Arduino uitbreidingsconnector layout

Aangezien er veel goedkope Arduino shields te krijgen zijn ben ik van plan enkele printen te maken voor een PIC controller(s).
Ik ga een nieuwe enkelzijdige print tekenen waar de pic-pinnen met korte brugdraadjes naar de connectors verbonden worden, kwestie van soepel te zijn want veel poorten blijven meestal ongebruikt.

Op het internet zijn verschillende tekeningen te vinden en de vraag is, is de ruimte tussen de 2 connectors echt verschillend zoals aangeduid op de tekening?

Ik kan zelf niet kijken omdat ik nog niks van een Arduino heb.Dank.

LDmicro user.

Ja, die afstand is echt verschillend.

Thx, ik ga deze afprinten en een bekijken op een gaatjesprint hoeveel ze verschillen ik vermoed 2.54/2

LDmicro user.
Arco

Special Member

Is een bestaande connector dan niet handiger? (bijv. pictail of mikrobus, daar is al veel in te koop)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat mij betreft en flinke blunder van het Arduino design. Gaatjesboard kun je zo wel vergeten.

De afstand aan de onderkant is 0.2 inch, aan de bovenkant is die 0.16 inch.

De hoofdreden is het gebruik van dit relais shield, daar kan ik ook nog een printje opsteken met enkele drukknoppen/instelpots en dan vormen ze 1 geheel, iets waar ik al een tijdje naar uitkijk.

Vandaar ook geen vaste verbindingen met de pic pinnen, enkel de voedingsconnector blijft zoals op een Arduino.

Ik heb 2 kleine projecten op stapel staan waar deze combinatie ideaal zou zijn.

@deKees, de onderste rij is wel compatible met gaatjesprint alsook deze rechts boven, de andere scheelt de 1/2 afstand tussen 2 gaatjes, zoals ik al vermoedde.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 23 oktober 2016 13:35:14 (17%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Voor mikrobus is er al veel: http://www.mikroe.com/click/
Vaste verbinding met pic pinnen is geen probleem; alle nieuwere pics hebben een PPS om de peripherals te routen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mischien is dit wat voor je : http://www.dx.com/p/arduino-prototyping-shield-pcb-board-blue-138294#.…
Dat is eigenlijk een shield maar kan net zo goed dienen als MCU board waar dan weer een shield op gaat. Je zet er female headers op en dan past je relay shield als een bus.

Ik had die ook al gezien maar die zijn voor mij te commercieel EN het feit dat ik geen moderne controllers gebruik vanwege de beperkingen door de programmeertaal (zie signatuur).
Het zit al een tijdje in gedachten maar toen kwam dat relaisbordje uit en een flits in mijn hoofd zei THAT's IT.

En wat zou ik doen met mijn 30 stuks 16F876a die voor mij alles kunnen wat ze moeten kunnen. ;)
Er zou ook een versie 16F628a en F88 komen.

edit: @Rolo, ja die worden meebesteld...maar voor de knopjes en pots :)

LDmicro user.

Op 23 oktober 2016 13:56:41 schreef MGP:
Ik had die ook al gezien maar die zijn voor mij te commercieel EN het feit dat ik geen moderne controllers gebruik vanwege de beperkingen door de programmeertaal (zie signatuur).
Het zit al een tijdje in gedachten maar toen kwam dat relaisbordje uit en een flits in mijn hoofd zei THAT's IT.

En wat zou ik doen met mijn 30 stuks 16F876a die voor mij alles kunnen wat ze moeten kunnen. ;)
Er zou ook een versie 16F628a en F88 komen.

Dit is een leeg proto board, daar kun je dan je eigen pic controller op bouwen, dan hou je je eigen ontwerp en programmeertaal maar kunt wel eenvoudig gebruikmaken van de Arduino shields.

Lambiek

Special Member

Hallo MGP, ik heb het destijds zo gedaan. De stekkers zijn van Molex, (steek is 2.54mm) gebruik dit heel vaak en voel doet prima.
Misschien een idee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

idd een mooie oplossing maar ik wilde een heel eenvoudige print maken om een Arduino shields(relaiskaart) op te monteren, geen gaatjesprint gebruiken.

Bij het bekijken van een print was ik niet zeker of dat zo was, vandaar mijn vraag.

Edit:
@Lambiek, ook een goede oplossing maar ik heb nog enkele gekochte printen voor een F876a en F877a die ik ook nog kan gebruiken maar ik wil persé die relaiskaarten gebruiken zonder kabeltjes.
De verbinding was het enige wat mij tegengehouden heeft om die oudere relaiskaarten (4 of 8 op een rij) te bestellen, dit relais-shield was datgene ik nodig had.

IK ga er een paar bestellen met nog ander materiaal maar moet oppassen dat het bedrag niet te hoog oploopt voor de invoerrechten.
Als ze meevallen doe ik daarna nog een bestelling.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 23 oktober 2016 20:46:27 (54%)

LDmicro user.