Mosfet driver

Ik heb een mosfet driver nodig voor school.
En ik heb dit schakeling nodig, maar hoe kan ik bepalen welke waardes ik moet kiezen voor de weerstanden en condensatoren?
De schakeling heb ik als bijlage toegevoegd.

Ik heb hier nog een schema van liggen. Email me voor meer info :)

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Om die waardes te berekenen heb je wat meer informatie nodig. Welke FET's gebruik je en wat is de driver die je gebruikt?

In de datasheet van de driver staat de informatie die je nodig hebt om het te berekenen. Vaak staan er ook al voorbeeld schema's in die je een op een kan overnemen.

PE2BAS

Ik gebruik de FAN73901MX driver en FDP20N50 als mosfet.
Ik ben nu even de link aan het bekijken van Lambiek.
En ola88 ik heb je trouwens een email gestuurd.

Mwah Komt niet zo nauw. Rboot: 0. R1, R3 = 4.7, R2, R4= 10k. Cboot=100nF tot 1uF. C1 = 100nF.

Lees de handleiding van je driver chip. Mocht die anders voorschrijven dan geldt dat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bedankt voor de antwoord rew!
mag ik vragen waar u dat heeft gevonden? of hoe u dat berekend heeft.

EricP

mét CE

Uit z'n duim. Ofwel: ervaren en snappen waar die weerstandjes voor zijn. Die kleine: De boel moet niet gaan stuiteren, je moet de energie ergens dissiperen. Keyword: ringing.
Die grote: waarschijnlijk moet het spul ook in een gedefinieerde mode staan als je driver niet wakker is. Zwevend is geen optie.

Let wel: dat ze niet berekend zijn, wil niet zeggen dat ze slecht zijn. Ik neem voor die gate weerstand doorgaans 10Ω. Ooit eens mee geëxperimenteerd en dat is mijn 'ervaringswaarde'.

[Bericht gewijzigd door EricP op 24 oktober 2016 05:52:28 (24%)]

De enige die je KAN uitrekenen is de CBOOST.

Weet je wat: Ik reken hem voor voor de FET driver en mosfet die IK gebruik, dan moet jij me nadoen voor jou driver en FET. OK?

Ik gebruik [ulr=http://www.infineon.com/dgdl/irfs7530-7ppbf.pdf?fileId=5546d462533600a…] als mosfet en LM5109B als driver. Ik gebruik 40kHz als (max) PWM frequentie, maar ik geloof dat ie wat kan varieren. Ik geloof dat ie omlaag kan naar 10kHz, dus daar moet ik mee rekenen.

De boost capacitor moet tijdens het aan-zijn van de high side mosfet de stroom leveren die de chip nodig heeft om HO hoog te houden. Dat aanzijn duurt dus max 100 microseconden. Volgens mij moet ik dan op zo'n 0.2mA van de chip rekenen. (IHB) Ik denk niet dat ik IHBO hoef te nemen. Ik denk dat ze daarin de schakelverliezen bij die "2x per 2 microseconde schakelen" hebben meegenomen, en dat die schakelverliezen evenredig zijn met de frequentie. Dus in theorie moeten we nog 1/50e van die 2.8mA meewegen.

De mosfet lekt ook nog eens 100nA, 0.1 µA. Als we de boost condensator opladen tot 12V-0.6V, en accepteren dat er 10V op de gate overblijft, hebben we dus 1.4V om mee te spelen.

I = C dU/dt, dus C = I . dt / dU = 0.2mA * 100 µA / 1.4V = 14nF.

Dat is een minimum waarde. Er komt max 12V op de condensator te staan, dus een hoge spanning is hier ook niet nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je moet de gate ook initieel nog opladen, en de lading die je daarvoor nodig hebt, is afhankelijk van de gekozen MOSFET en de drain-source spanning. Vervolgens natuurlijk een riante marge nemen, want condensators hebben vaak een vrij forse spreiding in capaciteit, en keramische condensators verliezen wat capaciteit naarmate ze dichter bij hun werkspanning komen. Met die berekening kom je dus alleen op een absoluut minimale waarde.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ohja, Sorry. Even vergeten. Je moet de gate nog opladen ook. Duh!

Ik had tot nu toe op basis van de "input capacitance" gerekend. Bij mijn FET 12nF. Charge sharing betekent dan dat de spanning bij 100nF 1/8e zou zakken. Dat soupeert toch al meer van de marge op dan de 1.4V die ik had voorgesteld. :-(

Met de complete "total charge" rekenen is beter. Bij de '7530 is dat 350nC max. Hmm. Als ik de spanningsval door dit tot zo'n 1V wil beperken zit ik aan minimaal 350nF vast, toch? Hmm. De huidige iteratie heeft 220nF er op zitten omdat iemand dat ergens gezien had. Volgende iteratie gaat er gewoon 1uF op.