Cursus reparatie electronica

Shiptronic

Overleden

Op 24 oktober 2016 15:25:15 schreef Arco:
Fabrikanten maken vaak reparaties ook onaantrekkelijk, door de benodigde delen botweg niet beschikbaar te stellen.

Het begint al eerder, vind eerst maar eens het goede gereedschap om de schroeven met meest fantasierijke modellen los te krijgen. En dan heb je nog geluk, soms zitten er een soort van spijkers met weerhaken ingedrukt, 1x erin niet meer eruit :( dat word dan weer een heel gedoe met boren ed. tegen de tijd dat je hem open hebt, is er al meer aan verspild dan weggooien en nieuw kopen.

Of kliksystemen, die je alleen maar open kan breken, behuizing lijmen ezv.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2016 14:54:55 schreef Lambiek:
Ja dat snap ik wel, maar als jij als bedrijf een nieuwe print kan kopen voor stel 200 Euro. De oude print is 5 jaar oud, en daar ben je zo'n 3 uur mee bezig om te repareren. Wat zou jij dan doen als bedrijf zijnde?

3 uur is laten we zeggen 180 euro. Dat scheelt toch weer 20 euro. En als het om bijvoorbeeld een iPhone gaat (zie de filmpjes die ik al noemde) dan is het eerder 200 euro versus 600 euro.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Ik vrees dat een bedrijf niet naar die 20 Euro kijkt, die willen dat die machine draait. Het stilstaan van zoiets kost ook geld. En wat die telefoon betreft, dat is weer een ander verhaal. Daar is het verschil een stuk groter dan 20 Euro, dat zou rendabel kunnen zijn.

Op 24 oktober 2016 15:57:37 schreef Shiptronic:
Of kliksystemen, die je alleen maar open kan breken, behuizing lijmen ezv.

Inderdaad, van dat klik krak spul. :(

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 oktober 2016 15:58:13 schreef maartenbakker:
[...]3 uur is laten we zeggen 180 euro. Dat scheelt toch weer 20 euro. En als het om bijvoorbeeld een iPhone gaat (zie de filmpjes die ik al noemde) dan is het eerder 200 euro versus 600 euro.

Vrijwel alle fabrikanten en importeurs hebben de nazorg en reparatie van electronica uitbesteed aan reparatiebedrijven en ook daar zijn er nog maar enkele van.
Grootwinkelbedrijven lijken alles weg te geven aan de klanten, maar kennelijk wordt er nog genoeg aan verdiend om bij defecten van kleine toestellen gewoon een nieuw mee te geven en het defecte apparaat in de kliko te kieperen. Dat is vooral bij huishoudelijke apparatuur zo. Het gedoe rond opsturen etc en dan vaak twee of meer keren omdat het nog niet goed is kost meer aan manuren dan de kosten van een nieuw apparaat.
Dat er steeds minder door de "vakhandel" gerepareerd wordt, kun je ook op dit forum zien. Kijk alleen maar eens naar de vragen over de platte tv's die voorbijkomen.
Veel mensen vinden reparatie te lang duren en dan ook nog te duur. Er wordt snel wat anders gekocht. Dan hebben ze meteen weer het nieuwste op technisch gebied. De waardering voor de tegenwoordige electronische wondertjes, want dat zijn het, is erg laag als het hapert.

Op 24 oktober 2016 14:25:16 schreef ppatronn:
Bedankt allemaal voor jullie uitleg.
Aan jullie antwoorden lijkt het net of het is afgelopen met de electronica. Mag wel iets positiever zodat ik wat meer gemotiveerd wordt.
Ik zal jullie vertellen ben bezig met een kennis om een winkel te openen in klein electronica zoals computers, tablets en telefoons en tevens willen wij er reparatie bij doen van de hiervoor genoemde apparatuur. Het software gedeelte lukt ons wel alleen de hardware gedeelte niet zo. Vandaar dat ik een cursus hiervoor zoek.
Er moet toch wel een basis cursus zijn die deze richting op gaat.

het is al jaren zo dat er weinig op component basis wordt hersteld, al valt het bij computer nog te bezien wat je onder component verstaat.

een harddisk vervangen, een ratelende koeler, een defecte power supply zijn componenten van een computer.
bij telefoon tablet zal je vaak te maken krijgen met een afgebroken laad connector of een gebarsten digitizer. dat kan je allemaal ook nog doen, maar je moet dan de klant een prijsopgave geven.
een telefoon van 150€, waar het display 70€ kost en nog 50€ werkuren, ... tja, klant beslist dan maar of die de investering de moeite waard vind of niet.
er komt bij die zaken nu heel weinig electronica aan te pas.

een tablet of telefoon die niet meer boot als je de power knop aanzet, dat gaat minstens een paar uur kosten op foutzoeken. en dat is het vaak niet meer waard.

cursus, tja, dat zul je met ervaring moeten leren. bij computers zou je eventueel wel eens te maken kunnen hebben met een monitor die niet blijft werken, maar ook daar komen de kapotte elco's ook pas na 5-10jaar later tevoorschijn. is het de moeite om 50€ te investeren in een 10jaar oude monitor??? als zelfstudie voor uzelf nog wel, voor een klant... als die 2dagen later er terug staat dat er iets mis is, en dat gebeurd 2-3keer na elkaar zo. is dat garantie op jouw herstelling of niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Cursus?
Ikzelf ben begonnen als 10 jongentje, samen met mijn neefje, aan een Philips EE doos te knutselen. En mijn oom was de vraagbaak. Elektronica trok mij wel en op een gegeven moment naar de Christiaan Huygenschool. Nog een flink stuk meegemaakt in de oude, over Rotterdam verspreide, dependances voordat ze bij het Hofplein terecht kwamen. Om wat centjes te hebben, daar waar mogelijk in de vrije tijd, werken in het Galvano technisch bedrijf van de buurman.
Na de opleiding, rondom 1973, gaan werken bij de tech. dienst van een groot consumenten elektronica bedrijf. Daar, na verloop van tijd, van broodrooster tot/met de eerste Philips VRC's ge-serviced. Al doende leerde je van je ervaren collega's hoe je moet foutzoeken en repareren. Daarna diverse jobs, en vervolg-opleidingen in de avonduren gehad, merendeel elektronica gerelateerd. In de tijd dat Steve J. met zijn AppleIII bezig was, was ik ook in Sil. Valley een poosje werkzaam. Nee, kan me niet herinneren hem in persoon ontmoet te hebben. Daar was wel een heeel gezellig restaurant Mc. Arthur Park, waar veel techies samen kwamen. Maar ach, je zag niet anders daar. Is dat allemaal met een cursusje te leren? Hopelijk niet, want dan zou mijn ervaring waardeloos zijn. Ja, er is in de loop der tijd veel anders geworden. Repareren op component niveaus zie je steeds minder en minder. Alleen daar waar het de moeite loont, en natuurlijk hobby-wise :-)

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op componentniveau repareren is tegenwoordig uit de tijd. Dat heb ik enkele jaren geleden al ondervonden bij een collega. Daar werden platen vervangen of ter reparatie opgestuurd naar de service dienst. Toen ik daar kwam werken, freelance, als het druk was, dan deed ik die klusjes zelf. Bijvoorbeeld, een tuner uit een grundig TV ging regelmatig stuk en daar ging dan een ruil exemplaar in van 260 euro en leverde je dan de defekte in, ongeopend, dan kreeg je 100 euro terug. Ik had zoiets van wat kan er stuk zijn en dat zal echt niet zo moeilijk zijn. Dus had ik mij daar eens een keertje in verdiept en vond een defekt IC SDA.... Vervanger gezocht en dat kostte nog geen 7 euro, ingezet en werken. Dat was dus geld verdienen, maar je moet het even weten. Idem dito met een tuner in een Sony TV. Toestel start niet, doet helemaal niets. I2C lijn verstoord en dat was een simpel massapunt wat los was in de tuner. Bij de collega ging er dan een nieuwe tuner in, ik soldeerde dat massapunt goed na, toch een stuk goedkoper!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 24 oktober 2016 16:06:07 schreef Lambiek:

[...]
Inderdaad, van dat klik krak spul. :(

Heeft de bazin je bankpasje ingepikt ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2016 16:06:07 schreef Lambiek:
Ik vrees dat een bedrijf niet naar die 20 Euro kijkt, die willen dat die machine draait. Het stilstaan van zoiets kost ook geld. En wat die telefoon betreft, dat is weer een ander verhaal. Daar is het verschil een stuk groter dan 20 Euro, dat zou rendabel kunnen zijn.

Bij die machine komt reparatie op het niveau van samenstellingen (modules) om de hoek kijken. Voor continubedrijf heb je altijd minstens 1 werkende set op voorraad liggen. Extra voordeel is dan dat je reparatie op componentniveau kunt doen op het moment dat het uitkomt, en dat er tijd is om een nieuwe print te bestellen als dat nodig mocht blijken. Wat je nu wel eens leest is dat de enige liftinstallatie in een flat een week of langer buitenbedrijf is omdat er iets besteld moet worden. Dat is voor een essentieele installatie eigenlijk belachelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Er is best wat te doen in reparatie maar dan wel heel gespecialiseerd in "iets". Dat iets is alleen het probleem, meestal is er wel een reden waarom bijna niemand dat doet.

Ik doe dat nu een paar jaar. Ik heb geen cursus gevolgd wel heeeel veel geoefend dmv restauratie van meetapparatuur en RF spul. In mijn ogen is een stevige diepgaande theoretische kennis de basis en heel belangrijk. Hoe complexer de apparaten zijn hoe meer die kennis nodig is. Anders blijft het bij boardswaps.

Ik doe alleen meet en calibratie apparatuur. Waar het op neer komt is de apparatuur die een merk niet meer wil of kan repareren, bijna altijd zonder schema's. Soms heel kostbaar spul, soms deel van een installatie, soms onvervangbaar.

Wat heb je nodig naast kennis ? Zelfvertrouwen, "jachtinstinct", apparatuur. Sommige dingen kom je weg met een multimeter maar bv bij wat ik doe heb je heel wat meer nodig. En dat spul moet je kunnen hanteren. Welke probe waarbij, kijk ik nu naar een meetfout of een echte fout, beïnvloedt mijn meting de boel etc.

Als het originele onderdeel er niet is moet je een vervanger kunnen vinden.
Hoe ver je gaat ligt aan je zelf. Ik ga vrij ver. Een tijdje terug bv een onderdeel van een kapotte connector nagemaakt, maar ook vrij vergaande pcb reparaties.

Je moet het, denk ik, ook in je hebben. Ik heb mijn hele leven al dingen gerepareerd, niet alleen electronica ook mechanisch. Daar moet je ook tegen kunnen want het lukt niet altijd en dat kan knap frustrerend zijn.

Jim Williams gaf tijdens zijn periode op het MIT lab reparatie cursussen. Dan maakte hij een instrument opzettelijk kapot en moesten de leerlingen het repareren. Hij deed ook sessies waarbij iemand het apparaat had, en een andere het schema en die zaten in aparte lokalen en hadden per telefoon contact.
Helaas zijn de Jim Williamsen een uitstervend ras.

Maarten, zo heb ik vorige week een druksensor gerepareerd, niet leverbaar en de hele boel lag plat, 9 uur aan gewerkt waarvan 3 uur om de siliconen potting te verwijderen. Dat zijn echt puzzles, alleen al om het pcb er uit en er weer in te krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi,

ik kreeg eens een vraag van iemand uit een productie/lage lonen land waarom wij hun spullen zo snel weggooien i.p.v. te repareren! Het antwoord was snel te geven : een kwartier tijd is hier kostbaarder dan een nieuwe kopen. Zo hadden ze dat nog nooit bekeken. Een grote elektronicaketen probeert nu geld te verdienen met schermreparaties voor ruim 60 euro. Aangezien zo'n nieuw Chinees namaakschermpje minder dan 1 euro kost verwacht ik wel dat ze hier iets aan verdienen. Anders wordt het als je met je 5 jaar oude plasma of hometheater langskomt. Te duur of verouderde techniek. Specialistische apparaten gebruiken van 'eigen' onderdelen en kan het hooguit de moeite lonen om te kijken of alle componenten van energie worden voorzien. Bekijk ook eens de reparatievideo's van dave op eevblog. Met zeer dure spulletjes lukt het hem regelmatig niet de storing te vinden, maar je leert er als toeschouwer wel veel van! Als hobbyist repareer ik met wisselend succes m'n eigen spullen, maar aan de spullen van een ander begin ik niet eens! Het kost gewoonweg veel tijd, vaak alleen al om de behuizing weer in en uit elkaar te halen/zetten . Het wordt wel weer een uitdaging als ik eens iets krijg dat defect is :) Succes met je onderneming! Grt, Robert

evdweele

Overleden

Op 24 oktober 2016 12:31:19 schreef ppatronn:
maar met het solderen en opmeten wil niet echt lukken , maak meer kapot dan ik repareer.

Goed solderen kan iemand je voordoen, maar daarna is het een kwestie van oefenen, heel veel oefenen. En hopen dat iemand met ervaring en een kritische blik over je schouder meekijkt.
Pak een oud moederbord van een pc en probeer wat componenten er heelhuids af te halen. Daarna probeer je ze net zo netjes als in de fabriek er weer op terug te plaatsen.

Meten is aan een apparaat waar je geen schema's en printlayout van hebt nauwelijks te doen als je nog geen ervaring hebt. Je zal toch enig idee moeten hebben wát je wáár moet meten.

Op 24 oktober 2016 18:04:29 schreef maartenbakker:
Wat je nu wel eens leest is dat de enige liftinstallatie in een flat een week of langer buitenbedrijf is omdat er iets besteld moet worden.

Niet elektronica gerelateerd, maar die tendens is er al veel langer.
Tijdens vakanties in Frankrijk heb ik in de jaren '80 tot 4 keer meegemaakt dat een grote merkdealer zelfs niet de simpelste onderdelen voor auto's van dat merk in voorraad had.
Een bougiekabel, een dynamo, een uitlaat, het moest allemaal uit Parijs komen en dat ging een week duren.

Voor mijn caravan had ik een nieuwe klembout nodig om het neuswiel vast te zetten. Moest uit Parijs komen.
Bij een bricolage een M8 bout gekocht en ik kon het neuswiel weer vastklemmen. Thuisgekomen ging ik naar de eerste de beste kampeerzaak waar er wel 30 van die klembouten in het schap lagen.

Alles valt of staat met de service die een bedrijf wil verlenen en hoeveel geld het daarvoor in een voorraad wil investeren.
Met consumentenelektronica is dat nauwelijks mogelijk. Er zijn veel te veel verschillende merken en typen die na enkele maanden al zo verouderd zijn dat er geen onderdelen van in voorraad worden genomen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2016 18:24:47 schreef aR-Gee:
Bekijk ook eens de reparatievideo's van dave op eevblog. Met zeer dure spulletjes lukt het hem regelmatig niet de storing te vinden, maar je leert er als toeschouwer wel veel van!

Misschien moet ik ernog eens voor gaan zitten om mijn mening te herzien, maar ik heb Dave Jones nooit als een echte reparateur of reverse engineer beschouwd.

P.S. Het zijn niet de dure spulletjes die een goede electronicus van iemand maken. Kennis+ervaring en manier van denken zijn minstens 2/3 van het vak. Blijft wel staan dat je van mensen die iets niet helemaal goed doen of zitten te klooien, ook kunt leren. Wat dat betreft doet Louis Rossman het al beter dan Dave Jones (voor zover ik die dan ken, ik vind de eerstgenoemde prettiger in het gehoor liggen zowel qua stem als qua houding dus luister ik daar vaker naar); die zegt er zelf zo nu en dan ook bij dat het niet helemaal gaat zoals zou moeten. En ik zie hem soms wel wat doen dat ik denk: niet perfectionistisch maar kennelijk goed genoeg om het apparaat zonder klachten weer bij de klant af te leveren. En ook belangrijk: ik heb niet het gevoel dat ik het gemiddeld beter zou doen. Dat gevoel heb ik bij Jones wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 24 oktober 2016 15:25:15 schreef Arco:
Fabrikanten maken vaak reparaties ook onaantrekkelijk, door de benodigde delen botweg niet beschikbaar te stellen.
Maar da's niet alleen van deze tijd. Ook in de buizenperiode gebeurde dat al... ;)

In buizen tv kanaalkiezers van Philips zat een 2mm dun keramisch staafje voor de fijnafstemming. Dit brak (vroeger of later) bijna altijd af.
Op zich was 't simpel en snel te vervangen, maar helaas leverde Philips de staafjes niet los. Je moest dan een gereviseerde kiezer kopen a fl 100.- ... :(

Brings back memories, kanaalwals smeermiddel, roze van kleur. Prachtig hoe die 'broodjes met spoel' erin zaten. We hadden een tweede net kastje en een REM antenne op het dak!
@maartenbakker
Ik ook niet. Hij mist een hoop specifieke kennis over het vak, dat kan je aan alles merken. Met gelijkgestemden op nivo is dat niet. Bedoel dat niet arrogant, maar iedereen in een vakgebied heeft dat en een junior leert vaak graag van een senior. Ik wordt een beetje moe van types met falsetachtige piepstemmen. Dit bijv. is weer grappig. Tiny Tim. https://www.youtube.com/watch?v=zcSlcNfThUA
Zo, dat lucht op :-)

evdweele

Overleden

Dit bijv. is weer grappig. Tiny Tim.

Dat lijkt me eerder een psychisch probleem dan een elektronica gerelateerd...
Bah! Wat een ongein.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 24 oktober 2016 17:48:03 schreef Zoef de Haas.:
Op componentniveau repareren is tegenwoordig uit de tijd. Dat heb ik enkele jaren geleden al ondervonden bij een collega. Daar werden platen vervangen of ter reparatie opgestuurd naar de service dienst. Toen ik daar kwam werken, freelance, als het druk was, dan deed ik die klusjes zelf. Bijvoorbeeld, een tuner uit een grundig TV ging regelmatig stuk en daar ging dan een ruil exemplaar in van 260 euro en leverde je dan de defekte in, ongeopend, dan kreeg je 100 euro terug. Ik had zoiets van wat kan er stuk zijn en dat zal echt niet zo moeilijk zijn. Dus had ik mij daar eens een keertje in verdiept en vond een defekt IC SDA.... Vervanger gezocht en dat kostte nog geen 7 euro, ingezet en werken. Dat was dus geld verdienen, maar je moet het even weten. Idem dito met een tuner in een Sony TV. Toestel start niet, doet helemaal niets. I2C lijn verstoord en dat was een simpel massapunt wat los was in de tuner. Bij de collega ging er dan een nieuwe tuner in, ik soldeerde dat massapunt goed na, toch een stuk goedkoper!

Groetjes Hans.

Dat soort fouten ken ik wel. Je kunt er meestal wat meer aan verdienen als andere reparaties. Wel is het zo als je de fout voor het eerst tegen komt heb je vaak wel even moeten zoeken en dat kon je niet in rekening brengen.
Zo was er ook een merk videorecorders waarvan de diskmotor haperde. Je kon hem vervangen, maar als je het uitzocht kon je ook een klein elcootje vervangen op het motor printje.
Philips had dan weer een switched mode ic dat zelfs niet meer leverbaar, omdat vrijwel alle monteurs het zonder succes vervingen, Remedie een uitgedroogd elcootje vervangen. Het hield onze td nog enigszins rendabel.

maartenbakker

Golden Member

Die video's dat klinkt als JVC. Rot elco'tje gaf geloof ik de symptomen van versleten koppen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die video's dat klinkt als JVC. Rot elco'tje gaf geloof ik de symptomen van versleten koppen.

Nee dat was het niet, de drum faselock zat steeds 120 graden er naast zodat de switchpoint in het beeld stond. Als je geluk had, dan kwam het bij toeval wel op het juiste moment, maar meestal stond het er naast. Dat elco'tje was een SMD van 4,7 Uf.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 24 oktober 2016 17:56:45 schreef Gadget_inc:
Heeft de bazin je bankpasje ingepikt ? :P

HA, HA, HA, HA,...... :)

Op 24 oktober 2016 18:04:29 schreef maartenbakker:
Voor continubedrijf heb je altijd minstens 1 werkende set op voorraad liggen.

Ja daar heb je gelijk in, maar probeer ze dat maar eens aan der verstand te brengen. Want dat kost geld, spullen in voorraad.

Extra voordeel is dan dat je reparatie op componentniveau kunt doen op het moment dat het uitkomt, en dat er tijd is om een nieuwe print te bestellen als dat nodig mocht blijken.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ja $ $ $ $.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In mijn werk verleden (nog niet zo lang geleden 3-4 jaren geleden) werd er ook bijna nooit op component niveau gerepareerd.
Ja een defecte power connector of USB connector werd nog wel vervangen. Maar meer ook meestal niet, was flink voordeliger om het naar Taiwan te sturen en het daar te laten repareren.
Natuurlijk hadden we reserve onderdelen op voorraad zodat de klant geholpen was.
De meeste reparaties zijn voor een bedrijf niet interessant om hier te laten repareren, dit door arbeidskosten of het ontbreken van je juiste reparatie apparatuur.
Ik heb ook wel eens 160+ pins smd chips zitten vervangen, kan je vertellen dat dit zonder de juiste tooling geen leuk klusje is (vooral als het een behoorlijke serie is).
Chip eraf, print schoonmaken, chip uitlijnen, solderen en testen of alles goed vast zit.
En dan heb ik het nog niet over BGA chips, daarvoor heb je een aardig dure machine nodig.

Groeten,
Marius.

maartenbakker

Golden Member

Repareren was dus wel degelijk voordelig (alleen dan in Taiwan). Dat is niet zo'n probleem, want straks is het hier ook weer voordelig (moeten er wel mensen zijn die het kunnen). Belangrijkste is dat er daadwerkelijk toch gerepareerd wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mee eens, het grootste probleem bij een moederbord is dat er meestal de documentatie niet aanwezig is en dat er soms bespaart is op componenten.
Daarbij heeft niet elke bedrijf de beschikking over bijvoorbeeld een re-ball machine.

Groeten,
Marius.

evelo

Golden Member

Ik heb zelf enkel een paar keer een elco'tje of een ic vervangen in heel oude weegtoestellen waar dan specifieke software in zat voor een bepaalde machine en dus in feite herstellen op componentniveau de enige oplossing op korte termijn was. Dat of de fabriek een week sluiten tot er een nieuw vervangtoestel geprogrammeerd en geïnstalleerd was.

Dat was dan wel op aangeven van een oudere collega, niet zelf achter gezocht.

Vroeger ook wel eens de vraag gekregen van een klant uit afrika om een lager uit een standaardmotor(3kW) op te sturen want hij wilde die vervangen.
Kon enkel antwoorden dat we alleen maar een compleet nieuwe motor konden opsturen...

Ook eens in Egypte een halve dag bezig geweest met een inox deurklink van een machine. De schroefdraad was beschadigt en de klant wilde dit persé laten herstellen (ipv de klink te vervangen) in een 'shop' op zo'n draaibank met riemaandrijving van voor de oorlog.
Nou ja, voor mij geen probleem; het was weer eens een uitstapje en het was uiteindelijk ook goed hersteld.