

Ok dan geef ik hierin gelijk. Zoveel moeite is het ook niet om een paar OPAMPs schakelingen te maken. Ik wil in totaal 23 signalen versterken met 1,2x naar -12/+12V. Ik ben alleen maar OPAMP ICs tegen gekomen met 4 Opamps in één behuizing. Zijn er ook met meerdere misschien? Zo nee, welk Opamp IC raden jullie me aan?

Ha Desert_Fox,

Kan je de uitspanning uit de PXI module niet naar +/-15V brengen? of ik interpreteer je vraag niet goed en gebruik je de PXI module alleen voor de sturing.
Ik heb diverse PXI modulus in mijn 19" rek welke gebruik je en draai je ook onder labview.
Als je de PXI module alleen voor de sturing gebruik is het dan niet mogelijk om de uitgangsversterker te modificeren naar +/- 15V.
Hoe snel varieert je ingang van -12...+12V als dit langzaam is kan je elke op-amp gebruiken met een uitgangsspanning van +/- 18V let wel op de belasting dus iets meer info is hier op zijn plaats.
Een netto versterking van 1.2X is geen probleem.
Laat even weten wat de eigenschappen zijn van je te volgen signaal.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 23 oktober 2016 15:47:45 schreef Desert_Fox:
Ik ben alleen maar OPAMP ICs tegen gekomen met 4 Opamps in één behuizing. Zijn er ook met meerdere misschien? Zo nee, welk Opamp IC raden jullie me aan?

Je hebt bijvoorbeeld de MCP6002, met twee opamps in een huisje. Z'n broertjes zijn de MCP6001 en de '6004, met respectievelijk 1 en 4 opamps in een huisje. Zo zijn er veel meer families waarbij grofweg 1 opamp in drie uitvoeringen 1-2-4 in een huisje.

De MCP600x familie is NIET voor jou geschikt, omdat de max voeding 5.5V bedraagt. Een hoop opamps hebben +/- 15V of +/-18V als max, dus die kunnen dan wel.

Een generieke opamp zou wel gesuggereeerd kunnen worden, maar allerlei randvoorwaarden zijn niet bekend. Veranderen je signalen nog? Hoe snel? Dat soort dingen.

LM324DT of LM3900D zijn opamps die je zou kunnen gebruiken, gebaseerd op de nu bekende gegevens (bijna niets behalve dan dat de voeding +/- 15V moet kunnen zijn).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 oktober 2016 16:16:57 schreef electron920:
Ha Desert_Fox,

Kan je de uitspanning uit de PXI module niet naar +/-15V brengen? of ik interpreteer je vraag niet goed en gebruik je de PXI module alleen voor de sturing.
Ik heb diverse PXI modulus in mijn 19" rek welke gebruik je en draai je ook onder labview.
Als je de PXI module alleen voor de sturing gebruik is het dan niet mogelijk om de uitgangsversterker te modificeren naar +/- 15V.
Hoe snel varieert je ingang van -12...+12V als dit langzaam is kan je elke op-amp gebruiken met een uitgangsspanning van +/- 18V let wel op de belasting dus iets meer info is hier op zijn plaats.
Een netto versterking van 1.2X is geen probleem.
Laat even weten wat de eigenschappen zijn van je te volgen signaal.

Groet Henk.

Hoi,
Ik gebruik de PXI module alleen voor de aansturing. Deze om precies te zijn: http://ohm.ni.com/advisors/pxi/pages/common/helppopup.xhtml?conversati…

Ik mag geen info over de opdracht vermelden dus hou het alleen bij deze PXI die ik aanstuur.

Als het makkelijk is om deze PXI aan te passen naar de gewenste voedingsspanning dan hoor ik het graag ;)

maartenbakker

Golden Member

23 Stuks.. ja dan snap ik wel dat je iets zo simpel mogelijks zoekt. Van PXI's zelf weet ik niets dus ik lees verder even met belangstelling mee.

Mocht je voor opamps gaan dan zou je misschien losse printjes kunnen maken, 12 met een dubbele of 6 met een quad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha Desert_Fox,

Deze module heb ik ook en is niet aan te passen als je alle 32 kanalen gebruik dan kan je deze ook niet in serie zetten om +/- 20V te maken.
Voor wat de snelheid betreft geen probleem en is bijna elke opamp bruikbaar.
De uitgangseigenschappen kunnen gelijk blijven aan de kaart tenzij je een andere stroom wil leveren.
Dus 32/4 = 8X een opamp dat is nog te doen :)
Ik zal kijken welke opamp in de range zit welke je nodig heb en uiteraard heb je ook een voeding nodig ook dat valt reuze mee.
De opzet zou er als volgt uit kunnen zien ingangsverzwakker 10V/5 dit voor het afsluiten van de kabel vn PXI naar versterker dan de opamp met een versterking van 6X dus 2V X 6 = 12V als de kabel enige lengte heeft kan de ingangsverzwakker teven als equalizer dienen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
KGE

Golden Member

LM324 TL084 etc. allemaal geschikt voor voeding met + en - 15 Volt.

Octal Industrial Opamps bv. LM324X2

Ha KGE,

Dat zijn zeker kans hebbers maar ik zou even willen kijken naar de eigenschappen van de kaart die weet ik ook niet uit de kop.
Het zou denk ik wenselijk zijn als de eigenschappen van de uitgang geadopteerd worden naar de uitgang van de versterker alleen de uitgangsspanning is 1.2X groter.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Sine

Moderator

Op 23 oktober 2016 16:49:55 schreef rew:
[...]

LM324DT of LM3900D zijn opamps die je zou kunnen gebruiken

Een Norton amp? waarom zou je die hier gebruiken?

LM324X2

Woei, nog een exoot.

Op 23 oktober 2016 20:45:37 schreef Sine:
Een Norton amp? waarom zou je die hier gebruiken?

Oh, ik heb de goedkoopste geselecteerd die op "opamp voeding > 30V" naar boven kwam. Als daar "rare" dingen bij zitten kan dat best. Ik zelf prik dan de goedkoopste en probeer dan het datasheet te bekijken om redenen de vinden waarom ie niet voor mij geschikt is. Nu voor een random topic op CO heb ik niet het datasheet bekeken. "norton amp" heb ik nog nooit van gehoord. Die doet stroom in spanning omzetten of zo?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi

LM324 is aan de krappe kant met zijn 32V totale voedingspanning. (denk na over het eventuele EM veld als je voeding tegen de max aan zit)
Maar de topic starter zal met meer info moeten komen.
Dit is gene Rocket Science, maar als je met dit soort dure apparatuur werkt zal je wel op een aantal zaken moeten letten.

De hoeveelheid opamps en behuizing lijken mij nu net niet het probleem.
Ik denk dan meer aan het EM veld, hoelang is de bedrading naar deze extra opamps wat gaan de opamps aansturen.
Hoelang is de bekabeling die de opamps gaan aansturen.
Wat is de belasting van de opamps.
Wat mij betreft allemaal veel belangrijker om te weten dan nu het opamp type.

De vraag van de topic starter ken ik maar al te goed, ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar ik van dat soort vragen kreeg.
Ja Bram begin maar vast, was vaak de opmerking al ik vroeg, wat de interface die ik moest gaan ontwerpen/bouwen nu ging aansturen.
Dat kan gewoon niet, meer info please :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Op 23 oktober 2016 21:57:49 schreef rew:
[...]Oh, ik heb de goedkoopste geselecteerd die op "opamp voeding > 30V" naar boven kwam.

Ah, in dat geval .. wat dacht je van de TL081 of een LF411 als het wat preciezer moet. +/- 18V en kosten geen fluit.

"norton amp" heb ik nog nooit van gehoord. Die doet stroom in spanning omzetten of zo?

Een opamp met stroom ingangen idd, ik ken ze enkel van een serge VCF (voltage controlled filter) verder ben ik ze "in het wild" nooit tegen gekomen.

Hi blackdog,

Terechte vraag en over het algemeen te weinig info om mee te denken maar in dit geval denk ik geen probleem de specificatie van de kaart zijn duidelijk.
En zoals ik al opmerkte kunnen de uitgang eigenschappen van de PXI kaart ook gelden voor de uitgang van de versterker alleen het verschil is de uitgangsspanning.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.