... is dat alles ook zinnig bezet?
Jawel, de bezetting van de grond-subband was allemaal zinnig. Natuurlijk zijn er zelfs op de EHAM-grondfrequenties wel eens seconden waarin je eventjes stilte hoort, maar zolang er op een luchthaven nog verkeer is, zul je die grondfrequenties moeten hebben. En die zijn dus druk, wat mijn probleem nu is door die mooie herfstcondities waar ik als amateur zo blij mee ben.
Enne, sta me toe je tegen te spreken waar je stelt [...] Zie het aangehaalde voorbeeld van EHEH TWR, en ik maak me sterk dat er nog meer te vinden zijn.
Daarvan zei je:
Bv. Eindhoven Tower heeft sedert enkele maanden de "frekwentie" 131,005 MHz, dat is dus eigenlijk 131,000 maar met 8,33 kHz bandbreedte.
Wat ik echter zei was:
De Nederlandse verkeersleiding gebruikt nog geen 'tussenkanalen' (daarmee bedoel ik: 8 1/3 kHz-kanalen die niet deelbaar zijn door 25 kHz).
131,000 is wél deelbaar door 25 kHz, en is niet wat ik bedoel met een tussenkanaal. Met tussenkanalen bedoel ik de kanalen die toegevoegd kunnen worden door de invoering van het 8 1/3 kHz-raster.
Of, nog anders gezegd: de Nederlandse verkeersleiding heeft nog geen nieuwe (werkelijke) frequenties in gebruik genomen, al zijn sommige (niet allemaal) van de bestaande nu herdoopt om de nieuwe specificaties aan te duiden.
Een vlieger die nog zijn oude setje gebruikt, zal binnen Nederland geen verschil merken - behalve als hij teveel naast frequentie staat, en niet goed meer door het filter op de grond komt, terwijl dat eerder nog wel lukte.