Het betreft een 75Kva diesel generator.
Begin eens met je eenheden goed te schrijven. Als je verder wilt met levenanciers, zul je je in jargon moeten verdiepen. Een Kva betaat niet in deze context. Een kVA wel. Met die 3 letters verschil geef je gelijk aan dat je er geen moer van begrijpt - en derhalve een makkelijk target bent als de leverancier niet helemaal 'zuiver op de graad' is.
Dat ding verbruikt tussen de 15 à 20 liter per uur
Dat kan niet als het ding in behoorlijke staat verkeert. Als we 75kVA eens gelijk stellen aan 60kW (met een cosφ van 0.8)... Rendement van het electrisch deel... Zeg eens 70% (en het moet hoger liggen, anders wordt het best warm zeg maar). Dan moet die motor 85pk leveren. Een 'klassieke' diesel doet ongeveer 175 gram per pk per uur. Dat zou dan dus op die 17 liter uitkomen, maar dan wel onder vollast. En jij zegt dat het ding veel te zwaar is, waarmee het ding dus geen vollast draait. Ik vaar regelmatig een scheepje waar een 70kVA staat te brullen terwijl er slechts een 10kW gestookt wordt in normaal bedrijf. Echter, het ding moet ook de kombuis kunnen voorzien en daar staat nog een 40kW aan vermogen, dus vandaar de omvang (en ja, een 'kleintje' ernaast was waarschijnlijk handig geweest). Maar goed, dat ding doet ongeveer 800l in de week, zijnde een dikke 100l per etmaal. Laat het eens 5l per uur zijn... Ofwel: als je dit gebruik gemeten hebt, dan hangt er of veel meer aan dan je zegt (en dan ga je het met accu's niet oplossen), er is iets serieus mis met die motor (maar dat zou je dan aan de uitlaatgassen wel moeten zijn als het zo erg fout is), er lekt wat of er wordt botweg diesel gejat. Meer smaken zijn er niet.
aan een euro de liter loopt dat aardig op.
Accijns vrij red je daar niet? Ding loopt (als het een wat ouder blok is) waarschijnlijk ook prima op 'huisbrandolie', zo je wilt petroleum. Geen idee of het mag (en of er op gecontroleerd wordt)
En dan spreken we nog niet over het lawaai
Daar ben je zelf bij. Als het ding waar ik het over heb staat te draaien, dan kun je ernaast gewoon een telefoongesprek voeren. Kwestie van een dicht kastje met isolatiemateriaal er omheen.
Je trilt letterlijk uit je bed en je trommelvliezen vliegen tegen het behang
Ook dat pleit niet voor de installatie - en verklaart wellicht iets van het gebruik. Een motor die goed loopt, zeker op 1500rpm en dan ook nog op een knappe fundatie staat, trilt niet zo. Ofwel: ook hier zie ik 'punten voor verbetering'...
Het is bijgevolg geen optie om deze s'nachts te laten draaien, zelfs niet overdag daar wij relax en rust hoog in het vaandel dragen.
Ik zou daar je problemen ook eens aanpakken - met een klein beetje inventiviteit is op het feit dat het brandstof kost alles eenvoudig oplosbaar - nogmaals, aangenomen dat die motor niet 'rot' is.
In eerste instantie was het ook de bedoeling dat grote verbruikers ook op de backup zouden aangesloten worden. Waaronder oa enkele airco's, koelkasten, led-tv's, plafondventilator en verlichting.
Dat kan ook allemaal wel, maar... Je moet wel rekenen met ruime marges. Als jij dus 7kVA gebruikt, dan kan je inverter er minimaal 10 leveren. Als je 5 uur 'noodstroom' uit accu wilt hebben, dan dimensioneer je je accu's op 10 uur minimaal - je kunt ze niet helemaal leeg trekken (iets met Peukert, nogmaals). Als je dat in 1 etmaal, zijnde 12 uur 'licht' weer op wilt laden onder volle zon, dan dimensioneer je je panelen (en charge controller) zo dat het in 4 tot 6 uur lukt - je hebt niet altijd volle zon (dat is een aanname... aan jou om die te bevestigen / onderuit te halen), je panelen zijn niet altijd 100% schoon en ze halen hun geadverteerde opbrengst alleen als je ze exact haaks op het zonlicht zet. Als de azimuth of elevatie niet overeen komen met de stand van de panelen, dan ga je opbrengst verliezen. Dat gaat niet zo hard (het is een sinus), maar het gebeurt wel.
[skip een heel stuk text]
De 2.5 Kva inverter werd gekoppeld aan 8 batt. en 2 zonnepanelen van 24V 250Wp
Daar geef je zelf mijn pijnpunt al aan: je hebt een 2.5kVA inverter. En 500Wp zonnepanelen. Zelfs in het meest gunstige geval (die panelen leveren dat en alles heeft een rendement van 100%), dan moet je 5 uur zon hebben om 1 uur op de accuset te kunnen draaien. Met 8 accu's heb je (wederom met 100% rendement van alles) 400Ah op 24V. Bij volle belasting is het met 3, max 4 uur 'over'.
In mijn opinie is je accupack ondergedimensioneerd voor je inverter. Je laadcapaciteit is ondergedimensioneerd voor je accupack. En ik doe daarbij de aanname (omdat je ergens in je startpost schreef) dat de stroom soms uuuuren weg is. En ik doe daarbij de aanname dat je dat vermogen ook nodig hebt - en dat zou zomaar wel eens kunnen als je bar voorzien is van de nodige koelingen... Het verbruik van die WiFi... Is verwaarloosbaar in vergelijking met de rest. Niet over nadenken.
Onderstaande quote met wat aanvullingen:
en deze moet voeding geven aan:
- 3 tl lampen keuken (3x36W, zeg 100W)
- 1 led-lijn bar (is die rommel daar ook al doorgedrongen? ) 10W?
- 5 led-spots 5 watt bar 25W
- Wifi/router
- 2 spaarlampen 18 watt voor ons eigen stekje (36W)
- 1 plafondventilator 75 Watt
- 1 Led Tv 35 watt
- 1 Satt-receiver ? watt (20W? De mijne wordt best warm...)
- 1 koelkast (Dat is een goeie... verbruikt niet zoveel, maar wel langdurig. Zeg 300W 50% duty cycle... Zeg dus 150W)
Dan kom ik op nog geen 500W. Dat gaat opeens beter met je accuset en met je zonnepanelen, maar... Waarom dan zo'n zware inverter? Of hangt er stiekem meer aan? Maar goed, die opstelling zou - mist je er niet te vaak gebruikt vaan maakt - best kunnen werken als je gegevens kloppen.
Ik lees "Ik zou in eerste instantie die charge controller of de zonnepanelen verdenken..." Deze liggen er nu net 1 week op.
Dat kan wel zijn, maar als de vorige setup de accu's naar de eeuwige jachtvelden (ow, daar gingen de indianen heen... Waar gaan de Gambanezen heen?) heeft geholpen, dan helpt een 'nieuwe' inverter natuurlijk niet zo heel veel
Wat lees ik nu allemaal:
Wanneer het elektriciteitsnet voeding geeft krijg ik: 57V op de chargecontroller en 56.2V op de display van de inverter
Ik neem aan dat die inverter op het moment onbelast is? Anders zou spanningsval over de kabels eea. kunnen verklaren... Als alles onbelast en in rust is (accu's vol, er loopt nauwelijks nog stroom), dan kan het natuurlijk gewoon onnauwkeurigheid van die metertjes zijn. Het is tenslotte geen gecalibreerd spul en 1% afwijking is voor serie-productie best netjes - op 50% is dat 0.5V. De ene 0.5V te laag, de andere 0.5V te hoog en je hebt het verschil verklaard.
. Enkel van de panelen krijg ik bij volle zon (meest ideale moment van de dag) rond de 61V.
Wat bedoel je met 'van de panelen krijg ik'? Meet je op de panelen? Of is dat de spanning die op de meter van de charge controller staat? Wat je op de panelen zelf meet, vind ik niet zo interessant (die gedragen zich meer als stroombron, niet als spanningsbron, vandaar ook het hele MPPT-gedoe).
Maar hiervan krijg ik geen stroom door naar mijn verbruikers.
Wat bedoel je daarmee? 'Stroom doorkrijgen naar de verbruikers' zegt me niks...
De inverter gaat in alarm en geeft batterijen leeg aan.
En wat is de spanning dan die op de laagspanningskant van de inverter staat als-ie dat zegt? (ik neem voor het gemak aan dat het een 48V systeem is). Een rotte verbinding zou dat kunnen verklaren. Maar ook daar: eerst meten, nu is het gissen.
Kunnen slechte batterijen een invloed hebben op de doorstroom van de zonnepanelen naar de inverter?
Wat bedoel je met 'doorstroom van de panelen naar de inverter????
En ja, een rotte accuset kan wel degelijk ervoor zorgen dat die inverter 'low batt' zegt. Zodra die inverter stroom gaat trekken, stort de accuspanning aan en dan triggert die beveiliging. Ook hier: meten, meten, meten...
Of zijn 2 zonnepanelen van 250Wp te weinig?
Te weinig waarvoor? Als je de tijd hebt, dan krijg je een accupack wel vol. Heb je de tijd??
Een afzonderlijke batterij geeft 12.2Volt.
Onder welke omstandigheden? Onder lading? Onder belasting? Floating?
Wanneer ik het net loskoppel
Wat versta jij onder 'het net'? Ik gok op je 230V geheel?
valt alles terug naar 50.2V op de chargecontroller en 49.6V op het display van de inverter.
Ik heb momenteel meer dan 24uur ononderbroken stroom gehad van het net, dus ik veronderstel dat de batterijen vol zouden moeten zijn.
Dat hangt er vanaf of je voldoende zon gehad hebt. Zie ook mijn 'natte vinger berekening' hierboven.
De display geeft een U/P load aan van 30%.
Welk display? Ik gok op je charge controller. Weet ook ff niet wat U/P zou moeten betekenen...
Wanneer ik het systeem terug koppel aan het net, na een minuutje of 2 van het net losgekoppeld te zijn geweest, begint hij meteen bij te laden.
Huh? Kan die inverter ook laden? Of??? Welk net bedoel je??
Dit klinkt misschien voor de kenners allemaal een beetje slordig, en misschien hebben jullie hier niet veel aan, maar ik ken er niet zoveel van, dus ik gok maar dat het nuttig kan zijn.
Nou ja, wat al scheelt is als je eenduidig beschrijft wat je doet Niemand hier kent de situatie, de texten op de displays en jouw terminologie Dus overdreven duidelijk zijn - zorgen dat er geen ruimte voor interpretatie is. 'Het net' is bijvoorbeeld best vaag en uit de context moet blijken wat je bedoelt. Daar komen de interpretaties en de misverstanden de hoek om kijken...
Hoe zien jullie de huidige opstelling? Kan u uit hetgeen hierboven iets opmaken over de toestand van de batterijen? Blijven jullie de zonnepanelen en chargecontroller verdenken?
Je hebt nu een andere situatie dan 'origineel'. Ik denk (maar daar zitten een paar aannamen in, mede omdat je verhaal niet helemaal eenduidig is) dat je accu's rot zijn. Ik denk ook dat de oorzaak ligt in het verleden - je eerdere opstelling of die accu's gebruiken voor dingen waar ze niet voor bedoeld zijn.
En eh... Ik klink misschien een beetje hard in de kritiek op je verhaal. Maar nogmaals: niemand hier kent de situatie. Er zijn best een hoop parameters en om een enigszins gefundeerd oordeel te kunnen geven, moet je misverstanden op alle mogelijke manieren uitsluiten.
Goed, dan dat accuspul... Ik vertrouw ze niet. Zeker gezien hun historie. Stappenplan voor 1 setje panelen / charge controller / accu's / inverter:
- Zet die inverter eens uit, het werkt nu toch ook niet. Doel: op geen enkele manier stroom uit de accu's trekken. Ik doe de aanname dat die inverter als-ie 'uit' staat geen stroom uit de accu's trekt.
- Zorg dat de accu's geladen zijn. Dat kan prima met je solar panelen. Ik neem aan dat je accusysteem 48V is. Dat zou niet hoger mogen komen dan 57.6V bij 20oC (dan zit je op 14.4V per accu). Komt het wel hoger, dan gaat er *ergens* iets overmatig water ontleden - en 'onderhoudsvrije' accu gaat dan hoe dan ook het loodje leggen. Als je die 57.6V een tijdje (een aantal uur) hebt, dan mag je aannemen dat die accu's in elk geval een redelijke hoeveelheid energie bevatten - je mag niet aannemen dat ze 'vol' zijn. Dat mag je pas als je die spanning haalt en de stroom richting de 0 gaat. Waarbij 'vol' ook nog een rekbaar begrip is, maar dat is een andere discussie
- OK, we hebben nu een accuset die in elk geval een redelijke hoeveelheid energie zou moeten bevatten. Zet nu je charge controller uit (dat kan vast wel). Ik doe de aanname dat de charge controller in de 'uit' stand geen stroom uit de accu's trekt. De accuspanning zal wel wat inkakken, maar zou niet onder de 50V moeten komen na zeg een uur ofzo.
- Meet met je multimeter elke accu op zich. Het meest ideale geval is dat elke accu precies dezelfde spanning heeft. Dat ga je waarschijnlijk niet halen, maar als er meer dan een paar tienden verschil tussen zit, is dat de eerste 'red flag'. Ik doe daarbij de aanname dat ze allemaal dezelfde temperatuur hebben.
- Zet je inverter aan en hang er een kleine load aan. Bijvoorbeeld een 100W gloeilamp (waarom gloeilamp? Nou, ik wil graag een mooie belasting hebben, geen schakelend iets wat roet in het eten gooit).
- Kijk wat je accuspanning doet. Die mag nauwelijks instorten. De belasting is minimaal, dat moeten die accu's op hun sloffen aan kunnen. Kakt de spanning nu al in, dan kun je met je multimeter zo zien welke accu van het setje rot is.
- Zet er eens een wat forsere belasting op. Bijvoorbeeld een kacheltje van 500W (of een bouwlamp met gloeilamp van 500W).
- Het haal het spelletje van meten. Ook nu mag de spanning niet serieus inkakken, 500W uit een 48V set is net meer dan 10A. Laat het met het rendement van een inverter eens 12 of 15 A zijn... Niet iets waar een accu van 100Ah nerveus van moet worden. De spanning moet op peil blijven.
Waarschijnlijk haal je er nu al 1 of 2 rotte accu's uit.
Aangezien de boel toch al niet meer gematched is en je nu ook iets heb waarbij 'niks' werkt, zie ik in de huidige situatie er geen probleem in om rotte accu's te vervangen door anderen uit je 'pool'. Het is echter wel erg verstandig om vooraf elke accu apart met een losse 12V lader uit het lichtnet op te laden - zodat ze in elk geval zo gelijk mogelijk beginnen.
En waarom testen met een gloeilamp? Dat is een mooie belasting. Motoren (ventilator, koelkast) zijn niet leuk. Switchers (LED-zooi) vaak ook niet. Als je met een gloeilamp of kacheltje de boel in leven houdt, gaan we verder experimenteren .
[offtopic]Ik vaar wel eens wat bootjes. Een accupack van 24V/700Ah is daar gangbaar (dat is toevallig een bouwvorm die veel voorkomt). Normaal gesproken kun je daar zeg 12-24 uur (afhankelijk van hoe 'nieuw' of 'oud' het spul is) probleemloos op draaien. Dan lopen er 2 of 3 koelkasten, 1 of 2 vriezers, een paar keer een koffiezetapparaat. En het laatste uur een bierkoeler en een post-mix stuk ellende (het eerste biertje van de dag moet tenslotte koud zijn, zo schijnt het...). Verder nog wat lampjes (want de tijd dat je het licht uit doet als je ergens niet bent is helaas geweest; meestal 24V gloeilampen, ik ben blijkbaar niet de enige die LED-zooi lelijk vindt) en zo her en der een hydrofoor. Een laptop staan ook altijd wel bij, meestal wel 2. Het accugebeuren is een deep-cycle open tractie set (waarschijnlijk bedoeld voor heftrucs; overdag rijden, 's nachts laden) - gewoon braaf elke 2 weken water bijvullen dus. Doet een 150 cycli per jaar en gaat 5 tot 8 jaar mee. Initiële laadstroom (als de lader dus net aan gaat) is zo'n 100A. Binnen een uur loopt dat meestal wel terug naar 70-80A en met een uur of 10, 12 is het spul wel weer 'vol'.
Dan heb je enige houvast over iets wat zich in de praktijk bewezen heeft.