10w led circuit

Hallo mensen,

Ik heb laatst een 10 watt led gekocht (12v)
Nu wil ik hem in een pvc buis monteren met een 'heatsink' maar ik kon niet aan een schema komen om de led te draaien.
Kan ik misschien een lm317 gebruiken?
Of kan ik mijn converter gebruiken die 5v naar 5-25 v overzet??

Alvast bedankt,

Sven

Heb je een led waar de stroombeperking al is ingebouwd of moet deze zelf geplaatst worden. Ben niet zo bekend met power leds.
Eventueel een type nummer?

Groeten,
Marius.

Een Led wordt NOOIT op spanning gestuurd.
Jou 10W-LED heeft heel waarschijnlijk een 3 x 3 opbouw, waarvan 1 chip een 1-Watt witte led is
De brandspanning van een witte led ligt ergens rond de 3,6V, Wanneer je door deze led een stroon van 275mA laat vloeien, brand deze op max. vermogen.
In je 10Watt led heb je zo 3 strengen, dus mag je max stroom 3x 275mA zijn (=825mA)
Aangezien iedere streng 3 led's in serie heeft, valt hier een spanning over van ca. 3 x 3,6V (10,8V)

De voeding waarmee je deze led moet aansturen moet een spanning van 12V leveren in onbelaste toestand. (dit is ruimschoots voldoende om de brandspanning van de leds te overschrijden)
EN diezelfde voeding moet een begrensde stroom van 825mA leveren (meestal 900mA max toegelaten voor deze led's)

Wanneer deze voeding een stroom van 825mA door de led stuurt, zal hij zijn spanning laten terugnemen om deze stroom niet te overschrijden.

Omdat de spanning/stroom curve van een led niet lineair is, zal de stroom fors toenemen wanneer de spanning maar heel, heel weinig toeneemt, vandaar de een led altijd stroomgestuurd is.

Stel, je sluit een vaste spanning aan van 12V, dan brand deze led, maar de stroom door de led hou je niet in handen. Aangezien de brandspanning temperatuursafhankelijk is, zal de stroom door de led sterk varieren wanneer je een vaste spanning van 12V gebruikt.
De voeding zal altijd proberen de benodigde stroom te leveren waardoor je Led meer dan 10W verbuikt, laatstaan dat deze zijn extra warmte niet goed kwijt kan, dan is de levensduur maar heel kort.

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Oké maar is er een circuit of weet iemand een schema om die stroom te begrenzen??

Ja kan op verschillende manieren:

1. Led driver als je makkelijk wilt doen
2. Weerstand welke de stroom begrensd
3. Stroombron bouwen, met een LM317 of transistor

Let bij een stroombron wel op het vermogen wat de LM317/transistor gaat verstoken.
Zelfde geld natuurlijk ook voor de weerstand.

Groeten,
Marius.

Edit:
In de datasheet kan je zien hoe de LM317 als stroombron gebruikt kan worden.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op donderdag 27 oktober 2016 20:11:25 (12%)

K denk dat ik dit schema ga gebruiken.
Ik hoef nu alleen te weten wat ik de lm317 ga geven en wat voor potmeter ik gebruik

Weten er misschien mensen hoe ik de led in het schema kan verwerken?

De ene poot aan de Ilimit uitgang. De andere aan de massa. Wel de juiste poot kiezen. Anders komt de magische rook er uit. Maar de plus en de min staat er bij die ledjes opgedrukt. Ik heb die leds thuis ook liggen. Dus de plus poot moet aan de uitgang van het schema.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

oke dankje.

maar weet je ook hoeveel R ik moet gebruiken? en hoeveel watt? en wat moet de batterij geven ?

als ik deze gegevens weet is mijn schema klaar.

Formule van de weerstand staat in het schema. Kan je berekenen adhv Iled. Met diezelfde stroom en de weerstand kan je het vermogen bepalen. De spanning moet groter zijn dan de som van de spanning over de led (datasheet), de spanning over de weerstand en de dropout spanning van de regelaar (ook datasheet) +1 of 2V voor de zekerheid. Vergeet ook niet te kijken of je de regelaar niet moet koelen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.