meten van elco

@ TinusTech: Zoals eerder omschreven, wil ik met de elko de startpiek vlakken op het electroautootje van mijn zoon. Deze was 6v nu 12v.

@Lambiek: Als mijn zoontje het pedaal in trapt dan wil ik in de eerste sec de klap opvangen van de 12v (deze bijv. verkleinen met een elco naar 7-8v) daarna zal de elco de 12v gewoon doorsturen. Als de pedaal los gelaten word zal de elco natuurlijk nog wat spanning hebben en ervoor zorgen dat de banden van de autootje niet in eenkeer tot stilstaande komen.

Arco

Special Member

Elco over de motor heen maakt het probleem nog groter. (die moet tenslotte dan ook nog geladen worden). Of bedoel je in serie? Dat gaat al helemaal niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Dat gaat zo niet werken, bouw een motorregelaar.

Zoiets bv. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 31 oktober 2016 15:31:54 (55%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Ga voor zoiets:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…
Dan kan je zoon op een normale manier wegrijden met zijn autootje, dan kan hij gewoon de snelheid regelen van 0 tot 100%.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

@lambiek ,is die niet wat te licht?

[edit] zonder verdere info van TS is dat natuurlijk moeilijk oordelen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 31 oktober 2016 15:33:39 (51%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het regelen van de spanning is niet mijn bedoeling, ik wil alleen de startpiek vlakken omdat ik het niet fijn vind dat het motortje (alleen in de 1e sec) in een keer 12v krijgt.

Ik gok dat het om zo'n elektrisch autootje gaat waar je zoontje inzit:

De aandrijflijn hierin is geheel van plastic tandwielen, bij een botsing zal door de hogere spanning, dus snelheid de boel volledig aan gort zijn.

Door het opvoeren van de snelheid > 3km per uur is het geen kinderspeelgoed meer, dat zorgt voor vervelende situaties bij schade aan objecten van derden.

Ik adviseer je dan ook om je zoontje minimaal een helm te laten dragen icm gordels. De beste optie is uiteraard om het gewoon origineel te laten, het speelplezier van je zoontje is er niet minder om.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Op 31 oktober 2016 15:34:10 schreef samm000:
Het regelen van de spanning is niet mijn bedoeling, ik wil alleen de startpiek vlakken omdat ik het niet fijn vind dat het motortje (alleen in de 1e sec) in een keer 12v krijgt.

Wat denk je dat de regelaar gaat doen, precies wat jij wil. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Roland:
De meeste auto's zijn 12v. De auto die mijn zoontje heeft was met 6v. Die ging (niet gemeten) iets harder dan mischien 1 a 2 km/h.
Daarnaast zijn er meerdere autotjes omgebouwd van 6v naar 12v van de model die wij hebben.

@Lambiek: Dat klopt, maar dan moet mijn zoontje zelf de snelheid handmatig gaan instellen. En dat is niet wat ik wil.

Op 31 oktober 2016 15:36:02 schreef Roland van Leusden:
Ik gok dat het om zo'n elektrisch autootje gaat waar je zoontje inzit:

[bijlage]

De aandrijflijn hierin is geheel van plastic tandwielen, bij een botsing zal door de hogere spanning, dus snelheid de boel volledig aan gort zijn.

Door het opvoeren van de snelheid > 3km per uur is het geen kinderspeelgoed meer, dat zorgt voor vervelende situaties bij schade aan objecten van derden.

Ik adviseer je dan ook om je zoontje minimaal een helm te laten dragen icm gordels. De beste optie is uiteraard om het gewoon origineel te laten, het speelplezier van je zoontje is er niet minder om.

Hoe snel denk je dat de autootje gaat met een 12v accu?

Als jouw autootje 6V was, zit er een 6V motortje in, geen 12V motor. Ik heb een aantal van die autootjes defect gezien. Motortje verbrand, tandwielen kapot, niets meer mee te doen. Het zijn vaak de vaders die willen dat het harder gaat, niet de kinderen ;-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 31 oktober 2016 15:43:22 schreef Roland van Leusden:
Als jouw autootje 6V was, zit er een 6V motortje in, geen 12V motor. Ik heb een aantal van die autootjes defect gezien. Motortje verbrand, tandwielen kapot, niets meer mee te doen. Het zijn vaak de vaders die willen dat het harder gaat, niet de kinderen ;-)

Mijn zoontje klaagt al een behoorlijke tijd waarom zijn autotje zo langzaam is.
En moet zelf ook toegeven dat het inderdaad wel erg langzaam ging. Met de 12v is het (voor mij gezien)
een normale tot redelijke wandel snelheid.

De auto die mijn zoon heeft is volledig aanpasbaar. Kan ook nog een 2e motor in. Contact gehad met Feber en deze gaf mij ook aan een 12v accu te kunnen plaatsten in de auto.

Lambiek

Special Member

Op 31 oktober 2016 15:40:24 schreef samm000:
Dat klopt, maar dan moet mijn zoontje zelf de snelheid handmatig gaan instellen.

Hij hoeft alleen maar gas te geven met zijn voet.

En dat is niet wat ik wil.

En wat jij wil gaat ook niet.

Maar Roland heeft ook een punt, als het een 6VDC motor is gaat die het op den duur niet overleven vrees ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is jouw verantwoordelijkheid uiteindelijk. Als de fabrikant zegt dat het kan, dan heb je ook geen inschakelvertraging nodig.

<edit>

Je wilt het zelf, prima, geen probleem, zet in de + lijn een 1.5Ω 5W weerstand, overbrug deze weerstand na een instelbare tijd door een relaiscontact.

Vermogensweerstand 1.5 ? Axiaal bedraad 5 W 1 stuks Bestnr.: 401790 - 8J
Conrad Components Timer Bouwpakket 12 V/DC 0.5 - 150 s Bestnr.: 195901 - 8J

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op maandag 31 oktober 2016 16:00:34 (56%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 31 oktober 2016 15:50:38 schreef Roland van Leusden:
Het is jouw verantwoordelijkheid uiteindelijk. Als de fabrikant zegt dat het kan, dan heb je ook geen inschakelvertraging nodig.

Zoals ik al eerder vermelde, zou ik dat zelf graag willen!

Maar even terug bij het probleem. Wie kan mij vertellen waarom het niet zal werken met een Elco.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met een elko in serie zal de motor juist op volle snelheid willen starten, en daarna heel snel stoppen. Dat is niet wat je wilt.

Met een elko parallel aan de motor zal de elko telkens proberen de accu kort te sluiten tot hij (de elko) 'vol' is.
Dat zal de accu niet leuk vinden, en hij zal snel slijten.
Is hij eenmaal slecht, dan zal hij tijdens het laden van de elko zijn spanning niet kunnen volhouden, en zal de motor inderdaad niet of slechts langzaam draaien.
Is de elko dan vol, dan komt de motor aan de beurt.
Maar je accu is dan dus bijna kapot. Dit zal daarom ook niet lang goed gaan.

Wat je nodig hebt, is een motorregelaar. e: met een softstartfunctie (zie hieronder)
Zelfs als je de gewenste snelheid op een vaste waarde zet, zal de regelaar toch zorgen dat die gewenste snelheid op een nette manier bereikt wordt.
Later kun je altijd nog besluiten een 'gaspedaal' te gebruiken. Dat sluit je dan ook op de motorregelaar aan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Shiptronic

Overleden

Je kan de regeling uit een oude accuboormachine slopen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kennelijk hebben bovenstaande twee reacties het idee dat er een softstart in iedere motorregelaar zit. Ik betwijfel dat. "Just saying"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Echt soft start is het niet, geef je van uit 0 "volgas" dan zal je nog met een ruk vertrekken. Maar je kan iig. regelen en zachtjes beginnen.

Gezien de kennis van TS lijkt me dit simpel te doen en haalbaar, een volledige controller bouwen, nee. Mist al de kennis van hoe en wat met een condensator.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

een kennis had ook eens zo'n autotje omgebouwd naar 12V ( want aan 12V alarmaccu's geen gebrek ) dat werkte wel, maar al snel was de motor kapot. heb er toen een 12V makita motor ingezet wat werkte. echter was het ding best snel daardoor, en de motor was niet gemaakt om lang mee te rijden, na een jaar oid was het ding toch weer dood..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 oktober 2016 19:03:21 schreef Shiptronic:
Echt soft start is het niet, geef je van uit 0 "volgas" dan zal je nog met een ruk vertrekken.

Dan ga je uit van een soort "gashendel"? De TS had net aangegeven dat niet te willen. Gewoon iets tussen de aan/uit (volgas/stop) en de motor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

inschakelvertraging bouwen,

allereerst moet er een weerstand in serie met de motor, geen elco. de weerstand zal ervoor zorgen dat de motor minder spanning en stroom krijgt, en dus trager vertrekken.
na een paar tellen mag er wel meer vermogen door, en mag de weerstand overbrugged worden met een relais.

.
de linkse weerstand en condensator zorgen voor de vertraging. als het sneller moet, moet ofwel de condensator kleiner (is dan sneller vol), of de weerstand groter. je zal zelf wat moeten zoeken tot je iets goed hebt.

rechts zijn die 4 weerstanden de serieweerstanden om de motor trager te laten lopen. als het relais sluit, worden die overbrugged en werkt de motor op 12V

links komt de 12V voeding, rechts de motor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

fcapri, ik vind dit een "Vaag" schema. Het zal best dat ooit iemand dit werkend heeft gehad, maar het hangt van allerlei dingen af die voorkomen dat je het GOED kan doen.

ALS je een 12V relais neemt, dan moet het relais MET weerstand R1 (die linker) nog gegarandeerd aantrekken.

Ik heb een willekeurig auto-relais er bij gepakt, en die heeft een spoelstroom van 120mA. Hij heeft minimaal 7V nodig, dus er mag 5V over de weerstand vallen (da's veel meer dan ik initieel had gedacht).

Die weerstand mag derhalve maximaal zo'n 41 ohm zijn.

Dan wil je dat de auto op gang komt dus eerst zeg 2 sec op de langzame snelheid tot rust komt, en daarna pas doorgaat naar de hogere snelheid. Gedurende de "opstart" loopt er dus 120-300mA door de weerstand. laten we dat even afronden op 200mA.

Dan wil je dat de condensator dus pas na 2 sec die 7V (eigenlijk de min pcikup voltage 3V, maar goed), bereikt.

I = C dv/dt --> C = I dt / dv = .2A * 2s / 7V = 57mF.

Dus... Kies die weerstand 40 ohm (1W!) (Lastig te krijgen, maar anders heb je nog meer condensator nodig), en monteer gewoon 120 van die 470uF elkotjes parallel!

Prima toch?

Doe je de berekening formeel iets beter moet je uitgaan van de min pickupvoltage, en krijg je ruim 2x zo veel benodigde capaciteit.

Om het goed/beter te doen, zou ik een spanningsdeler maken om 6V te maken Rust stroom 1-2mA, weerstanden dus iets van 4k7. Emitter van een NPN tor daaraan. Collector aan de basis van een PNP tor die het relais aanstuurt (emitter aan de 12V, collector aan het relais).

Dit alles aangestuurd door een condensator die opgeladen wordt door een weerstand. 470uF lijkt me een condensator die je kan vinden, de berekening hebben we hierboven gedaan, maar dan voor een weerstand van 41 ohm. Nu kunnen we dus een 120x grotere weerstand nemen. 5.2k kom ik dan op uit. (Aangezien we ook met 100x kleinere stromen kunnen werken hier kunnen we dan de weerstand nog eens 100x groter maken, en de condensator 100x kleiner. Maar laat maar.)

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 1 november 2016 09:03:04 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/