Backup/solar probleem

Op 15 november 2016 10:47:39 schreef Roland van Leusden:
Verbruik: 1/4 load (400W), 0.4l / per uur

Even leuk om aan te rekenen. 400W <-> 0.4L -> 1kW <-> 1L/uur. -> 1kWh <-> 1L.

In een ander topic gingen we uit van een rendement van rond de 30%, maar hier zit dus kennelijk een rendement van net onder de 10% in...

Een L diesel bevat 38 MJ, een Kwh 3.6 MJ.....

(En de hier genoemde 400W/0.4L is dus een fabrikant-optimistisch getal, dat kan in de praktijk tegenvallen als je diesel niet op precies de juiste temperatuur is of wat ze dan ook gedaan hebben om het meest optimistische resultaat te krijgen wat je ooit zult zien).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 15 november 2016 19:38:37 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
evdweele

Overleden

Wat ik intussen allemaal heb gelezen is het vooral knoeien in de marge; proberen met de aanwezige - gebrekkige - middelen iets te realiseren dat werkbaar is.

De allereerste opzet was de beste, die heeft het een half jaar volgehouden. Zij het dat er onvoldoende rekening was gehouden met cyclische belasting van de accu's en het dan opgenomen vermogen. Met als gevolg dat na een half jaar de accu's het begaven.

Mijn insteek zou zijn om DIE situatie te herstellen, maar dan met accu's die berekend zijn op de belasting en het cyclische gebruik.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik ben heel benieuwd of het probleem inmiddels is opgelost? Heb je inmiddels functioneel goed werkend systeem? Werkt alles nu op zonneenergie. Of als je alleen de backup gerealiseerd hebt? Werkt dat nu allemaal goed?

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou daar dolgraag een bakkie willen doen. Maar gaat helaas voorlopig nog niet lukken. Auto is wel bijna klaar. Eerst maar een test vakantie naar engeland. Dan kijken of ik tijdje weg kan van mijn werk.

Ik ben momenteel meer benieuwd of het nu echt gelukt is. Technisch is alles zeer goed mogelijk. Met de zon die je daar hebt moet het zeer goed mogelijk zijn om zelfs geheel groen dus zonder net aansluitingen en diesel generatoren een betrouwbare installatie te runnen.

Eerlijk gezegd zou ik toch beginnen met het nemen van degelijke componenten. Een inverter / omvormer is een cruciaal element in een dergelijke opstelling.

Volgens mij kan je het beste twee keer de Victron Quattro 24/3000/70-50-50 nemen. Een voor de bar, en de andere voor de huisjes met airco.

De airco's zelf zou ik dan wel aansluiten met een voorrangs c.q. met timeslots werken. Over het algemeen hoeft een airco niet 100% van de tijd aan te staan om een ruimte te koelen. Als de airco's tegelijk worden aangezet is er ineens een piek en zal die ook zich weer cyclisch herhalen.

Ik zou de airco's zo aanpassen zodat er slechts 1 airco tegelijk de compressor kan laten draaien. Zet de compressors op een aparte airco groep met een stel voorrangsrelais. Even aangenomen dat de regelelektronica niet in fout gaat als de compressor (te lang) uit is. Maar dit valt vast wel te regelen. Zie bijv. http://www.hager.nl/producten/energiedistributiesystemen/modulair-best…

Hiermee voorkom je dat je de 10 kW piek nodig hebt maar kan je denk ik met 3000W voor de bar en 3000W voor de huisjes ruim af.

Vervolgens zou ik wat grotere accu's pakken maar dan wel minder stuks. Ik denk dat je het beste naar een 24V-systeem kan gaan qua prijs/kwaliteit. Bijv. http://www.awaccu.nl/product/582-marine-agm-deep-cycle-semi-tractie-so…

Op de accu's zet je dan de Victron balancers (bij grotere accu's heb je minder balancers nodig): https://www.victronenergy.com/batteries/battery-balancer

Dan heb je een 24V-bus en kan je vervolgens daar alles aan hangen aan solar inverters en/of eventuele losse externe batterij-laders.

Als je toch al een speciale spanningsregelaar tussen je kwetsbare apparatuur hebt en de rest kan je ervoor kiezen om een magneetschakelaar te plaatsen met tijdvertrager tussen de inverter en het net. Zodat als het net aanwezig is de load niet op de inverter staat.

Wil je meer zekerheid dan laat je altijd alles via de inverter (of Quattro) lopen zonder externe bypass/magneetschakelaar, maar dan heb je wel een deftige lader nodig (daarom is de Victron Quattro ook zo mooi, die kan dat intern). Volgens mij kan je ook meerdere Quattro's parallel hangen zodat je 3 fases krijgt indien gewenst. Ik zou als ik het zo hoor gewoon 100% inline draaien. Dan heb je eigenlijk geen last meer van die onderbrekingen. Eventueel is het systeem nog aan te vullen met een (kleinere) generator zodat je gewoon 100% bedrijf kan hebben.

Verder moet je een goed batterij-monitoringssysteem hebben en niet vertrouwen op spanningen die op een inverter staan. De Victron durf ik wel te vertrouwen maar ik heb toch regelmatig gekkigheid gezien bij andere merken.

Even een sneller berekening, met 1 Victron kom ik uit op jouw initiële bedrag van 6000 euro, excl arbeid. Met 2 kom ik dus op ongeveer 9000 uit maar dan heb je wel een 100% bedrijfszeker systeem. Ik zou gewoon beginnen met 1, ze hebben ook een 5000W-versie, misschien is dat ook al afdoende voor jouw setup.

Verder wel belangrijk dat dus dergelijke 'vereffeningsfuncties' bij de solar inverter e.d. uitgezet worden! Dit doen de Battery Balancers al namelijk.

[attachment=1]

Evarist

Golden Member

Joasis, hoe zit het inmiddels met je probleem? Is het opgelost en hoe?

Hier wordt vaak vermeld dat spanningen op accu's gelden voor 20°C maar niemand schrijft hoeveel dat dan is bij 40°C.
Ik nam een willekeurige accu en bekeek de datasheet.
Bij 40°C mag de bulklading tot 14V gaan en de standbylading tot 13.2V.
Bij 20°C is dat resp. 14.6 en 13.8V

Nihil est verum, quod non probatur primo.