Backup/solar probleem

Als de inverter uitschakelt met de melding "Batterij leeg", gaat hij ook geen stroom meer uit de batterijbank trekken. De spanning van de batterijen loopt dan terug op. Je moet dus eigenlijk spanning en stroom meten van de batterijbank terwijl de inverter wel werkt. Op dat moment worden de batterijen belast met de ontlaadstroom. De spanning gaat dan zakken, en op een gegeven moment ziet de inverter een te lage spanning (vb 4*11.5 Volt=46V) en schakelt hij af. Het is ook perfect mogelijk dat één batterij nog maar 8 Volt geeft, terwijl de andere 3 nog 12.4 Volt geven. De inverter ziet echter alleen maar de som van de spanningen (8V + 12.4*3V) en schakelt af. Direct daarna herstelt de spanning van de batterij terug omdat er geen ontaadstroom meer loopt.

Lees met veel belangstelling mee, het eerste wat ik zou willen weten welke type panelen en chargecontroller je hebt.

Mijn vermoedens gaan ook uit naar de batterijen, maar als de laadinstallatie niet voldoet heeft het geen zin om andere batterijen te kopen.

LDmicro user.
EricP

mét CE

Het betreft een 75Kva diesel generator.

Begin eens met je eenheden goed te schrijven. Als je verder wilt met levenanciers, zul je je in jargon moeten verdiepen. Een Kva betaat niet in deze context. Een kVA wel. Met die 3 letters verschil geef je gelijk aan dat je er geen moer van begrijpt - en derhalve een makkelijk target bent als de leverancier niet helemaal 'zuiver op de graad' is.

Dat ding verbruikt tussen de 15 à 20 liter per uur

Dat kan niet als het ding in behoorlijke staat verkeert. Als we 75kVA eens gelijk stellen aan 60kW (met een cosφ van 0.8)... Rendement van het electrisch deel... Zeg eens 70% (en het moet hoger liggen, anders wordt het best warm zeg maar). Dan moet die motor 85pk leveren. Een 'klassieke' diesel doet ongeveer 175 gram per pk per uur. Dat zou dan dus op die 17 liter uitkomen, maar dan wel onder vollast. En jij zegt dat het ding veel te zwaar is, waarmee het ding dus geen vollast draait. Ik vaar regelmatig een scheepje waar een 70kVA staat te brullen terwijl er slechts een 10kW gestookt wordt in normaal bedrijf. Echter, het ding moet ook de kombuis kunnen voorzien en daar staat nog een 40kW aan vermogen, dus vandaar de omvang (en ja, een 'kleintje' ernaast was waarschijnlijk handig geweest). Maar goed, dat ding doet ongeveer 800l in de week, zijnde een dikke 100l per etmaal. Laat het eens 5l per uur zijn... Ofwel: als je dit gebruik gemeten hebt, dan hangt er of veel meer aan dan je zegt (en dan ga je het met accu's niet oplossen), er is iets serieus mis met die motor (maar dat zou je dan aan de uitlaatgassen wel moeten zijn als het zo erg fout is), er lekt wat of er wordt botweg diesel gejat. Meer smaken zijn er niet.

aan een euro de liter loopt dat aardig op.

Accijns vrij red je daar niet? Ding loopt (als het een wat ouder blok is) waarschijnlijk ook prima op 'huisbrandolie', zo je wilt petroleum. Geen idee of het mag (en of er op gecontroleerd wordt)

En dan spreken we nog niet over het lawaai

Daar ben je zelf bij. Als het ding waar ik het over heb staat te draaien, dan kun je ernaast gewoon een telefoongesprek voeren. Kwestie van een dicht kastje met isolatiemateriaal er omheen.

Je trilt letterlijk uit je bed en je trommelvliezen vliegen tegen het behang ;-)

Ook dat pleit niet voor de installatie - en verklaart wellicht iets van het gebruik. Een motor die goed loopt, zeker op 1500rpm en dan ook nog op een knappe fundatie staat, trilt niet zo. Ofwel: ook hier zie ik 'punten voor verbetering'...

Het is bijgevolg geen optie om deze s'nachts te laten draaien, zelfs niet overdag daar wij relax en rust hoog in het vaandel dragen.

Ik zou daar je problemen ook eens aanpakken - met een klein beetje inventiviteit is op het feit dat het brandstof kost alles eenvoudig oplosbaar - nogmaals, aangenomen dat die motor niet 'rot' is.

In eerste instantie was het ook de bedoeling dat grote verbruikers ook op de backup zouden aangesloten worden. Waaronder oa enkele airco's, koelkasten, led-tv's, plafondventilator en verlichting.

Dat kan ook allemaal wel, maar... Je moet wel rekenen met ruime marges. Als jij dus 7kVA gebruikt, dan kan je inverter er minimaal 10 leveren. Als je 5 uur 'noodstroom' uit accu wilt hebben, dan dimensioneer je je accu's op 10 uur minimaal - je kunt ze niet helemaal leeg trekken (iets met Peukert, nogmaals). Als je dat in 1 etmaal, zijnde 12 uur 'licht' weer op wilt laden onder volle zon, dan dimensioneer je je panelen (en charge controller) zo dat het in 4 tot 6 uur lukt - je hebt niet altijd volle zon (dat is een aanname... aan jou om die te bevestigen / onderuit te halen), je panelen zijn niet altijd 100% schoon en ze halen hun geadverteerde opbrengst alleen als je ze exact haaks op het zonlicht zet. Als de azimuth of elevatie niet overeen komen met de stand van de panelen, dan ga je opbrengst verliezen. Dat gaat niet zo hard (het is een sinus), maar het gebeurt wel.

[skip een heel stuk text]

De 2.5 Kva inverter werd gekoppeld aan 8 batt. en 2 zonnepanelen van 24V 250Wp

Daar geef je zelf mijn pijnpunt al aan: je hebt een 2.5kVA inverter. En 500Wp zonnepanelen. Zelfs in het meest gunstige geval (die panelen leveren dat en alles heeft een rendement van 100%), dan moet je 5 uur zon hebben om 1 uur op de accuset te kunnen draaien. Met 8 accu's heb je (wederom met 100% rendement van alles) 400Ah op 24V. Bij volle belasting is het met 3, max 4 uur 'over'.

In mijn opinie is je accupack ondergedimensioneerd voor je inverter. Je laadcapaciteit is ondergedimensioneerd voor je accupack. En ik doe daarbij de aanname (omdat je ergens in je startpost schreef) dat de stroom soms uuuuren weg is. En ik doe daarbij de aanname dat je dat vermogen ook nodig hebt - en dat zou zomaar wel eens kunnen als je bar voorzien is van de nodige koelingen... Het verbruik van die WiFi... Is verwaarloosbaar in vergelijking met de rest. Niet over nadenken.

Onderstaande quote met wat aanvullingen:

en deze moet voeding geven aan:
- 3 tl lampen keuken (3x36W, zeg 100W)
- 1 led-lijn bar (is die rommel daar ook al doorgedrongen? :)) 10W?
- 5 led-spots 5 watt bar 25W
- Wifi/router
- 2 spaarlampen 18 watt voor ons eigen stekje (36W)
- 1 plafondventilator 75 Watt
- 1 Led Tv 35 watt
- 1 Satt-receiver ? watt (20W? De mijne wordt best warm...)
- 1 koelkast (Dat is een goeie... verbruikt niet zoveel, maar wel langdurig. Zeg 300W 50% duty cycle... Zeg dus 150W)

Dan kom ik op nog geen 500W. Dat gaat opeens beter met je accuset en met je zonnepanelen, maar... Waarom dan zo'n zware inverter? Of hangt er stiekem meer aan? Maar goed, die opstelling zou - mist je er niet te vaak gebruikt vaan maakt - best kunnen werken als je gegevens kloppen.

Ik lees "Ik zou in eerste instantie die charge controller of de zonnepanelen verdenken..." Deze liggen er nu net 1 week op.

Dat kan wel zijn, maar als de vorige setup de accu's naar de eeuwige jachtvelden (ow, daar gingen de indianen heen... Waar gaan de Gambanezen heen?) heeft geholpen, dan helpt een 'nieuwe' inverter natuurlijk niet zo heel veel :)

Wat lees ik nu allemaal:
Wanneer het elektriciteitsnet voeding geeft krijg ik: 57V op de chargecontroller en 56.2V op de display van de inverter

Ik neem aan dat die inverter op het moment onbelast is? Anders zou spanningsval over de kabels eea. kunnen verklaren... Als alles onbelast en in rust is (accu's vol, er loopt nauwelijks nog stroom), dan kan het natuurlijk gewoon onnauwkeurigheid van die metertjes zijn. Het is tenslotte geen gecalibreerd spul en 1% afwijking is voor serie-productie best netjes - op 50% is dat 0.5V. De ene 0.5V te laag, de andere 0.5V te hoog en je hebt het verschil verklaard.

. Enkel van de panelen krijg ik bij volle zon (meest ideale moment van de dag) rond de 61V.

Wat bedoel je met 'van de panelen krijg ik'? Meet je op de panelen? Of is dat de spanning die op de meter van de charge controller staat? Wat je op de panelen zelf meet, vind ik niet zo interessant (die gedragen zich meer als stroombron, niet als spanningsbron, vandaar ook het hele MPPT-gedoe).

Maar hiervan krijg ik geen stroom door naar mijn verbruikers.

Wat bedoel je daarmee? 'Stroom doorkrijgen naar de verbruikers' zegt me niks...

De inverter gaat in alarm en geeft batterijen leeg aan.

En wat is de spanning dan die op de laagspanningskant van de inverter staat als-ie dat zegt? (ik neem voor het gemak aan dat het een 48V systeem is). Een rotte verbinding zou dat kunnen verklaren. Maar ook daar: eerst meten, nu is het gissen.

Kunnen slechte batterijen een invloed hebben op de doorstroom van de zonnepanelen naar de inverter?

Wat bedoel je met 'doorstroom van de panelen naar de inverter????
En ja, een rotte accuset kan wel degelijk ervoor zorgen dat die inverter 'low batt' zegt. Zodra die inverter stroom gaat trekken, stort de accuspanning aan en dan triggert die beveiliging. Ook hier: meten, meten, meten...

Of zijn 2 zonnepanelen van 250Wp te weinig?

Te weinig waarvoor? Als je de tijd hebt, dan krijg je een accupack wel vol. Heb je de tijd??

Een afzonderlijke batterij geeft 12.2Volt.

Onder welke omstandigheden? Onder lading? Onder belasting? Floating?

Wanneer ik het net loskoppel

Wat versta jij onder 'het net'? Ik gok op je 230V geheel?

valt alles terug naar 50.2V op de chargecontroller en 49.6V op het display van de inverter.
Ik heb momenteel meer dan 24uur ononderbroken stroom gehad van het net, dus ik veronderstel dat de batterijen vol zouden moeten zijn.

Dat hangt er vanaf of je voldoende zon gehad hebt. Zie ook mijn 'natte vinger berekening' hierboven.

De display geeft een U/P load aan van 30%.

Welk display? Ik gok op je charge controller. Weet ook ff niet wat U/P zou moeten betekenen...

Wanneer ik het systeem terug koppel aan het net, na een minuutje of 2 van het net losgekoppeld te zijn geweest, begint hij meteen bij te laden.

Huh? Kan die inverter ook laden? Of??? Welk net bedoel je??

Dit klinkt misschien voor de kenners allemaal een beetje slordig, en misschien hebben jullie hier niet veel aan, maar ik ken er niet zoveel van, dus ik gok maar dat het nuttig kan zijn.

Nou ja, wat al scheelt is als je eenduidig beschrijft wat je doet :) Niemand hier kent de situatie, de texten op de displays en jouw terminologie :) Dus overdreven duidelijk zijn - zorgen dat er geen ruimte voor interpretatie is. 'Het net' is bijvoorbeeld best vaag en uit de context moet blijken wat je bedoelt. Daar komen de interpretaties en de misverstanden de hoek om kijken...

Hoe zien jullie de huidige opstelling? Kan u uit hetgeen hierboven iets opmaken over de toestand van de batterijen? Blijven jullie de zonnepanelen en chargecontroller verdenken?

Je hebt nu een andere situatie dan 'origineel'. Ik denk (maar daar zitten een paar aannamen in, mede omdat je verhaal niet helemaal eenduidig is) dat je accu's rot zijn. Ik denk ook dat de oorzaak ligt in het verleden - je eerdere opstelling of die accu's gebruiken voor dingen waar ze niet voor bedoeld zijn.

En eh... Ik klink misschien een beetje hard in de kritiek op je verhaal. Maar nogmaals: niemand hier kent de situatie. Er zijn best een hoop parameters en om een enigszins gefundeerd oordeel te kunnen geven, moet je misverstanden op alle mogelijke manieren uitsluiten.

Goed, dan dat accuspul... Ik vertrouw ze niet. Zeker gezien hun historie. Stappenplan voor 1 setje panelen / charge controller / accu's / inverter:

  • Zet die inverter eens uit, het werkt nu toch ook niet. Doel: op geen enkele manier stroom uit de accu's trekken. Ik doe de aanname dat die inverter als-ie 'uit' staat geen stroom uit de accu's trekt.
  • Zorg dat de accu's geladen zijn. Dat kan prima met je solar panelen. Ik neem aan dat je accusysteem 48V is. Dat zou niet hoger mogen komen dan 57.6V bij 20oC (dan zit je op 14.4V per accu). Komt het wel hoger, dan gaat er *ergens* iets overmatig water ontleden - en 'onderhoudsvrije' accu gaat dan hoe dan ook het loodje leggen. Als je die 57.6V een tijdje (een aantal uur) hebt, dan mag je aannemen dat die accu's in elk geval een redelijke hoeveelheid energie bevatten - je mag niet aannemen dat ze 'vol' zijn. Dat mag je pas als je die spanning haalt en de stroom richting de 0 gaat. Waarbij 'vol' ook nog een rekbaar begrip is, maar dat is een andere discussie
  • OK, we hebben nu een accuset die in elk geval een redelijke hoeveelheid energie zou moeten bevatten. Zet nu je charge controller uit (dat kan vast wel). Ik doe de aanname dat de charge controller in de 'uit' stand geen stroom uit de accu's trekt. De accuspanning zal wel wat inkakken, maar zou niet onder de 50V moeten komen na zeg een uur ofzo.
  • Meet met je multimeter elke accu op zich. Het meest ideale geval is dat elke accu precies dezelfde spanning heeft. Dat ga je waarschijnlijk niet halen, maar als er meer dan een paar tienden verschil tussen zit, is dat de eerste 'red flag'. Ik doe daarbij de aanname dat ze allemaal dezelfde temperatuur hebben.
  • Zet je inverter aan en hang er een kleine load aan. Bijvoorbeeld een 100W gloeilamp (waarom gloeilamp? Nou, ik wil graag een mooie belasting hebben, geen schakelend iets wat roet in het eten gooit).
  • Kijk wat je accuspanning doet. Die mag nauwelijks instorten. De belasting is minimaal, dat moeten die accu's op hun sloffen aan kunnen. Kakt de spanning nu al in, dan kun je met je multimeter zo zien welke accu van het setje rot is.
  • Zet er eens een wat forsere belasting op. Bijvoorbeeld een kacheltje van 500W (of een bouwlamp met gloeilamp van 500W).
  • Het haal het spelletje van meten. Ook nu mag de spanning niet serieus inkakken, 500W uit een 48V set is net meer dan 10A. Laat het met het rendement van een inverter eens 12 of 15 A zijn... Niet iets waar een accu van 100Ah nerveus van moet worden. De spanning moet op peil blijven.

Waarschijnlijk haal je er nu al 1 of 2 rotte accu's uit.

Aangezien de boel toch al niet meer gematched is en je nu ook iets heb waarbij 'niks' werkt, zie ik in de huidige situatie er geen probleem in om rotte accu's te vervangen door anderen uit je 'pool'. Het is echter wel erg verstandig om vooraf elke accu apart met een losse 12V lader uit het lichtnet op te laden - zodat ze in elk geval zo gelijk mogelijk beginnen.

En waarom testen met een gloeilamp? Dat is een mooie belasting. Motoren (ventilator, koelkast) zijn niet leuk. Switchers (LED-zooi) vaak ook niet. Als je met een gloeilamp of kacheltje de boel in leven houdt, gaan we verder experimenteren :).

[offtopic]Ik vaar wel eens wat bootjes. Een accupack van 24V/700Ah is daar gangbaar (dat is toevallig een bouwvorm die veel voorkomt). Normaal gesproken kun je daar zeg 12-24 uur (afhankelijk van hoe 'nieuw' of 'oud' het spul is) probleemloos op draaien. Dan lopen er 2 of 3 koelkasten, 1 of 2 vriezers, een paar keer een koffiezetapparaat. En het laatste uur een bierkoeler en een post-mix stuk ellende (het eerste biertje van de dag moet tenslotte koud zijn, zo schijnt het...). Verder nog wat lampjes (want de tijd dat je het licht uit doet als je ergens niet bent is helaas geweest; meestal 24V gloeilampen, ik ben blijkbaar niet de enige die LED-zooi lelijk vindt) en zo her en der een hydrofoor. Een laptop staan ook altijd wel bij, meestal wel 2. Het accugebeuren is een deep-cycle open tractie set (waarschijnlijk bedoeld voor heftrucs; overdag rijden, 's nachts laden) - gewoon braaf elke 2 weken water bijvullen dus. Doet een 150 cycli per jaar en gaat 5 tot 8 jaar mee. Initiële laadstroom (als de lader dus net aan gaat) is zo'n 100A. Binnen een uur loopt dat meestal wel terug naar 70-80A en met een uur of 10, 12 is het spul wel weer 'vol'.
Dan heb je enige houvast over iets wat zich in de praktijk bewezen heeft.

Op 2 november 2016 09:08:49 schreef EricP:
Als we 75kVA eens gelijk stellen aan 60kW (met een cosφ van 0.8)... Rendement van het electrisch deel... Zeg eens 70% (en het moet hoger liggen, anders wordt het best warm zeg maar). Dan moet die motor 85pk leveren.

rekenfoutje, 60/0.7(rendement)/0.7(pk naar kw) = 122pk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Dus daar zat-ie. De getallen klopten al niet helemaal lekker met wat mijn gevoel erover te vertellen had :)

Maar goed, het concept klopt. En natuurlijk gaat het 'helemaal onderin' fout omdat het rendement van die motor onder hele kleine lasten natuurlijk slechter wordt...

Dank rew!

Shiptronic

Overleden

[OT] Waarom stook geen jatropha olie in die genset?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Laat die Genset dan even buiten beschouwing verder voor het echt onduidelijk wordt...
Daar zal ook wel het nodige aan mankeren, maar dat staat los van de huidige ellende...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Dat hele betoog van een slechte cel in die hele serieketen die steeds verder achterop raakt en uiteindelijk de hele keten onbruikbaar maakt heb je altijd met accus. In een 12V accu zitten ook 6 cellen in serie. Daar heb je net hetzelfde fenomeen. cel blijft achter en raakt steeds verder ontladen, poolt om als de ontlading van de accu voortzet. Doordat de maximale laadspanning van de accu niet meer bereikt wordt, blijft de accu bijladen en worden de andere cellen overladen. en uiteindelijk wordt de inwendige weerstand van de defecte cel zo groot dat de hele accu niet meer bijlaadt.

Als dat hier het geval is kun je makkelijk en goedkoop zelf de eerste vaststellingen doen .
Begin daar eerst eens mee. Dat is makkelijk te meten en te interpreteren en een niet onwaarschijnlijke mogelijkheid. Huur, leen,koop of steel een gewone universele meter. Meet in elke ladingstoestand de spanning over elke batterij. Zit er één exemplaar tussen waarvan de spanning beduidend afwijkt van het gemiddelde, dan is dat de boosdoener en vervang die dan. Accus die niet mishandeld worden raken doorgaans niet defect na een half jaar. Maar er kan natuurlijk altijd een exemplaar tussen zitten waarvan de platen beschadigd of losgekomen zijn tijdens het transport. Wel belangrijk is het type accu.
Autobatterijen zijn minder geschikt om voortdurend op en ontladen te worden. Dat kun je toch mooi even nakijken. Maar ik neem aan dat een firma de bij elkaar passende onderdelen zal leveren. De verkeerde accus zal je eerder tegenkomen bij een niet al te goed op de hoogte zijnde DHZer.

Lambiek

Special Member

Op 1 november 2016 11:40:05 schreef mel:
Een generator zou in dit geval beter zijn.

Dat valt nog te bezien, probeer daar maar eens goede brandstof te krijgen. Ze verkopen daar gewoon vuile brandstof aan je zonder dat je het weet, dan is het ook einde verhaal. De brandstoffen daar zijn iets anders als hier.

@ TS,
Informeer hier eens als je wil, die mensen doen niet anders en kunnen je zeker helpen.
https://www.stroomwinkel.nl/p-3672-topbox-home-storage-large-1.aspx

Als ik alles zo lees, ben ik bang dat ze je iets aangesmeerd hebben wat je niet goed werkend gaat krijgen. Ik ben het dan ook volledig eens met Eric.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Zelf zou ik beginnen met het testen van de accu's en dan niet alleen de open spanning maar ook de Ri. De slechten weg gooien. Van de goede die er evt. nog zijn kan je nog proberen een set samen te stellen , mits dit allemaal dezelfde zijn. En ze eerst allemaal afzonderlijk van elkaar op het zelfde niveau brengen.

De defecten vervangen met accu's die hier wel voor bestemd zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Dat valt nog te bezien, probeer daar maar eens goede brandstof te krijgen. Ze verkopen daar gewoon vuile brandstof aan je zonder dat je het weet, dan is het ook einde verhaal. De brandstoffen daar zijn iets anders als hier.

'Hier' is ook een rekbaar begrip. Ook in West Europa heb ik meer dan eens vuile diesel gehad. Maar niks wat een filter niet op kan lossen. Begin eens met niet onder uit je tank te tappen (en duh... laat de boel ff bezinken als je net betankt bent) en zorg voor een paar fatsoenlijke filters. Als het meevalt: papier. Als het tegen valt: centrifugeren maar.

De defecten vervangen met accu's die hier wel voor bestemd zijn.

Dat laat ruimte voor interpretatie. Ik neem aan dat ship bedoelt dat je een set ook als set houdt. Dus niet per accu vervangen door nieuw :).

Shiptronic

Overleden

Idd. en dan geen start accu's maar typen die bedoeld zijn voor opslag.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 2 november 2016 16:35:09 schreef EricP:
'Hier' is ook een rekbaar begrip. Ook in West Europa heb ik meer dan eens vuile diesel gehad.

Ja, dat kan. Maar vooral in Afrika zitten ze ook met het bacterien probleem in de diesel, en dat in combinatie met het klimaat daar doet er geen goed aan. In diesel zitten al bacterien na het verlaten van de raffinaderij en door toevoeging van biobrandstoffen, dus dat komt "hier" ook voor inderdaad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Meer dan zelfs, het heeft een reden dat ik de tank van mijn tobbe (vrijwel) leeg laat overwinteren...
Om te voorkomen dat ik volgend voorjaar 160 liter gasolie moet affakkelen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

bij men vervoer hangt de pomp in de tank, als die echt leeg is een plastic zak erin proppen en ik kan nog 20 km extra rijden :P

diesel is toch wat op te peppen met wat benzine? dat was toch om zomer diesel toch nog op te kunnen maken in de winter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

bij een stalen tank is dat weer ongewenst , condens en roesten :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 november 2016 19:50:09 schreef testman:
bij men vervoer hangt de pomp in de tank, als die echt leeg is een plastic zak erin proppen en ik kan nog 20 km extra rijden :P

diesel is toch wat op te peppen met wat benzine? dat was toch om zomer diesel toch nog op te kunnen maken in de winter..

Dat is als je wagen moeilijk start toch aan de praat te krijgen, ik zou dat niet doen in warme gebieden en bij moderne wagens, gegarandeerd een defecte pomp/injectors.Het is iets anders dat ze erbij gooien en dat zou beter werken ;)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Jinny

Golden Member

We gaan OT, maar mijn oude OM636 zou niet schrikken van een drupje benzine vermoed ik..
En die condens, die neem ik maar voor lief.
Eens in de 10 jaar een nieuwe tank is goedkoper dan ieder voorjaar 160 l diesel wegstorten..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 2 november 2016 20:23:19 schreef Jinny:
We gaan OT, maar mijn oude OM636 zou niet schrikken van een drupje benzine vermoed ik..
En die condens, die neem ik maar voor lief.
Eens in de 10 jaar een nieuwe tank is goedkoper dan ieder voorjaar 160 l diesel wegstorten..

True True true. Je OM6xx is dan ook geen HD systeem dat inspuit met +1500bar eerder rond de 400bar en daar kan benzine nog tegen.

Swat back on topic: elk huisje met zijn eigen pv systeem en omvormer of in andere woorden, meer opsplitsen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hier ben ik weer. Ik ben wat laat. Maar, geen stroom, lol.
Ik probeerde mijn huiswerk zo goed mogelijk te maken.
Eerst even mijn verontschuldigingen aan Eric. Ik weet dat het voor jullie heel vervelend is dat ik er niet genoeg van ken en daarom mijn eenheden en andere zaken verkeerd overbreng. Sorry daarvoor.
Waarom die zware 2.5 kVA inverter; de enige reden is dat we die van de eerste opstelling nog hadden, en we deze dus herbruikt hebben. Er hangt dus niet stiekem meer aan. Wel was die door de eerste installateur wellicht te zwaar ingeschat omdat er nooit
meer dan 4 batt. hebben aangehangen. Maar dat is voor mij alweer te ver boven mijn petje om dit correct in te schatten.
Met het net bedoel ik het elektriciteitsnet. De elektriciteitsleverancier zoals in Nederland bijvoorbeeld Nuon, Essent enz. In Gambia heet dit Nawec. (National Water and Electricity Company)
De U/P load is mis, er staat op de display O/P load.
Ik heb een aantal foto's gemaakt waaronder eentje met de beschrijving zoals te zien op de batterij, misschien zegt dit iets meer over het type.(foto 5)
Ik heb alle batterijen afzonderlijk opgemeten (dus losgekoppeld). Er is geen stroomonderbreking geweest, dus ik veronderstel dat ze vol moeten zijn. De batterijen hadden respectievelijk 12.8V en 12.9V. Zoals te zien op de foto 1.
Het scherm van de inverter gaf aan Battery Charged. De charge-controller gaf 64.2V aan (foto 2). (overdag, iets na de middag, volle zon)
Deze avond hadden wij een stroomuitval (in dit geval joepie, dan kon ik testen)
We spreken 19u12, het is hier buiten al donker dan. Nawec gaat off en de chargecontroller geeft 55.8V.
19u22 !!!! inverter gaat in alarm en zegt batterijen leeg. Ik lees op de chargecontroller 50V. Over de batterijen (ik heb enkel de bovenste rij gemeten) geven zij afzonderlijk respectievelijk 12.2V en 12.3V .
Ik zet nu de inverter uit. Het batterij voltage op het scherm van de inverter aangegeven bedraagt nu 49V. En de balkjes geven ongeveer de helft aan. Ik zie de spanning op het scherm terug langzaam verhogen.
Ik zet de inverter weer aan. De spanning valt weg en de inverter gaat in alarm. Bij het aanzetten van de inverter zakt het voltage op het scherm van de charge-controller weg naar 44.5V. De inverter zegt vrijwel meteen, reduce load, battery empty.
Ik zet de inverter weer uit. De charge-contoller zegt nu 50.3V. Om terug te stijgen naar 51.1V. Ik schakel opnieuw in maar zet alle verbuikers UIT. De charge-controller zegt 49.9V en de inverter 49V.
Ik leg nu enkel mijn Wifi-router aan. De charge-controller geeft nu 44.3V aan en de inverter gaat in alarm (battery low).
Ik laat nu de inverter met op het scherm battery low aan staan. De charge-controller zegt nu 50.9V en de inverter 50.7V en geeft 7 van de 10 zwarte blokjes (70% ???)
Ik zet de inverter weer uit en terug aan met enkel de router verbonden. Het scherm van de inverter geeft nu 43.1V en 1 blokje en gaat vrijwel onmiddellijk in alarm. De charge-controller zegt op dit moment 47.7V.
Voor mij allemaal Chinees, en héél ingewikkeld, maar voor jullie misschien belangrijke info. Ik geef nog wat andere foto's mee van het scherm, zodat jullie andere gegevens kunnen.
Ik heb ook enkele foto's gemaakt van de opstelling zoals door jullie gevraagd. En ook ter info even de generator van een paar kiekjes voorzien zodat jullie een idee hebben van de omvang van dit beestje.
De foto nummer 3 is de opstelling van het systeem met de 2.5 kVA inverter en de foto 4 zijn de twee kleiner invertertjes met telkens 4 batt. .
En wat allerlei'tjes van het scherm zoals wanneer hij gaat laden, voltages en ampérages.
Ik begrijp echter nog steeds niet goed waarom ik geen stroom krijg naar mijn verbruikers van de zonnepanelen. En ook niet waarom die batterijen toch nog 12V geven en de inverter af slaat. Of heeft het iets te maken met de capaciteit van de batterijen. (amps)
Nogmaals Dank !!

Volgens mij is de charge over de batterijen te weinig, dit zou toch wel zeker +13V moeten zijn, de temperatuur ginder maakt het er niet gemakkelijker op.
http://www.mastervolt.be/nieuws/het-laden-van-accus/

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
EricP

mét CE

Ook ik moet wel eens werken voor mijn centen, dus ik heb het nu bij een quick scan gelaten. Er is vast vandaag wel iemand die er ff dieper induikt :)

OK, omvang van de inverter is duidelijk. Als je dat vermogen niet gebruikt, kan het op zich geen kwaad. Hoogstens een iets slechter rendement, maar dat is nu niet aan de orde.

Wat me verbaast, dat zijn de spanningen waar je mee aan komt. Die van de accu's zijn op zich 'binnen de norm'. Maar 64V is echt van de zotte op een 48V accupack - aangenomen dat dat display de accuspanning weer geeft. Dat is 16V per accu! Dat kan misschien bij 'open' cellen als je aan het vereffenen bent, maar niet 'elke keer'. En bij gesloten cellen... Maar gewoon niet. Ofwel: daar is wat verkeerd ingesteld, of het ding is niet geschikt voor de accu configuratie.

Ook je inverter die op 50V (als ik je goed begrijp) al 'low batt' geeft... Is raar voor een 48V pack.

Die 44V die je daarna ziet... Daar kan ik niks mee. Eerst met load 50. Daarna 49V.

Verder ben ik ff de weg kwijt over een 43.1V en een 47.7V gelijktijdig. Dat duidt op danwel een meter die rare dingen doet, danwel een stuk bedrading wat niet vast zit...

Heb je documentatie van dat spul? Is het wel bedoeld voor 48V??

Verder concludeer ik uit je foto's dat je 'inverter' ook als lader kan werken. Als die conclusie klopt, dan zou je het hele hoofdstuk 'zonnepanelen' niet nodig moeten hebben om 'in de lucht' te blijven. 16A voor een 100Ah setje is prima - het zit wat boven 1/10C, maar daar moet het normaal prima tegen kunnen.

Ik begrijp echter nog steeds niet goed waarom ik geen stroom krijg naar mijn verbruikers van de zonnepanelen.

Ik snap nog steeds niet hoe je dat dan ziet. Aangenomen dat alles naar verwachting zou werken... Hoe zou er dan stroom van je zonnepanelen naar je gebruikers moeten? Een inverter verwacht een spanningsbron. Een chargecontroller is doorgaans geen spanningsbron...

je charge controller van de zonne panelen kan nooit stroom leveren aan je verbruikers. je hebt namelijk geen verbruikers aangesloten (op foto 2 is dat die rechtse 2 schroefjes met dat gloeilampje bij).

die levert 64V en dat is veeeel teveel. is dat de inkomende spanning van de zonnepanelen of is dat de accuspanning?
ik vermoed dat dit namelijk een lader is waar 5 batterijen aan horen te hangen, of die is ingesteld op 5 batterijen (64V over 5 batterijen is 12,8V en precies vol in openklemspanning
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/acculading.jpg

verder vind ik de verbindingskabels tussen accu en uw inverter wat aan de dunne kant. als daar teveel spanning over valt als je de boel belast, dan krijgt de inverter veel te weinig spanning en zal die uitschakelen.
je gaat van 48V => 220V, dus alles stroom die je aan 220V trekt, komt 5x hoger uit de accus.
220V 1A is tegen de 5A op 48V.
daar moet je dus zeker 4mm² of meer op aansluiten, wil je iets van stroom kunnen trekken. (hoe meer, hoe beter, want is minder spanningsval).

controlleer ff of je ergens je accuspanning kan instellen in die controllers, want misschien staan ze verkeerd ingesteld.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Paar opmerkingen op de post van fcapri:
Die spanningen zijn waarschijnlijk bij 20oC en temperatuur afhankelijk.

Kabelwerk ziet er ook wat dun uit, maar aan de andere kant... voor alleen een WiFi netwerkje... Good enough - meer load komt wel als de boel daarop in de lcuht blijft :) . Alhoewel ik liever een gloeilamp had gezien... Switchers doen soms rare dingen.

Overigens kan het goed gebeuren dat zo'n inverter 'low batt' doet bij het aanspringen van een koelkast - die aanloopstroom is fors en jouw accupack niet zo. Maar eerst die gloeilamp aan de gang krijgen. Andere uitdagingen komen later :).