Ethernet over 230v stoort 27mc bak

Dit topic is gesloten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die misschien nog aardig wat voeten in de aarde zal hebben en daarom een topic:

De signaalmeter op mijn 27mc (basis)bak (op 230v dus) gaat tijdens het ontvangen van links naar rechts door storing van de 'Ethernet over 230v' stekker die aan het internetmodem zit

Ter verduidelijking:
Er wordt gebruik gemaakt van internet door het hele huis via 'ethernet over 230v stekkers met utp kabels naar de computers en het modem.
Helaas blijkt dit hevige storing te veroorzaken op de ontvanger van mijn 27mc basis zendbak (over alle kanalen).
Haal ik de 'ethernet over 230v' stekker uit het stopcontact, dan is de storing volledig verdwenen. De veroorzaker is dus zeker en aan te wijzen. Maar de oplossing twijfel ik nog over.

De simpele vraag is deze:
Ik denk het probleem op te lossen door bruine schijfcondensators (100nF of zo) over de ingebouwde netvoeding van de basis zendbak te zetten (van Vcc naar massa aan de uitgang waar de voedingsspanning naar de zendontvanger zelf gaat). De voedingsspanning (die indirect uit het 230v net komt) filteren dus. Maar dat kan natuurlijk op meerdere manieren.

Is het idee van de schijfcondensators een goed idee of juist niet?
Of weet iemand een betere oplossing (behalve de 230 ethernet stekkers weg gooien, want het zijn er 6 dus dat wordt een dure en ga ik niet doen)

Bedankt voor de reacties.

Arno.

Meten is weten... maar dat wordt het meest vergeten
pa3gws

Golden Member

Ik vrees toch dat de enige en beste oplossing is de ethernet over de 230 volt in de kliko te mikken. ;-)
Verder zal er weinig tegen te doen zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ha Streekvos Arno,

Je probleem is duidelijk eerst een vraag moet je de 230V modem gebruiken van de provider of heb je hier zelf voor gekozen?
De beste oplossing is.... maar die kan je zelf ook verzinnen ;)
Als je niet op een andere manier het netwerk kan maken dan moet het maar met alle problemen van dien.
De bron heb je gevonden nu kijken waar je storing op binnen kom heb je al de antenne los gemaakt om te kijken of je storing er nog is.
Dan je voorstel om een condensator bij de voeding te plaatsen ik weet bijna wel zeker dat deze er al zit.
De meeste basis sets zijn mobiele sets in een luxe behuizing en zo'n mobiel set is redelijk tot goed ontstoord voor gebruik in de auto :P
Laat even weten wat de test met de antenne uithaalt.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Haal ik de 'ethernet over 230v' stekker uit het stopcontact, dan is de storing volledig verdwenen.
De veroorzaker is dus zeker en aan te wijzen. Maar de oplossing twijfel ik nog over.

http://graph.darren-criss.org/2016/02/12/cat-5-ethernet-cable-l-76cf26b8c9b5682e.jpg
:)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Henk,

Het is inderdaad de modem van de provider, met een ander krijg ik geen internet toegang...
Het storen werd minimaal toen ik de 'local' knop indrukte (100k over de antenneingang is dat meen ik) maar zonder antenne heb ik het nog niet geprobeert. Dat gaat ook niet 1,2,3 omdat de situatie niet bij mijzelf thuis plaats vind. Maar dat ga ik nog wel testen en laat het weten.

Overigens kan ik wel al met zekerheid zeggen dat het niet optrad toen ik een swr meter met dummyload aangesloten had. Ik weet niet of dat jou vraag al beantwoord?

Bedankt voor het mee denken!

Meten is weten... maar dat wordt het meest vergeten

electron bedoelde met "230V modem" de 'ethernet over 230v stekker'.

de modem van je provider (adsl of kabel) kun je gewoon op ethernet gebruiken toch?

als je eenmaal een netwerkprinter en netwerkschijf hebt wil je alles bedraad hebben..

GMT+1

Sorry en dank voor de verduidelijking Progger.

Er is voor 230v ethernet gekozen omdat gaten en kabels door het hele huis niet gewenst zijn bij de persoon in kwestie. Ik snap ook waarom want de woning leent zich ervoor.

Maar ik ga liever hierover geen discussie houden. Dus gelieve alleen te reageren gericht op het wegnemen van de storing. Daarvoor heb ik dit topic geopend namelijk. Bedankt.

Meten is weten... maar dat wordt het meest vergeten

Weet iemand de lijst van notches van PLC apparatuur? Bij mijn weten is de 27mc band niet genotched.

In dat geval is het wegnemen van de storing, het wegnemen van de veroorzaker van het signaal dat de antenne opvangt. En dat is dus het wegnemen van je 230v ethernet spullen.

Als 27mc wel genotched moet zijn volgens de norm, zal de storing ca. 40dB verminderen indien je de notches inschakelt (mits dat mogelijk is bij die specifieke PLC apparatuur).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha Streekvos Arno,

Duidelijk je heb misschien onbewust zelf het antwoord al gegeven :o als je de ingangsverzwakker gebruikt wordt het stoorsignaal zwakker dus komt je storing voor de verzwakker binnen wandelen.
De test met de dummy load bevestigd dit.
Ik denk ik vraag even voordat je het apparaat open maak en het niets uithaalt 8)7
Het gebruik maken van een filter kan niet voor de producten die in je doorlaat band vallen.
Ik denk dat de enige oplossing is het geen @Progger en @Arco voorstellen maar dan zonder kabels maar een Wifi brugje in de vorm van een router of switch zou dat mogelijk zijn?

Aanvulling : Hetgeen @Ledlover aanbeveel is een goede en als dit mogelijk is dus bij de bron filteren dan kan het wel laat even weten welke PLC je gebruik.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 29 oktober 2016 16:59:03 schreef Streekvos Arno:
Sorry en dank voor de verduidelijking Progger.

Er is voor 230v ethernet gekozen omdat gaten en kabels door het hele huis niet gewenst zijn bij de persoon in kwestie. Ik snap ook waarom want de woning leent zich ervoor.

Maar ik ga liever hierover geen discussie houden. Dus gelieve alleen te reageren gericht op het wegnemen van de storing. Daarvoor heb ik dit topic geopend namelijk. Bedankt.

Tsja, die storing is inherent aan het gekozen systeem, en de adviezen gaan daar ook over. De enige manier om het systeem te handhaven en de storing zoveel mogelijk weg te nemen, is om je netbekabeling in de pijpen symmetrisch te twisten. Onhaalbaar dus.

Notchen en filteren kan opzich ook specifieke storing wegnemen, maar daar kan je PLC-apparatuur misschien niets mee respectievelijk last van hebben.

Twee andere realistische oplossingen:
- wifi gebruiken met 1 of meer extenders.
- kabels trekken.

Als de tweede vantevoren afvalt, blijft de eerste over.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De vraag is of de storing inderdaad over het 230V net je zendapparatuur binnenkomt. Mogelijk storen je "ethernet-over-de-power-leidingen" dingen gewoon via de ether. Je zou ze hun antenne (de power-bekabeling door het huis) moeten afpakken.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Tis bijna Halloween, dat zijn vast de geesten van al degenen die zich doodgeërgerd hebben omdat ze jarenlang zelf gestoord en getreiterd werden door CBers ;-)

Als het langs de antenne binnenkomt dan helpt geen filteren.
Waar staat de antenne? De enige oplossing is de afstand tussen de antenne en de bekabeling te vergroten.

Internetmodems gebruiken een heel brede band. Omdat bepaalde frequenties beschermd zijn is het mogelijk om frequentiebanden uit te sluiten. Meestal is dat wettelijk bepaald en wordt dit van fabriekswege ingesteld. Ik betwijfel of de gebruiker dit kan veranderen.

pa3gws

Golden Member

Op 29 oktober 2016 20:31:11 schreef grotedikken:
De enige oplossing is de afstand tussen de antenne en de bekabeling te vergroten.

En met de huidige zooi die over het lichtnet gaat betekend dat antenne ergens in de polder ver weg van de bewoonde wereld.
De gehele ether wordt verziekt door die zooi.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Anoniem

Ik heb er tien jaar geleden voor gewaarschuwd dat het gemiddelde ruisniveau in de huizen met 15 à 20 dB ging stijgen tussen 100kHz en 30 MHz. Maar wie luistert er nu naar mij?
Anderzijds leven we in een democratie waar de meerderheid het gelijk aan zijn kant heeft.
Het is dus de vraag af te wegen wat belangrijker is:een handvol amateurs, CBers en liefhebbers van middengolf omroep of het merendeel van de bevolking.
Ik ben blij dat ik daar niet over hoef te beslissen.

evdweele

Overleden

Er is maar 1 oplossing voor de ethernet-over-het-lichtnet zooi.
https://www.youtube.com/watch?v=1HWBE83AAtM op 8 minuten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Of doen wat 99.99999% van de 27MHz gebruikers gedaan heeft: het bakkie wegmikken, de antenne afbreken en whatsapp/facebook/viber/whatever gaan gebruiken.

Hubie

Special Member

Op 29 oktober 2016 20:58:32 schreef grotedikken:
Ik heb er tien jaar geleden voor gewaarschuwd dat het gemiddelde ruisniveau in de huizen met 15 à 20 dB ging stijgen tussen 100kHz en 30 MHz. Maar wie luistert er nu naar mij?
Anderzijds leven we in een democratie waar de meerderheid het gelijk aan zijn kant heeft.
Het is dus de vraag af te wegen wat belangrijker is:een handvol amateurs, CBers en liefhebbers van middengolf omroep of het merendeel van de bevolking.
Ik ben blij dat ik daar niet over hoef te beslissen.

De Veron heeft jaren geleden al een commissie opgericht en had gesprekken en afspraken met AT om dit soort modems te verbieden of op zijn minst de storing te onderdrukken voordat ze op de NL markt zouden komen,heeft blijkbaar weinig geholpen.

Anoniem

Tsja, als je via het internet alle mogelijke contacten kunt leggen met wie je maar wilt waar je maar wilt over de hele wereld, en ZONDER andere mensen te storen, dan lijkt die zenderij toch wel heel erg primitief en achterhaald.
De sociale netwerken verhouden zich tot een CB bakje als een computer tot een telraam.

Anoniem

Op 29 oktober 2016 22:03:12 schreef Hubie:
[...]

De Veron heeft jaren geleden al een commissie opgericht en had gesprekken en afspraken met AT om dit soort modems te verbieden of op zijn minst de storing te onderdrukken voordat ze op de NL markt zouden komen,heeft blijkbaar weinig geholpen.

Je kunt de vooruitgang niet tegen houden. het internet heeft duizendmaal meer te bieden dan de zenderij.En wat belangrijk is, voor iedereen, niet voor een happy few. zendamateurisme en het populistische kleine broertje de CB in (veel)mindere mate, zijn ooit een van de meest fascinerende hobby'sgeweest. Maar de glans is er af.
30 jaar geleden was het een hele prestatie om te kunnen converseren met iemand aan de andere kant van de wereld. Nu kan het kleinste kind dat.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar dit probleem betreft toch de 27 MHz-band. Dat is nu juist NIET een beschermde band.
In tegendeel, dat is juist een van de banden waarin allerlei apparatuur moet werken die storing kan veroorzaken. Denk aan HF-verhittingsapparatuur.
JUIST omdat dit een 'afvalband' is, kon hij worden weggegeven voor de 27 MHz-hobby.

Dus, hoe vervelend internet-over-lichtnet ook kan zijn: uitgerekend op de 11m-band kun je daar nu eenmaal niet over klagen; die band is vanaf het begin bedoeld voor storingmakers.

@Hubie: ben je lid, of roep je maar wat? Zijn die notches op de amateurbanden er louter gekomen doordat de fabrikanten zo'n goed hart hadden en het beste met de mensheid voor hebben, of is er misschien toch eerst om gevraagd moeten worden? Door wie?

Enfin - de storing komt niet via de netvoeding binnen, dus filtering daar zal niet helpen, zoals al gezegd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

@Fet
Jaren lang lid geweest,luisternummer NL-9686 PD0PSV-PE1NIX-PE2VHE dus dat is wel een poosje geleden. ;-)
Inmiddels ben ik gedegradeerd tot minimumlijder en dan moet je keuzes maken.

Waar ik op doel is een artikel in Electron waar de EMC? commissie een klacht had ingediend bij AT over PLC modems.

Edit\ OT\Inmiddels weer bericht van AT gekregen dat er in 2017 weer 31 Euro gestort moet worden,dat bedoel ik met keuzes maken ;-)

Edit\ Heeft idd niets met 27 MC te maken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, op die fiets. Jammer, maar begrijpelijk.

Het is niet de bedoeling van een democratie dat niemand iets mag, 'tenzij de meerderheid dat ook wil'. Eerlijker zou zijn dat als bijvoorbeeld 0,1 % iets wil, daarvoor dan ook bijvoorbeeld ruwweg 0,1 % van de mogelijkheden beschikbaar is.
Overleg is er natuurlijk steeds, en daaruit komt ook af en toe wel wat, zoals die notches op de amateurbanden.
Maar, zoals gezegd, uitgerekend 27 MHz is een storingsband, geen communicatieband.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 29 oktober 2016 22:45:56 schreef Frederick E. Terman:
Ah, op die fiets. Jammer, maar begrijpelijk.

Het is niet de bedoeling van een democratie dat niemand iets mag, 'tenzij de meerderheid dat ook wil'. Eerlijker zou zijn dat als bijvoorbeeld 0,1 % iets wil, daarvoor dan ook bijvoorbeeld ruwweg 0,1 % van de mogelijkheden beschikbaar is.
Overleg is er natuurlijk steeds, en daaruit komt ook af en toe wel wat, zoals die notches op de amateurbanden.
Maar, zoals gezegd, uitgerekend 27 MHz is een storingsband, geen communicatieband.

Natuurlijk niet, maar er moet niet onevenredig veel aandacht of prioriteit gegeven worden aan een hobby die op sterven na dood is.
Uiteraard gaan de amateurs de frequenties die ze als hun bezit beschouwen gaan verdedigen als een leeuwin haar welpen.
maar geef toe, het discuteert toch veel leuker op CO dan via de ether?
Wat een gedoe zou het niet zijn om mijn replieken hier via een kramikkelige BBS via verschillende repeaters te moeten doorsturen. En bijlange niet zeker zijn dat het ook toekomt.
Elke radiofrequentie wordt wel door iemand of voor iets gebruikt.
Als je aan iedereen prioriteit moet geven blijft er voor die modems niet veel bandbreedte over.

Het is niet waar dat de 27MHz band een vuilnisbak is.
Als je goed naar het frequentieplan kijkt, zul je zien dat de kanaalafstand 10 kHz is, maar dat bepaalde kanalen met 20 kHz verspringen . De tussenliggende kanalen zijn dan voorbehouden voor diathermie, afstandsbedieningen enz...Zo zit tussen kanaal 15 (27.135MHz) en 16(27.155MHz) het kanaal 27.145MHz, wat je niet op je bakkie zult vinden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 29 oktober 2016 23:36:04 (18%)

Samenloop van omstandigheden de keuze om ethernet over het 230V net te kiezen en 27MHz te gebruiken zal wel een reden zijn ik denk niet het reguleren bakkie.
@rew de storing komt altijd door koppeling via air daarom gaf ik TS een hint.
Die apparatuur zend met een behoorlijke spanning ruim 2 Volt RF ofdm en bezet daarom de gehele KG band her en der kan je een carrier weg filteren.
De data snelheid is niet groot zo'n 100Mb/s symmetrisch dat wel.
Misschien dat voor Wifi de afstanden te groot zijn dan moet TS iets anders maar er zijn nog meer wegen even afwachten maar hoe de situatie is.

@Rd12tf,
Het is bijna niet te doen om een ofdm signaal te filter d.m.v. een noise blanker je kunt alleen aan de zendzijde taps gebruiken.
En ja de 27 MHz band is om diverse reden een vuilnisbak.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten