lichtsluis aan toetsenbord

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum want ik heb de volgende vraag.

Ik wil een licht sluis maken (zoiets als je in winkels ziet) die een toetsebord knop indrukt.

Ik heb een oud toetsenbord en ik heb op YouTube gevonden hoe je die kunt ombouwen met zelf gemaakte knoppen.

Nu heb ik deze lichtsluis gevonden op conrad (deze vanwege de prijs)
https://www.conrad.nl/nl/datalogic-1488416.html

In de manual staat dat ie 4 draadjes heeft, 2 voor de voeding en 2 voor het schakelen.

Wat heb ik nodig om van de lichtsluis een normale schakel te kunnen maken? via een relai bijvoorbeeld?

Ook moet het zo zijn dat als de lichtsluis "geactiveerd" is geweest en de "toets" heeft ingedrukt, dat het ongeveer een minuut moet duren voor ie weer de toets mag indrukken, ondanks dat er wel iets door de lichtsluis gaat.
Ik heb nog een tijdsrelai liggen waar dat misschien mee kan.

Wat achtergrond informatie.
Lichtsluis gaat gebruikt worden in een steegje voor halloween.
Als er mensen door de lichtsluis lopen triggert dat een filmpje op een laptop die dan begint te spelen.

Gr, Marc

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Op 24 oktober 2016 01:42:11 schreef MJ88K:
Ik ben nieuw hier op het forum want ik heb de volgende vraag.

Dit moet je even uit leggen. :)

In de manual staat dat ie 4 draadjes heeft, 2 voor de voeding en 2 voor het schakelen.

Die twee voor de voeding klopt, maar 2 = remote en 4 = output. Met remote heb je niets te maken.

Wat heb ik nodig om van de lichtsluis een normale schakel te kunnen maken? via een relai bijvoorbeeld?

Met de output zou je een klein relais kunnen schakelen, en met het contact van je relais schakel je dat je toets op het toetsenbord.

En dat tijdrelais moet er ook tussen te freubelen zijn.

Wat achtergrond informatie.
Lichtsluis gaat gebruikt worden in een steegje voor halloween.
Als er mensen door de lichtsluis lopen triggert dat een filmpje op een laptop die dan begint te spelen.

Je bent toch geen horror clown hé. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoi, bedankt voor je uitleg.

Dus als ik het goed begrijp zou ik bijvoorbeeld dit relai kunnen gebruiken en die op de zelfde voeding aansluiten als waar de sensor mee gevoed wordt, waar zou ik dan de + en - aan moeten sluiten?

Mijn vermoeden is dat de + pole van de relai op de output van de sensor moet, en de - pole direct op de voeding, en de sensor zelf uiteraard direct aangesloten op de voeding.

Je bent toch geen horror clown hé. >:)

haha zeker niet, het is voor een halloween tocht bij ons in het dorp:)

Hoi,

Zou iemand mij misschien verder kunnen helpen?

Ik weet op dit moment namelijk nog niet welk relai geschikt is voor mijn doeleinde.

Deze heb ik toevallig nog liggen, maar ik durf niet te zeggen of de sensor deze spoel aankan?

Of heb ik de relai nodig uit m'n vorige post? Of misschien wel heel iets anders?

Ik probeer vandaag alles te bestellen zodat het optijd binnen is :9

Shiptronic

Overleden

Heb je de NPN of de PNP verzie?

Sluit de voeding van de sensor aan, en meet de spanning op de uitgang door hem een paar keer te laten schakelen.

je moet 2x meten, 1x tov de massa , en 1x tov de +voeding van de sensor. Dan zie je vanzelf hoe de uitgang schakelt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor je reactie,

Ik moet alles nog bestellen dus kan helaas nog niks meten.
In de omschrijving van het product staat dat het om een PNP versie gaat.

Shiptronic

Overleden

Je mag 100mA trekken op de uitgang, je relais is 140Ω

12/140 x1000 = 85mA , die moet je zonder bezwaar aan kunnen sluiten.

Ik zou wel een blus diode over het relais zetten !! parallel aan de aansluitingen A1 & A2

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De relai zit in een voetje en dat voetje heeft dit dingetje er op zitten, fungeert dat toevallig al als blus diode?

Shiptronic

Overleden

Nee niet geschikt, dat is gewoon een indicatie LED om te zien of de spoel aan of uit staat, daar bij is deze voor 110-230V je zal een 12V variant moeten hebben.

moment, te veel naar de foto gekeken.

[edit] 6-24V DC , dus die kan je gebruiken. Met aansluiten goed opletten wat + en - is , anders maak je sluiting

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ah super ik ga gelijk alles bestellen.

Bedankt :)

Is een universele afstandsbediening misbruiken (paar draadjes eraan solderen) icm een DVD speler niet makkelijker?

Een tijdrelais heb je niet nodig.

Maak een bestandje aan "loop.cmd" (zorg dat je het niet opslaat als loop.cmd.txt), doe anders vanaf de windows "cmd" prompt:
"ren loop.txt loop.cmd"

In dat bestandje zet je:

code:


:start
pause
echo film wordt gestart...
"C:\Program Files\VideoLAN\VLC\VLC.exe" --play-and-exit --fullscreen --no-keyboard-events --no-mouse-events "C:\filmpje.mp4"
goto start

VLC heb ik hier gebruikt als videoplayer, die kan je gratis downloaden vanaf videolan.org en heeft veel opties om het opstarten te verbeteren en meteen fullscreen te gaan.

Als je overigens een computermuis neemt dan kan je met de sensor misschien zonder relais een 'muisklik' simuleren. Is misschien iets handiger en handzamer dan een tweede toetsenbord open slopen e.d. Als je een draadloze muis neemt heb je nog wat meer vrijheid ook. Met bepaalde logitech drivers kan je dan weer dat VLC commando van hierboven aanroepen als je bijvoorbeeld zo'n derde of vierde muisknop neemt die je normaal niet gebruikt.

Je kan nu elke toets gebruiken om het filmpje te starten en daarna moet het hele filmpje draaien voordat het opnieuw start. Zoek even uit welke toets geen effect heeft op VLC, die pauzeert bij spatiebalk en stopt bij 'x' e.d. al hoop/denk ik dat de --no-keyboard-events het filmpje niet meer laat stoppen/pauzeren.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op dinsdag 25 oktober 2016 16:03:17 (20%)