Ik heb hier ECU's liggen die dat ingebouwd hebben. Daar waar je normaal de stuur-FET verwacht zit iets wat er op lijkt , alleen met meer pootjes. Intern zit daar al een stroom meting in, en er is ook een terug melding voorzien naar de ECU om melding te geven dat deze getript is. Zal eens zien of ik nog een type nr op kan hoesten.
Automatische zekeringen voor automotive zijn gewoon in de handel te koop. Voor aan boord van mijn boot heb ik een schakelpaneel ook met beveiliging , maar geen zekeringen, Die werken met PTC's. Je wilt aan boord niet naar zekeringen hoeven zoeken, of bij een lastige storing tot de conclusie komen dat je net je laatste 2 zekeringen gebruikt hebt. Die PTC beveiliging komt in door een te hoge stroom , de PTC word warm , en de weerstand gaat zo enorm omhoog dat er nauwelijks meer stroom loopt. Het ding reset zichzelf door de storing optelossen end de PTC te laten koelen.
Bij een rally/race auto zou ik het zo simpel mogelijk willen houden, wat er niet op staat kan ook niet stuk, ik zou dus ook zo weinig mogelijk µcontoller spul willen zien, gewoon degelijk schakelaars ON/OFF. Daar kan bijna niets aan stuk, of simpel te vervangen/doorverbinden.
Daarbij zekeringen zijn ervoor om de bekabeling te beschermen, niet om je onderdelen heel te houden. Wil je een groep met meer stroom? Dan zal je de draad diameter moeten vergroten. Zekering moet zodanig dat als je aan het eind van de kabel een sluiting veroorzaakt, deze stroom de zekering laat springen.
Een 0,5mm2 op een 30A zekering word dan een gloeidraad, en zal niet de zekering laten springen maar langzaan je kabelboom laten smelten met alle gevolgen van dien.