Ethernet over 230v stoort 27mc bak

Dit topic is gesloten

Hubie

Special Member

@GD\ Natuurlijk niet, maar er moet niet onevenredig veel aandacht of prioriteit gegeven worden aan een hobby die op sterven na dood is???

Huh? Op sterven na dood? Er is juist een groei te zien de laatste jaren.Ben jij na de oorlog niet meer buiten geweest of zo? ;-) ;-)

Maar ok,we hadden het hier over 27 MC.Ik heb er niets mee. ;-)

maartenbakker

Golden Member

@GD: Jij bent ook op sterven na dood, je zendt op een band waar soms storing opzit en toch mogen we hier als hobby graag naar je luisteren ;)

@TS: Sorry voor het off-topic gezeik, het was er nog niet toen je erover begon maar kennelijk ben je helderziend ;) Het meeste aan oplossingen is langsgekomen en dan dwaalt het gesprek soms wat af.

Ik ben benieuwd voor welke oplossingsrichting je gaat kiezen, dus laat je niet wegjagen. Je zit nu in de luxepositie dat je de stoorbron zelf in de hand hebt, dus je niet met de buren hoeft te onderhandelen maar gewoon met jezelf. Scheelt veel gedoe!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@maarten& GD
Ik denk dat GD familie is van Maarten van Rossum ;-)
Geen sarcasme,cynisme maar ironie en een IQ van 140 en een grote techneut met een heel klein hartje ;-)

Een oude brombeer met verstand van zaken ;-) Maar in dit geval niet.

joopv

Golden Member

Ik heb weinig medeleven met ethergebruikers die alleen kunnen communiceren op manieren waarbij er totaal geen andere activiteit (gebruikers of stoorders) actief kunnen zijn. Evolueer of sterf uit.

Ik heb ook hele steekhoudende argumenten gezien voor volledige vrijgave van het complete radiospectrum.

Op 29 oktober 2016 23:25:48 schreef grotedikken:
Natuurlijk niet, maar er moet niet onevenredig veel aandacht of prioriteit gegeven worden aan een hobby die op sterven na dood is.

Jij draait de zaak om! Het heeft eigenlijk niets te maken met een hobby die al dan niet dood is. Waar het om gaat is dat er een techniek gebruikt wordt die in de basis al niet schoon is, radiotechnisch gezien. Een elektriciteitsnet is niet geschikt om high-speed data over te versturen. Als je dat doet krijg je per definitie een heel spectrum aan EM-veld in je huis. Alles wat draadloos werkt heeft daar last van. En ja, zendamateurs nog het meest.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 30 oktober 2016 07:57:26 schreef joopv:
Ik heb weinig medeleven met ethergebruikers die alleen kunnen communiceren op manieren waarbij er totaal geen andere activiteit (gebruikers of stoorders) actief kunnen zijn. Evolueer of sterf uit.

Ik heb ook hele steekhoudende argumenten gezien voor volledige vrijgave van het complete radiospectrum.

Hele/halve is altijd een beetje verwarrend, ik neem aan dat je heel steekhoudend bedoelt en daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

Ik weet dat EMC uitgaat van geen storing geven en zoveel mogelijk storing accepteren. In die geest voldoet het moedwillig volstampen van de band (door een apparaat dat daar zelf helemaal niets aan heeft, het gaat immers om bekabelde communicatie en niet over radio!!!) nog steeds niet echt aan de wenselijke situatie. Hooguit op heel lage vermogens, iets met ruisvloer.

P.S. Ik dacht altijd dat je zelf radioamateur was, maar misschien haal ik mensen of argumenten doorelkaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 30 oktober 2016 12:02:29 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

PLC, ofwel internet over het lichtnet is een manier van communiceren die aan geen enkele norm voldoet.
Uitgevonden door een sukkel die iets heeft gebouwd dat zo erg stoort wat zelfs ik in mijn piratentijd niet voor elkaar kreeg...
Probleem één [1], een huisinstallatie is met de ongedefinieerde impedantie ongeschikt om als gegevensdrager te fungeren.
Probleem twee [2], huisinstallatie fungeert als een grote antenne.
Probleem drie [3], om enige betrouwbare vorm van gegevensoverdracht te hebben moeten er forse vermogens gebruikt worden tov andere modus...

Ergo, je gebruikt een ongeschikte vorm van datacommunicatie en klaagt daarna dat je andere apparatuur (je 'bakkie') er last van heeft.

Oplossing, je verlies nemen, de zut eruit gooien en een fatsoenlijke manier van datacommunicatie installeren, bv wifi...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rbeckers

Overleden

Dat ethernet over 230V lijnen langzamer dan 1Gb/s is, kan er voor zorgen dat het verdwijnt. Ook het aantal storingen met ethernet over 230V zelf zal toenemen.
Meer bandbreedte of meer vermogen zijn niet de oplossing.

Dit begint een beetje op wifi te lijken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 oktober 2016 23:25:48 schreef grotedikken:
Als je goed naar het frequentieplan kijkt, zul je zien dat de kanaalafstand 10 kHz is, maar dat bepaalde kanalen met 20 kHz verspringen . De tussenliggende kanalen zijn dan voorbehouden voor diathermie, afstandsbedieningen enz...Zo zit tussen kanaal 15 (27.135MHz) en 16(27.155MHz) het kanaal 27.145MHz, wat je niet op je bakkie zult vinden.

Kom op, een beetje technicus weet dat een diathermieapparaat, of wat dat betreft een deurenverlijminstallatie of een ertssmelter, de hele band volgooit. En dat mag zo'n apparaat ook: daar is die band voor bedoeld.
De werkfrequentie voor apparaten die storing zullen veroorzaken, is nominaal 27,120 MHz, met een maximale afwijking van 0,6%. Of het apparaat die bandbreedte gebruikt door op lange termijn naast de nominale frequentie te staan, of door tijdens het werken instabiel te zijn, dat moet de fabrikant zelf weten: de hele band staat ter beschikking, maar het apparaat mag er niet buiten komen.

Betreffende ITU-regel, waaraan ook Belgie en Nederland zich houden:

5.150 The following bands: 13553-13567 kHz (centre frequency 13560 kHz), 26957-27283 kHz (centre frequency 27120 kHz), 40.66-40.70 MHz (centre frequency 40.68 MHz), 902-928 MHz in Region 2 (centre frequency 915 MHz), 2400-2500 MHz (centre frequency 2450 MHz), 5725-5875 MHz (centre frequency 5800 MHz), and 24-24.25 GHz (centre frequency 24.125 GHz) are also designated for industrial, scientific and medical (ISM) applications.
Radiocommunication services operating within these bands must accept harmful interference, which may be caused by these applications.
ISM equipment operating in these bands is subject to the provisions of RR No. 15.13.

Hieruit blijkt dat gebruik van 27 MHz voor communicatie op eigen risico gebeurt; er is geen bescherming. In ruil daarvoor zijn er dan ook geen examens of taksen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@ Frederick E. Terman,

Dat heb u goed die band was in de 60 jaren al voorzien van diverse gebruikers apparatuur.
Ik heb in de tijd Nederland1 nog op kanaal 4 62...68Mhz werkte en er nog geen kabel tv was wat storingen moeten lokaliseren.
Veelal sociale werkplaatsen welke gebruik maakte van sealapparatuur.

@ heer rbeckers,

De snelheid is niet sneller als 100Mb/s up en down.
Maar dat verschild per fabrikant en de hoeveelheid aansluitingen op je gateway kunnen ik heb geen idee wat zo'n lowcost setje aankan.

Ik ben het met @Jinny eens dat het een commerciële kronkel is en technisch achterhaald het is geboren eind jaren 90 de meeste providers werkt met een telefoon modem lage snelheid dat is nu wel anders en dan kom je met het koper (twee separate draden) niet ver.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
evdweele

Overleden

Wat eigenlijk verbazend is dat "iedereen" zich druk maakt over vervuilende kolencentrales, CO2, fijnstof uit auto-uitlaten en nog veel meer vervuilende activiteiten, maar ethervervuiling schijnt helemaal niet erg te zijn.

Wel wordt geklaagd over langzame wifi-verbindingen, geen wifi ontvangst op de zolder of in de tuin. Daar gooit men dan nog maar een paar extra vervuilende repeaters of hogere antennes tegenaan.

Als het niet strikt noodzakelijk is geen ethernet over het lichtnet of wifi gebruiken maar een bedrade verbinding met een Cat5 kabeltje. Dan wordt er geen overlast veroorzaakt en ook niet ondervonden.
Een pc of een laptop die altijd op dezelfde plaats in de kamer staat heeft helemaal geen draadloze verbinding nodig.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Nou, als ik moet kiezen tussen luchtvervuiling of 'ether'-vervuiling, dan weet ik het wel. Van wat radiostoring word je toch echt minder snel ziek.
Bovendien is er een keuze voor je netwerk: je legt inderdaad gewoon een draadje. Maar een andere atmosfeer is niét zo goedkoop te krijgen.

Overigens werkt wifi net zo goed in een ISM-band (nl. 2400-2500 MHz; zie boven), en valt dus ook onder de niet-beschermde toepassingen: storing moet geaccepteerd worden.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat magnetronovens zomaar een paar kilowatt in de ether mogen gooien; ook daarvoor zijn er wel richtlijnen. Maar als je wifi trager gaat door wat lek uit de keuken mag je niet op maatregelen tegen die magnetronfirma rekenen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Als ik lees hoeveel mensen zich toch wel heel erg druk maken over die wifi of plc-verbindingen krijg ik de indruk dat ze er juist wel ziek van worden ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is ook weer waar - door de afwezigheid van hun verbinding, of juist de aanwezigheid van die van de buren.
Maar dat is via een omweg... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 30 oktober 2016 10:31:48 schreef flipflop:
[...]
Jij draait de zaak om! Het heeft eigenlijk niets te maken met een hobby die al dan niet dood is. Waar het om gaat is dat er een techniek gebruikt wordt die in de basis al niet schoon is, radiotechnisch gezien. Een elektriciteitsnet is niet geschikt om high-speed data over te versturen. Als je dat doet krijg je per definitie een heel spectrum aan EM-veld in je huis. Alles wat draadloos werkt heeft daar last van. En ja, zendamateurs nog het meest.

Je bedoelt alles dat draadloos werkt in een frequentiegebied dat volkomen overbodig geworden is.
Enkele supernostalgen gaan hier zonder rood worden beweren dat PLC, een bijzonder geadvanceerde flexibele en breedbandige technologie verouderd, ongeschikt en ondeugdelijk is.
CB, daarentegen met zijn vermogenverkwisting, omslachtig gedoe met grote en onhandige antennes, beperkte reikwijdte , inefficiente ouderwetse analoge modulatietechnieken ui de jaren 20, enkele kHz bandbreedte wordt als actueel beschreven. Wie draait hier eigenlijk de zaken om?

Internet is als wereldomspannend netwerk de logische en meest efficiente evolutionaire stap. Voor 95% bekabeld waar mogelijk, en dus garant voor een grote en onverstoorde bandbreedte. En voor 5% gebruik makend van radio, waar het niet anders kan.
Niet alleen worden de lange midden en korte golven steeds minder gebruikt, ze hebben bijna alle betekenis verloren, niet enkel voor de amateurs, maar ook voor de scheepsvaart, veiligheid omroep en al wat je maar kunt bedenken zijn er vandaag veruit superieure alternatieven.
Dus als die banden wat meer ruis krijgen, dan is dat collateral damage.. Tot meerdere eer en glorie van het universele communicatiemiddel :internet.

CB is al jaren dood. Wie dat van mij zegt moet het nog bewijzen. Voor CB hoef je enkel goed te luisteren om te horen dat er niets meer te horen valt. Als je bij mij luistert,klopt er nog iets in mijn borstkas. OP de CB band hoor je enkel doodse stilte.
En inhoudelijk was CB gewoon een primitieve voorloper van een sociaal netwerk. Uiterst beperkt in afstand en vooral populair bij de allerlaagste klasse van de bevolking. Dat heeft niet bijgedragen aan een positief imago, los van de enorme ellende van storingen in radio en tv.
Op het internet maak je met veel minder fysieke middelen zoveel sociale netwerken als je maar wil. Zonder je buren het leven zuur te maken.

Jinny

Golden Member

Lekker joch ben je GD, hier probeer je duidelijk te stangen, ik schat je iig intelligenter in dan dat je je hier presenteert.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Kenmerk van een goede troll is dat je nooit weet of hij oerdom is of dat hij de boel wil stangen. De vergelijking met Maarten van Rossem lijkt me in geen van beide gevallen op zijn plaats.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 30 oktober 2016 23:33:55 (78%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Zeer zwaar OT
@Maarten
Ik maakte die vergelijking van GD versus van Rossum eigenlijk
om te zeggen dat van Rossum ook snel mensen op de kast jaagt.
Zoals 'Limburg moeten we aan de Belgen geven' Of in Drenthe lopen ze honderd jaar achter.
Ik denk dat GD ons een beetje(heleboel dus) zit op te naaien. ;-)

pa3gws

Golden Member

@gd
het gaat bij de amateur meestal niet om een klets praatje te maken maar om een verbinding te maken.
En dat dan vaak met een zelfbouw product dat kan een zender, ontvanger of een antenne zijn of met heel weinig vermogen.
Want het geeft de amateur een kick als hij met zijn eigen geknutselde antenne een verbinding kan maken met een mede amateur in Brazilia.
Dat heet een HOBBY!
En die wordt de laatste tijd flink verziekt door al die zooi over het lichtnet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Korte reminder: de vraag gaat over storing op 27 MHz, niet op de amateurbanden. Dat is een compleet andere status.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Klopt,maar ik denk dat GD alles op een hoop gooit.

Edit\ En de TS is ook in geen velden of wegen meer te bekennen.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 31 oktober 2016 08:30:14 (40%)

joopv

Golden Member

Een power line modem zou 'dips' moeten hebben in het gebruikte spectrum op omroep en amateurbanden.

Bepaalde internet providers trekken zich niks van die regelgeving aan en installeren poweline modems bij klantern zonder die dips (dat scheelt iets aan throughput). Maar als men vervolgens gaat klagen worden die modems toch nog omgeconfigureerd, of vervangen. Dit heeft in Electron beschreven gestaan.

Misschien heeft de TS hier nog iets aan (als hij nog meeleest). Met die dips zou de storing zo'n 15 - 20dB moeten verminderen. Ik vermoed dat 27MHz band meegenomen wordt in die amateurbanden-dip, die ook 28-30MHz zal omvatten.

Welke internetproviders stellen deze PLC-modems verplicht? En zou het helpen om je 27Mc-antenne zo ver weg mogelijk van je huis te plaatsen? Bij ontvangst kan een afstembare raamantenne ook wel helpen tegen PLC-storingen.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Jinny

Golden Member

Nee, dips beginnen bij 27.950 oid...
11 meter valt daar perse niet onder..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dit topic is gesloten