Kenwood KX-3010 - PLAY: te snel en geen geluid

Eindelijk vandaag eens mijn oude Kenwood set (reciever, cassetedeck en CD speler) van zolder gehaald en in mijn werkplaats neergezet. Ik heb nog zoveel cassettebandjes die ik best nog wel eens wil afluisteren.

Na alles geïnstalleerd te hebben druk ik hoopvol op de Play knop van het cassettedeck maar helaas.... Geen geluid en de tape draait veel te snel, ongeveer vijf tot zes keer de normale afspeelsnelheid. Ik weet zeker dat dit niet het geval was toen ik deze set opborg.

Vooruit en achteruit spoelen gaat overigens prima.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

I love it when a plan comes together !

aandrukrol uitgehard/ vet taai waardoor het mechaniek niet de drukrol op de capstan zet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

slap snaartje zodat er geen druk op de capstan word gezet?

Ik moet hierbij meteen zeggen dat ik dit deck nog niet open heb gehaald. Maar inderdaad geen druk op de capstan zou het kunnen zijn. Dan denk ik dat ik nu wel weet wat het probleem is want ik hoor het mechanisme ook niet omhoog gaan en daarom ook geen geluid. (je moet er weer even aan wennen.. :-)

Zal dus wel vast zitten door oud vet. Zijn hier bepaalde smeermiddelen voor?

Een andere vraag is hoe nylon tandwielen / asjes te smeren. Je ziet veelal een bruin vet op deze tandwielen zitten. Wat is dit voor een vet?

De reciever KR-A4040 heeft best wel wat kuren met de schakelaars en potmeters. Ik zal deze in ieder geval reinigen met KONTAKT Tuner 600.

I love it when a plan comes together !

Het megasisme werk weer :-) (zat een klein beetje vast) maar...

Het bandje zit erin en ik druk op Play. Voor ongeveer drie seconden is de muziek helder te horen en daarna gaat het over tot zeer dof. Het bandje is goed want als ik doorspoel en dan weer op Play druk heb ik hetzelfde verschijnsel. Enzovoort.

Ik heb meteen ook de koppen , rubber wieltje en de capstan schoongemaakt met alcohol.

Dit systeem is werkend weggezet.

I love it when a plan comes together !

Als ik dit zo hoor lijkt het alsof je koppendek niet hoog komt, of de rechter spindel niet goed meeloopt, of de linker niet goed remt.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

klinkt meer als een capstanrol die scheef loopt en de tape licht naar boven of beneden trekt eenmaal op gang. check of de tape niet verandert van plek op de geluidskop als deze gaat lopen..

oa de philips dekcs uit de 80's hadden hier weleens last van, de capstanrolhouder miste dan een lipje waardoor het asje teveel op en neer kon schuiven en dus het geluid van dof naar helder ging steeds, mede door het hard geworden drukrolletje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vandaag de capstan en aandrukrol goed schoon gemaakt met draaiende delen. Problem solved. :-) (alcohol 70%)

Ook de reciever onder handen genomen door alle schakelaars en potmeters te reinigen met KONTAKT Tuner 600. Het stereo geluid is weer terug en de beide speakers geven weer evenveel volume.

I love it when a plan comes together !