Ethernet over 230v stoort 27mc bak

Dit topic is gesloten

rbeckers

Overleden

Antenne verder van de 230V leidingen plaatsen is niet zo eenvoudig...
Een PLC adapter van bijvoorbeeld de buren, kan ook storen.

Anoniem

Ik weet ook wel dat het intrappen van heilige huisjes sinds de beeldenstorm not done is. Maar ik heb dan ook bij wijlen een rotkaraktertje.
Door elkaar op te vrotten leer je niets bij. Het geeft enkel een lekker groepsgevoel.
Een waarheid als een koe naar voor brengen is wel iets anders dan trollen of stangen hé.
Weerleg mijn beweringen liever met argumenten dan met frustraties. Ik geef een aantal voorbeelden.

Radiobakens op 296.5 en 305.7 kHz: afgeschaft.
Morsecommmunicatie op 500 kHz band afgeschaft.
Officieel bestaat de 500kHz noodfrequentie nog, maar wordt sinds GMDSS nauwelijks tot niet meer gebruikt.
Kortegolf is van zo goed als alle muziekinstallaties verdwenen. Enkel fm en MG die nagenoeg door niemand nog beluisterd wordt is nog present. Bijna alle commerciele maritieme communicatie is verdwenen op de korte golf, ten voordele van GSM en satcom.
Telefax bestaat allang niet meer.
Op de CB band hoor je enkel nog ruis,al dan niet van PLC afkomstig.

Nagenoeg alle belangrijk radioverkeer is verhuisd naar frequenties boven de 1000MHz.
Wat valt er dan nog zoal te beschermen en te dippen onder de 30 MHz?

Ah ja, de amateurs. Al heb ik de indruk dat ook die veel liever hun "technische discussies" voeren over het internet dan over de ether. Maar het is een hobby ;
Akkoord, mijn hobby is paardrijden. En er zijn een pak meer ruiters dan zendamateurs. Als ik nu morgen naar ons stadsbestuur stap en vraag om aparte rijvakken voor paarden zullen ze me gek verklaren. Er is daarvoor onvoldoende plaats, en er zijn bijna geen ruiters in stad zal het antwoord zijn. Auto's , bussen en fietsers zijn er massaal en die krijgen dan ook logischer wijze voorrang.

Als de amateurs nu eens in plaats van te emmeren en te klagen de PLC als een vaststaand en niet omkeerbaar feit zouden aanvaarden. En hun superieure technische kennis aanwenden om deze hinderpaal te overwinnen. Dat zou pas een mooie nieuwe uitdaging zijn voor hobbyisten die techniek en pionierschap hoog in hun vaandel dragen. Anders loop je toch maar gewoon in de voetsporen van de weg die je voorgangers al 1000 maal afgelegd hebben en dat is weinig boeiend.

Als voorbeeld geef ik de Wifi. Een grote hinderpaal was de in huis veel voorkomende reflecties waardoor er enerzijds staande golven optraden me plaatsen met sterke en zeer zwakke ontvangst Bovendien zorgden de reflecties doordat ze een tijdsverschil creeerden voor een verbreding van de bits wat een kleinere datasnelheid tot gevolg had.
Door het introduceren van de MIMO technologie werd dit nadeel omgebogen tot een voordeel.

Wat zou het bijvoorbeeld geven als je de ontvangen ongewenste PLC data
in tegenfase terug zou uitzenden? ;-)

Op 31 oktober 2016 10:13:14 schreef Jinny:
Nee, dips beginnen bij 27.950 oid...
11 meter valt daar perse niet onder..

De KPN en dochter ondernemers hebben alleen de HF ham freq genotched en houd zich niet aan de CENELEC EN 50561-1 en nieuwere richtlijnen

code:


Excluded frequency ranges
Where frequency ranges overlap, due to dual use, between Table A.1 and Table A.2 the permanently

excluded range in Table A.1 takes precedence.
Table A.1 — Permanently excluded frequency ranges
Excluded frequency range
MHz Service
1,80 - 2,00 Amateur Radio Service
2,85 - 3,025 Aeronautical mobile
3,40 - 4,00 Aeronautical mobile (3,40-3,50)
Amateur Radio Service (3,50-4,00)
4,65 - 4,70 Aeronautical mobile
5,25 - 5,45 Amateur Radio Service
5,48 - 5,68 Aeronautical mobile
6,525 - 6,685 Aeronautical mobile
7,00 - 7,30 Amateur Radio Service
8,815 - 8,965 Aeronautical mobile
10,005 - 10,15 Aeronautical mobile (10,005-10,10),
Amateur Radio Service (10,10-10,15)
11,275 - 11,4 Aeronautical mobile
13,26 - 13,36 Aeronautical mobile
14,00 - 14,35 Amateur Radio Service
17,9 -17,97 Aeronautical mobile
18,068 - 18,168 Amateur Radio Service
21,00 - 21,45 Amateur Radio Service
21,924 - 22,00 Aeronautical mobile
24,89 - 24,99 Amateur Radio Service
26,96 - 27,41 CB radio
28,00 - 29,7 Amateur Radio Service

Table A.2 — Permanent or dynamically excluded frequency ranges

Excluded frequency range
MHz Service
2,30 - 2,498 Broadcasting
3,20 - 3,40 Broadcasting
3,90 - 4,05 Broadcasting
4,75 - 5,11 Broadcasting
5,75 - 6,20 Broadcasting
7,20 - 7,70 Broadcasting
9,30 - 9,95 Broadcasting
11,55 - 12,10 Broadcasting
13,55 - 13,90 Broadcasting
15,05 - 15,85 Broadcasting
17,40 - 17,90 Broadcasting
18,90 - 19,02 Broadcasting
21,45 - 21,85 Broadcasting
25,65 - 26,10 Broadcasting
NOTE The bands in Table A.2 include frequency ranges allocated under Article 5 of the ITU Radio Regulations to the
Broadcasting Service, plus a realistic appraisal of use for broadcasting under Article 4.4 of the ITU Radio Regulations.

Equipment communicating exclusively in the frequency range from 1,6065 MHz to 30 MHz is covered in EN 61 50561-1.

En de -3 is voor freq BOVEN de 30MHZ en ook daar zijn NOTCHEN VERPLICHT!!!

prEN 50561-3:2014 -12- 262 263 264 265
Annex A
(normative)
Excluded frequency ranges:

Table A.1 - Permanently excluded frequency ranges above 30 MHz

Excluded frequency range (MHz)

Services:
Amateur Radio Service 50-52Mhz
Amateur Radio Service 70-70.5Mhz
Aeronautical Radio Navigation 74.8–75.2 Mhz
Amateur Radio Service 144-146Mhz

Note: additional frequency exclusions might be required in some countries (police/fire brigade/safety services)
Aeronautical band above 108 MHz may need to be added 
Hubie

Special Member

@GD,
Sorry,je hebt het helemaal mis.
Ik ben een luister\zendamateur die o.a. het hele spectrum 10 KHz- 30 MHz
afstroopt.
Ik gebruik daarvoor de Klingenfuss.
http://www.klingenfuss.org/homepage.htm

Die wordt elk jaar maar dikker en dikker.
En ja,er verdwijnen veel stations op de middengolf.
Maar het aantal utility stations neemt alleen maar toe op HF.

Telex,morse,fax en supersnelle HF modems het is er allemaal.

Edit\Afgelopen weekend was er een contest,iets wat ik verafschuw,maar dit terzijde.
Als je dan naar een amateurbandspectrum (3 x woordwaarde) kijkt is het gigantisch druk.

maartenbakker

Golden Member

Op 31 oktober 2016 10:57:21 schreef grotedikken:
Akkoord, mijn hobby is paardrijden. En er zijn een pak meer ruiters dan zendamateurs. Als ik nu morgen naar ons stadsbestuur stap en vraag om aparte rijvakken voor paarden zullen ze me gek verklaren. Er is daarvoor onvoldoende plaats, en er zijn bijna geen ruiters in stad zal het antwoord zijn. Auto's , bussen en fietsers zijn er massaal en die krijgen dan ook logischer wijze voorrang.

Da's de verkeerde discussie. Het gaat erom of je wel of niet een poepzak en eventueel opruimmateriaal voor ongelukjes met je paard moet meevoeren. En voordat je het niet gelooft: Dat is een discussie die speelt in Nederland in sommige gemeentes. Een slimme Belg opperde laatst al om voer te ontwikkelen waarvan een paard geen mest meer produceert. Oh trouwens, het aanleggen of afschaffen van ruiterpaden is ook een discussie hier.

Als de amateurs nu eens in plaats van te emmeren en te klagen de PLC als een vaststaand en niet omkeerbaar feit zouden aanvaarden. En hun superieure technische kennis aanwenden om deze hinderpaal te overwinnen. Dat zou pas een mooie nieuwe uitdaging zijn voor hobbyisten die techniek en pionierschap hoog in hun vaandel dragen. Anders loop je toch maar gewoon in de voetsporen van de weg die je voorgangers al 1000 maal afgelegd hebben en dat is weinig boeiend.

Waarom zou je iets aanvaarden dat technisch een wangedorcht is en maatschappelijk overbodig? Als je genoeg verstand van zaken hebt om dat in te schatten, is het eerder je maatschappelijke plicht om te ijveren voor afschaffing.

Let wel, puur als ICT'er, als ik nog nooit van radio gehoord had, heb ik het ook al niet zo heel erg op die dingen. Waarschijnlijk zou ik dan na het ontdekken van de technologie heel enthousiast die dingen geplaatst hebben om op termijn te merken dat het bij de helft van de klanten niet zo lekker werkt. In werkelijkheid weet ik wel hoe het werkt, dus hoef ik alleen maar zo nu en dan de klachten van anderen te verhelpen.

P.S. In theorie heb je gelijk dat stangen nuttig is, maar jij verwerkt zoveel onzin en halve waarheden in je berichten dat het voornamelijk extra werk oplevert dus geen verhoging van de productiviteit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 31 oktober 2016 11:11:54 schreef Esoterist:
[...]

De KPN en dochter ondernemers hebben alleen de HF ham freq genotched en houd zich niet aan de CENELEC EN 50561-1 en nieuwere richtlijnen

Degenen die deze frequenties gebruiken weten dat natuurlijk ook.
Dat bewijst dat het allemaal niet zo belangrijk is. Tenslotte zijn al die uitzendingen in zoverre ze nog echt actueel zijn, niet bedoeld om door jan-met-de-luistergrage-oortjes in de huiskamer opgevangen te worden. moest het echt hinderlijk zijn, zou KPN allang van overheidswege op de vingers getikt zijn.
Zend maar eens uit op een noodfrequentie. Binnen het uur staat de radioinspectie op je stoep.

Anoniem

Op 31 oktober 2016 11:25:37 schreef maartenbakker:

[...]Waarom zou je iets aanvaarden dat technisch een wangedorcht is en maatschappelijk overbodig?

Dat is geen wangedrocht, maar een technisch zeer geavanceerde techniek die ontstaan is omdat er behoefte aan was om data in huis te kunnen versturen zonder het halve huis open te breken om nieuwe kabels te leggen.
Waar gehakt wordt vallen spaanders Je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken.
Sommige zaken gebeuren gewoon over je hoofd heen zonder dat je er iets kunt aan veranderen. Vraag maar eens aan die mensen in Italië waar hun dak ingestort is. Ze kunnen nu of staan janken dat het onrechtvaardig is en de overheid verantwoordelijk achten, ofwel hun huis heropbouwen op een manier dat nieuwe aardbevingen er minder vat op,hebben.

Als je genoeg verstand van zaken hebt om dat in te schatten, is het eerder je maatschappelijke plicht om te ijveren voor afschaffing.

Waarom zou dat mijn plicht zijn? De enige radio-ontvanger onder de 30MHz in een modaal huisgezin is de AM band die men duidelijk met tegenzin in in de tuner voorzien heeft en haast door niemand nog beluisterd wordt. De gevoelige ferrietantenne is reeds lange tijd verdwenen . Het alternatief is een draadantenne. Binnenhuis ondeugdelijk en buitenhuis groot, omslachtig en voor de meesten niet haalbaar ook al omdat de interesse in kwalitatief zeer slechte storingsgevoelige vooral buitenlandse zenders haast onbestaande is.

Alle nood en communicatie-uitzendingen zijn niet bedoeld om in de huiskamer opgevangen te worden. In een ontvangstation heeft men geen last van die PLC;

In 1886 heeft men in Parijs een grote betoging gehouden tegen de introductie van velocipedes en enige tijd later tegen de automobile.
Al eens in Parijs geweest de laatste 100 jaar?

Ik blijf het vreemd vinden dat technici die doorgaans een grote appetijt hebben naar nieuwe technische hoogstandjes soms zo kortzichtig en behoudsgezind kunnen zijn.

Misschien eens met CO een mars op Parijs organiseren tegen de PLC. :-)

De kortegolf is uniek omdat je tussen twee punten kan communiceren, praktisch wereldwijd, zonder tussenliggende satellieten/repeaters/kabels. Zolang er geen conflicten zijn waarbij de satellieten/kabels onklaar gemaakt worden, is er niets aan de hand als je de KG niet kan gebruiken. Lastiger wordt het wanneer er weer 'ns een flink conflict uitbreekt. Vergeet je nieuws/propagandavoorziening dan maar.
Er zijn de afgelopen 10 jaar genoeg voorbeelden geweest waarbij het internet bewust of onbedoeld is platgelegd, zoals in Egypte en in San Francisco.

Vanwege dit onafhankelijke karakter vind ik dat de hoeveelheid storing niet de spuigaten uit mag lopen. Immers, storing kan je ook bewust maken en dan moet je van frequentie wisselen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Evarist

Golden Member

Op 31 oktober 2016 10:57:21 schreef grotedikken:
Ah ja, de amateurs. Al heb ik de indruk dat ook die veel liever hun "technische discussies" voeren over het internet dan over de ether. Maar het is een hobby ;

Ik maakte een tijdje geleden een topic om mijn wedervaren met de repeaters te bespreken. Algemene stilte was het daar, een weekend lang.
Alleen PI2NOS in NL is nog druk.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 31 oktober 2016 12:04:18 schreef grotedikken:
[...] ....Je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken.

Maar om voor één omelet meteen het hele kippenhok onbruikbaar te maken vind ik wat ver gaan....

mel

Golden Member

Een PLC netwerk is er om communicatie tot stand te brengen. Daarbij is het onwenselijk om storingen voor andere gebruikers te veroorzaken.
OOK GEEN HF interferentie!.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Defensie klaagt ook over storing onder 30MHz.

Veel interessanter is de vraag wat de groeimogelijkheden zijn van PLC.

mel

Golden Member

PLC heeft wat mij betreft geen groeimogelijkheden. Als de hele elektrische installatie als antenne werkt, kan je mij niet wijsmaken dat de diverse (primaire) gebruikers er geen last van hebben.
O.A. Defensie, luchtvaart, amateurs, wereldomroep, en ik zal er best nog een paar kunnen opnoemen.
Dit is net zo goed onwenselijk, dat als zendamateurs niet mogen storen.
Waarom die PLC dingen dan wel?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 31 oktober 2016 12:44:53 schreef Hans60:
[...]

Maar om voor één omelet meteen het hele kippenhok onbruikbaar te maken vind ik wat ver gaan....

Maar geen omeletten meer bakken omdat er ergens iemand nog een oud leegstaand kippenhokje heeft vind ik ook overdreven. :-)
Het gaat niet om één omelet maar om miljoenen gebruikers en een enkel kippenhokje. Ongewenste EM velden door PLC zijn vooral actief in de onmiddellijke omgeving en stoort vooral door near field influentie. Op enkele meters afstand is daar al bijna niets meer van te merken.. En van al die gebruikers is er nauwelijks iemand die de geviseerde frequentiebanden ergens voor nodig heeft. De echte gebruikers hebben hun antennes in een PLC vrije omgeving staan. Op een uitzondering na, onze TS.

Je kunt toch de HST niet afschaffen omdat er enkele fanaten liever het tjoektjoek tuut horen van een stoomtrein. Je ziet hier dagelijks in het straatbeeld mensen die zweren bij een herdersbestaan van 1600 jaar geleden maar wel vrolijk met de GSM aan hun oor en de tablet in de hand door de straten kuieren.

maartenbakker

Golden Member

Op 31 oktober 2016 12:04:18 schreef grotedikken:
[...] Dat is geen wangedrocht, maar een technisch zeer geavanceerde techniek die ontstaan is omdat er behoefte aan was om data in huis te kunnen versturen zonder het halve huis open te breken om nieuwe kabels te leggen.
Waar gehakt wordt vallen spaanders Je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken.

Maar een omelet met stukjes eischaal erin wordt meestal niet gepruimd - de meeste mensen voeren hun afval niet aan zichzelf en hun naasten. Dat was mijn tweede gedachte. Mijn eerste gedachte was: zeer geavanceerde techniek... WAHAHHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAH kuch uch ugh auw mn keel. Voor een leek is een voldoende geavanceerde techniek net als tovenarij, maar jij zou toch beter moeten weten.

Afschaffen van daadwerkelijk geavanceerde technieken die bovendien minder marginaal zijn en minder rare compromissen kennen is niet aan de orde. Iets als eieren vergelijken met appels.

Vergeet bovendien niet dat PLC ook op elkaar zou kunnen storen en vooral dat andere apparaten of een beetje 'slecht' aangelegde electrische installaties juist ook storing geven op PLC. Een gedrocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 31 oktober 2016 13:32:23 schreef rbeckers:
Defensie klaagt ook over storing onder 30MHz.

Defensie? Dat die eerst maar eens zorgen dat ze hun eieren niet op ziekenhuizen en scholen gooien in Irak.

Ik zou me als defensie meer zorgen maken over het monopolie van de GPS. Dat is nog steeds in handen van de Amerikaanse defensie. Als we oit Trump nog eens uitlachen en ze schakelen de GPS uit boven Europa,vinden de militairen hun bar niet meer terug en wij het adres van onze schoonmoeder. Vergeet niet dat de meesten allang hun landkaarten bij het oud papier buitengezet hebben.
Jaja, Wij hebben Galileo waar Europa al tientallen jaren
miljarden in pompt. Maar ik heb er nog geen enkele in de winkel zien liggen.
Dus ik zou zeker niet wakker liggen van wat plaatselijk verhoogde ruis in dicht bebouwde omgevingen.
Zoals reeds opgemerkt zijn het enkel de heel enkele zendamateurs en CBers die hier last van hebben en het is het toppunt van sarcasme en hypocrisie als net die met het argument afkomen dat je geen radiostoringen mag veroorzaken..

Anoniem

Op 31 oktober 2016 14:21:43 schreef maartenbakker:
[...]Maar een omelet met stukjes eischaal erin wordt meestal niet gepruimd - de meeste mensen voeren hun afval niet aan zichzelf en hun naasten. Dat was mijn tweede gedachte. Mijn eerste gedachte was: zeer geavanceerde techniek... WAHAHHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAH kuch uch ugh auw mn keel. Voor een leek is een voldoende geavanceerde techniek net als tovenarij, maar jij zou toch beter moeten weten.

Nee, AM met 4 kHz bandbreedte, de helft verloren vermogen in de drager en 2x zoveel frequentiegebruik als nodig , dat is pas spitstechnologie. Nog Wahahahaha-der

Kijk, ik ben ook niet erg gelukkig met de nadelen van PLC.
Maar omdat hier enkel ongenuanceerd de negatieve aspecten belicht worden, vond ik dat ook de andere kant eens moet tonen.
Soms moet het oude noodgedwongen plaats ruimen voor het nieuwe. Hoeveel kerken paleizen en monumenten zijn er niet afgebroken om plaats te maken voor nieuwe behoeften? Archeologen en toeristen vinden dat ook eeuwig zonde hoor. De plaatselijke bewoners heel wat minder.
Maar de vooruitgang hou je niet tegen, en nieuwe dingen hebben niet enkel voordelen. Zolang de voordelen echter groter zijn dan de nadelen maak je toch winst?
PLC is er echt gekomen op vraag van de mensen zelf.
Vroeger had je 1 PC in de woonkamer. Nu hebben al de kinderen connectie op het internet op hun kamer. De meeste mensen, vooral die in huurwoningen zijn niet in staat overal kabels naar toe te trekken.
Radio daarvoor gebruiken is niet alleen zaligmakend. Het steeds terugkerende nadeel van radioverbindingen met veel gebruikers is dat ze elkaar storen en dat de beschikbare bandbreedte algauw zo nijpend wordt dat het onbruikbaar wordt. De volgen de stap is dan steeds verhuizen naar een hogere frequentie, wat dan ook weer voor een tijdje goed gaat.
Wees er maar van overtuigd, dat als iedereen zijn PLC wegdoet en met wifi surft, dat de bandbreedte algauw als een soufflé in elkaar stuikt. Voor veel toepassingen als het downloaden van hd filmpjes en gaming is het al kantje boord. Bovendien doordat de radiogolven niet stoppen aan de buitenmuur van je woning wordt je netwerk veel kwetsbaarder voor hackers.
Veel mensen hebben een hoge pet op van Wifi, maar vergeet niet dat ondanks dat de band theoretisch in 14 kanalen opgedeeld wordt, er maar drie niet overlappende kanalen van 22 MHz in de totale band van 79 MHz gaan. De 5GHz band heeft voorlopig weer wat ademruimte gegeven, maar voor hoelang??

Jinny

Golden Member

In een ontvangstation heeft men geen last van die PLC;

En jij bent professioneel met ontvangers bezig geweest?
Kom nu toch, de klacht is dat dankzij PLC (en rotte zonnepanelen omvormers, enz) de achtergrondruis dusdanig stijgt dat signalen verzuipen in de ruis...
En dat ben niet ik, als PE1REA, maar de profs die klagen....

Ik begin je steeds minder serieus te nemen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Ik denk gewoon dat je het technische plaatje niet helemaal snapt.
Denk je dat al die kleine lokale ruisbronnetjes zich samenstellen tot één groot signaal of zo.

Als iedereen in je dorp gelijktijdig de tv aanzetten, worden ze dan 1km verderop doof van het lawaai?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 31 oktober 2016 16:25:41 (26%)

Sine

Moderator

Op 31 oktober 2016 14:21:43 schreef maartenbakker:
[...] Mijn eerste gedachte was: zeer geavanceerde techniek... WAHAHHAHAHAAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAH kuch uch ugh auw mn keel. Voor een leek is een voldoende geavanceerde techniek net als tovenarij, maar jij zou toch beter moeten weten.

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik denk dat je alleen al op OFDM kunt afstuderen ;)

Ofwel, je kunt ook TE kort door de bocht.

Anoniem

Het zou al heel wat zijn als iemand van die prikkelbare radiofanaten de precieze betekenis van de eerste letter kan uitleggen.
Onze Frequentie Dient enkel voor Morse? ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 31 oktober 2016 16:34:30 (22%)

PLC is net zo betrouwbaar als wifi!
De werking van zo'n setje is ook afhankelijk van wat er in de muren zit aan elektriciteits-leidingen schakelkasten zekeringen en dan nog niet te vergeten aan alle elektronica wat aan de stopcontacten hangt en etc.
Ik lees regelmatig op diverse fora dat (nieuwe) setjes niet of op een lage snelheid werkt of dat het in 1 keer mee ophoud om onbekende redenen of door plaatsing van fijn chinees spul oid !

Jinny

Golden Member

Op 31 oktober 2016 16:19:07 schreef grotedikken:
Ik denk gewoon dat je het technische plaatje niet helemaal snapt.
Denk je dat al die kleine lokale ruisbronnetjes zich samenstellen tot één groot signaal of zo.

Als iedereen in je dorp gelijktijdig de tv aanzetten, worden ze dan 1km verderop doof van het lawaai?

Waarschijnlijk loopt het mis bij jou...
Met al die kleine ruisbronnetjes zijn er geen stille plekjes meer....

Als met een autoweg, een auto die langs raast per uur is geen punt, een continu stroom van auto's zorgt voor een achtergrondgrom die niet te filteren is...
Om maar eens een foute analogie te gebruiken...
Maar het is iig op jouw niveau...

Ik heb op een meter of 30 afstand ergens PLC zitten, niet bij de naaste buren, en dat geeft 9 plus 60 db op alles buiten de genotchte banden.
Gelukkig zijn de banden nog gespaard hier, maar hoelang nog....

Wat minstens zo zorgelijk, ding werkt niet, we doen het anders, maar zut blijft in de muur staan stralen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Het hoeft niet eens zo ver te stralen. als je buurman een PLC ding heeft, dan gooit hij heel je ontvanger dicht.
lekker sociaal.
73, de PE1HEZ

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

@Sine: ik zeg niet dat de achterliggende principes flut zijn, maar het zijn we'll gewoon gekende modulatiesoorten. VDSL2 vind ik bijboorbeeld knapper. Zitten alsnog compromissen in, maar minder hinderlijk.

@GD: AM is inderdaad nog lowere tech.

Ben het er trouwens we'll mee eens dat wifi ook niet zaligmakend is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 31 oktober 2016 18:44:31 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten