Een microampere signaal omzetten naar een spanning

de motoren zijn ervoor om een karretje te laten rijden die een spoor volgt (een inductielijn die in de grond is verwerkt)
en de stroom zit op 6V DC ik heb het al gebrobeerd met een weerstandje en een rail to rail op-amp maar ik kreeg het niet voor elkaar maar waarschijnlijk had ik iets over het hoofd gezien

De eenheid van stroom is Ampère. Een DC veld geeft alleen een inductie in een spoel als de spoel in dat veld beweegt.

Weet je zeker dat er niet meer elementaire dingen mis gaat in je ontwerp ? ..

nee want deze spoeltjes ontvangen het signaal van het inductiedraad en dat wordt dan dus omgezet naar een signaal van 6V 0...100uA en ik wil dat signaal graag omzetten naar 0...5V

Ok. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een weerstand van 5 / 1E-4 = 50 kOhm.
Ook weer opgelost :)

was het maar zo simpel :( het signaal waar hij tussen regelt is 45-55uA of 55-65 net op welke lijn hij rijd en dan zijn er ook nog stoplussen en dan schiet hij naar 100+ uA dus dat werkt ook niet zo simpel als je denkt dat het is xD

[Bericht gewijzigd door Jepper op maandag 24 oktober 2016 14:38:08 (81%)

Natuurlijk was mijn antwoord (hoewel juist) waarschijnlijk waardeloos, maar je zult een volledige, redelijk samenhangende beschijving van je probleem moeten geven willen wij kunnen helpen.

In dit geval zouden dat schema's kunnen zijn, specificaties van gebruikte modules of desnoods foto's van de opstelling die je hebt.
Als dat niet mogelijk dan is het niet netjes onze tijd te vragen.

Daarbuiten vermoed ik dat je mogelijk nog erg jong bent en/of geen technische achtergrond hebt.
Het is prima om vanalles te willen knutselen en wij helpen ook dan graag, maar ook hier geldt dan weer dat het netjes is ons daar tijdig een goed beeld van te geven.
Dan kunnen wij onze reacties daarop aanpassen.

Arco

Special Member

Je hebt het over 6v/0...100µA. Bedoel je dat het een current source is die max. 6v levert?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aart is me voor. Ik wilde precies dat gaan schrijven. Ik sluit me daarbij aan.

Even de technische kant: De stroom afsluiten met een weerstand. Die 50k die uitgerekend is kan best kloppen. Dan met een opamp als spanningsvolger en je hebt een signaal van 0-5V. Of -5V-5V. mogelijk wil je die gelijkrichten, afvlakken, vergelijken en dan versterken (power-output naar motor).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 24 oktober 2016 14:48:44 (66%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

even mijn tekening van de schakeling erbij gepakt en als bijlage gedaan hier kunnen jullie zien hoe ik het nu heb gedaan het werkt perfect ik en heb mijn karretje netjes ingeprogrameerd en rijdent gekregen op de roboteq controller maar nu kan hij de stoplussen niet zijn en dat is dus een beetje het groote probleem ik zal straks ook nog even het microscript uploaden maar die staat op mn laptop dus die pak ik zo even erbij

[Bericht gewijzigd door Jepper op maandag 24 oktober 2016 14:59:15 (15%)

Lambiek

Special Member

...en de stroom zit op 6V DC ik heb het al gebrobeerd met een weerstandje en een rail to rail op-amp maar ik kreeg het niet voor elkaar maar waarschijnlijk had ik iets over het hoofd gezien.

Je had het er over dat je het geprobeerd had via een opamp, in je schema is niet één opamp te bekennen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja dat was mn oude schema het werkte niet dus had ik een nieuwe gemaakt en het resultaat was dit schema

het probleem is gewoon dat het een hele kleine stroom is

Lambiek

Special Member

Ja, dat zal wel kloppen. Maar dat is toch te versterken. Maar zoals een paar voorgangers al zeiden, heb je niet meer info?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

[verwijderd]

[Bericht gewijzigd door Jepper op donderdag 27 oktober 2016 09:55:08 (100%)

Arco

Special Member

Ik begrijp nog steeds niet waarom een 50k weerstand niet zou werken. Bij een stroombron moet dat gewoon 0...5v opleveren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik begrijp helemaal niks van dat schema. Wat moet dat doen, en waar zitten de antennespoeltjes waar je het over had?

Het schema wat ik heb geupload is niet van de antenne zelf maar van de print die ik nu gebruik om het signaal om te zetten en de 50k weerstand werkt niet omdat de stroom te laag is voor de controller(de spanning valt weg als ik de controller aansluit) ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen

Ook zal ik hierbij nog even het schema van de antenne zelf uploaden de spoeltjes in dit schema zijn 1.2Kohm en 740-750mH

Antenne Schema.pdf

[Edit]het probleem was dat als ik de weerstand van 50k aansloot en de spanning ging meten bleef deze op 6V ik weet niet precies waarom dat zo was en daarom had ik het schema met de transistoren en optokopplers gemaakt

[Edit 2]Ook nog even netjes het eerste schema geupload als pdf

Antenne omvormer optokoppler.pdf

Op 25 oktober 2016 07:17:32 schreef Jepper:
[Edit]het probleem was dat als ik de weerstand van 50k aansloot en de spanning ging meten bleef deze op 6V ik weet niet precies waarom dat zo was en daarom had ik het schema met de transistoren en optokopplers gemaakt

Dan klopt het gewoon niet wat je schrijft over die stroom. Als je een 50kΩ weerstand aansluit en de spanning is dan 6V, dan is het heel simpel met de wet van ohm te berekenen dat er op dat moment een stroom loopt van 6V/50kΩ=120µA. Als jij zegt dat er in rust rond 0µA moet lopen, dan moet de spanning nagenoeg 0V worden als je die weerstand aansluit. Zolang de weerstand niet is aangesloten gaat de spanning natuurlijk gelijk naar zijn maximum (6V?) als hij ook maar een fractie boven 0µA wil sturen. Dit alles gemeten met een hoogohmige (multi-)meter uiteraard.

de 50k weerstand werkt niet omdat de stroom te laag is voor de controller(de spanning valt weg als ik de controller aansluit)

Je moet na die 50k weerstand een buffertje zetten en niet een extra load (controller) parallel aansluiten, want dan zakt de spanning inderdaad in door de extra belasting (kennelijk geen hoogohmige input). Dat buffertje kan simpelweg een opampje zijn in unity-gain configuratie.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

De uitgangen van die print zitten direct aan een opamp zo te zien via 100 Ohm. (lastig te volgen, schema is wat rommelig getekend)
De stroom is dan 0...60mA zijn, geen 0...100uA. De spoelen zitten zo te zien in een verstembaar oscillator circuit, dus je krijgt een veranderende frequentie aan de uitgang.

Philips gebruikte iets dergelijks in hun N7300 recorder als bandspanningsregeling. Daar kwam een varierende spanning uit.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 25 oktober 2016 10:19:56 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kun je ons een tonen hoe die antenne gemaakt is, tekening of foto .

Moet dat een afgestemde kring zijn?

Welk signaal die moet detecteren, frequentie , sinus of blokgolf.

Wat er aan de uitgang van de versterker moet verschijnen, is dat een 1 bij detectie of een analoog signaal.

Ik denk dat je er met 1 cmos, zoiets als een cd4049 of 4069 en wat R's en C's vanaf komt.

Wat daar nu op papier staat is veel te ingewikkeld en ondoorgrondelijk.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 25 oktober 2016 11:00:13 schreef MGP:
Wat er aan de uitgang van de versterker moet verschijnen, is dat een 1 bij detectie of een analoog signaal.

Dat moet van 0 tot 5VDC zijn, vrees dat het met een 4049 of 4069 niet gaat lukken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik had iets zoals dit in mijn hoofd, een cmos ic dat analoog versterkt.
De spoel kan dan direkt aan de ingang worden aangesloten.

Vroeger eens een klasse A versterkertje gemaakt dat goed werkte.
Er is wel enig experimenteren mee gemoeid.

edit: dit zou ook wel eens kunnen werken als je spoel juist aansluit.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 25 oktober 2016 13:57:13 (17%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Persoonlijk gebruik ik liever een opamp voor zoiets. :)

Er staat ook dit bij in de link.

code:


This circuit is not suitable for low level signals because the signal to noise ratio is only approx 50 dB to 5 V output with the typical values shown. 
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Daarom vroeg ik naar meer gegevens van de spoel en frequentie.
Je zou kunnen verschieten welke spanning uit die spoel komt.

Maar zoals we nu bezig zijn kunnen alleen maar met onze pet ernaar slaan.

LDmicro user.

het signaal dat de spoel opvangt is een brom van 4.3 Khz. Ik heb het gister opnieuw geprobeerd met een op amp (en met de componenten die ik had) dat ging opzich wel goed en kreeg een uitgangsignaal van ~2 tot 4.9 V en dan is 2V bij het sterkste signaal en 4.9V als ik geen signaal heb maar dat is geen probleem moet ik alleen even mijn script aanpassen. Ik heb een tekening van het schema gemaakt

bijlage schema met opamp

Robocar antenne omvormer op-amp.pdf

Dan nog even 1 belangrijk ding het uitgangsignaal van de antenne is zonder signaal 0uA bij een zwak signaal is hij 40-50uA en bij een sterk signaal 50-60uA het verschil blijft dus even groot maar de sterkte van het signaal varieert tussen die 2 sterktes als het karretje boven een stoplus staat dan schiet deze waarde naar 100uA+ en dat moet ik ook nog kunnen meten.maar de controller heeft anologe ingangen dus ik kan gewoon in programeren dat bijv. 4.5v+ = stoplus en dat hij dan stopt

[Edit] De gegevens van de spoel staan ook vermeld in de tekening van de antenne maar deze gegevens zijn 1.2 Kohm en 740 mH
[Edit2] Bij de tekening zij GL en BL in de uitgangen van de antenne en GL en BL uit zijn de uitgangssignalen van ~2 tot 5V