Kabel berekening

Hallo allemaal,

Voor mijn opleiding moet ik in een aantal opdrachten kabelberekeningen maken. In de volgende opdracht staat er vooraan in de tekening bij het symbool van de smeldveiligheid twee waardes, namelijk 50 en 63. Waar zijn deze waardes voor bedoeld en welke moet ik hanteren voor mijn kabelberekening?

Groeten,
KM

Watt? U x I

Lijkt erop dat de kabel is afgezekerd met een 50A zekering, in een houder voor 63A. Die laatste bepaalt volgens mij dan de draaddikte. Het is viermaal zoveel als voor een draad van 2,5mm2, die max met 16A mag worden gezekerd. Ik zou gaan voor 10mm2.
Dat is mijn logica. Het kan zijn dat de voorschriften totaal anders zijn hoor, maar dat lijkt me een kwestie van tabellen nazoeken.

buzzy,

Zit wat in van logica. Ivm school vakanties kan ik hier verder geen hulp van krijgen. Nog even afwachten. Bedankt voor je toelichting!

Gr.

Watt? U x I
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zekeringhouder kan maximaal een 63 A zekering in.
Er is een 50 A zekering (en passchroef) geplaatst.
De aanduiding moet omgekeerd worden dus 50/63 ipv 63/50.

Je moet je berekening uitvoeren met de 50A zekering/smeltpatroon beveiliging als basis

De rest kun je achterin de NEN1010 vinden (tabellen 52)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toeternietoe,

Bedankt voor je toelichting, ik ga daarmee aan de slag!

Gr

Watt? U x I

uit interesse en als aanvulling:

@ toeternietoe: hoe Hager de nen-norm ziet staat de waarde van de houder boven de breukstreep en de waarde van het smeltpatroon onder de breukstreep. Dit is net het omgekeerde van uw interpretatie. Misschien even meer duiding geven om topic starter niet al te veel in twijfel te brengen?

In onderstaande link het technische zakboekje van Hager en mogelijk een hulpmiddel om deze opdracht tot een goed einde te brengen.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

Voor de goede orde dient er bij de wcd 63amp/5p te staan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 oktober 2016 12:01:51 schreef Hunebedbouwer:
Voor de goede orde dient er bij de wcd 63amp/5p te staan.

Nee hoor,
er mag elke waarde groter of gelijk dan 50 Ampere WCD geplaats zijn.
Dat er een 5 aderige kabel naar de WCD gaat geeft geen verplichting deze in de wcd ook aan te sluiten. Het kan ook een 2-polige (met aarde) wcd zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)