frequentieteller luchtvaartontvanger

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ze voldoen prima aan de eisen die gelden voor het doel waarvoor ze worden gemaakt. Alleen is dat doel niet het vliegen in Europa. In de USA mogen ze best gebruikt worden.
Maar Eurocontrol bijvoorbeeld zit op bijna uitsluitend 'tussenkanaaltjes', dus daarmee zou je dan geen verbinding hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zijn die dingen dan niet volgens de RLD/FAA regulations?

FAA heeft toch niks te betekenen, alhier? En Nederland heeft (zoals alle andere EU-leden) zijn bevoegdheden terzake overgedragen aan EASA. EASA is het enige wat telt en het is precies EASA die met die 8,33-ongein is komen opdraven. En de Nederlandse overheid wilde per sé het braafste jongetje van de klas zijn en is het halsoverkop beginnen ingebruiknemen, daar waar niemand echt een dringende reden zag. Overigens denk ik dat de term RLD reeds lang is afgeschaft maar dat maakt natuurlijk veel minder uit, het gaat hem niet om de vlag wel om de lading.

@FET: dank voor de verduidelijking, ik voelde zoiets wel aan maar zoals reeds gezegd is dat hoogfrekwentgedoe niet mijn eerste kopje thee. Alweer iets bijgeleerd!

bis @FET: de waarschuwing over wél ontvangen in 8,33-raster maar zenden enkel in 25 kHz had ik nog al ergens gezien, foei foei foei toch.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

De Nederlandse verkeersleiding gebruikt nog geen 'tussenkanalen' (daarmee bedoel ik: 8 1/3 kHz-kanalen die niet deelbaar zijn door 25 kHz).
Eurocontrol wel (en daarmee heb je hoog boven Nederland natuurlijk wel van doen).

Wat mij betreft zouden we wel wat sneller over kunnen stappen. Ik probeerde laatst een nieuwe grondfrequentie te coördineren, en dat is geen doen. ALLES is bezet in dat subbandje. En zolang iemand bijvoorbeeld xxx.925 als 25 kHz-kanaal blijft publiceren, blijven de kanalen daar 8 1/3 kHz boven en onder onbruikbaar. Pas van zodra hij zijn werkfrequentie als 8 1/3 kHz gaat publiceren (en hem dus xxx.930 noemt, maar nominaal is dat nog steeds .925), kan men de 8 1/3 kHz-kanalen er vlak boven en onder in gebruik nemen.

Wat trouwens de frequentietolerantie betreft: ik vergeet nog te zeggen dat er omstandigheden zijn waarbij de (grond-)zender expres naast de frequentie staat afgestemd.

Waar één werkfrequentie een groot gebied moet bestrijken, worden verscheidene grondontvangers gebruikt, waarvan dan eenvoudig (automatisch) het beste signaal wordt uitgekozen. Maar de grondzenders moeten tegelijk in de lucht komen, omdat al het andere verkeer het ook moet horen.
Om nu onderlinge storing in de vliegtuigontvangers te vermijden, staan de zenders in 'offset-bedrijf' afgestemd. In de ontvanger levert dat dan geen storing op; alleen een interferentietoon, maar die wordt in het laagfrequentgedeelte toch weggefilterd.
Heel gewoon is twee of drie zenders binnen één kanaal, maar vier en desnoods vijf is ook mogelijk. Maar voor zo'n frequentie mag de ontvanger dan natuurlijk geen te smal filter gebruiken, en daarom moet het 25 kHz-filter breder zijn (meestal ca. 16 kHz).
Zulke kanalen zullen dus 25 kHz-kanalen blijven.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nogmaals dank voor de verduidelijkingen. V.w.b.

ALLES is bezet in dat subbandje.

: dat wil ik grif aannemen, maar is dat alles ook zinnig bezet? Ik laat me vertellen dat veel frekwenties zijn gereserveerd door/voor diensten die er nauwelijks gebruik van maken.

Enne, sta me toe je tegen te spreken waar je stelt

De Nederlandse verkeersleiding gebruikt nog geen 'tussenkanalen'

Zie het aangehaalde voorbeeld van EHEH TWR, en ik maak me sterk dat er nog meer te vinden zijn. Nuja, veel maakt dat niet uit: wat vandaag niet is zal morgen wel komen.

<rant>
Alleen de nodeloze haast van de NL-autoriteiten is alweer een uiting van het onrespect derzelve voor de kleine vliegerij - voor wie zo'n 8,33 zend-ontvanger toch geen kleine investering is. Dat komt dan nog bovenop de invoering van de mode-S transponders en ook daar is NL haantje de voorste in Europa. Terwijl er in de rest van Europa toch niet echt meer ongevallen gebeuren. Zelfs als er wel een daling zou zijn in de ongevallencijfers in NL-luchtruim dan was die voornamelijk toe te schrijven aan de daling van het aantal vlieguren - geen NL-er kan het nog betalen, en geen buitenlander wil nog in zo'n onvriendelijk luchtruim komen.
</rant> Sorry hoor, effe m'n lever gelucht.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Er is volgens mij niet veel VFR verkeer meer in Nederland, behalve lessen dan.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

... is dat alles ook zinnig bezet?

Jawel, de bezetting van de grond-subband was allemaal zinnig. Natuurlijk zijn er zelfs op de EHAM-grondfrequenties wel eens seconden waarin je eventjes stilte hoort, maar zolang er op een luchthaven nog verkeer is, zul je die grondfrequenties moeten hebben. En die zijn dus druk, wat mijn probleem nu is door die mooie herfstcondities waar ik als amateur zo blij mee ben. :)

Enne, sta me toe je tegen te spreken waar je stelt [...] Zie het aangehaalde voorbeeld van EHEH TWR, en ik maak me sterk dat er nog meer te vinden zijn.

Daarvan zei je:

Bv. Eindhoven Tower heeft sedert enkele maanden de "frekwentie" 131,005 MHz, dat is dus eigenlijk 131,000 maar met 8,33 kHz bandbreedte.

Wat ik echter zei was:

De Nederlandse verkeersleiding gebruikt nog geen 'tussenkanalen' (daarmee bedoel ik: 8 1/3 kHz-kanalen die niet deelbaar zijn door 25 kHz).

131,000 is wél deelbaar door 25 kHz, en is niet wat ik bedoel met een tussenkanaal. Met tussenkanalen bedoel ik de kanalen die toegevoegd kunnen worden door de invoering van het 8 1/3 kHz-raster.

Of, nog anders gezegd: de Nederlandse verkeersleiding heeft nog geen nieuwe (werkelijke) frequenties in gebruik genomen, al zijn sommige (niet allemaal) van de bestaande nu herdoopt om de nieuwe specificaties aan te duiden.
Een vlieger die nog zijn oude setje gebruikt, zal binnen Nederland geen verschil merken - behalve als hij teveel naast frequentie staat, en niet goed meer door het filter op de grond komt, terwijl dat eerder nog wel lukte.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

I stand corrected.

Voor wat betreft de grond-subband: over welke frekwenties gaat het dan? Ik neem aan dat die vooral worden toegekend aan de diverse afhandelaars, catering, en misschien ook aan de hulpdiensten?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

De band die ik bedoelde is die tussen 121.6 en 122.0 MHz. Die is niet voor 'derden' (die zitten meestal vrij hoog in de band), maar voor de verkeersleiding op de grond: slepen, taxiën, delivery, start up clearance, havendienst, technische dienst.
Dat is maar een klein bandje, en de idee was blijkbaar dat de verschillende velden elkaar wel niet zouden storen, ook al zouden ze dezelfde frequenties gebruiken. Meestal werkt het goed, maar af en toe is het toch druk als er weer eens 'condities' zijn.

We gebruiken zelfs weleens een amateurwebsite (erbij!) om een idee te krijgen van de kans op onderlinge storing:
http://aprs.mountainlake.k12.mn.us/

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik ga eens beginnen met het kitje origineel op te bouwen, eventueel met een meetzender eraan.

Daarna mods, frequentieteller, e.v.t ander of toch omschakelbaar MF filter, e.v.t stabielere oscillator, etc. Eventueel nog een ander audio ampje, want ik ben er op gewezen dat men de LM386 vaak uitperst. En inderdaad, zo te zien staat hij in open loop. Maar dat moet ik eerst maar eens onderzoeken :-)

Ha necessaryevil,

Ik heb vanmiddag een NE602 gevonden het gaat mij even om de oscillator.
Alle componenten rond de oscillator heb ik ook inclusief NTC.
Het punt is dat de Tc van de varicap varieert met de regelspanning dus is niet lineair.
Misschien splits ik de varicap in twee ik laat dit op een tekening zien.
Om het pakketje in elkaar te zetten is een goed plan dan kan je daar vandaan verder.
Morgen meer.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Interessant, Henk! Als ik het goed begrijp ga je de tempco van de varicap ompenseren met een NTC?

Hubie

Special Member

@FET,
Een beetje OT,zenden vliegtuigen nog steeds uit op HF?
In de laatste Klingenfuss freq.gids die ik heb(3 jaar oud)zie ik dat daar nog steeds banden voor gereserveerd zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry dat ik als niet FET toch antwoord:
er zijn een paar gebieden in de wereld waar vliegtuigen nog moeten HF-apparatuur aan boord hebben. Of die dan ook gebruikt wordt kan ik niet zeggen.

De verplichting bestaat nog (in sommige gevallen) op de Noord-Atlantische route, IJsland en/of Groenland maar ik betwijfel of het daar veel wordt gebruikt.

En ik meen gehoord te hebben dat het nog wel echt gebruikt wordt in zeer dun bevolkte gebieden, bv. hier en daar in Australië en Afrika.

Volgens het betreffende wikipedia-artikel zou ook Shanwick Oceanic Control HF gebruiken.

Een interessante lijst vond ik op http://www.canairradio.com/hf.html ; als die nog correct is dan zouden er zelfs tweemaal per uur weerberichten moeten zijn vanuit Gander.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zie hierboven. :) Leuke lijst trouwens.

Op Schiphol is nog een tijdlang een frequentie in de 5MHz-band standby gehouden voor bijvoorbeeld Noordzeehelicopters. Er werd echter zelden gebruik van gemaakt. Toen wij eens wilden testen, moest ik zelf voor tegenstation spelen vanuit de auto.
Maar als je op de HF-banden gaat luisteren, hoor je nog wel activiteit. Op ditzelfde moment bijvoorbeeld zijn 8891 en 8906 kHz geregeld in gebruik.

Toestellen spreken op HF ook vaak rechtstreeks met de 'company'. Hoewel veel natuurlijk digitaal en/of via satelliet gaat, kun je zo nog wel eens een complete bestellijst langs horen komen, of een overlegje met de walwerktuigkundige.

e: Dit ICAO-document is up-to-date; hij behandelt de North Atlantic. Met enig googelen vind je de andere gidsen ook wel.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op dinsdag 8 november 2016 15:45:35 (17%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Volgens mijn vrouw zijn die frequenties nog in de lucht.
(SAC Commander). :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Misschien gebruiken ze de HF banden vanwege de propagatie? Je kunt met sommige HF frequenties om een berg heen zenden door gebruik te maken van atmosferische reflectie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vanwege de afstanden, lijkt me. Met VHF kom je hooguit een paar honderd mijl.
In elk geval wordt alle nieuwbouw die over de oceaan moet kunnen vliegen, nog steeds uitgerust met HF-radio.

Af en toe maken amateurs verbinding met een nieuwe levering op testvlucht uit Toulouse, waarvan dan gelijk de HF-set van het vliegtuig gecheckt is. :)
Bij zulke gelegenheden maakte ik de verbinding met het nieuwe vliegtuig vaak vanuit mijn auto, waarin ook een HF-set zat.

Komende december (2016 dus) hebben we weer zo'n kans:
http://www.qsl.net/pa0sny/SNY-AM.html

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik koop mijn auto,s altijd op een kwart golf reflector..Voor 80 meter zou ik een autobus moeten hebben :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

@BFM,FET en Mel,
Bedankt voor de info allemaal.
Zag ook twee bekenden in de lijst van amateurs staan.
Cor CHN ben ik een paar keer langs geweest om mijn Hartkit af te regelen.
Seb Pa0lb heb ik vaak gehoord op 80 meter.
Ik zag een Collins transceiver op de foto,das geen poppespul. ;-)

Ha necessaryevil,

Ja dat heb je goed eens kijken of er wat low kost mogelijkheden zijn.
Dus niet met een oven komen aanzetten :+
Een van de gebruikelijke stabilisatie technieken is trek de kritische componenten (schakeling) een jasje aan ;) dit doen we met een beetje was of paraffine (kaars vet).
Maar ik wil even kijken of er iets meer te doen is.
Ik heb de C/V karakteristiek over temperatuur van de BB535 gemeten (ik heb even geen BB505 voorhanden) maar de verschillen zijn klein.
Alleen is de ne602 defect geraakt die was ook wel heel oud ik denk 35 jaar vrijdag heb ik een nieuwe sa602 dan weer verder.

Groet Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb twee van de drie frequentietellers binnen, de led variant (jouw link, Henk) en de lcd variant (groen op geel scherm). Ik heb alleen nog maar het stroomverbruik getest, de led variant trekt zo'n 240 mA en de lcd variant (backlight aan) trekt zo'n 50 mA. Als ik de backlight uit wil zetten van de lcd moet ik een kleine mod maken, maar dat lijkt me niet zo moelijk, je kan goed bij de pootjes van de led. Beide displays zijn getest met niets op de input, gemeten frequentie 0 Hz.

Mocht ik de ontvanger willen voorzien van een batterij, dan heeft de lcd versie de voorkeur. Of ik de backlight nog uitschakel (e.v.t. schakelaartje) hangt af van het verbruik van de ontvanger, moogelijk valt het verbruik van de backlight in het niet bij het verbruik van de ontvanger.

Ik heb de twee frequentietellers nog wat verder getest door ze aan te sluiten op een functiegenerator (van de buurman). Ik kon hierdoor tot 25 MHz testen. De resultaten zijn best indrukwekkend, zeker gezien de prijs. Ze werken. Bij de 8 digit led teller week slechts de laatste digit iets af (gemeten: 24.99997 o.i.d.).

Ha necessaryevil,

Vlot binnen ik heb gisteren de SA602 binnen gekregen even op een adapter printje plakken ;) is de smd versie.
Dan bouw ik dezelfde oscillator als in het ontwerp en dan ik wat temperatuur eigenschappen meten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Oke, ja volgensmij wordt de SA602 alleen nog maar verkocht als smd. De MC1350 (voor de AGC) is al helemaal obsolete, nog wel via ebay te krijgen. Heb je trouwens al een smd->tht printje voor de SA602? Anders heb ik die nog wel.

Ha necessaryevil,

Ja printjes heb ik inderdaad is alleen nog de smd uitvoering er.
Eigenlijk is het ontwerp behoorlijk gedateerd maar daarom niet minder leuk om mee te experimenteren.
Ik heb geen idee of er veel belangstelling is in dit bandje anders is een moderne versie misschien interessant.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.