Noodsirenes verdwijnen vanaf 2020

Hubie

Special Member

OT\
Dat testdocument hadden wij niet.
Wij testen toendertijd de OCR en alle sensoren simpel door een internationaal biljet in te voeren.Daarbij moest de printer alle sensoren gebruiken,speciaal het unieke nummer met oranje streep.
Als deze test goed was,was alles optimaal afgeregeld.

maartenbakker

Golden Member

Ah, dankje voor de verduidelijking! Ik las achteraf al dat je niet schreef dat je dat document had. Mocht je in de gelegenheid zijn om het in zijn geheel te fotograferen of scannen, en/of mocht je nog meer verwante documentatie vinden dan wil ik die graag in mijn archief hebben (met ook het streven om de hele dataverzameling ooit toegankelijk te maken). Mogelijk in dit specifieke geval ook interessant voor spoorliefhebbers.

Ik heb verder inmiddels vaag het idee dat het om een apparaat van Facit gaat, maar ik moet daar nog dieper induiken. Rare geschiedenis waar Nokia en Ericsson in de nadagen ook bij betrokken zijn. Twee namen die ook in de geschiedenis van Philips opduiken (de roemruchte Nokia 3310 is bijvoorbeeld ontwikkeld op een voormalige Philipslocatie, om maar eens een apart stukje trivia op te lepelen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 5 november 2016 02:51:33 (59%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Jammer,ik heb pas stapels serviceboeken van VAR-LBS (Verkoop Aan Reizigers-Loket Balie Systeem) in de papierbak gedumpt,maar ik heb nog een stapel in de berging liggen,mss dat daar het 12NC van de printer nog ergens instaat.Ik zal er t.z.t wel eens induiken.

maartenbakker

Golden Member

Ah, jammer, ook voor de spoorhobbyisten onder ons (ben ik vroeger ook geweest, maar je kunt niet alles tegelijk).

Ik vulde ondertussen mijn vorige bericht nog aan. Ik ben in principe niet alleen in typenummers en 12NC's maar ook in alle mogelijke documentatie in fysieke of digitale vorm geïnteresseerd. Mijn nummertjesverzameling dient al deels en moet nog meer gaan dienen als een kapstok voor een Philipsarchief (waar ook gerelateerde zaken zonder bekend nummer welkom zijn, en er hoeft ook niet altijd Philips op te staan).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@Shiptronic\ We hebben je topic gekaapt,sorry.
@Maarten\Zal morgen even een paar goede foto's maken van de twee A4-tjes.

Shiptronic

Overleden

Geen punt, moest er wel om lachen, hoe kom je van een sirene op een Phillips nr :)

Net en stukje EO gekeken, film over een storm en doorbreken van de dijken/duinen.

op het moment-supreme : Activeer het lucht alarm !! ;

reactie; Sorry dat hebben we af geschaft

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

De film (of is het een serie?) heb ik nog niet gezien, maar dan heeft de schrijver het beter begrepen dan de beleidsmakers op het mysterie ministerie.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Ik ben geen EO fan(Hel en verdoemenis etc.) maar ga straks toch ff kijken bij uitzending gemist.
De titel van de serie voorspelt niet veel goeds,maandag maar gaan shoppen voor een rubberboot. ;-)

Shiptronic

Overleden

ook geen EO fan, maar ben me wel bewust van de Nederlandse situatie en dit is een potentiële dreiging voor ons land. En gezien de TS zijde van dit topic viel me dat zinnetje op. Ik kon eerst geen goed voorbeeld geven behalve WW3, maar dit is een vrij reële hypothese.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Ben ik met je eens,er is zelfs een site waar je kunt zien hoever je huis onder water gaat staan,en dan bedoel ik niet de hypotheek.!

Het lijkt me ook niet verstandig om alle systemen afhankelijk te maken van (mobiel) internet.
Als straks de Russen komen is een handige hacker in staat om al onze (waarschuwingen)systemen in een keer lam te leggen.
Die sirene is een heel fundamenteel waarschuwingssysteem wat zou moeten functioneren als al het andere verder niet werkt. Dus ook als je je telefoon even niet bij je hebt of als de infrastructuur door een hacker of geweld om zeep is geholpen.
Bovendien zijn die netwerken in private handen. Kijkend naar bijvoorbeeld prorail, vraag ik me sterk af of je dit soort systemen niet in overheidshanden zou moeten houden.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
Hubie

Special Member

Kijk,dat is nu juist het probleem!
In de jaren 90 moest alles maar geprivatiseerd worden.
PTT-KPN,PTT-Post. NS,etc.etc.etc.
Dat noemen ze 'marktwerking'Dat levert voordeel op'(idd,voor de aandeelhouders)|
En de laatste 10 jaar ook in de zorg : Want dan wordt het goedkoper" ;-)
Lees duurder.

evdweele

Overleden

Het eerste dat zal uitvallen bij een (watersnood)ramp is het telefonienetwerk.
Iedereen begint te bellen en daar is de capaciteit van het netwerk niet op berekend, het gaat dus door zijn hoeven.
Kent nog iemand het "Henny Huisman-effect" van jaren geleden? En dat was alleen een telefoonspelletje.
Te vergelijken met een DDos aanval.

En zijn alle steunpunten van de mobiele telefoonproviders uitgerust met noodstroom? Als dat niet het geval is en de netspanning valt uit is er ook geen NL-Alert mogelijk.

@RAAF12 hieronder:
De regionale tv ontvangen als de netspanning is uitgevallen? Geen kabel-tv meer en geen netspanning in huis.

P2000 (het semafoonnetwerk) en C2000 (het spraaknetwerk) staan hier helemaal buiten. Daar heeft de burger niets aan.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 6 november 2016 01:36:36 (21%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Gelukkig heeft de overheid bij de hulpverleners het P2000 netwerk wat niet betrouwbaar is, oa. het bereik binnenshuis is naatje. Wordt vervangen in 2017 door iets anders
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=37011.40

Dat GSM en UTMS plat gaan, is geen ramp op zich. De regionale TV dient officieel als infobron voor de getroffen natie. En natuurlijk de zendamateurs, voor zover nog aanwezig. Die speelden bij de Watersnoodramp van 1953 ook een rol van betekenis.

maartenbakker

Golden Member

P2000 zijn de piepers, daar was het voornaamste """probleem""" dat er geen versleuteling opzit (was het niet gewoon POCSAG, ook wel verkocht door KPN als 'buzzer'?)

Het binnenshuisprobleem is het grootst bij de portofoons.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Als de sirene gaat:
Meer als 1 keer per dag liefst. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 6 november 2016 02:56:24 (50%)

evdweele

Overleden

P2000 werkt met het FLEX protocol.
P2000, het semafoonnetwerk, heeft wel binnenshuisdekking.

In het overleg met de vertegenwoordigers van de gebruikers zijn destijds alleen afspraken gemaakt over het percentage buitenshuisdekking voor het spraaknetwerk C2000.
Achteraf klagen dat er geen binnenshuisdekking is, is vragen om een vervoermiddel en boos worden dat het fiets is geworden terwijl je minimaal een Porsche had verwacht. Men (de gebruikersinstanties) wenste het prijskaartje niet te betalen dat aan binnenshuisdekking hangt.
Maar dat is een discussie die al 15 jaar geleden is gevoerd.

Edit: Ik heb nu de aflevering van "Als de dijken breken" gezien. Jammer dat er zoveel woorden nodig zijn om iets te vertellen dat ook in 5 minuten had gekund.
Bij een superstorm en een stijgende zeespiegel ligt Apeldoorn gewoon aan zee, en staat alles ten Westen en Noorden daarvan onder water. Dat is al jaren bekend.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 6 november 2016 03:55:11 (18%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Dat is zeer opmerkelijk voor iemand die nooit geen TV kijkt.(eerdere posts) en alles bagger noemt.;-)
wss,een zeer selectieve kijker? ;-)

EricP

mét CE

en dit is een potentiële dreiging voor ons land.

[beleidmakersmodus]Nee hoor, want nu hebben we de Deltawerken, dus dit kan niet meer voorkomen[/beleidmakersmodus]

Als straks de Russen komen is een handige hacker in staat om al onze (waarschuwingen)systemen in een keer lam te leggen.

Daar heb je geen handige hacker voor nodig en hij hoeft ook niet naar hier te komen. Veel apparatuur is tegenwoordig Chinees --> bijna garantie voor 'lekke' firmware (en dat is dan een vriendelijk understatement voor backdoors ed.). En verder... als er hier in de buurt een keer een evenementje is en er dus wat meer mensen op een hoop staan, dan ligt alles wat mobiel is toch al op z'n gat.

De regionale TV dient officieel als infobron voor de getroffen natie.

Welke regionale TV? De hark kon van het dak en niet iedereen doet aan DVB-T. Kun je alleen maar hopen dat DVB-S in de lucht blijft (maar da's niet erg regionaal... via 'outer space'). Kabel? Daar doen we hier allemaal niet aan hoor. Nog afgezien van of je het zou willen hebben.

Gelukkig heeft de overheid bij de hulpverleners het P2000 netwerk wat niet betrouwbaar is, oa. het bereik binnenshuis is naatje. Wordt vervangen in 2017 door iets anders

En dan maar hopen dat dat wel gaat werken en niet zo 'naatje' is als P2000.

De regionale tv ontvangen als de netspanning is uitgevallen? Geen kabel-tv meer en geen netspanning in huis.

Ach, er staat nog wel ergens een omvormer te verstoffen en er ligt ook nog wel ergens een generatortje. Maar ik zal wel de enige zijn in de wijde omgeving die dat per ongeluk ergens heeft zwerven... Vroeger kon je nog wat met je camping-TV, maar daar is iedereen inmiddels ook wel gewend aan 230V... (overigens heb ik denk ik nog wel een 12V toestel. Z/W, zonder voorkeuzetoetsen :) ). Dan hebben we de radio nog. Yep, op batterijen (maar da's meer omdat de radio er nog is en er nog batterijen zijn. Er is geen hond meer die primair radio luistert op een batterij gestookte FM ontvanger.) En anders kan mijn telefoon dat ook nog - zolang de accu wat doet. Met DAB is dat dus ook over... Maar schijnbaar wel een hele goede geluidskwaliteit. Dus ALS je want ontvangt, dan is het wel volkomen ruisvrij, dat wel.

evdweele

Overleden

Op 6 november 2016 06:40:59 schreef Hubie:
wss,een zeer selectieve kijker? ;-)

Inderdaad, een z.s.k.

Op 6 november 2016 06:54:45 schreef EricP:
[...]Welke regionale TV? De hark kon van het dak en niet iedereen doet aan DVB-T.

DVB-T heeft een "geweldige" dekking. Hemelsbreed woon ik op 16 km van de Gerbandytoren en op 5 km vanaf de DVB-T zender Utrecht. Alleen met een richtantenne buiten op het balkon is er ontvangst mogelijk.

Kabel? Daar doen we hier allemaal niet aan hoor.

Die kabel-tv blijft werken als half Nederland onder water staat?

Dan hebben we de radio nog. Yep, op batterijen (maar da's meer omdat de radio er nog is en er nog batterijen zijn.

Het is de vraag of de radiozenders blijven werken als er geen netspanning meer is.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 6 november 2016 08:32:22 (70%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Op 6 november 2016 06:54:45 schreef EricP:
[...][beleidmakersmodus]Nee hoor, want nu hebben we de Deltawerken, dus dit kan niet meer voorkomen[/beleidmakersmodus]

Dit kwam net uit de RSS reader. OK, het is televaag. Maar de timing is in de context van dit draadje wel grappig :).

Hubie

Special Member

Gaat U maar rustig slapen,er is vooralsnog niets aan de hand(Colijn was dat geloof ik) ;-)

ik neem aan dat die huidige luchtalarm systemen ook een stroom uitval backup hebben? ze worden met een kpn lijn aangestuurd, die zijn gebackupt in de centrale.

zendmasten voor gsm hebben ook een backup, na een minuutje gaat in de belangrijke masten die een aantal masten doorkoppelen een generator draaien en heb je dus ook nood meldingen mocht er een vliegtuig in een verdeelstation zijn gevallen.

er zijn diverse diensten die zelf alweer hun oude porto's uit de mottenballen hebben gehaald omdat het C2000 systeem brak is. zodra dat haperende systeem gevaarlijke situaties oplevert voor hulpverleners is het exit met niet werkende zooi..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 november 2016 09:54:14 schreef testman:
ik neem aan dat die huidige luchtalarm systemen ook een stroom uitval backup hebben? ze worden met een kpn lijn aangestuurd, die zijn gebackupt in de centrale.

zendmasten voor gsm hebben ook een backup, na een minuutje gaat in de belangrijke masten die een aantal masten doorkoppelen een generator draaien en heb je dus ook nood meldingen mocht er een vliegtuig in een verdeelstation zijn gevallen.

er zijn diverse diensten die zelf alweer hun oude porto's uit de mottenballen hebben gehaald omdat het p2000 systeem brak is. zodra dat haperende systeem gevaarlijke situaties oplevert voor hulpverleners is het exit met niet werkende zooi..

Helaas bijeen overstroming gaat dat weer niet op 90% van de gsm mast kasten en generatoren staat netjes op maaiveld nivo. Blub blub deed de generator.
ZBij een vijandelijke interventie is het zaak de communicatie structuur buiten werking te stellen om de overheid de kans te ontnemen te communiseren met de burgers. Als aanvaller zorg je dat je een eigen communicatie netwerk via eihgen satelieten plaats vind.

Jinny

Golden Member

er zijn diverse diensten die zelf alweer hun oude porto's uit de mottenballen hebben gehaald omdat het p2000 systeem brak is. zodra dat haperende systeem gevaarlijke situaties oplevert voor hulpverleners is het exit met niet werkende zooi..

p2000 systeem zal zijn C2000 systeem.
p2000 is het pagersysteem..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen