Ethernet over 230v stoort 27mc bak

Dit topic is gesloten

@Jinny,

Gedeeltelijk ben ik het met je eens in Nederland is het systeem nauwelijks in gebruik.
Maar zoals met alle overlast zit het in je buurt dan is het knap lastig.
Ik werkt met de apparatuur van Corinex is eigenlijk ontworpen om de elektra meters uit te lezen zogenaamde SmartGridConnectivity (AMI) later is dit uitgebreid met BroadbandPowerLIne (BPL).
De uitvoering welke ik gebruikte was over coax dus geen storing via de ether :+
Het is net wat TS aangeef als je geen kabels kan of mag leggen en Wifi te zwak wordt om betrouwbaar te werken.... ja je moet wat :(
Nu ik hoor niets meer van TS want er zijn meer wegen die naar Rome leiden MoCa is al genoemd maar ethernet over coax is ook mogelijk.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jinny

Golden Member

Het zit bij mij in de buurt Henk, gelukkig genotcht op de amateurbanden, maar de rest is onbruikbaar geworden..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 2 november 2016 10:56:20 schreef grotedikken:
[...]Dat is fantasie. Voorbij de meter duikt de kabel die meestal afgeschermd is door een stalen mantel de grond in. Ik heb nog nooit gehoord van een ondergrondse antenne, jij wel?[...].

Lees het apart, ja het gaat via een kabel de grond in, maar als je buurman bijvoorbeeld op dezelfde fase zit kan je ook hier het signaal ontvangen. Dus deze straalt indirect ook af ;-)

Het grootste probleem zit in dat een PLC een bepaald signaal niveau verwacht. Alles wat zachter binnenkomt word genegeerd. Bij een 27mc of amateurontvanger wordt gewerkt met kleine signalen, deze zal dus eerder er last van krijgen.

@Henk,
Helaas word het vaker toegepast als dat je denkt, denk maar aan KPN.
Die verkopen het als mogelijkheid voor o.a. digitale TV zonder kabel te hoeven leggen. Of een extra repeater/extender om het WiFi bereik te verbeteren (word aangestuurd door PLC bij bepaalde modelen). Word er qua WiFi ook niet echt blij van hier, de buren zenden nog harder als mijn semi-professionele AP (komt gewoon -20dB binnen hier). Snap dan wel dat sommige voor andere manieren gaan kiezen of nog harder willen gaan zenden (in china genoeg niet genoeg goedgekeurde apparatuur verkrijgbaar :-( )

Groeten,
Marius.

@ MdBruin,

Ja daar zeg je wat ik kom uit een andere hoek KPN kan geen kant op voor wat de binnen installatie betreft.
Aan de andere kant KPN kan ook achter het modem UTP kabel gebruiken.
Ik denk veelal onkunde geen rekening houden met.... niet op de hoogte zijn en de gevolgen niet onderkennen.
Maar ook de abonnee ik wil geen kabels over de vloer.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Op 2 november 2016 11:18:48 schreef Jinny:
PLC is een vergissing, dat voorop...

Dat is jouw persoonlijke visie en daar heb je recht op.

10 Jaar terug hebben in NL energiemaatschappijen ermee geëxperimenteerd en afgeschoten wegens onbruikbaar.
Daarna hebben wat handige jongens de techniek voor huis, tuin en keuken gebruik gepikt en zijn op hun gemak de 'ether' gaan vervuilen.

Nu draai je de zaken om. PLC is er gekomen voor indoor omdat het als enige bruikbaar alternatief voor een kabel uit vele experimenten gekomen is. Nutsmaatschappijen hebben idd ooit overwogen die technologie toe te passen om de gegevens van hun slimme tellers te versturen, wat praktisch niet haalbaar is gebleken onder meer vanwege de storingsniveau's die zouden geproduceerd worden doordat de vermogens aanzienlijk hoger moesten liggen dan voor binnenhuis gebruik.
Wist je dat men zelfs proeven heeft gedaan met ultradunne optische vezeltjes die je haast onzichtbaar langs plinten kon bevestigen?
Werkte ook al niet. De bochten rond deurlijsten en in hoeken waren te kort zodat de laserstralen letterlijk uit de bocht vlogen. Echt waar.

Feit, de ontvangers van die zooi zijn nogal doof, er moet serieus vermogen op de lijn gezet worden om een (nogal matige) verbinding in stand te houden.

Dat is ook al een opmerking van de klok en de klepel. Als amateur weet je ongetwijfeld wat RF power is.Maar weet je ook wat peak power en power density betekent?Ik probeer het simpel uit te leggen.
Stel een ontvanger moet 1µV binnenkrijgen en daarvoor moet je 1 mW uitzenden.
Wanneer je nu echter 100 kanaaltjes terzelfdertijd wil verzenden moet elk kanaaltje 1 mW versturen. Het totale vermogen is dan theoretisch op voorwaarde dat alle RF energie in fase zou zijn, 100mW. Hieruit zou je compleet verkeerde conclusie kunnen trekken dat de ontvangers totaal ongevoelig zijn.

jij noem dat een moderne techniek?
Het is het equivalent van met dikke Bertha een schot afvuren bij de voordeur ipv op de bel te drukken...

Ik noem dat een volledig vertekend beeld door vooroordelen en onvoldoende inzicht in de gebruikte technologie.

Jinny

Golden Member

Nee, niet het enigste, het goedkoopste.
Dat het ook het asociaalste is qua techniek....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Bovendien vrijwel nooit het enige alternatief is en ook nog eens inherent slecht werkt. Dat heeft niet met een kruistocht tegen moderne techniek te maken, maar dat weet zelfs GD al lang. Troll schiet zichzelf in de voet: je kunt hem alles in de mond leggen omdat er toch alleen maar onzin uitkomt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 november 2016 14:13:56 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Hoe veilig zijn die dingen eigenlijk? Zit daar nog enige vorm van authenticatie op?

Of prik ik er een in mijn WCD (heb 3F dus de goed fase is altijd te vinden >:) ), en zit ik direkt in het netwerk van mijn buurman?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ha Shiptronic,

Nee je communiceert met je gateway die geef een IP adres uit.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Op 2 november 2016 12:40:42 schreef MdBruin:
[...]

@Henk,
Helaas word het vaker toegepast als dat je denkt, denk maar aan KPN.
Die verkopen het als mogelijkheid voor o.a. digitale TV zonder kabel te hoeven leggen. Of een extra repeater/extender om het WiFi bereik te verbeteren (word aangestuurd door PLC bij bepaalde modelen). Word er qua WiFi ook niet echt blij van hier, de buren zenden nog harder als mijn semi-professionele AP (komt gewoon -20dB binnen hier). Snap dan wel dat sommige voor andere manieren gaan kiezen of nog harder willen gaan zenden (in china genoeg niet genoeg goedgekeurde apparatuur verkrijgbaar :-( )

Waar KPN vroeger standaard een butplug meeleverde, is het nu een optionele accesoire en bevelen ze bedraad aan op hun site. Dat zal toch niet helemaal voor niets zijn....

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 2 november 2016 15:03:36 schreef electron920:
Ha Shiptronic,

Nee je communiceert met je gateway die geef een IP adres uit.

Groet Henk.

Zoals ik al dacht, dus plug ik zo'n ding in de muur krijg ik keurig netjes een IP van de buurman.(gezien de gemiddelde gebruiker verder niets in stelt in zijn router/modem)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heeft zeker een reden, meerdere PLC netwerk op 1 fase (welke elkaar kunnen zien dus) gaat ten koste van de bandbreedte.

@Shiptronic,
Ja er zitten een beveiliging op, wil niet zeggen dat je hierdoor nooit op zo'n netwerk kan komen. Er zijn gevallen bekend waarbij 2 netwerken met elkaar verbonden werden. Hoe dit gebeurde durf ik je niet zo te zeggen. Mijn vermoeden is dat er zonder beveiliging werd gewerkt. In pluggen, ja het werkt.....
Bij de PLC versie die ik even heb gebruikt kon je zelf een wachtwoord opgeven. Kwam na het uitproberen er wel achter dat een kabel beter was (was wel een van de eerste voor de consumenten markt, mogelijk eerste generatie). Toch maar strategisch een paar gaten geboord en via vlans een bus netwerk gemaakt (een lijn waar alles over heen gaat). Niet ideaal maar meer praktisch.

Groeten,
Marius.

maartenbakker

Golden Member

Op 2 november 2016 16:14:06 schreef Shiptronic:
[...]

Zoals ik al dacht, dus plug ik zo'n ding in de muur krijg ik keurig netjes een IP van de buurman.(gezien de gemiddelde gebruiker verder niets in stelt in zijn router/modem)

Dat klopt niet of niet altijd. Ik heb weinig praktijkervaring omdat ik ze alleen in bestaande situaties ondersteun tot het schip strandt, maar de laatste keer dat ik die dingen in handen had moest ik ze paren. Verder zijn het geringe bereik en de storingsgevoeligheid extra beveiliging tegen inbraak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Ok paren, dat valt mee dus.

Hier ook zoveel mogelijk bekabeld. maar laptop en telefoon werken prima met WiFi, en de snelheden die je daar tegenwoordig haalt zijn prima om te steamen ed.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 2 november 2016 13:40:22 schreef Jinny:
Nee, niet het enigste, het goedkoopste.
Dat het ook het asociaalste is qua techniek....

Dat zie ik hier al de ganse tijd voorbijkomen, maar niemand geeft een een volwaardig en betaalbaar alternatief.

Op 2 november 2016 14:12:50 schreef maartenbakker:
Bovendien vrijwel nooit het enige alternatief is en ook nog eens inherent slecht werkt. Dat heeft niet met een kruistocht tegen moderne techniek te maken, maar dat weet zelfs GD al lang. Troll schiet zichzelf in de voet: je kunt hem alles in de mond leggen omdat er toch alleen maar onzin uitkomt.

Zo toon je enkel aan dat je gewoon de techniek achter PLC niet kent, maar toch met de grote mensen wil discussieren. Schelden toont onmacht aan. Probeer eens met technische argumenten je gelijk aan te tonen. Waar zijn al die alternatieve tehnieken om pakweg 50 MHz bandbreedte internet en HDTV in huis te distributeren?

Ik schreeuw hier toch ook niet uit dat je een vies ventje bent en op het verkeerde forum bezig bent? ;-) :-)
Een buttplug is iets heel anders hoor.

Op 2 november 2016 16:03:16 schreef maartenbakker:
[...]
Waar KPN vroeger standaard een butplug meeleverde, is het nu een optionele accesoire en bevelen ze bedraad aan op hun site. Dat zal toch niet helemaal voor niets zijn....

Jinny

Golden Member

Daar zijn er al enkele van gepasseerd, dat ze jou niet aanstaan....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Laten we in ieder geval niet vergeten dat het publiek hier op deze site echt andere ideeën en behoeften heeft dan de rest van het communicerend publiek.

Vrijwel iedereen heeft internet en veelal zelfs via verschillende verbindingen (thuis, mobiel). Het internet is niet meer weg te denken uit het maatschappelijke verkeer en is voor velen ook de vanzelfsprekende bron van entertainment. Als internet niet werkt, nou, dan valt er een gat!

En tegelijkertijd is het die massa die geen zier geeft om een paar techneuten die met hun jaren vijftig spul zit te brabbelen met de buurman een paar huizen verderop (ja, je kunt de hele wereld over, maar als ik de banden afdraai hoor ik vooral zeer lokaal verkeer).

Kortom, er is een duidelijke, feitelijke, verschuiving van analoge radio naar digitale communicatie. Voor velen is "radio" alleen iets wat ze kunnen streamen. Niet voor niets is de middengolfband op de ouderwetse radio leeg. Niet voor niets is de FM omroepband al jaren dood zonder dat ze het door hebben.

Dus ja, ik snap heel goed dat als de keuze gaat tussen "een ding in het stopcontact en dan heb ik overal internet" en "kabels trekken, poeh, lastig, daar moet ik iemand voor laten komen want twee linkerhanden en het is rommelig" het toch vooral het eerste wordt. PLC is daarmee een oplossing voor een probleem. Daarom koopt men het. Het grote publiek gaat geen gaten boren, dat willen ze niet en dat kunnen ze niet.

Bedoel ik met dit hele verhaal dat PLC niet stoort? Nee, want het stoort wél. Het stoort echter op iets waar vrijwel niemand last van heeft. En daarom interesseert het niemand. Niemand koopt het om opzettelijk storing te veroorzaken.

Wat amateurs zich moeten realiseren is dat de storing er is, dat het niet weg gaat, en als de hobby levend wil blijven ze er iets omheen zullen moeten verzinnen. Andere modes, andere frequenties, kom maar op met dat technisch vernuft. Weg gaat het niet, deal with it. Amateurs zijn de 0.01%, en de 99.99% weet niet eens dat het amateurisme bestaat. Het is niet anders.

Ben overigens zo'n 30 jaar amateur geweest, dus daar hoeven we niet over te beginnen... ;-)

maartenbakker

Golden Member

ex-amateur. Werkt datnet zoals stoppen met roken, dat je er eenmaal gestopt ook een afkeer van krijgt?

Op 2 november 2016 17:30:33 schreef grotedikken:
[...]
Dat zie ik hier al de ganse tijd voorbijkomen, maar niemand geeft een een volwaardig en betaalbaar alternatief. [...]
Zo toon je enkel aan dat je gewoon de techniek achter PLC niet kent, maar toch met de grote mensen wil discussieren. Schelden toont onmacht aan. Probeer eens met technische argumenten je gelijk aan te tonen. Waar zijn al die alternatieve tehnieken om pakweg 50 MHz bandbreedte internet en HDTV in huis te distributeren?

Misschien ken ik de techniek niet zo goed, maar waarom meldt voormalig enthousiast voorstander KPN, die het systeem prima zal kennen, dan dat je beter bedraad kunt nemen en dat de homeplug tegenwoordig optioneel en tamelijk duur is?

Ik schreeuw hier toch ook niet uit dat je een vies ventje bent en op het verkeerde forum bezig bent? ;-) :-)
Een buttplug is iets heel anders hoor.
[...]

oh joh, dat wist ik niet. Ik typte gewoon homeplug. Misschien dat iemand met mn autocorrect heeft lopen klooien (ben er nog niet achter hoe die uit moet op mn tablet helaas) ik ben heel braaf en speel niet met butplugs, hooguit met belgen hun voeten >:-). P.S. but is ook straattaal voor slecht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Er zijn zelfs antennes voor onder water.

Maar ik vraag me nog steeds af of PLC sneller kan.
Glasvezel tot de voordeur en dan PLC lijkt me geen goede combinatie.

Anoniem

Op 2 november 2016 18:10:25 schreef maartenbakker:
ex-amateur. Werkt datnet zoals stoppen met roken, dat je er eenmaal gestopt ook een afkeer van krijgt?
[...]

kijk , dat vind ik nu een smerige opmerking van een geradicaliseerd radiofanaat. 6502 Brengt hier zijn mening op een beschaafde, diplomatische en evenwichtige manier. Ik heb hier zelden een dergelijk pareltje gezien. Zowel op taalgebied als op het correct inschatten van de situatie. En dan ga jij hem verwijten voor ongelovige?

Jammer voor de tegenstanders,maar PLC is er en blijft er.

@Jinny, stop nu eens met in raadsels te praten en zeg mij welke technologie de PLC straks overbodig maakt. Ik ken er geen. Over welk medium ga je 50Mb/s aan data versturen?
Misschien WPC? Water Pipe Communication. Door druk modulatie van het water. Enige nadeel: als iemand een douche neemt zakt je bitrate :-)

oh joh, dat wist ik niet. Ik typte gewoon homeplug. Misschien dat iemand met mn autocorrect heeft lopen klooien (ben er nog niet achter hoe die uit moet op mn tablet helaas) ik ben heel braaf en speel niet met butplugs, hooguit met belgen hun voeten >:-). P.S. but is ook straattaal voor slecht.

right man, Sure. ;-)

Jinny

Golden Member

Niet via PLC, die haalt het niet...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pa3gws

Golden Member

Op 2 november 2016 19:11:37 schreef grotedikken:
[...]
Over welk medium ga je 50Mb/s aan data versturen?

Dit misschien. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kabels en wifi werken. Ik heb nooit problemen gehad met wifi in m'n studentenflet waar continu genetflix'd wordt.

Allicht is dit over een paar jaar ook een serieus bruikbare techniek:
LiFi: https://en.wikipedia.org/wiki/Li-Fi

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Jinny, Je bent vast niet goed geinformeerd. er zijn PLC's die tot 500Mb gaan.

Ik denk dat sommigen hier wreed verwarren tussen PLC dat bedoeld was om internet aan te bieden over het elektriciteitsnetwerk en de homeplugs. Men heeft dat echt overwogen.
De artikelen waar iedereen zoveel misbaar om maakt slaan vooral dààr op, niet op de homeplugs.
Voor afgelegen plaatsen zoals grote boerderijen in sommige uitgestrekte landen is PLC als acccessnetwerk wel degelijk te overwegen.

En je hebt nog steeds niet genoemd hoe je de homeplug kunt overbodig maken. Geen tven internet meer op de kamer en kabel leggen zijn natuurlijk geen valabel antwoord.

Anoniem

Op 2 november 2016 19:19:55 schreef pa3gws:
[...]
Dit misschien. :-p

Flauw hoor. We hebben al tig keer herhaald dat PLC er is voor wie geen kabel kan of mag leggen.

Dit topic is gesloten