PM3264 scoop heeft aardlek

Tidak Ada

Golden Member

Ik zette vandaag mijn meetapparatuur aan voor een periodieke check/spannigs onderhoud. (doe ik af en toe om de spullen fit te houden).
Na verloop van tijd sloeg echter de aardlek er uit. Na enig heen en weer geloop tussen werkplek en meterkast bleek de PM 3264 scoop de schuldige te zijn.

De scoop deed bij start wat vreemd. Intensiteit en focus waren niet te regelen en de sweep viel tijdelijk uit, maar kwam na c.a 10 minuten weer terug en alles werkte normaal. Nog eens zo'n 10 min later klapte de ALS er uit.

Geen geur of rookverschijselen. Wel een regelmatig, tikkend geluid achter aan de scoop te horen (ruw geschat 4 tikken/sec).

Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken? Netfilter? Voeding?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoe vochtig is het in de ruimte waar de scoop staat?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
maartenbakker

Golden Member

Als er een netfilter van de conducteur (Schaffner) inzit (nomen est omen), of losse Y-condensatoren die uitgevoerd zijn als papiercondensator (RIFA of WIMA) dan maak je daar een zeer grote kans mee. De andere klachten zijn mogelijk ongerelateerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Goede kanshebber: het netfilter bovenaan de foto...

http://i47.servimg.com/u/f47/11/77/76/68/dsc03612.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@Gerard:
Kurkdroog :)

@anderen:
Dacht ik al, hoewel ik ook denk aan een ander fout in de voeding, die een en ander veroorzaakt....

Is Schaffner zo slecht als Rifa? Gold indertijd als een topper.

Hoe kom ik aan zo'n netfilter (of een passend filter van betere kwaliteit)?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 2 november 2016 12:28:38 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Filter kun je snel testen. Even schroefje losmaken en hem isoleren van massa. Als het probleem dan weg is, vervangen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is geen fout, maar een eigenschap van deze scoop. Ik had precies dezelfde, nieuw gekocht in 1976, en op een gewoon stopcontact kreeg je daar een behoorlijke tik van. Daarom stond hij ook altijd op de spanningslijn achter de scheidingstrafo. In het begin nam ik hem weleens mee naar de klant toen ik nog reparaties aan huis deed, met de antenne aan het toestel moest je er toch rekening mee houden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
fred101

Golden Member

Hoeft niet eens een echt rot filter te zijn. Als je veel apparatuur hebt lekken alle filters een beetje. En al die beetjes bij elkaar kunnen genoeg zijn om een ALS te laten trippen. (vraag maar niet hoe ik dat weet :-) )

Je kan het simpel meten. Ik had daarvoor een verlengkabeltje gemaakt waar ik de aarde onderbrak en via een multimeter liep lopen.

Hoe kom ik aan zo'n netfilter (of een passend filter van betere kwaliteit)?

Nog betere kwaliteit ? Is na een jaar of 35 kapot gaan dan zo slecht ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik ken het filter op de foto niet, geen idee of het een Schaffner is eigenlijk.. Maar geheid papier en dus een goede kanshebber.

Schaffner heeft opzich een goede naam, maar er zitten papiercondensatoren (*) in en die zijn ze vrij lang door blijven gebruiken vermoed ik. Daarmee zijn die filters dus van 'kan eventueel ooit stuk' tot de status van 'periodiek preventief onderhoud noodzakelijk' verheven. Tenminste, als je de levensduur van de rest van het apparaat wilt uitzitten, want de meeste onderdelen blijven langer heel.

@fred101: na 35 jaar, uitsluitend als je geluk hebt. Bij papiercondensatoren is de kwaliteit over het algemeen niet voorspelbaar genoeg om daarop te vertrouwen. Hoewel de constructie er hier opzich beter uitziet dan gemiddeld, dus het kan zijn dat de MTBF ook in het veld daadwerkelijk wat hoger ligt dan een paar jaar.

(*) Weet iemand toevallig of ze gewoon off-the-shelf MP3'tjes van Wima of PME'tjes van RIFA gebruikten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Deze zat in een PM5190, ook slecht. (epoxy uiteinden ook opengebarsten)

https://www.uploadarchief.net/files/download/pm5190f.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@fred:
Het gebeurt ook als alleen de scoop aanstaat.

@zoef:
Nooit last van gehad evenals van het trippen van de ALS

Ik ga een en ander vanavond proberen op te sporen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Bij veel apparatuur zit het netfilter direct op de net-entree en voor de schakelaar. Hoe het in die combi dingen (chassisdeel met net-entree, filter en schakelaar) zit heb ik nooit gemeten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

@Arco:
Bedoel je het schroefje bij her pijltje?

Ik heb net boven- en onderdeksel verwijderd, maar kan nog niks vinden.

  • Moet ik soms de achterkant losschroeven?
  • Hoe zit het daar met de bedrading van de zekeringhouder en de BNC van de Z-input, zit daar voldoende ruimte in?
  • Moeten zowel de schroeven van de pootjes als die twee, schroeven die daar midden tussenin aan de zijkanten los (dus totaal 6 stuks?

Ik ga nu proberen die achterkant er af te halen (moest eerst koffie komen drinken).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Schroefje bij pijltje ja. Je moet natuurlijk wel even iets tussen filter en chassis steken (blaadje plastic of papier), anders maakt 'ie nog kontakt... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wel een regelmatig, tikkend geluid achter aan de scoop te horen (ruw geschat 4 tikken/sec).

Pogingen van SMPS om op te starten?

Tidak Ada

Golden Member

Inmiddels de achterkant verwijderd.

Hier een foto van de opdruk van het filter. Wel Duits, maar de naam Schaffner is afwezig.

Ik ga morgen eens kijken of de aardlek tript als ik de verbinding met de voedingsprint losmaak en het filter is geïsoleerd.

Bij het openen van de achterkant viel dit buisje er uit. Het lijkt me een ferrit (kleeft aan een magneet). Ø c.a. 4 mm lengte c.a. 1 cm
Heeft iemand enig idee waar het vandaan zou kunnen komen?

Tenslotte wil ik nog weten of deze coax bulkheads plugjes zijn of alleen maar verbindingen. He zou namelijk kunnen dat ik in de nabije toekeomst dieper de scoop in moet. Daar zouden dan die dingetjs los voor moeten als het kan.

@aobp11
Zou kunnen, maar de scoop werkt zolang de aardlekschakelaar niet tript.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die dingen zijn stekkertjes idd, zitten alleen geklemd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Misschien is het filter van Philips Duitsland... (mijn kapotte filter was ook Duits zonder merk). Philipsnummer in SM is 5322 121 44261
Deze kan wel (als het mechanisch past): http://www.tme.eu/en/details/5500.2026/tht-suppression-filters/schurte…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bert_Camper

Golden Member

Ik dacht dat die netfilters van Ero of Roederstein kwamen.
Bij Philips Data Systems gebruikten we ze ook.

Groeten, Bert

maartenbakker

Golden Member

Zou opzich kunnen, alleen raar dat er geen merk opstaat of andere duidelijke informatie die op de herkomst wijst. Ook gebruikt Roederstein de F als typeletter voor filters, zoals hier, alleen de opbouw van hun typenummers is (was toen ook al denk ik) heel anders. Wel kom ik met google vrij veel dergelijke filters tegen, maar allemaal zonder fabrikantnaam. Ik gok toch op een van de wat kleinere/onbekendere condensatorenfabrieken.

Zo'n filter van Schurter zou ik zelf nooit gebruiken (maar ik ben soms een zeikerd); waarschijnlijk prima spul maar het datablad zwijgt in alle talen over de opbouw. Voor hetzelfde geld zit er recent productie-overschot van RIFA in ofzo.

De Schaffners waarvan ik het idee heb dat ze rookten waren trouwens van die chassisdelen, geen idee of hun andere producten dat ook graag deden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 november 2016 00:27:11 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Die chassisdelen van shaffners rokken zeker, ik hade de hele film complet , en schrok met het laserus.

Was in de werkplaats, ding zit in een SUN-aircovulsysteem, enorme rook en flinke lichtflits + flinke knal. En toen was het compleet donker.

dan word je wel wakker >:)

Apparaat staat in vochtige omgeving, en daar schijnen ze slecht tegen te kunnen. Meer voor indoor gebruik. De aansluiting is het type wat bv. ook achter in een PC voeding gaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Vocht in combinatie met kortere en langere periodes van niet gebruiken, is voor papiercondensatoren waarschijnlijk de slechtst mogelijke omstandigheid. Het zou zomaar kunnen dat zo'n chassisdeel wat minder hermetisch dichtzit dan een blikken doosje dat dichtgesoldeerd zit en daarom sneller stukgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

lang niet gebruiken is wat je altijd al doet met die dingen. staat een toestel op dezelfde plek voor jaren met de stekker hetzelfde in het wcd dan doet de condensator tussen aarde en nul niks. draait na 20 jaar de stekker om dan krijgt die ineens 230V op zijn donder en klapt eruit.

nog een nadeel is dat ze die dingen vaak nog voor de toestel zekeringen zetten en dus moet de 16A eruit gevlamd worden. dat zie en hoor je idd wel :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Staat ná de schakelaar en ná de zekering :P

Verdeer in een droge ruimte: een goed geïsoleerde schuur met CV en op de bovenverdieping

@Arco:
Bedankt voor de nummers en de tip naar TME

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 3 november 2016 09:37:06 (32%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb je geluk, philips heeft die ovale netfilters zeker 2 decennia gebruikt en ik heb er ook al wat in rook op zien gaan. in de PE reeks van begin 90's zaten ze nog voor de zekeringen, of die zijn 6,3A traag en gaan veel later eruit als de B16 in de meterkast, of in jouw geval de snelle 16A zekering met thermische slijtage :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer