Noodsirenes verdwijnen vanaf 2020

Shiptronic

Overleden

http://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/02/noodsirenes-verdwijnen-vanaf-2020-…

Is dit wel verstandig? wat is het probleem om zoiets in stand te houden, en er maar klakkeloos vaan uitgaan dat iedereen op mobielinternet zit?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 2 november 2016 17:00:32 schreef Shiptronic:
Is dit wel verstandig?

Er komt wel het één en ander voor terug natuurlijk.

Zo kan er bij grote rampen alarm worden geslagen via onder meer calamiteitenzenders, geluidswagens, sms-systeem NL-Alert en sociale media.

Die sirene is ook niet alles, als hier de wind verkeerd staat hoor je die ook niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 27 maart 2019 22:55:27 (1%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er zijn hoogstwaarschijnlijk genoeg mensen via mobiel internet te bereiken om landelijke dekking te krijgen.
je hoeft tenslotte ook niet iedereen apart te bereiken met zo'n melding, dat lukte met die luchthoorns ook niet
en die testen met dat NL alert zijn genoeg uitgevoerd om daar iets over te zeggen

Verder kosten die dingen jaarlijks 3 miljoen belastinggeld en ik hoef niet 3 keer op 3 verschillende manieren geinformeerd te worden, dus ja mooi weghalen

Arco

Special Member

De oude mechanische sirenes waren nog het beste tot nu toe. Weinig onderhoud, simpel, en duidelijk. (toon had heel veel harmonischen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Ja maar in bv. een oorlogssituatie zie ik het mobile netwerk het eerst plat gaan. en zenders leuk, wie heeft er nog een ontvanger.

Vroeger sloopte je zelf de tv haalde de onderdelen eruit en boude zelf wat.

Probeer van de huidige apparaten eens iets anders te bouwen, en als het elektronisch lukt loop je vast op de software.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Calamiteitenzenders... Ja leuk, maar dan moet je toch wel eerst weten dat er iets loos is.

Geluidswagens... Alsof dat niets kost.

SMS-systeem... dat heeft alleen zin als het een calamiteit van nationaal niveau is. Voor lokale calamiteiten is het volkomen nutteloos, omdat je niet kunt weten waar een mobiel nummer zich bevindt.

Sociale media... Alsof ik hele dagen niets anders te doen heb dan sociale media in de gaten te houden. Ik heb een baan! Ik ben dan DUS aan het WERK!

NL-alert... Tjah, tijdens de laatste testen is al weer duidelijk gebleken hoe betrouwbaar dat is: NIET! Meervoudige meldingen, geen meldingen, meldingen zonder inhoud, ... En dan nog bestaan er mobieltjes (en zijn ook in gebruik!) die niet eens alert berichten kúnnen ontvangen!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Gister nog op de NOS: in veel dunbevolkte plekken in Nederland is er slecht tot geen gsm bereik. Die ontvangen dus ook geen bericht. Geluidswagens zijn ook hopeloos, voordat die dingen overal geweest zijn ben je al een uur verder.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 2 november 2016 17:50:29 schreef MNM(tm):
Calamiteitenzenders... Ja leuk, maar dan moet je toch wel eerst weten dat er iets loos is.

Geluidswagens... Alsof dat niets kost.

SMS-systeem... dat heeft alleen zin als het een calamiteit van nationaal niveau is. Voor lokale calamiteiten is het volkomen nutteloos, omdat je niet kunt weten waar een mobiel nummer zich bevindt.

Dat met push berichten werkt alleen voor alle telefoon aangemeld bij de mast(en) waar het uitgezonden word. Dus niet per telnummer

Shiptronic

Overleden

Op 2 november 2016 17:50:29 schreef MNM(tm):

SMS-systeem... dat heeft alleen zin als het een calamiteit van nationaal niveau is. Voor lokale calamiteiten is het volkomen nutteloos, omdat je niet kunt weten waar een mobiel nummer zich bevindt.

Dat schijnt wel lokaal te kunnen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Alleen niet elke telefoon ondersteunt dat...

Even los van dat ik het afschaffen een heilloos plan vind, waarom hebben ze dan een paar jaar geleden nog voor miljoenen aan nieuwe, slechthorende, sirenes geplaatst?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Ze moeten wat met ons geld. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In tijden van oorlog probeert de vijand als eerste ongeveer je communicatie systemen over te nemen, lukt dat niet dan gooi je het plat met bommen of met elektronische oorlogsvoering. Heb je dat systeem in handen dan kun je de boel mooi vernagellen met foute berichten.

Nog niet zo lang geleden moest je van de overheid een noodpakket in huis hebben. Met een batterij radiotje met liefst AM en FM. Nu over een aantal jaren wordt na de AM de FM verbannen en dien je DAB+ radiotjes te kopen.

Nu is een DAB+ signaal nog makkelijker te storen door de vijand. Beter maar een paar kleine mobiele kortegolf zenders standby en iedereen een kortegolf ontvangertje.

Dat sirene systeem was vroeger bedraad via speciale landlijnen volgens mij. Tegenwoordig heeft elke mast een ontvanger waarvan je maar moet hopen dat het blijft werken.

Hubie

Special Member

Wat een dom plan zeg!
Wat nu als het GSM net plat gaat?
De sirenes die er nu staan worden vanuit de meldkamer aangestuurd door een zender.
Op elke sirenemast zie je een Corner Reflector antenna.
Meldkamers hebben een noodvoeding,sirenes hebben een noodvoeding.
Dus zelfs als 230 V en GSM plat gaat kunnen ze nog aangestuurd worden.

Shiptronic

Overleden

Nee beste is een met zo'n handslinger eraan :)

Maar mijn reactie is als ik ze hoor, oja maandag even kijken yep 12:00 uur. Op een ander moment zou ik wel zelf op onderzoek uit gaan , radio, internet buren.

En misschien ben ik een van de weinigen, maar hier staat de boel ook regelmatige gewoon uit. Lekker rustig geen telefoon geen internet lekker niet gestoord worden.

Ik zie veel mensen in mijn buurt die gelijk in de stress schieten als ze maar even niet online zijn, zelf onlangs in de sauna er nog tot 2x toe iemand uitlaten schoppen, staan ze je verbaast aan te kijken dat je er wat van zegt als ze daar met een smartphone rond lopen, kon me in houden maar 1e reactie was; afgrijpen en in de plump gooien.

Jammer als ik dan wat gemist heb, dat hoor ik later dan wel :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Oude sirene systeem ging inderdaad via de PTT/KPN kabels en werkte met een verbreekkontakt en plaatselijke voeding. (dus kapotte kabels gaf ook alarm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tsja. Ik ga geen DAB+ radio kopen. Zodra FM er uit is, heb ik dus geen ontvanger meer voor binnenlandse omroep.

Als ik mij buitenshuis bevind, kan het zijn dat mijn telefoon al op stil staat (want in de auto), of ik ben op weg naar m'n werk (nog stil omdat ie 's nachts op stil staat). Of ik hoor 'm, maar ik wacht even met bekijken omdat ik op de fiets zit.
Kortom, als er een wolk gevaarlijk gas overgedreven komt, is die al voorbij voordat ik het bericht op mijn telefoon heb bekeken...

Bijzonder dom om ze af te schaffen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ah, dat zou inderdaad kunnen kloppen. Heb ooit meegemaakt dat oud oud ding een hele tijd stond te loeien omdat men in de buurt met graafwerkzaamheden iets geraakt had

Spanning staat en stroom gaat!
pa3gws

Golden Member

Op 2 november 2016 18:56:48 schreef Ledlover:
Bijzonder dom om ze af te schaffen.

Volledig mee eens.
Ik werk regelmatig in een verpleeghuis en daar is het min of meer verboden om met je mobiel bezig te zijn tijdens het werk.
De reden daarvoor is dat een groot deel van het verplegend personeel meer met de telefoon dan met de cliënt bezig was.
Met als gevolg dat er geen berichten ontvangen worden en de cliënten gevaar lopen.
De sirene wordt daarentegen altijd wel door iemand opgemerkt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Tja,
Het is nu eenmaal zo dat na aanleg van iets nieuws wat niet goed werkt, er niemand verantwoording voor wil nemen.
(de oude sirenes waren veel duidelijker, en de nieuwe zijn pas na veel gesleutel wat beter geworden)

Zelfde was hier in Venray met aanleg van rotondes met een vierkant fietspad eromheen (tja, limburg, he...;) )
Dat zou veel veiliger zijn. Onderzoek toonde aan dat het minder veilig is, en dat de verkeersdoorstroming ook minder is. En toch gaan ze er gewoon mee door...

http://www.fietsberaad.nl/library/repository/ontwerpvoorbeelden/rs_1%20kampen,%20carrerotondes.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Wie beslist zulke idioterie eigenlijk? Is er weer een aan het lobbyen geweest met een fantastisch voorstel wat hem veel geld oplevert? de bouwer van omroepwagens ? die dan eest nog besteld en gebouwd moeten worden als er een ramp uitbreek, en dan moeten daar eerst weer commissies en degelijke zich mee bemoeien zodat 10Jaar later en ettelijke miljoenen verder er 1 niet werkende auto rondrijd en besloten word toch maar weer sirenes op te hangen.

Ach ja ze zullen het wel nooit leren :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tsja. Wij zijn de 1% die verstand heeft van techniek. De rest kijkt in de specsheet van een aanbieder en gelooft die op z'n blauwe ogen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

hier in de stad kan men er ook wat van hoor, 12 jaar geleden heeft men de HOV buslijn aanbesteed. sinds een jaar of 2 is men nu van veel aanvoerwegen van de stad 1 strook aan het inpikken voor die busbaan. men moet maar met het openbaar vervoer gaan vind men, gevolg is dat de toegangs wegen nog voller staan in de spits want openbaar vervoer blijft gewoon klote..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Best wel grappig om op te merken dat techneuten de neiging hebben om in de achterhoede blijven als het aankomt op het toepassen/aankopen van nieuwe technologie. Eerst maar eens zien wat het waard is...
Terwijl het wel hun hobby/beroep is.

Ben zelf ook zeker geen 'early-adopter', zelfs mijn ouders hebben veel meer technologie in huis dan ikzelf: smartphone, smart-tv, nieuwe auto (= laptop op wielen),...

Wat betreft de sirenes: in België vind ik niets terug van mogelijke afschaffing. Laatste artikeltje dat ik vind is wel al van 2013:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/meer-dan-98-procent-van-de-belgische…

Dit was al langer bekend voor zover ik weet, dus echt nieuw is het niet voor mij.

Of het slim is? Ik vind van niet.
Dat ligt niet zozeer aan de afschaffing van die sirenes, als wel aan het bijna volledig op een draadloze technologie vertrouwen waar zo'n beetje de godganse wereld niet zonder meer kan en waarbij enkele uren storing al voor grote chaos kan zorgen.

Hoe dat in de VS werkt weet ik niet, maar ik krijg de indruk dat veel sirenes daar nog gewoon met een analoog DTMF-riedeltje geactiveerd worden. Bij de sirenes die niet met een mechanisch systeem werken (lees: motor en schoepenrad) maar met een berg luidsprekers, hoor je dat vaak ook (inclusief een tot vermoeiens toe 'This is only a test...')

Als het dan draadloos moet, dan toch op z'n minst op z'n simpelst.

Wat betreft geluidssterkte ben ik er niet rouwig om. Met sterke wind hoor je die dingen al snel niet zo best meer. Nee, dan de oude. Waar dat ding gestaan heeft weet ik tot op de dag van vandaag niet, maar een bak geluid dat er tussen de flats door onze kant op kwam.
Nu, ouder, kan ik alleen maar medelijden hebben met de mensen die er veel dichterbij woonden ;)

Ik wil nog steeds wel eens weten wat er straks gebeurd als velen van die slimme thermostaten en andere troep in huis hebben en het internet uitvalt. Me dunkt dat je dan nog een beetje normale controle over je huis hebt.

Laatst las ik op m'n werk ook al iets over een kantoorgebouw waarbij het licht via 'augmented reality' gedimd kon worden (ja... echt). Je moet dus eerst met een smartphone, die per internet weer verbinding maakt met de gebouw-app, ergens op richten, wat een virtuele dimmer of zo projecteert op het scherm, die je weer kan bedienen om het licht op je werkplek te dimmen. Mijn hemel...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik vraag mij oprecht het nut af van sirenes.
We wonen hier op steenworp van Europoort. Als er echt iets gebeurt is het toch te laat want we kunnen het eiland niet af. Ik heb ze nog nooit horen afgaan. Gelukkig. Maar als ze afgaan zou toch iedereen denken dat het een technische storing is. Je zult toch weer afhankelijk zijn van (draadloos) internet of radio om meer te weten te komen.

En als geruststelling, geen paniek, "er is geen gevaar voor de bevolking en er zijn geen hoge concentraties gevaarlijke stoffen vrijgekomen" nou...bij Chemiepak lagen echt geen pakjes kauwgum opgeslagen hoor...

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.